Chidaneh.com placeholder image

طراحی نمای ساختمان اداری نارنجستان تهران، ترکیبی از نمای همسایگان

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: آیا تا به حال در هنگام گذر کوچه و خیابان ها به همنشینی و زیبایی نمای ساختمان ها دقت کرده اید؟! اولین جلوه بصری هر ساختمان نمای آن است که با مخاطب و کاربر آن ارتباط برقرار می کند. اما معماران تا چه حد به ظاهر ساختمان های همسایه پروژه مورد نظرشان دقت می کنند؟؟! همرا با چیدانه در این مطلب با چالش های طراحی نما و ساختمان اداری نارنجستان اثر پیمان میدانی و بهزاد آیتی آشنا شوید.

چوب و هنر

مشخصات پروژه ساختمان اداری نارنجستان

  • معمار: پیمان میدانی، بهزاد آیتی
  • موقعیت: تهران، ایران
  • تاریخ: 1393
  • مساحت: 1،044 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: محمدرضا آیتی
  • تیم پروژه: پریهان رشیدی، محسن حق‌پرست، محبوبه یوسفی‌خواه، اندیشه غفرانی
  • عکس: مرجان یزدی

ساختمان نارنجستان، واقع در کوچه نارنجستان سوم، در طرف نزدیک‌تر به خیابان پاسداران، یکی از چندین بلوک ساختمانی در یک ردیف خطی، بدون عقب و جلو رفتن است. در این کوچه، طبق ضوابط شهرداری، به دلیل عرض کم، رعایت عدم پیش‌آمدگی بنا الزامی بوده است. طراحی نما به نحوی که در عین پاسخگویی به نیازهای ساختمان، بافت شهری را دچار آشفتگی نکند، همواره دغدغه بسیاری از معماران و شهرسازان بوده و هست.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی متفاوت نمای ساختمان بانک ملت به عنوان یک المان شهری!

معماران این پروژه در خصوص طراحی این پروژه می گویند: در ساختمان نارنجستان، با توجه به کم‌بودن بَر ساختمان و خواسته کارفرما مبنی بر استفاده حداکثری از مساحت، به اوج این چالش رسیدیم، به طوری که طراحی نما در قالب یک صفحه، بدون بازی حجمی، در واقع، طراحی بخشی از یک نمای یکپارچه به طول کوچه و ارتفاع ساختمان‌ها بود. در عین حال، بر آن شدیم تا به غیر از رعایت عدم ایجاد آشفتگی در نمای شهری، این ساختمان را محل وحدت ناهماهنگی‌های بافت اطرافش قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی: خودنمایی مکعب ها در طراحی نمای ساختمان نشان در مشهد

ساختمان نارنجستان در کوچه‌ای هشت‌متری واقع است که انواع سبک‌های اجرایی و گوناگونی مصالح در بلوک‌هایی با بَر بسیار کم، باعث شده تا در آن آشفتگی بسیاری احساس شود. بنابراین، رسالت شهری این ساختمان، نوعی همنوازی با نواخته‌های بی‌نظم اطراف و ایجاد ارتباط بین ریتم نُت‌های بی‌ربط شهری است. همنوازی در بین این آشوب، نه سکون است، نه سکوت، چرا که اینها خود حرفی جدید در این پهنه هستند.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر

به دلیل تلاشی که برای حفظ سازه پروژه کردیم، به عنصری نیاز داشتیم تا در نقش واسطی هماهنگ با فضای اطراف و نیازهای داخلی پروژه عمل کند. تنها جواب مناسب این نیاز، پوسته‌ای بر روی نماست؛ این پوسته شامل شبکه‌ای است که از خطوط گرفته‌شده از ساختمان‌های اطراف خلق شده است. در نتیجه، نمای ساختمان، خود وامدار نماهای اطراف و محل تعدیل خطوط آنها، با توجه به خطوط پدیدآمده از رفع نیاز ساختمان است.

مطلب پیشنهادی: طراحی نمای ساختمان سایه ها در کرج با شاخه های خشکیده!

در واقع، طراحی نهایی نما حاصل تاثیر ترکیب سه لایه است: لایه اول و دوم، امتداد خطوط ساختمان‌های دو طرف و لایه سوم، ریزشدن مدول شبکه نما، متاثر از نمای ساختمان سمت چپ است. از روی هم قرار گرفتن این سه لایه، شبکه‌ای به وجود می آید که حاوی ساختاری است که بر اساس ساختمان‌های اطراف شکل می‌گیرد. عینی‌شدن این نما نیز در آخر، مدیون استفاده از متریال‌های شفاف و نیمه‌شفافی بود که در پروژه دیدیم و با توجه به کاربری اداری پروژه، در این راستا نیز مفید بود. در نهایت، حاصل تلاش‌مان، نمایی متشکل از یک پوسته بود که نه فقط محل آرامشی در ناآرامی‌های شهری که آرامش‌دهنده و هماهنگ‌کننده نماهای اطراف نیز شد.
چیدانه در گذشته ۷ طراحی نمای ساختمان های برجسته ایران را به شما معرفی کرده است. سری بزنید به آرشیو مطالب و نمونه های موفق دیگر را ببینید.

ساختمان نارنجستان، شامل 5 طبقه اداری و یک طبقه پارکینگ در تراز همکف و یک طبقه زیرزمین، شامل آمفی‌تئاتر و انباری، است. سیستم تاسیسات ساختمان، وی آر اف، و سازه بنا، اسکلت فلزی است.

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: ساختمان مسکونی بارکا با سقف پیش تنیده در کرج
نورپردازی نمای بیرونی و اصول کاربردی آن
بازسازی خانه کاوه، ساختمانی ۲۰ ساله در تهران
مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه