Chidaneh.com placeholder image

سان روم گاردن چیست؟ اتاق شیشه‌ای دنج برای تمام فصل‌ها

به قلم: گلنار

هر کسی دوست دارد در خانه و محیط زندگی‌اش یک مکان دنج داشته باشد که اوقات فراغت و استراحت خود را در آنجا بگذراند و اگر این جای دنج به نوعی در ارتباط با طبیعت باشد حس بهتر و آرامش بیشتری را در اکثر افراد ایجاد می‌کند. قدیم‌ترها وجود حیاط و ایوان‌های سرتاسری در بیشتر خانه‌ها این احساس نیاز را در انسان برطرف می‌کرد، اما در خانه‌های امروزی خبری از حیاط و ایوان بزرگ نیست! البته که جایی هم برای نگرانی وجود ندارد، چون ایده‌ها و طرح‌های جدیدی مثل تراس گاردن، روف گاردن و از همه جذاب‌تر سان روم گاردن، به دلیل قابل استفاده بودن در تمام فصول سال، به راحتی ارتباط شما را با طبیعت حفظ کرده و آرامش و آسایش درونی‌تان را فراهم می‌کند. برای آشنایی با سان روم گاردن (Sunroom Garden) و ویژگی‌های آن با چیدانه همراه باشید.

سان روم گاردن چیست؟

سان روم چیست؟

به طور کلی "سان روم“ یا "اتاق آفتابی“ فضایی شیشه‌ای است که معمولا در باغ‌ها و خانه‌هایی با حیاط بزرگ ساخته می‌شود و فضایی کاربردی را برای شما فراهم می‌کند. این اتاق با توجه به شیوه ساخت، متریال‌های بکار رفته و موقعیت قرارگیری در اقلیم موردنظر، از حداکثر نور خورشید بهره برده و به همین دلیل به این نام معروف شده است. به طور معمول سان روم ارتباطی با سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه ندارد و استفاده از آن‌ در تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سرد چندان راحت نیست.

سرویس خواب بالسا

فروزان رحمانی
منزل یک مخترع نخبه
فروزان رحمانی

سان روم گاردن چیست؟

سان روم گاردن طرح جدیدی از فضای بسته مابین فضای درون و بیرون خانه است که با طراحی منحصر به فرد این امکان را ایجاد می‌کند تا همزمان از محیط داخلی و فضای باز استفاده کنید. فضای بسته‌ی سان روم گاردن با دیواره‌های شیشه‌ای احاطه شده و فضایی دنج را برای استفاده حداکثری از فضای بیرون خانه در هر شرایط جوی فراهم می‌کند. در واقع می‌توان گفت که سان روم گاردن فضایی آرامش‌بخش برای لذت بردن از محیط طبیعی اطراف و اتاق شیشه‌ای برای تماشای چهار فصل است. 

شیشه‌های دور تا دور سان روم گاردن می‌تواند به صورت ثابت و یا متحرک بوده تا امکان تهویه محیط و استفاده از هوای مطبوع بیرون خانه را فراهم آورد. اگرچه بهتر است فضای سان روم گاردن برای جلوگیری از گرما در تابستان دارای بازشوهای مناسب و سیستم خنک کننده و در زمستان مجهز به سیستم گرمایشی باشد.

سان روم گاردن

تفاوت سان روم گاردن با روف گاردن چیست؟

با وجود اینکه سان روم گاردن و روف گاردن هر دو توجه انسان را به محیط‌های طبیعی و سبز موجود در محل زندگی و خانه معطوف می‌کند، باید بدانیم که این دو از لحاظ طراحی، ساختار و مکان قرارگیری تفاوت‌های زیادی باهم دارند. طراحی روف گاردن مربوط به فضای پشت بام خانه‌ها و آپارتمان‌ها بوده  و از مزایای روف گاردن می‌توان به افزایش سطح سبز، اکسیژن بیشتر، کاهش دما و جذب آلودگی از طریق حضور گیاهان بر بام خانه‌ها اشاره کرد. 

در حالی که  سان روم گاردن بیشتر در خانه‌ها و یا باغ‌هایی ساخته می‌شود که دارای حیاط بزرگ هستند و یک فضای بسته شده با شیشه در ابعاد کوچک است که به خانه متصل شده و خانه شما را با فضای بیرون مرتبط می‌کند. یکی از دلایل جذابیت این اتاق شیشه‌ای پر نور و پر انرژی، ضمن محافظت از شما در برابر عناصر جوی، دید پانارومایی است به محوطه طبیعی اطرافتان دارید. در واقع سان روم گاردن با بهبود فضای جوی خانه آسایش زیستی،‌ فضایی آرام، دلنشین و سبز را برای استراحت فراهم می‌آورد که می‌تواند یک اتاق مطالعه یا اتاقی برای دورهمی‌ها هم باشد. همچنین از راه سقف شیشه‌‌ای این اتاق، امکان مشاهده‌ی آسمان پرستاره در شب‌ هم وجود دارد.

سان روم گاردن زیبا

انواع سان روم گاردن 

سان روم گاردن با توجه به نوع کاربری، در انواع مختلفی قابل طراحی و اجرا است، از جمله:

اتاق آفتاب: این نوع اتاق با دیواره‌ها و سقف شیشه‌ای به عنوان یک محوطه اضافی برای زندگی، به محیط داخلی خانه متصل است، بنابراین از داخل ساختمان قابل دسترسی است و هیچ دسترسی به بیرون ندارد.

اتاق چهار فصل: این اتاق همانطور که از نام آن مشخص است طوری طراحی می‌شود که در تمام فصل‌های سال قابل استفاده باشد و دسترسی به آن هم از داخل ساختمان و هم از بیرون امکان‌پذیر است.

گلخانه: این اتاق با ساختار ترکیبی از اتاق آفتاب و اتاق چهار فصل، نورکافی، دما و رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاهان را تامین می‌کند و محیطی مناسب برای پرورش انواع گیاهان مورد علاقه‌تان است. گلخانه بیشتر جنبه تولید محصول و نگهداری گیاهان را بر عهده دارد و از آنجا که برای استراحت طراحی نشده و هیچ مبلمان و دکوراسیونی در آن استفاده نمی‌شود، با سان روم گاردن متفاوت است.

ایوان پوشیده: در این نوع سان روم، به جای استفاده از شیشه، از پنجره‌ها یا دیوارهای توری و مشبک استفاده می‌شود تا علاوه بر ورود هوای تازه، از وارد شدن حشرات هم جلوگیری شود. البته این نوع سان روم مانند اتاق آفتاب، فقط در صورت مطبوع بودن هوا کاربرد دارد. از آنجا که ساخت این اتاق تقریبا ارزان تمام می‌شود، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

اتاق شیشه ای

بهترین مکان برای اجرای سان روم گاردن

تصمیم‌گیری در مورد مکان قرارگیری سان روم گاردن، اولین و مهمترین قدم در طراحی و ساخت آن است. در نظر گرفتن شرایط اقلیمی محدوده موردنظر مانند آب و هوای معمول منطقه و زاویه تابش خورشید، در کنار منظره‌ای که پنجره‌های اتاق قرار است به آن مشرف باشند، از مراحل مهم برنامه‌ریزی برای افزودن اتاق شیشه‌ای به فضای خانه است.

سان روم

به‌طورکلی قرار گرفتن سان روم گاردن در شمال، از نور کمتری در طول روز بهره می‌گیرد و به دلیل سایه اندازی زیاد اتاق نسبتا سرد و مرطوبی را ایجاد می‌کند، که می‌توان گفت قرار گرفتن اتاق آفتابی در شمال مناسب شرایط آب و هوایی گرم است. در مقابل اتاق آفتابی در جنوب با دریافت بیشترین نور در طول روز فضایی گرم و پرنور را ایجاد می‌کند. در حالی که قرار گرفتن سان روم در شرق با تأمین آفتاب در صبح و سایه انداختن بقیه روز، همراه است و جهت غربی هم با قرارگرفتن در برابر آفتاب شدید بعد از ظهر، بهتر است طوری طراحی شود که سایه داشته باشد.

اتاق آفتابی چهار فصل

متریال‌های کاربردی در ساخت سان روم گاردن

با توجه به این که فضای سان روم گاردن به طور کامل با فضای بیرونی در ارتباط است، بنابراین باید از متریالی در ساخت آن استفاده شود که در برابر شرایط فیزیکی و محیطی  (آب و هوا، تابش خورشید، دما، بارش و …) از مقاومت بالایی برخوردار باشد. در کل این اتاق از سه نوع متریال اصلی تشکیل می‌شود که قیمت سان روم گاردن هم معمولا به متریال مورد استفاده در ساخت و سبک طراحی آن بستگی دارد.

1) متریال ساخت بدنه که معمولا از آلومینیوم است؛ مقاومت بالای آلومینیوم در عین سبک بودن آن باعث شده تا در ساختار این فضا به عنوان شاکله‌ی اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

2) متریال شفاف و اصلی‌ترین قسمت سان روم گاردن، شیشه برای نفوذ آفتاب به داخل اتاق است؛ کیفیت شیشه‌ی دوجداره‌ی استفاده شده در ساخت سان روم گاردن تاثیر زیادی در میزان انرژی استفاده شده برای گرم یا خنک کردن درون آن دارد و شیشه‌های دوجداره‌ای که بین دو دیواره‌ی آنها از گاز آرگون استفاده شده اتلاف انرژی کمتری دارند.

3) متریال بخش کف که از جنس وینیل و چوب است: وینیل یا استیکر نوعی پی وی سی است که به دلیل مقاومت بالا در برابر اثرات محیطی، ارزان بودن و هزینه‌ی نگهدای کم، به عنوان کفپوش در ساختمان سان روم گاردن به کار می‌رود. وینیل معمولا به رنگ‌های سفید و بژ و به صورت چند لایه ساخته شده که داخل آن از لایه‌های آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه برای مقاومت بالاتر محصول استفاده می‌شود. از دیگر مواد کاربردی در کف چوب است که در کنار زیبایی که به این فضا می‌بخشد، باید به عمر کمتر آن نسبت به وینیل، نگهداری دوره‌ای و گران‌تر بودن آن توجه کرد.

سان روم گاردن

دکوراسیون سان روم گاردن

در دکوراسیون سان روم گاردن بهتر است از مبلمان و وسایل تزیینی که با طبیعت همخوانی دارند، استفاده کنید و به دلیل اینکه این فضا مکانی برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت است،‌ به راحتی مبلمان و انتخاب رنگ وسایل توجه ویژه‌ای داشته باشید.  در رابطه با مبلمان، استفاده از مبلمان فضای باز برای این فضا، یکی از گزینه‌های پیشنهادی است. در انتخاب رنگ نیز بهتر است رنگ‌های شاد و دارای انرژی مثبت را برای دکوراسیون این فضا به کار ببرید. 

به‌دلیل اینکه دیواره‌های سان روم گاردن از شیشه ساخته‌شده نمی‌توان در آن تابلو و یا وسایل تزیینی دیگری آویزان کرد. به جای آن می‌توان از میزهای کوچک چوبی برای قرار دادن اشیا و وسایل تزیینی، در گوشه و اطراف اتاق استفاده کرد. همچنین استفاده از یک قفسه کوچک کتاب با کتاب‌های مورد علاقه‌تان، یک میز غذاخوری کوچک، فلاورباکس‌ها و گلدان‌هایی با درختچه‌ها، گل و گیاهان سرسبز با توجه به ابعاد اتاق، از دیگر ایده‌های دکوراسیونی برای سان روم گاردن است.

سان روم گاردن چیست؟

بهترین گیاهان برای سان روم گاردن

سان روم گاردن در تابستان بسیار گرم می‌‌شود؛ برای همین نیاز به بازشوهای مناسب و سیستم‌‌های خنک‌‌کننده دارید. بهترین گیاهان برای پرورش در باغ آفتابی، گیاهان گرمسیری هستند. این نوع گیاهان بسیار آفتاب‌‌دوست بوده و تنها مشکل‌شان این است که در زمستان هم به رشد خود ادامه می‌‌دهند. البته فرآیند رشد آنها در زمستان آهسته‌‌تر پیش می‌‌رود ولی درهرصورت متوقف نشدن رشد باعث آسیب‌‌پذیری آنها می‌‌شود. به‌همین علت در زمستان هم نیاز به یک سیستم گرمایشی دارید. 

از گیاهان مناسب برای سان روم گاردن می‌‌توان به ساکولنت‌‌ها و کاکتوس‌‌ها، پتوس، فیلودندرون و کلودندرون اشاره کرد.

سان روم گاردن چیست؟

مبلمان سان روف گاردن

محدودیتی در انتخاب سبک مبلمان ندارید؛ اما ما رنگ سبز را به شما پیشنهاد می‌ کنیم. اگر دوست دارید رنگ دیگری به دکوراسیونتان اضافه کنید بهتر است از طیف زرد استفاده نمایید. سبز روشن آرامش و زرد، مقداری شادی به باغ آفتابی‌ تان می‌ بخشد. اگر فرصت نگهداری از گیاهان را ندارید بهتر است تعداد گیاهان را کاهش دهید و به‌ جایش مبلمان با طرح گل‌ دار خریداری کنید. با توجه به این که دیوارها به‌ طور کامل از شیشه هستند گیاهان و مبلمان تنها عناصر دکوراسیون سان روف گاردن به‌ حساب می‌ آیند، پس با خیال راحت از پارچه‌ هایی با بافت گل‌ دار استفاده کنید، هم‌چنین صندلی‌ های راک و صندلی های تابی هم کاملا مناسب فضای سان روم گاردن خواهند بود.

سان روم گاردن چیست؟

کلام آخر

به‌طور‌کلی سان روم گاردن فضایی مشرف به باغ یا حیاطی با طبیعت زیبا است که در نهایت استفاده از نور خورشید می‌تواند مکانی ایده‌آل برای استراحت، مطالعه و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه باشد. این نکته را فراموش نکنید که سان روم گاردن، از لحاظ طراحی با روف گاردن و انواع بام سبز و همچنین تراس گاردن، متفاوت است. در صورت نیاز به کمک برای طراحی و ساخت سان روم گاردن، متخصصین محوطه بیرونی، فضای سبز، گل و گیاه می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه