Chidaneh.com placeholder image

نقوش سنتی روی لباس، یک ست امروزی از روسری تا زیورآلات!

به قلم: گلنار

همیشه شروع یک کار می‌ تواند پر از فراز و نشیب باشد. اینکه چطور قدم‌ های اول را طی کنی و در نهایت به چه چیزی برسی و یا شاید مهم‌ تر از همه، اینکه چگونه و با چه روشی به آن چیزی که می‌ خواهی دست‌ یابی. در مد و معماری این شماره از مجله منزل به سراغ دو طراح موفقی رفته‌ ایم که در شیوه و فراز و نشیب کارها، هرکدامشان به‌ نوبه خود راهی متفاوت و درعین‌ حال قابل‌ ستایشی را در پیش‌ گرفته‌ اند؛ چیزی که در بعضی‌ اوقات می‌توان آن را ساده و در عین‌ حال سرشار از پیچیدگی دانست. این دو بانوی عزیز راه زیادی را طی کرده‌ اند تا به این مرحله و موقعیت دست یابند؛ چیزی که سراسر ذوق است و سواد… با ما همراه باشید تا گفتنی‌ها را زبان خود آنها بخوانید.

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

اسکای اسکرپر

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

تاروپودی از تاریخ ایرانی

روژان هوشیار بانوی 32 ساله‌ ای است که طراح، سازنده و مالک برندی است که در این شماره می‌ خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم. ایشان از سال 92 شروع به طراحی شال و روسری خاص برای بانوان ایرانی کردند و ازآنجایی‌ که زن برایشان از جایگاه خاص و والایی برخوردار است و در ایران نیز بیشترین چیزی که ظاهر یک زن را نشان می‌ دهد پوشش اوست به فکر تولید اکسسوارهای خاصی برای بانوی ایرانی افتادند. این محصولات از شال و روسری شروع شده و تا به امروز به تولید کیف، کفش و… رسیده است. خانم هوشیار برای ما می‌ گویند: «چون ایران دارای تمدن تاریخی غنی‌ ای است سعی کردم که با طراحی‌ هایم ماندگاری آن را نشان دهم».

مطلب پیشنهادی : معماری ایرانی و جدیدترین مد مانتو ایرانی!

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

از خانم هوشیار در مورد روند دستیابی به این محصولات و طراحی‌ها پرسیدیم و ایشان در جواب به ما گفتند: «از کودکی علاقه زیادی به زمینه‌های مختلف هنری مثل مجسمه‌سازی، طراحی و… داشتم و همین‌طور در خانواده‌ا‌ی به دنیا آمدم که به هنر و ادبیات اهمیت زیادی می‌دادند. پدرم علاقه زیادی داشت که به من خطاطی یاد بدهد و مادرم شب‌ها برایم شعر می‌خواند».
اگر بخواهیم در رابطه با سبک کاری و جنس محصولاتی که در طراحی‌های این برند به کار می‌روند نیز صحبت کنیم باید بگوییم این محصولات غالباً از جنس پارچه، چرم و چنین چیزهایی بوده و سبک آنها نیز به گفته خود خانم هوشیار برگرفته از الهامات روزانه ایشان هستند؛ تمامی محیط اطراف، تاریخ، هنر، ادبیات و هر آن چیزی که در پیرامون وی وجود دارد، حتی هر کلمه و واژه در هر گفتار!

مطلب پیشنهادی : مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی در اینستاگرام

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

نقوش ایرانی در طراحی لباس و کفش

ازنظر خانم هوشیار بیشتری چیزی که می‌تواند کار و محصولی را نشان دهد عکاسی و رونمایی درست از محصول است و بعدازآن نیز می‌توان به تبلیغات گسترده در حوزه‌های مختلف اشاره کرد. این بانوی هنرمند معتقدند که ما نیازمند بسترهایی در ایران هستیم تا استعدادهای ایرانی را کشف و نمایان سازند و زمینه‌ساز آشنایی و تعامل متقابل ما با یکدیگر ملیت‌ها و فرهنگ‌ها گردند.
وقتی از خانم هوشیار در رابطه با اهداف پیش رویشان پرسیدیم گفتند: « دوست دارم هرچه زودتر در ایران یک بوتیک اختصاصی داشته باشم و علاوه بر آن آثارم را در ونکوور، تورنتو، نیویورک، برلین و پاریس هم ارائه کنم، البته آهسته و قدم‌به‌قدم! امیدوارم بتوانم پیشرو و الهام‌بخش دیگر هنرمندان باشم».

مطلب پیشنهادی : طراحی کیف و کفش با الهام از معماری ایرانی!

مجموعه آثار

مجموعه آثار

ساده؛ اما تجسمی

خانم فریش البرزکوه بانوی هنرمند 35 ساله‌ای هستند که به حرفه جواهرسازی معاصر می‌پردازند. زمانی که از ایشان در رابطه با پیشینه کاری‌شان پرسیدیم در جواب به ما گفتند:

« از کودکی و از سن سیزده‌ سالگی به‌صورت حرفه‌ای طراحی و نقاشی را شروع کردم و تاکنون هم در رشته نقاشی در حال تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس هستم. در حدود ده سال پیش شروع به ساخت مجسمه با مواد مختلف کردم و همچنان نیز نزد استاد پرویز تناولی در این زمینه مشغول به کار هستم. در مقطعی در حدود شش سال پیش، استاد دوره‌ای برگزار کردند به نام مجسمه‌های پوشیدنی که درواقع مجسمه‌هایی هستند که در ابعاد کوچک ساخته می‌شوند، به‌صورت آرایه‌هایی بر بدن آویزان می‌گردند و به‌وسیله شخص قابل‌حمل هستند.
آنچه این آثار را متمایز می‌کند ویژگی سه‌بعدی بودن آنهاست، به‌علاوه اینکه این جواهرات دارای مفهوم و پیامی برای مخاطب خود هستند و درنهایت صرفاً به‌عنوان زیور و شی‌ء تزئینی «صرف» به کار برده نمی‌شوند. همین امر سبب می‌شود که بیان تازه‌ای به جواهرسازی اضافه شود، این محصولات از جایگاه صنعتی بودن خارج شوند و نیز بتوان به جواهرات به‌عنوان اثر هنری کوچک و قابل‌حمل اشاره کرد». 

مطلب پیشنهادی : زیورآلات دست ساز، معماری سنتی ایران را به رخ بکشید!

مجموعه آثار

مجموعه آثار

برایمان جالب بود بدانیم که هدف این بانوی هنرمند از این زمینه کاری چیست و خودشان با چه نگاهی به آن می‌ نگرند؛ بنابراین برای ما گفتند: « از ابتدای ایده پردازی در زمینه جواهرسازی معاصر و در ادامه فعالیت‌ های تجسمی که انجام داده‌ ام و می‌ دهم همواره به این موضوع خاص فکر کرده‌ام که برای وسایل و نشانه‌های شهری روزمره و مصرفی در زندگی امروزی ما هیچ‌گاه جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است؛ درواقع خیلی از این وسایل دارای تاریخ‌مصرف کوتاه‌مدت هستند و شاید هم حتی بعد از استفاده دور انداخته می‌شوند؛ مانند روزنامه، تمبر و غیره. درنهایت به این نتیجه رسیدم که می‌ توان جایگاه اشیاء، نشانه‌ ها و نمادهای شهری را عوض کرد تا بتوان با تفکری نو به مفهوم تازه‌ ای از آنها دست یافت، ازاین‌ رو به‌ دقت و حساسیت بسیار به انتخاب آنها پرداختم و با توجه به ریشه‌ دار بودنشان در فرهنگ ما ایرانی‌ ها به خلق آثار جدیدی منجر شد. این آثار دارای ویژگی‌ های کاملا ایرانی و مصرفی بوده و هستند و در آخر، ظاهر خشک و مصرفی آن سبب یک طنز مردمی می‌ گردد؛ برای مثال می‌ توان از مجموعه فرش تن‌ پوش و یا نشانه‌ هایی مانند استاندارد ایران‌ خودرو و یا نمادهایی مانند برج آزادی نام برد».

مطلب پیشنهادی : زیبا ترین زیورآلات ایرانی با الهام از معماری ایرانی

مجموعه آثار

مجموعه آثار

ویژگی برجسته این محصولات که آن ها را به‌نوعی از بقیه متمایز می‌ کند آن است که تا به امروز هیچ‌ کس به ایده پردازی، اجرا و ساخت چنین کارهایی نپرداخته است و اشیاء مصرفی روزمره، نشانه‌ های شهری و نمادها هیچ‌ گاه به‌ عنوان زیور معرفی و مورداستفاده قرار نگرفته‌ اند، ازاین‌ رو خاص بودن این طرح‌ ها و دیدگاه تازه بخشیدن به آنها در این زمینه بسیار قابل‌ توجه است و از سویی دیگر ساخت این آرایه‌ ها به‌ صورت تک‌ نسخه و یا تعداد نسخه‌ های کم که البته از ویژگی آثار تجسمی به‌حساب می‌ آید قابل‌ توجه و منحصربه‌ فرد بودن این آثار را تشدید می‌ کند.
«از دیگر ویژگی برجسته این آثار می‌ توان از استفاده کردن مواد به‌ صورت مستقیم در کارها اشاره کرد؛ برای مثال در مجموعه نذر از اسکناس هزارتومانی استفاده شده که قسمت اصلی ایده پردازی و کار محسوب می‌ شود و یا مستقیم سیگار بهمن را به‌ عنوان گوشواره تغییر کاربری داده‌ ام».

مطلب پیشنهادی : اکسسوری زنانه، مد ایرانی در دستان دو بانوی کارآفرین!

مجموعه آثار

مجموعه آثار

مجموعه آثار

پوشیدن کارهای نامتعارف نیاز به زمان و دیده شدن بیشتر دارد، ولی خوشبختانه از ابتدا با استقبال مردمی خوبی با کارها مواجه شده‌ اند. شاید در خیلی از مواقع پوشیدن کارهای خانم البرزکوه برای مخاطبین سخت و دور از باورهای قدیمی و متعارف در جامعه کنونی ما باشد، ولی در خیلی از مواقع به علت ایرانی و جدید بودن کارها مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرده است.
ازآنجایی‌که طراحی‌ های خانم البرزکوه زیرمجموعه آثار تجسمی هستند در گالری‌ های هنری ارائه شده و یا در نمایشگاه‌ های تجسمی نیز قابل‌ دسترسی و ارائه هستند.

مطلب پیشنهادی : طراحی سنتی ایرانی، از کیف بر دوشتان تا گوشواره در گوشتان!

مجموعه آثار

مجموعه آثار

مجموعه آثار

این بانوی هنرمند از هدف خودشان در آینده برای ما می‌ گویند:
«هدف من در آینده این است که همچنان در زمینه هنر پاپ به ارائه آثار هنری بپردازم و بتوانم جایگاه ویژه‌ ای را برای جواهرسازی معاصر از دیدگاه خودم شکل دهم تا شاید در آینده نه‌ چندان دور مردم سرزمین من ارتباطی با هنرهای مصرفی معاصر داشته باشند و صرفا از کلیشه‌های تکراری در جواهرسازی جدا شوند و درنهایت زیورآلات را برای سرمایه‌گذاری مورداستفاده قرار ندهند و آثار هنری جزئی از زندگی روزه آنها باشد».

آخرین شماره مجله را از دست ندهید :

مجله منزل
شماره 115 اردیبهشت و خرداد 1397
مجله منزل

منبع : مجله منزل | نویسنده : طلوع حقیقت

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه