Chidaneh.com placeholder image

صنایع دستی ایران را به مهمان خارجی تان هدیه دهید

به قلم: لاله داورپناه

لوازم دکوری: آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که بخواهید به دوستی غیر ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کند و مهمان شما در ایران است هدیه ای بدهید؟! آیا سردرگم و گیج به گزینه های مختلف فکر کرده اید؟! چیدانه در این مطلب می خواهد پیشنهاداتی ارائه دهد تا شاید کمی به شما کمک کرده باشد. مردم نقاط مختلف ایران صنایع دستی بسیار زیبایی دارند که می توانید آنها را به عنوان هدیه اى با نام و نشان ایرانی به مهمان خارجى خود تقدیم کنید. در این مطلب تعدادی از این دست ساز هاى زیبا را که می توان از آنها در دکوراسیون داخلی منزل نیز استفاده کرد به شما معرفی می کنیم تا در گوشه ای از خانه دوست شما قرار بگیرد و برایش یادآور محبت شما به خودش و سفرش به ایران باشد. در روز 20 خرداد ماه و روز جهانی صنایع دستی با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

فرش، گلیم، گبه و پشتی ایرانی

بر هیچ کس پوشیده نیست که آوازه فرش ایرانی در سراسر جهان پیچیده و زیبایی آن زبان زد همه است. فرش ایرانی یکی از بهترین هدیه هایی است که می توانید به مهمان خود هدیه دهید. بهتر است ابعاد آن را به شکلی انتخاب کنید که مهمان شما برای حمل و نقل آن دچار مشکل نشود. تصویر بالا یکی از نمونه کارهای فرش پاتریس از  اهالی فن چیدانه است.

پشتی های ایرانی نیز عناصری جذاب در دکوراسیون هستند که روی آنها با فرش پوشیده شده و به آسانی می توان با روی هم قرار دادن 2 دو تا از آن ها یک نشیمن کوتاه و متفاوت ساخت. مهمان خارجی تان حتما از داشتن چند پشتی ایرانی در گوشه خانه اش هیجان زده خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: ست کردن پرده، مبلمان و فرش در دکوراسیون منزل

گلیم و گبه نیز می توانند گزینه های خوبی باشند. تفاوت در طرح، نقش و رنگ هر کدام از آنها دنیایی از انتخاب را پیش پای شما خواهد گذاشت. با توجه به شرایط ببینید که کدام گزینه مناسب تر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: ۶ صفحه اینستاگرام که لوازم شیک دکوراسیون منزل می فروشند!(۲)

پارچه ها و رودوزی های سنتی ایرانی

ترمه، ابریشم، جاجیم و… از جمله صنایع نساجی سنتی ایران هستند. سوزن دوزی، سرمه دوزی، قلاب دوزی و… نیز از جمله هنرهایی است که ایرانیان سالیان سال بر روی پارچه ها آن را انجام می دادند. پیش از این سفر به سرزمین رنگارنگ ترمه ها در خانه ترمه ایران را همراه با چیدانه تجربه کرده اید. تصویر بالا نمونه ای از محصولات خانه ترمه ایران از اهالی فن چیدانه است.

این پارچه ها و رو دوزی ها، در هر بخشی از خانه مهمان شما، نقشی را در دکوراسیون ایفا خواهند کرد. هر کدام از آن ها می تواند تنها با داشتن حاشیه زیبا به دیوار خانه آویزان شود، به عنوان رومیزی از آن استفاده شود و یا هر جای دیگری که امکان آن وجود داشته باشدقرار بگیرد. طراحی دکوراسیون با ایده های پارچه ای جلوه ای زیبا به خانه دوست خارجی شما خواهد بخشید.

وسایل تزئینی و صنایع دستی چوبی ایرانی

وسایل دکوری چوبی مثل منبت کاری، خاتم کاری، خراطی و… می توانند روح طبیعت ایران را به خانه مهمان شما در خارج از کشور ببرند. چوب همیشه حس و حالی زیبا و متفاوت را در انسان به وجود می آورد و این احساس وقتی دو برابر خواهد شد که هنرمند ایرانی نقش و نگاری زیبا را به آن اضافه کرده باشد.

مطلب پیشنهادی: فرش با طرح های سنتی در فضاهای مدرن

وسایل دکوری و صنایع دستی فلزی ایرانی

وسایل دکوری مینا کاری، قلم زنی، ملیله کاری و حتی مس گری در قالب ظرف و ظروف آشپزخانه می توانند گزینه های دیگر شما باشند. با رفتن با بازارهای قدیمی و کمی گشت و گذار به راحتی می توانید نمونه های زیبایی از این هنرهای ایرانی را بیابید. شاید برای مهمان تان نیز جالب باشد که در بازار شما را همراهی کند و گشتی در آن بزند. نمونه ای از میناکاری ایرانی را در تصویر بالا می توانید ببینید.

سفال، سرامیک و کاشی ایرانی

کاشی ابزار تزئین معماری ایرانی بوده است اما امروزه با کمی خلاقیت، هنرمندان ایران از این هنر در ساختن وسایل دکوری استفاده می کنند. در بین ظروف سفالی و سرامیک نیز می توانید نمونه های خوبی را بیابید. اگر برایتان امکان این وجود دارد که مهمان خود را برای ایرانگردی به مسافرت ببرید، شهر لالجین در نزدیکی همدان، معدن ظروف سفالی و سرامیک است.

صنایع دستی چرمی ایران

شاید شما هم شهرت چرم تبریز، همدان و دیگر شهرهای ایران را شنیده باشید. معرق چرم، نقاشی روی آن و نقش اندازی ضربی را می توان از جمله کارهایی دانست که برای زیباسازی چرم در ایران انجام می دهند. چرم های کارشده را در قالب انواع و اقسام وسایل دکوری مانند پوف های چرمی در عکس بالا می توانید در بازار پیدا کنید.

سری به بخش صنایع دستی در اهالی فن چیدانه بزنید و نمونه های دیگر صنایع دستی ایران را در آنجا ببینید. در پروفایل هر کدام از تولیدکننده ها می توانید اطلاعات تماس و راه های برقراری ارتباط با آنها را ببینید.

شما می توانید سوالات خود درباره استفاده از صنایع دستی در معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان ما در میان بگذارید. 

مطالب بیشتر: کوسن های کوچک، تغییرات بزرگ در دکوراسیون داخلی!
نکاتی در مورد شستشوی پرده
شستن فرش 
ایده های کاربردی دکوراسیون در اینستاگرام (۱)

نویسنده: لاله داورپناه | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه