محبوب‌ترین مدل‌های فرش دیواری در سال جدید

محبوب‌ترین مدل‌های فرش دیواری در سال جدید

به قلم: نرگس مهردادیان

در خانه‌های امروزی نصب فرش یا قالیچه روی دیوارها، به روشی جدید و پرطرفدار برای دیزاین و زیبایی دکوراسیون تبدیل شده است. به‌کار بردن انواع فرش دیواری در طرح‌ها و سبک‌های متفاوت جلوه و جذابیت بی‌نظیری در دکوراسیون داخلی منزل ایجاد خواهد کرد. این مطلب از چیدانه به معرفی کاربرد جدیدی از فرش و قالیچه برای دیزاین دکوراسیون می‌پردازد. انواع فرش دیواری، چگونگی استفاده و روش‌های نصب آن بررسی می‌شود. با ما همراه باشید…

معرفی فرش دیواری

چوب و هنر

معرفی فرش دیواری و تاریخچه آن

ایران از گذشته یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرش دنیا بوده است. سردرود تبریز به‌عنوان پایتخت تابلوفرش جهان شناخته شده و تابلو فرش‌های تبریز از معروفترین‌ها هستند. فرش دیوارکوب معمولا با طرح‌های تصویری و رج‌های بالا در ابعاد کوچک بافته می‌شود و نقش تزیینی در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند. این فرش‌ها از نظر شیوه بافت در دو نوع دست‌بافت و ماشینی تولید شده و به‌عنوان تابلوهایی زیبا با قاب یا به‌صورت ساده روی دیوار نصب می‌شوند:

قالی دیوارکوب دستباف: به‌صورت دستی با هنر دست هنرمندان ایرانی بافته شده و به‌عنوان تابلوفرش اصالت و زیبایی را وارد خانه هر ایرانی می‌کنند.

فرش ماشینی دیواری: توسط دستگاه در طرح‌های متنوع و زیبا و با ظرافت بافته می‌شود. فرش ماشینی دیواری قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های دستبافت دارند.

فرش دیواری مدرن

انواع طرح‌های فرش دیواری

فرش دیوارکوب هم مانند تمام فرش‌ها در طرح‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شود. از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به طرح‌های قدیمی چون ترنج، طبیعت، گل، شکارگاه، مینیاتور، چهره یا شعر و طرح‌های جدیدتر مدرن، هندسی، وینتیج یا تابلو فرش‌های طرح خاص اشاره کرد.

فرش دیواری سنتیچگونگی استفاده از قالیچه دیواری در دکوراسیون

نصب فرش روی دیوار یکی از روش‌های خاص و جذاب در طراحی دیزاین دکوراسیون منزل است. برای به‌کار بردن فرش دیواری به بهترین شکل باید نکاتی را رعایت کرد:

سبک فرش دیواری

سبک‌ دکوراسیون در انتخاب فرش دیواری

سبک قالیچه دیواری را متناسب با سبک دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید. نقش فرش دیوارکوب در هیچ دکوراسیونی به اندزه سبک کلاسیک، سنتی یا ایرانی پر رنگ نخواهد بود. اما می‌توان در سبک‌های دیگر نیز از آن‌ها استفاده کرد. برای دکوراسیون مدرن فرش‌هایی با طرح‌های مدرن یا وینتیج  و برای سبک‌های کلاسیک، سنتی یا تلفیقی، قالیچه‌ها یا گلیم‌های دستبافت مناسب هستند.

مکان‌ مناسب نصب فرش دیواری

مکان‌های مناسب برای نصب فرش دیواری

فرش دیوارکوب در ابعاد خیلی کوچک وجود ندارد و باید دیوارهایی با ابعاد بزرگ متناسب با اندازه قالی انتخاب کنید. برای نصب مرکز فرش بهتر است هم سطح چشم باشد. باید به هارمونی طرح و رنگ قالیچه با مبلمان و دیگر اجزای دکوراسیون اتاق مورد نظر توجه داشت. بهترین دیوارها برای نصب فرش روی دیوار شامل موارد زیر هستند:

  • اولین و بهترین انتخاب دیوار پشت کاناپه اصلی خواهد بود که دیزاین مبلمان را تکمیل می‌کند.
  • نصب فرش روی دیوار اتاق‌خواب فضایی شیک و مجلل ایجاد می‌کند و بهترین انتخاب بالای تخت است.
  • با نصب قالیچه دیواری روبروی در ورودی می‌توان تمام نگاه‌ها را در لحظه ورود جلب کرد.

فرش دیواری را روی این دیوارها نصب نکنید:

  • دیواری که پنجره دارد
  • روی ستون‌ها و راهرو ورودی‌
  • دیوار پشت تلویزیون

ابعاد فرش دیواری

ابعاد مناسب فرش دیواری

فرش‌های خیلی کوچک یا خیلی بزرگ، تناسب چیدمان را از بین می‌برند. بهتر است اندازه قاب کمتر از دو سوم اندازه کاناپه یا میز باشد. برای مثال، برای بالای کاناپه‌ای با طول ۲۷۰ سانتیمتر فرشی با پهنای۱۸۰ سانتیمتر یا کمتر مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که تابلوهای کوچک نباید در بالای مبل نصب شوند. فرش‌های دیواری عمودی نیز روی دیوار‌های عریض زیبایی ندارند. برای این دیوارها عریض از فرش دیواری افقی با عرض زیاد استفاده کنید.

تراز کردن و ایجاد توازن در نصب فرش دیواری

تراز کردن و ایجاد توازن در نصب فرش روی دیوار

چیدمان و نصب تابلوهای متفاوت در اتاق خصوصا اگر دیوارها، درها یا پنجره‌ها بین آن‌ها فاصله بیاندازد مشکل خواهد بود. برای نصب فرش روی دیوارها سعی نکنید که پایین و بالای آن به‌طور کامل تراز باشد، اگر در حد متوسط تراز باشد کافی خواهد بود. بهتر است روی هردیوار تنها یک فرش دیواری نصب کنید.

رنگ فرش دیواری

رنگ قالیچه دیواری

یکی بودن طرح و رنگ همه وسایل در یک فضا باعث می‌شود دکوراسیون اتاق سرد و بی‌روح به‌نظر برسد. برای ایجاد حس شادی و جذابیت بیشتر، فرش دیواری انتخاب کنید که طرح و رنگ آن با دیگر وسایل کمی در تضاد باشد. فرش‌های‌ دیواری با طرح‌های ترنج، گل، مینیاتور و منظره به‌دلیل تنوع رنگی بالا، تضاد و تنوع زیبایی در فضا ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توان رنگ قاب فرش را با رنگ کاغذدیواری، پرده یا مبلمان ست کرد.

نورپردازی بالای فرش دیواری

نورپردازی بالای فرش دیواری

اگر قالیچه دیواری در جای کم‌نوری از خانه نصب شده، می‌توان برای جلوه و درخشندگی بیشتر آن از لامپ‌های هالوژنی استفاده کنید. این لامپ‌ها با گیره به بالای قاب تابلو فرش متصل شده و قابلیت تنظیم محل تابش نور را دارند. نورپردازی مناسب و زیبا خصوصا بالای فرش دیواری ابریشمی زیبایی و درخشندگی بی‌نظیری با قالیچه می‌بخشد.

روش‌های نصب فرش دیواری

روش‌های نصب فرش روی دیوار

طراحان و دکوراتورها عقیده دارند، فرش‌ها به‌همان اندازه که در کف خانه موثرند، روی دیوارها نیز تاثیرگذار خواهند بود. فرش دیواری می‌تواند نقش یک تابلوی هنری بزرگ و ارزشمند را بازی کند. با به‌کار بردن روش‌های مختلفی می‌توان بدون آسیب رساندن به فرش و گلیم، آن را بر روی دیوارهای خانه نصب کرد. انتخاب هریک از این روش‌ها به اندازه و وزن فرش، محل مورد نظر برای آویزان کردن و سلیقه شخصی در چیدمان و طراحی دکوراسیون بستگی خواهد داشت.

آویزان کردن فرش دیواری با چسب

آویزان کردن فرش دیوارکوب با استفاده از چسب

آویزان کردن فرش دیواری با چسب‌های نواری مشکی رنگ به‌سادگی انجام می‌شود. این روش بیش‌تر مناسب گلیم‌ها و فرش‌های کوچک و سبک خواهد بود. برای این کار یک نوار چسب به قالیچه دوخته و نوار دیگری به قسمتی از دیوار که قالیچه از آن آویزان خواهد شد نصب خواهد شد. توجه داشته باشید که نوارها باید در بالای فرش، روی حاشیه و به‌اندازه عرض آن دوخته شوند. اگر تنها در بالای فرش چسب نصب شود فرش حالت آویزان پیدا می‌کند. اگر دور تا دور فرش نوارها بچسبانید تمام قسمت‌ها، بدون حرکت قرار می‌گیرند.

تزیین فرش دیواری

تزیین دیوار با قاب گرفتن فرش دیواری

قاب گرفتن قالیچه دیواری برای فرش‌های سبک و به‌خصوص دست‌بافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهارچوب اطراف قالیچه آن را به خوبی روی دیوار نگه می‌دارد و آسیبی نخواهد دید. این روش هم برای سبک دکوراسیون‌ مدرن و هم سنتی مناسب خواهد بود. این تابلوی هنری ارزشمند به‌راحتی رنگ و نقش را وارد دکوراسیون منزل می‌کند.

نصب فرش دیواری با چوب

نصب فرش روی دیوار با چوب

الوار چوبی یکی از گزینه‌های مناسب برای آویزان کردن فرش دیواری بوده که به دو روش انجام می‌شود. می‌توان با استفاده از گیره‌های کاغذ قالیچه را به چوب متصل کرد و سپس چوب را آویزان کرد که تعداد گیره‌ها به اندازه و وزن فرش یا قالیچه بستگی دارد. هرچه وزن فرش بیش‌تر باشد باید گیره‌های بیش‌تری در فاصله‌های یکسان نصب شود. یا دو نوار چوبی که در هم قفل می‌شوند را به‌کار برد. یکی از نواهای چوبی روی دیوار نصب شده و دیگری برای قرار دادن لبه بالایی قالی به‌کار می‌رود. انجام این کار به متخصص نیاز دارد اما مطمئن می‌شوید فرش آسیبی نمی‌بیند.  بهتر است برای این کار چوب خام به‌کار رود تا رطوبت چوب هرگز با قالیچه تماس پیدا نکند.

نصب فرش دیواری با قلاب

نصب فرش دیواری با قلاب

قلاب‌هایی که برای نصب قالیچه دیواری به‌کار می‌روند انواع مختلفی دارند. قلاب‌های حلقه‌ای به میله پرده نیاز نیاز دارند. قلاب‌هایی که مانند گیره‌های کاغذ هستند مستقیم با میخ به دیوار متصل می‌شوند. قلاب‌های مستطیل شکل مخصوص که در در فرش فروشی‌ها یا موزه فرش به‌کار می‌روند. انتخاب نوع قلاب هم به وزن قالیچه بستگی دارد، اگر وزن در تمام سطح فرش دیواری به‌طور یکسان تقسیم نشود، به‌مرور زمان دچار آسیب می‌شود.

نصب فرش دیواری با میله پرده تزیینی

نصب فرش دیوارکوب با میله پرده تزیینی یا مخفی

میله‌ پرده تزیینی با نقش و نگار زیبا می‌تواند جلوه خاصی به فرش دیواری ببخشد. توجه داشته باشید در این روش طول میله از عرض قالیچه دیواری بیشتر باشد تا از دو طرف دیده شود. با انواع گیره‌ها می‌توان فرش را به میله پرده متصل کرد تا به فرش دیوارکوب آسیب نرسد. برای آسیب کمتر بهتر است گیره یا قلاب به‌طور مستقیم با قالیچه در تماس نباشد و بین آن‌ها یک پارچه قرار داده شود.

می‌توان برای نصب فرش دیواری میله پرده را به‌طور مخفی به‌کار برد تا دیده نشود. برای این کار باید حلقه یا گیره را پشت فرش و کمی پایین‌تر از حاشیه دوخت. می‌توان از نخ‌های هم‌رنگ با فرش استفاده کرد تا کار تمیز و با ظرافت بیشتری انجام شود. عرض میله پرده مخفی برخلاف نوع تزیینی آن باید کمتر از عرض فرش باشد.

فرش دیواری جذاب

کلام پایانی

انتقال فرش از کف زمین به روی دیوارها از تغییرات مثبت دکوراسیون خانه‌های امروزی محسوب می‌شود. نصب قالی روی دیوار علاو‌ه‌بر حفظ این عناصر ارزشمند، موجب دیزاین دیوار به زیباترین شکل ممکن می‌شود. فرش دیواری را می‌توان برای تزیین فضاهای مختلف منزل مانند پذیرایی، نشیمن، اتاق‌خواب، و حتی راهروها به‌کار برد. شما هم اگر به این نوع دیزاین علاقمند شدید با کمک این مطلب می‌توانید به‌زیبایی از فرش دیواری در دکوراسیون خانه‌ خود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه قالیچه‌‌‌‌های قابل نصب روی دیوارها مطلب تابلو فرش را مطالعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه