Chidaneh.com placeholder image

صندلی های معروف جهان، صندلی LC2 طرحی از مشهورترین معمار دنیا!

به قلم: گلنار

لوکوربوزیه یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین معمارن در جهان بوده که نامش یادآور بناها، سبک ها و طرح های معروف و شاخص در زمینه معماری و طراحی صنعتی است. او علاوه بر دستاوردهای معمارانه بی‌ نظیرش در صنعت مبلمان هم آثاری از خود به‌ جا گذاشت. اگرچه در سال 1965 هنگامی‌ که او در دریای مدیترانه غرق شد، کارهای برجسته لوکوربوزیه به پایانی ناگهانی رسید، اما نفوذ او در حوزه معماری بی‌ قید و شرط است. در ادامه، در کنار زندگی نامه ای کوتاه، یکی از طرح های معروف وی در زمینه مبلمان با نام صندلی LC2 را به شما معرفی می کنم.

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

تابلو فرش ریحان

زندگی نامه لوکوربوزیه

شارل ادوارد ژانره در سال 1878 در سوئیس متولد شد. او لقب لوکوربوزیه که اسم پدربزرگش بود را بر خود نهاد و توسط یک معلم تشویق شد تا معماری را متحول کند. در 18 سالگی اولین خانه خود را برای یک عضو از مدرسین مدرسه‌ اش ساخت. وی در سال 1908 به پاریس رفت و شروع به تمرین با اوگوست پره، معمار پیشگام شناخته‌ شده برای استفاده از فولاد و بتن نمود. لوکوربوزیه به برلین رفت و با پیتر بهرنس کار کرد و در زمینه فرآیندهای صنعتی و طراحی ماشین آموزش دید. لوکوربوزیه تحصیلات آکادمیک نداشت، اما در دفتر معماران بزرگ عصر خود مشغول به کار شد و این اتفاق از او معماری پخته ساخت و باید گفت که بیش از هر چیز سفرهای مطالعاتی و تجربیات این معمار، او را بدین سطح رساند. 

مطلب پیشنهادی : آثار کریم رشید، طراح این محصولات مشهور در جهان!

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

صندلی LC2 لوکوربوزیه

اصول طراحی لوکوربوزیه، تناسبات فیبوناچی در بدن

او در سال 1947 ابعاد متناسب با مقیاس و اندازه قد انسان را در کتابی به نام مدولر منتشر کرد. او چهار نقطه از بدن انسان را به‌ عنوان نقاطی که دارای تناسبات طلایی فیبوناچی نسبت به یکدیگر هستند معرفی کرد. چهار نقطه مذکور عبارتند از کف پا، ناف، نوک سر و نوک انگشتان دست در حالت بلند کرده و این یعنی «فاصله بین کف پا تا ناف» با مجموع «فاصله بین نوک انگشتان دست با نوک سر» با «فاصله بین نوک سر تا ناف» برابری می‌ کند. به‌ این‌ ترتیب وی مفاهیم اعداد فیبونانچی و عدد طلایی را به‌ صورت عملی وارد اصول طراحی کرد.

مطلب پیشنهادی : ساخت صندلی لهستانی، از کافی شاپ های اروپایی تا خانه های ایرانی!

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

صندلی مدرن برای همه

این سبک بین جنگ جهانی اول و دوم به وجود آمد. پس از پایان جنگ نیاز شدید به ترمیم و تولید انبوه ساختمان بود. در این زمان معماری مدرن گسترش یافت. مدرن ساده و بدون تزئینات بود و دسترسی به آن برای همه مردم ممکن بود. صنعت و تکنولوژی هم همواره به‌ عنوان منبع الهامی برای سبک مدرن بودند. دوری از زرق‌ و برق سبک‌ های قدیمی و عملکردگرایی این سبک سبب گسترش آن در بسیاری از نقاط جهان گردید.

مطلب پیشنهادی : چراغ آویز مدرن، معروف ترینشون باب دکوراسیون شماست!

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

لوکوربوزیه و معرفی جنبش ناب گرایی 

لوکوربوزیه در سال 1952 یک جنبش جدید به نام مکتب پیوریسم (ناب گرایی) معرفی کرد. برخی، آثار و گرایش‌ های هنری‌ اش را در ارتباط با این سبک نقاشی می‌ دانند. ناب گرایی به معنای حذف تزئینات و خرده‌ کاری‌ های محیط و اشیاء است؛ یعنی خلوصی مثل رنگ سفید که نماد پاکی و سادگی. می‌ توان گفت که آثار هنری ابزارهای زیبایی هستند که با انتخاب، ظرافت، نسبت و هماهنگی ظاهر می‌ شوند.

مطلب پیشنهادی : صندلی پلاستیکی شفاف، صندلی که به نام روح معروف شد!

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

خانواده صندلی‌ های ال سی

لوکوربوزیه یک سیستم مبلمان را با پسرعموی خود طراحی کرد. مبلمانی با بالش‌ های ضخیم و انعطاف‌ پذیر در فریم‌ های فولادی، ایده این بود که همه راحتی‌ های یک سطح را با استفاده از مینیمالیسم ظریف و منطق صنعتی سبک بین‌ المللی ارائه دهند. زیبایی‌ شناسی ساختار ساده لوله قابل ملاحظه‌ ای مربوط به نحوه زندگی امروز ما؛ یعنی تقریبا 90 سال بعد است. مبلمان فولادی لوله‌ای مانند سبد فلزی پر از بالش در عین سادگی زیبا و مینیمال بودند. این قاب فولادی که دور کوسن‌ها کشیده شده بود در قالب مبلمان تک نفره و دو نفره و سه نفره همراه پوف به بازار عرضه شد که الهام‌بخش بسیاری از طراحان پس از او شد.

مطلب پیشنهادی : صندلی های مدرن، این بار مدل تخم مرغی و مورچه ای مد شده اند!

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

صندلی LC2 لوکوربوزیه

آثار طراحی صنعتی لوکوربوزیه

ویژگی‌ های صندلی ال سی

19 عدد صندلی کارآمد در عین سادگی تولید شدند؛ صندلی‌ های سبک و مینیمال که در طراحی آن ها خطوط صاف و منظم به کار برده شد و بهره‌ گیری از موادی مثل فولاد با روکش کروم و چرم به‌ عنوان پارچه مبل باعث شد. این مبل راحتی به‌ عنوان نمادی از جنبش مدرن در طراحی مبلمان شناخته شود.
این محصول  در ابعاد 76*70 سانتی‌ متر توسط شرکت معتبر ایتالیایی کاسینا که عرضه‌ کننده معروف‌ ترین صندلی‌ ها و مبل‌ های طراحان مشهور است، تولید و با قیمتی در حدود ده هزار دلار به فروش می‌ رسد.

مطلب پیشنهادی : آباژور ایستاده مدرن، چراغ ورسانورا در دکوراسیون مد شده!

صندلی LC2 لوکوربوزیه

صندلی LC2 لوکوربوزیه

صندلی LC2 لوکوربوزیه

فهرست صندلی‌ های ال سی

  • LC1 – صندلی Sling، در اصل با نام Basculant
  • LC2 – صندلی بزرگ، مدلی به نام کاسه سبد (1928)
  • LC3 – سبکی بزرگ، مدل مدرن به نام سبد کوسن (1928)
  • LC4 – صندلی بلند 
  • LC5 – مبل تک نفره
  • LC5- کاناپه اف
  • LC6 – مبل جدول
  • LC7 – صندلی چرخشی (1928)

سری مطالب “آثار ناشناخته طراحان مشهور جهان" را می توانید در مجله منزل دنبال کنید. پس آخرین شماره را از دست ندهید:

مجله منزل
شماره 115 اردیبهشت و خرداد 1397
مجله منزل

منبع : مجله منزل | نویسنده : فرشته امیرخانی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه