Chidaneh.com placeholder image

پله اول بازسازی، محاسبه هزینه ها

به قلم: تحریریه چیدانه

کار با اهالی فن: وقتی یک بطری شیر یا یک قرص نان می‌خرید قیمت آن مشخص است. حتی محصولاتی که دارای قیمتی قابل مذاکره هستند، مانند خودروها و املاک، را می‌توان پیش از خریداری دید، لمس کرد و بررسی کرد.
اما وقتی شما درگیر ساخت یا بازسازی پروژه‌ای می‌شوید تعیین هزینه‌های آن کمی دشوار می‌شود. ممکن است پروژه شما دقیقا در همان اندازه، شرایط، موقعیت، و شکلی که در ذهن دارید ساخته نشود. این مسئله پروژه شما را کاملا سفارشی می‌کند و در نتیجه هزینه‌های شما به راحتی قابل پیش‌بینی نمی‌شوند.

چوب و هنر

رسیدن به هزینه کلی پروژه شامل ایجاد نقشه‌ها و مشخصات است و نیازمند زمان زیاد، فکر، و خرید است. هر چه نقشه‌ها دقیق‌تر باشند هزینه پیش‌بینی‌شده دقیق‌تر خواهد بود.
بنابراین چگونه می‌توان در مورد قیمت به یک دقت رسید؟ بیایید با درکی از فرایند و زبان این صنف شروع کنیم.

تخمین‌ها: به طور کلی هر قیمتی که پیمان‌کار تعیین می‌کند تخمینی است و به میزان کار و مصالحی که برای تکمیل پروژه شما نیاز است بستگی دارد. در ساختمان‌های مسکونی، به طور کلی رقم «تخمینی» ( برآورکلی) قیمتی ثابت و نهایی نیست.
تخمین‌ها و برآوردها به دقت اطلاعاتی هستند که بر پایه آن‌ها شکل گرفته‌اند. برای مثال، دقیق‌ترین تخمینی که برای یک پروژه زده می‌شود بر اساس متر مربع است. در واقع این رقم تخمینی دقیقا به شما نمی‌گوید که هزینه‌های شما چقدر خواهد شد، اما به هر صورت به رقم نهایی نزدیک خواهد بود.
این سطح از دقت به این معنی است که شما هنگام مشورت با پیمان‌کاران مختلف به احتمال زیاد با دامنه وسیعی از هزینه‌های تخمینی روبه‌رو خواهید شد، چراکه هر کدام از آن‌ها درک متفاوتی از آن‌چه در ذهن شماست خواهند داشت و در نتیجه از شیوه متفاوتی برای تعیین رقم تقریبی استفاده خواهند کرد. برای مثال در صنعت خودروسازی یک خودروی هوندا، بی‌ام‌و، و پورشه ممکن است دارای اندازه و وزن یکسانی باشند اما قیمت آن‌ها با هم متفاوت است.

با داشتن نقشه کف و یک ایده کلی از مهندسی و شکل نهایی پروژه تخمین دقیق‌تری در مورد هزینه‌های پروژه می‌توان زد، اما به هر حال باز هم این یک برآورد تخمینی است. این برآوردها معمولا بر اساس هر متر مربع و هزینه‌های هر واحد و نیز اطلاعاتی که از پروژه‌های مشابه به دست می‌آید محاسبه می‌شوند. مثلا اگر هنوز نوع کاشی مورد نیاز خود را انتخاب نکرده‌اید، نمی‌توان آن را در برآورد محاسبه کرد. برآورد تخمینی در محدود کردن گزینه‌ها و انتخاب پیمان‌کاری که می‌خواهید با او کار کنید مفید است، اما همچنان برآورد دقیقا هزینه‌ پروژه را به شما اعلام نمی‌کند.

نقشه کف، همچنین با نام طرح شماتیک، توسط معمار، طراح، شرکت ساختمانی، و یا حتی خود مالک ایجاد می‌شود. اگر پولی بابت طراحی نقشه کف می‌پردازید و می‌خواهید با شرکت دیگری برای اجرای آن همکاری کنید مراقب محدودیت‌های قراردادی کار با یک شرکت دیگر باشید.

برای داشتن بالاترین دقت در تخمین هزینه‌ها، مهندسی پروژه باید به اتمام رسیده باشد و در نقشه ساختمان مشخص شده باشد؛ تمام اهداف باید مشخص باشند و تمامی برآوردها از همه پیمان‌کاران باید تحویل گرفته شده باشند. این تخمین نهایی معمولا در خود دارای هزینه‌های مربوط به مواد و مصالح، دستمزدها، و پیمان‌کاران خواهد بود، در نتیجه شما می‌توانید از منبع همه دستمزدها و نحوه خرج‌کرد آن‌ها آگاه باشید.

از آن‌جایی که این سطح از تخمین زمان زیادی می‌برد، اکثر پیمان‌کاران وقتی برای انجام پروژه انتخاب می‌شوند آن را یک‌بار انجام می‌دهند.
وقتی یک پیمان‌کار از این تخمین به عنوان بنیانی برای قرارداد ساخت استفاده می‌کند، معمولا به آن قرارداد مصالح و زمان یا قرارداد براساس قیمت تمام‌شده می‌گویند. قیمت تمام‌شده در واقع قیمتی است که پیمان‌کار برای انجام کامل یک قرارداد تعیین می‌کند و یا حق الزحمه پیمانکار به عنوان درصدی از همه قیمت‌های پروژه مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

پیشنهاد قیمت. پیشنهاد قیمت جایگزینی برای تخمین است و به این معنی است که پیمان‌کار با انجام حجم مشخصی از کار در ازای قیمتی مشخص موافقت می‌کند. اگر هزینه ساخت از رقم پیشنهادی کم‌تر باشد پیمان‌کار سود می‌کند. اگر هزینه ساخت از رقم پیشنهادی بیش‌تر شود پیمان‌کار در این قرارداد ضرر می‌کند.  
پیشنهاد قیمت به این معنی است که شما یک هزینه تمام‌شده را برای پروژه با یک جدول پرداخت براساس زمان و فرایند کار تعیین می‌کنید. این قیمت شامل یک ارزش افزوده است که مخارج کلی پیمان‌کار را پوشش می‌دهد و به صورت جداگانه در قیمت پیشنهادی نشان داده نمی‌شود. در پروژه‌های بسیار بزرگ، پیشنهاد قیمت ممکن است با هزینه‌های فهرست‌بندی‌شده همراه باشد و در آن دستمزد پیمان‌کار نیز مشخص شده باشد.
برای این‌که پیشنهاد قیمت معنادار باشد باید درک روشنی از نقشه‌ها و ویژگی‌های پروژه وجود داشته باشد. در قیمت پیشنهادی همچنین تمام هزینه‌ها و دستمزدها مشخص است. این هزینه‌ها شامل دستمزد افراد درگیر در پروژه و نیز قیمت خرید مواد و مصالح می‌شود.  
اگرچه قرارداد پیشنهاد قیمت برای داشتن یک قیمت مشخص است، اما با تغییر در ویژگی‌ها و اهداف پروژه همچنان امکان تعییر قرارداد وجود دارد.

برای ارائه یک قیمت پیشنهادی جزئیات فراوانی نیاز است و به همین دلیل در مراحل اولیه کار نمی‌توان یک قیمت مشخص را پیشنهاد داد. برای تکمیل یک قیمت پیشنهادی به کارکنان و خرده پیمان‌کاران زیادی- به ویژه در پروژه‌های بزرگ- نیاز است و به همین دلیل برخی از پیمان‌کاران برای تهیه یک پیشنهاد قیمت هزینه‌ای را از مالکان می‌گیرند.
با تمام این‌ها هر پیمان‌کاری شیوه‌ها و ابزار خود را برای تهیه تخمین‌ها و پیشنهادات قیمت دارد و معمولا تلاش می‌کند تا این کار را بدون دریافت هزینه‌ای انجام دهد. این مسئله فرایند ساخت یا بازسازی را برای مالکان پیچیده می‌کند، به ویژه وقتی آن‌ها با پیمان‌کاران مختلفی سر و کار دارند که هر کدام سیاست کاری خود را دارند. اما دانستن زبان و فرایند تخمین به برداشتن اولین گام در تخمین و برآورد هزینه‌های پروژه کمک فراوانی می‌کند و این فرایند را راحت‌تر می‌کند.

به ما بگویید: از چه روشی برای تعیین هزینه‌های پروژه شما استفاده شد و آن چقدر دقیق بود؟ نظرات خود را می توانید در بخش بحث و گفتگو چیدانه با ما در میان بگذارید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه
 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه