Chidaneh.com placeholder image

کاشی های پر نقش و نگار، جلوه ای متفاوت برکف و دیوار

به قلم: تحریریه چیدانه

کف: وقتی نام کاشی را بر زبان می آوریم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت کاشی کاری های زیبا و فیروزه ای رنگ مساجد و دیگر بناهای سنتی ایران می رود. کاشی برای ما یادآور خاک، سفال، طرح و نقش های زیبا و آسمانی فیروزه ای رنگ است. گرچه مصالح جدید فراوانی پا به عرصه ی طراحی داخلی گذاشته اند اما کاشی همچنان جایگاه ارزنده ی خود را در دکوراسیون داخلی و بیرونی معماری بناها حفظ کرده است. در این مطلب چیدانه به دو نوع کاشی سنتی رایج می پردازد: کاشی معدنی و کاشی سیمانی. با ما همراه باشید…

chidaneh ad banner

کاشی معدنی و کاشی سیمانی مصالح جدیدی نیستند، با این وجود هر دو در حال تجربه ی حیاتی دوباره هستند و مجددا استفاده از آنها رایج شده است. بله، کاشی کاری های رنگی باز می گردند! کاشی معدنی یکی از اولین کاشی هایی است که به عنوان کفپوش به تولید انبوه رسید و کاشی سیمانی اولین بار در جنوب فرانسه در اواخر قرن نوزدهم پدیدار شد. ارزش کاشی معدنی به خاطر حالت ارتجاعی و هزینه ی نسبتا پایین آن است و کاشی سیمانی نیز به دلیل طول عمر بالا و زیبایی خاص و حیرت انگیزش ارزشمند شده است.

کاشی سیمانی، کفپوشی زیبا برای دکوراسیون منزل

مزایا: رنگ ها و طرح های زیبا، انعطاف زیاد
معایب: آب را جذب می کند، پس برای استفاده در فضاهای بیرونی باید مراقب بود.
کاربری های پیشنهادی: فضاهای نشیمن، ورودی ها، آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی

اگر می خواهید منزل تان متفاوت باشد، چیدانه قبلا به شما پیشنهاد داده با کاشی های چهل تکه منزلتان را رویایی کنید!

رنگ کاشی سیمانی در کل بدنه اش یکسان است، یعنی رنگ نهایی سطح آن با رنگ درونش یکی است. کاشی سیمانی همانطور که از نامش مشخص است از سیمان پرتلند رنگ شده ساخته می شود و تحت فشار هیدرولیک سالم سازی می شود.

برای انتخاب و خرید انواع کاشی و سرامیک می توانید به بخش کاشی و سرامیک در اهالی فن چیدانه مراجعه کنید.

کاشی سیمانی برای استفاده در بخش های پر رفت و آمد گزینه ای بسیار عالی است، اما هنگام استفاده از آن در فضاهای بیرونی مراقب باشید. اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که در زمستان دمای هوا به زیر نقطه ی انجماد می رسد، کاشی های سیمانی بهتر است در فضاهای داخلی استفاده شوند.

مصالح اندکی پیدا می شوند که مانند کاشی های سیمانی انواع رنگ ها و طرح ها را ارائه دهند، بنابراین از این نظر از بقیه پرطرفدارتر است. کاشی های سیمانی در کنار هم می توانند طرح های زیبایی از کوچک به بزرگ ایجاد کنند، مصالح کمی این خاصیت را دارند.

در تصویر طرح های متنوعی از کاشی می بینید که از نمونه کارهای گروه صنایع ساختمانی مقدم (شهر کاشی) است، می توانید به صفحه ی آنها در اهالی فن سری بزنید.

کاشی سیمانی تقریبا به همان اندازه که به عنوان کفپوش در کف زیبا است، در دیوارها هم جذاب به نظر می رسد. این آشپزخانه با طرحی جسورانه بر روی دیوار از جذابیتی خاص برخوردار شده است. اگر به دنبال کف پوش یا دیوار پوش زیبا و مقرون به صرفه برای دکوراسیون منزل تان هستید، می توانید از بخش کف پوش و دیوار پوش اهالی فن چیدانه دیدن کنید.

کاشی معدنی، کفپوشی با دوام برای دکوراسیون منزل

مزایا: تقریبا در برابر همه چیز مقاوم است.
معایب: گزینه های محدود در رنگ و اندازه
کاربری های پیشنهادی: فضاهای داخلی و خارجی، ورودی ها، آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی

در تصویر نشیمنی را می بینید که متعلق به یکی از پروژه های اجراشده توسط سهراب رفعت است، ویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران!

کاشی معدنی یک متریال کف فوق العاده منعطف است و مانند کاشی سیمانی رنگ کل بدنه ی آن یکسان است، یعنی پرداخت نهایی آن با درونش مانند هم است.

مطلب پیشنهادی: مبلمان را با کف پوش خانه ست کنید!

کاشی معدنی بر روی سطحش لعاب ندارد، بنابراین در قسمت های پر رفت و آمد ساییده نمی شود. این باعث می شود کاشی معدنی کفپوشی عالی برای ورودی ها و آشپزخانه ها باشد. این کاشی در برابر آب غیر قابل نفوذ است، پس برای استفاده در فضاهای بیرونی یا نواحی مرطوب هم مناسب است.

اگر به دنبال کفپوشی هستید که بادوام، قابل نگهداری آسان و متفاوت باشد، کاشی های سیمانی و معدنی می توانند گزینه های خوبی باشند.

اگر بعد از خواندن این مطلب مشتاق شدید بوی خاک و سفال، طرح های رنگارنگ، آسمان فیروزه ای و حوض کاشی را به درون خانه تان بیاورید، دوستان ما در بخش های کاشی و سرامیک و کف پوش و دیوار پوش در اهالی فن چیدانه منتظرند تا بهترین ها را به شما ارائه دهند.

مطالب بیشتر:
کاشی های رنگی در دکوراسیون منزل که دل شما را می برند!
کاشی کاری هایی که شما را شگفت زده خواهند کرد!
چگونه کاشی بخریم؟
کف پوش‌های طبیعت دوست در حمام
راهنمای خرید کفپوش مناسب برای آشپزخانه در بازار ایران

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه