Chidaneh.com placeholder image

ترکیب فضای مسکونی و اداری در مجتمع چند منظوره روزنه

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: مدیران کارخانه “استیل فرم" (تولید ظروف استیل) به منظور فراهم کردن فضایی دلپذیر در راستای برآورده شدن نیازهای مختلف خود، از تیم طراحی دفتر ساخت و طراحی ادمون خواستند که مسئولیت طراحی ساختمان جدید را بر عهده بگیرند. زمانی که معماران پروژه مجتمع چند منظوره روزنه، شبیر موسوی و امیر رضا فاضل کار خود را آغاز کردند، سازه‌ی طبقه‌ی اول اجرا شده بود و از آنها خواسته شد تا با بودجه‌ی محدودی طرحی را ارائه بدهند که چندین عملکرد و هدف شرکت را در زمینی کوچک تحقق بخشد. بنابراین، یک شکل ساده‌ی مکعبی به عنوان حجم اصلی در نظر گرفته شد تا همزمان با طراحی مقرون به صرفه بتوان در همسایگی کارخانه‌ی استیل، یک طرح هماهنگ به وجود آورد. روند شکلگیری این پروژه را همراه با چیدانه دنبال کنید.

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه مجتمع چندمنظوره (اداری، مسکونی) روزنه

  • مکان: تهران، بومهن
  • تیم معمار: دفتر ساخت و طراحی ادمون
  • معماران ارشد: شبیر موسوی، امیررضا فاضل
  • تیم طراح: فاطمه کارگر، محسن فیاض بخش، رامتین حق‌نظر
  • همکاران پروژه: مجید رحمتی، بهاره احمدنیا
  • تیم ارائه: مصطفی کرباسی، نیوشا قاسم
  • سال: 1394
  • مساحت: 650 مترمربع

  • کاربری: اداری، مسکونی
  • اجرا: دفتر ساخت و طراحی ادمون
  • مدیر پروژه: شبیر موسوی، امیررضا فاضل
  • نظارت بر اجرا: رشید عرب‌نیا، میثم بهرامی
  • تیم اجرایی: قنبر مرادی، مهدی موسوی، جواد شیرمحمدی
  • تاسیسات مکانیکی: محمد خالوحاجی
  • تاسیسات برق: شهروز جعفری

ساختمان چندمنظوره کارخانه “استیل فرم" (تولید ظروف استیل) که در شرق تهران و در منطقه‌ای صنعتی قرار دارد، به منظور فراهم کردن فضایی دلپذیر در راستای برآورد نیازهای مختلف ساخته شده و شامل دو دفتر کار، دو واحد مسکونی، یک سالن نمایشگاهی و چندین اتاق رختکن است.

نمای آجری در پروژه های اهالی فن چیدانه : کافه اسپریس ، طراحی داخلی مدرن با مصالح سنتی

سازماندهی عملکردهای کاملا متفاوت با توجه به محدویت فضا، چالش عمده‌ی معماران در این پروژه بود. در نتیجه، عملکردهای عمومی‌تر در طبقه همکف گنجانده شد، از جمله یک سالن نمایشگاهی با ارتفاع 5 متر در ضلع شرقی و با دسترسی مستقیم به جاده اصلی، و دیگر فضاهای ضروری کارخانه مثل رختکن و نمازخانه. دو دفتر مدیریتی در ضلع غربی طبقات اول و دوم قرار دارد که بازشوهایی رو به سالن کارخانه برای نظارت بر کارکنان در آن تعبیه شده است. دفاتر مدیریتی به دفتر رئیس کارخانه در طبقه دوم چسبیده است. برای حفظ حریم خصوصی و لذت بردن از منظره‌ی زیبای کوه‌های دوردست در آنسوی محدوده‌ی صنعتی، دو سوئیت مسکونی در طبقه سوم در نظر گرفته شده است.

نمونه ای موفق استفاده از آجر در نمای خارجی در ایران: اقامتگاه دختران بی سرپرست در خوانسار

فرایند طراحی از زمان پاسخگویی به این پرسش آغاز شد که چگونه می توان در چنین کارخانه‌ی صنعتی پر سر و صدایی، فضاهای آرام و ساکتی به وجود آورد. اولین راه‌حل برای جداسازی فضای داخل از فضای شلوغ و آشفته‌ی بیرون به صورت یک حجم با کمترین تعداد بازشوها (پنجره ها) بود که در نهایت فضایی آرام اما تاریک و بی روح به دنبال داشت. در عوض بهترین راه‌حل برای حل این معضل، کوچک‌تر کردن سایز بازشوها و بیشتر کردن تعداد آنها بود؛ نام این پروژه نیز از همین بازشوها و روزنه‌ها برگرفته شده است.

نمونه ای موفق استفاده از آجر در نمای خارجی در ایرانخانه آجربافت در خیابان جیحون تهران

با توجه به اهمیت نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی، اندازه‌ی روزنه‌ها با توجه به میزان نورگیری و وسعت دیدی که در هر بخش لازم است متفاوت بوده و این سایز در تراس واحدهای مسکونی به حداکثر می رسد و به همراه درهای پاسیو می توانند نور کافی به داخل جذب کرده و منظره‌ی کوه‌های دوردست را نیز به ارمغان بیاورند. نمای اصلی ساختمان به دلیل مشخصات و موقعیت قرارگیری زمین پروژه رو به سمت جنوب بوده که این مسیر نیز به علت موقیت جغرافیایی ایران، با شدت تابش آفتاب مواجه است. ایده روزنه در این پروژه باز هم نقش مهمی در تعدیل میزان تابش شدید آفتاب داشته و با جذب نور کافی به داخل، فضای کاری مطلوبی فراهم می کند.

مطلب پیشنهادی: ویدئو: دیوارهایی که خاطراتتان را زنده می کنند!

در ایران از آجر به عنوان مصالح ساختمانی بومی استفاده شده است که علیرغم قابلیت کاربرد در اشکال و طرح‌های جذاب و متنوع، در برابر نیازهای محیطی نیز پاسخگو نیز پاسخگو می باشد. چیدانه در گذشته اندر مزایای پاره آجرهای ارزان با شما صحبت کرده است. بهره‌گیری از آجر در این پروژه این امکان را فراهم می‌آورد که با استفاده از تنها یک نوع مصالح و کاستن میزان هزینه‌ها، بافت‌ها و طرح‌های متفاوتی خلق کرد. می توان فضای داخل را نیز با آجر کار کرد که نهایتا فضای داخل و خارج به صورت معماری یکپارچه از آب در خواهد آمد. علاوه بر آن، آجر حس گرمی در مقابل فضای سرد صنعتی به همراه دارد. در پایان، معماری این ساختمان مثل بنای برجسته‌ای عمل می کند که رنگ و بوی خاصی به فضای اطراف کارخانه می دهد. با بررسی الگوهای معماری سنتی ایرانی، شیوه‌ی جدیدی برای چیدن آجرها به کار گرفته شد تا با حذف ماژول‌های بزرگتر بتوان روزنه‌ها را شکل داد.

نمونه پروژه های اهالی فن چیدانه با نمای آجری : خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر

این پروژه هویتش را از شرکت “استیل فرم" گرفته است. از این رو، با ضایعات استیل کارخانه، فریم‌هایی به عنوان پنجره ساخته شده و در آنها شیشه انداخته شده و روزنه‌ها را محافظت می کنند. استیل نقش بسزایی در بهبود فضا ایفا می کند و نور آفتاب با انعکاس از سطح فریم‌های استیل به صورت اشکال نرم و آرامش‌بخشی در می‌آید. با این روش، حتی مصالحی با ماهیت و طبع سرد را می توان برای ایجاد فضایی گرم و ملایم به کار گرفت. از استیل برای ریزه‌کاری‌هایی مثل ساخت طاقچه‌ی‌ پنجره‌ و نرده‌ی راه‌پله‌های بیرون نیز استفاده می شود.

نمونه پروژه های اهالی فن چیدانه با نمای آجری : طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی در خیابان دولت تهران

فضای پویای بافت صنعتی از طریق نوع چیدمان روزنه‌های ساختمان منعکس شده و حس حرکت و جنبش را از فضای داخل کارخانه به نمای رو به جاده‌ی ساختمان منتقل می کند که فریم‌های استیلی آن اندکی از سطح دیوار بیرون زده‌اند و نام کارخانه را در بافت آجری به تصویر کشیده‌اند. ماژول‌های کوچک‌تر در اطراف دیوار به تدریج از جای خوی بیرون زده‌اند تا حس پویایی و تحرک را نشان دهند. به هنگام غروب که اطراف کارخانه در تاریکی فرو می‌رود، این پروژه همچنان از روزنه‌های خود به بیرون نور ساطع کرده و بر جنبش و فعالیت بی‌وقفه‌ی کارخانه‌ی استیل فرم تاکید می‌گذارد.

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه
بازسازی خانه کاوه، ساختمانی ۲۰ ساله در تهران
خودنمایی مکعب ها در طراحی نمای ساختمان نشان در مشهد
۷ طراحی نمای ساختمان های برجسته ایران

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه