Chidaneh.com placeholder image

زیباترین آبنماها برای باغ و دکوراسیون منزل شما

به قلم: تحریریه چیدانه

استخر، برکه و آبنما: به جرأت می توان گفت آب زیباترین، حیات بخش ترین، آرامش دهنده ترین و مهم ترین عنصر روی زمین است، عنصری که در جای جای زندگی ما حضور دارد. یکی از این عرصه ها، معماری و فضای زندگی ما است، نه تنها معماری ای که خالقش ما هستیم، بلکه معماری خلق شده توسط طبیعت نیز عنصر آب را در همه جای خود جای داده است. از دریاها، دریاچه ها، برکه ها، آبشارها، رودخانه ها، نهرها و جوی های طبیعت گرفته تا آبنماها، فواره ها، حوض ها و استخر های انسان ساز، همه و همه به لطف این عنصر زندگی بخش جان گرفته اند. امروز چیدانه می خواهد شما را با بستر زندگی آب یا همان آبنما که در باغ یا دکوراسیون منزل اکثریت شما وجود دارد بیشتر آشنا کند. با ما همراه باشید…

سرویس خواب بالسا

در بین تمام ویژگی های آب که ما در باغ و باغچه هایمان استفاده می کنیم، شاید تاریخچه ی خاصیت جاری شدن آب از همه جالب تر باشد. جوی آب یا آبنما یک مجرای انسان ساز در باغ است که صدای آب در حال جریان در آن، محیط باغ را خوشایند می سازد. اولین جوی ها در باغ های کهن پارسی یافت شده اند، اما شاید معروف ترین آنها در باغ های موریش الحمرا در شهر گرانادای اسپانیا است.
در تصویر نمونه ای از یک آبنمای زیبا را می بینید که توسط شرکت ایده سازان آبان از متخصصان ما در اهالی فن چیدانه اجرا شده است.

امروزه آبنماها و جوی های آب انتخاب های کاملی برای باغ ها و خانه ها در اندازه های مختلف هستند و چون فضای کمی را اشغال می کنند مراقبت از آنها آسان است و می توانند متناسب با نوع باغ و زندگی شما طراحی شوند.

نگاهی به گذشته ی آبنما

در باغ های پارسی اولیه، جوی های باریک آب ویژگی اصلی باغ ها بودند، چراکه خنک کردن هوا در آب و هوای گرم بسیار ضروری بود. امروزه نیز از این ویژگی آب به همین منظور استفاده می شود. اضافه کردن فواره ها به آبنماهای معاصر، همان طور که تصاویر منعکس شده در آب را به هم می ریزد باعث جوش و خروش می شود.
حوض، قلب معماری سنتی ایران در واقع شکل قدیمی آبنما و استخرهای امروزی است. چیدانه پیش از این درباره ی حوض با شما سخن گفته است.

آبنماهای مسطح

جوی های آب معمولا بسیار کم عمق و باریک هستند و به عنوان یک ویژگی طراحی برای هدایت چشم به سمت دیگر باغ یا به عنوان یک ویزگی عملکردی برای انتقال آب از یک سمت باغ به سمت دیگر به کار می روند. آبنماهای قرارگرفته در پاسیو یا نواحی سنگ فرش شده برای استفاده ی کودکان در باغ ها و حیاط خانه ها ایده آل است، جایی که امنیت در درجه ی اول اهمیت است.

مطلب پیشنهادی: ایده های هوشمندانه در طراحی فضای بازی کودکان

آبنماهای طبقه طبقه

وقتی آب در سطوح مختلف جریان دارد، صدایی که هنگام انتقال از یک سطح به سطح پایین تر ایجاد می کند باعث ایجاد حس خوشایندی در فضای باغ و منزل می شود. از این ویژگی آب در بسیاری از باغ ها استفاده شده است.

آب جاری

آبنماها می توانند به صورتی طراحی شوند که از یک نقطه سرچشمه بگیرند و پس از طی مسافتی به نقطه ای دیگر مثل یک حوض بریزند.

مطلب پیشنهادی: حوض ماهی، میراثی از خانه پدری!

آبنما، عنصری که به طراحی جهت می دهد!

جوی های آب با ایجاد یک خط معماری شاخص در میان باغ یا دکوراسیون منزل می توانند به عنوان یکی از ویژگی های طراحی باشند. آبنماها می توانند فضاها را تعریف کنند و در بخش های بسته حرکت ایجاد کنند. این تصویر متعلق به یکی از پروژه های شرکت طراحی اگما است که به خوبی با آبنما فضاها را تفکیک کرده است.

گیاه کاری در آبنماها

آبنماها برای کاشت و پرورش گیاهان آبزی مناسب هستند. عمق و سطح کم آب، آنها را خانه ای کامل برای گونه ای از گیاهان آبزی می سازد. این گیاهان نه تنها زیبایی و جذابیت ایجاد می کنند، بلکه باعث تمیز ماندن آب از علف های هرز می شوند. جوی های باریک ممکن است توسط ریشه های ناشی از کاشت بیش از حد گیاهان یا رشد بی وقفه ی آنها مسدود شوند، پس بهتر است این گیاهان به طور مرتب هرس شوند و از انبوه شدن آنها جلوگیری شود.

مطلب جذاب: ایده های هنری گیاه کاری از یک سوپر استار

آبنما بدون گیاه کاری

بر خلاف بند قبل، یک روش دیگر برای جذاب ساختن آبنما عدم استفاده از گیاه و سنگفرش کردن کف آن با قلوه های سنگ است طوری که آب تمیز آن تصویر محیط اطراف را منعکس کند. بالا بردن سطح آبنما و قرار دادن یک جوی باریک در اطراف آن نیز بر زیبایی آبنما می افزاید.

آبنمای مدرن

تعدادی جوی کوچک که با زاویه و به صورت طبقه طبقه از سطوح بالا به سطوح پایین تر منتقل می شوند و آبشارهای کوچک بین آنها به وجود می آید، نمونه ای از طراحی های مدرن است. می توان از مصالح مختلف مانند فلز یا چوب برای این آبنماها استفاده کرد.

آبنما برای حیاط های کوچک

امروزه حتی کوچک ترین حیاط ها یا باغ ها نیز می توانند از صدای جاری شدن آب و درخشش آن با نور خورشید لذت ببرند. همانطور که در تصویر می بینید آبنما بر روی دیوار و حاشیه ی آن کارشده است و فضای زیادی اشغال نکرده است، پس می تواند بهترین گزینه برای حیاط های کوچک و پاسیو ها باشد. این نمونه ای از پروژه های اجرا شده توسط شرکت بارش سبز در بخش آب نما ی اهالی فن چیدانه است.

اگر مشتاق شدید طراوت و حس خوب جریان آب را به درون خانه و باغ خود بیاورید و به دنبال آبنماهای زیبا و خاص هستید، دوستان ما در قسمت آب نما که زیرمجموعه ای از مجموعه ی بزرگ اهالی فن چیدانه است، شما را در این راه تنها نخواهند گذاشت.

مطالب بیشتر:
ماهی ها به کمک دکوراسیون می آیند!
نگاهی به استخر های آب درمانی
استخر شیشه ای رویایی در ویلای لواسان
آکواریوم های آرامش بخش در ایران
از آرامش طبیعت الهام بگیرید

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه