Chidaneh.com placeholder image

سالن ورزشی نور مبین، ورزشگاهی متفاوت در بسطام

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: اگر شما هم از جمله کسانی باشید که به ورزش علاقه دارند، حتما تجربه حضور در سالن های ورزشی سوله مانند را دارید. دیدن سوله های ورزشی برای همه ما اتفاقی معمول است. اما چرا نباید دید تازه ای به معماری سالن های ورزشی در ایران داشته باشیم؟! چیدانه در این مطلب می خواهد نمونه ای متفاوت از معماری سالن های ورزشی در ایران را به شما معرفی کند. سالن ورزشی نور مبین کاری از دفتر تجربه بنیادین معماری و معماران آن آرش نصیری و انسیه خمسه است. این سالن ورزشی متفاوت در حومه شهر بسطام، (یکی از شهرهای قدیمی ایران از توابع شهرستان شاهرود؛ روستای ده خیر از توابع بخش بسطام، استان سمنان) قرار دارد، که حدود 28 هکتار برای مجتمع آموزشی نور مبین در آنجا در نظر گرفته شده است.

چوب و هنر

اطلاعات پروژه سالن ورزشی نور مبین

  • معمار: دفتر تجربه بنیادین معماری | آرش نصیری, انسیه خمسه
  • تیم پروژه: پیروز پارسازاده، معصومه مولایی، محمد عظیمی، امیر نصیری
  • مکان: روستای ده خیر از توابع بخش بسطام ، سمنان، ایران
  • تاریخ: 1389
  • نوع: ورزشی
  • مساحت: 1400 مترمربع
  • طراحی سازه: پیمان خطیبی

  • تاسیسات الکتریکی و مکانیکی: سیداحمد رحمتی، بابک کولیوند
  • مدیر و پیمانکار پروژه: حسین فرزین نیا، علیرضا طهمورثی
  • کارفرما: موسسه خیریه نور مبین، آقای حسین فرزین‌نیا
  • عکس ها: بهروز خمسه، آرش نصیری
  • ﺟﻮایﺰ: رﺗﺒﻪ اول جایزه بزرگ ﻣﻌﻤﺎر دربخش ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن‌ﻫﺎی ﻋﻤﻮمی 1390- ﻓیﻨﺎﻟیﺴﺖ ﮔﺮوه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن‌ﻫﺎی ورزشی در فستیوال جهانی معماری – بارسلونا 2011 ﻣﺪال ﺑﺮﻧﺰ ﻃﺮاﺣی ﺳﺎﻟﻦ‌ﻫﺎی ورزﺷی جایزه کﻤیﺘﻪ ﺟﻬﺎﻧی اﻟﻤﭙیک و ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑیﻦ‌اﻟﻤﻠﻠی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن‌ﻫﺎی ورزﺷی در ﺳﺎل 2013

سالن ورزشی نور مبین، برای استفاده مجموعه آموزشی غیردولتی و مستقل نور مبین (NGO)، طراحی شده است. نور مبین یک موسسه خیریه است که موفق شده فضای آموزشی متفاوت و مطابق با آخرین روش های روز دنیا را، بدون اخذ هزینه در اختیار دانش آموزان قرار دهد. این مجموعه دارای فضای آموزشی بسیار شاد و صمیمی می باشد و دانش آموزان از خود اراده و خلاقیت نشان داده و در تحصیلاتشان بسیار موفق هستند.

مطلب پیشنهادی: دبستان دخترانه حق پناه اصفهان، مدرسه مداد رنگی

موسسه نور مبین، به یک سالن ورزشی برای مجتمع آموزشی نیاز داشت که نه تنها مطابق با فضای مجتمع آموزشی نور مبین باشد، بلکه متفاوت با دیگر مدارس معمولی و ارزان تر از آنها نیز باشد. بنابراین عملیات ساخت این مجتمع ورزشی با بودجه ای در حدود 400 میلیون، آغاز شد.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ ایده کوچک در دکوراسیون منزل برای دوست داران والیبال

زمین پروژه خارج از شهر بسطام، در محدوده‌ای 28 هکتاری قرار دارد که در برنامه های آینده این موسسه خیریه تبدیل به مجموعه آموزشی نور مبین، با ساختمان‌های آموزشی و سایر کاربری‌های مرتبط خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف، بازسازی یک سوله قدیمی

قطعه اختصاص ‌یافته به سالن ورزش این مجموعه، یک قطعه 7200 مترمربعی (95 در 75 متر) است. این زمین به صورتی انتخاب و بنا به شکلی در این قطعه جانمایی شده است که مزاحمتی از لحاظ دید، با توجه به خواص طراحی سالن، درآینده ایجاد نشود.

مطلب پیشنهادی: اتاق خواب های فوتبالی برای بچه های عاشق فوتبال

یکی از مشخصات طبیعی محل پروژه، حرکت زیبا و دایمی ابرها در آسمان، از سمت کوه های موسوم به (کوه ابر) به سوی دشت است. در این مکان چشم انداز ابرها، کوه ها و دشت طلایی همواره به چشم می خورد. اندازه سالن ورزشی بر اساس اندازه زمین بسکتبال طراحی شده و شامل زمین بازی با امکانات جانبی آن و یک نیم طبقه برای تنیس روی میز و فوتبال دستی است؛ در حدود 1400 مترمربع می باشد.

برنامه کامل این سالن شامل یک زمین چندمنظوره، سکوی تماشاچیان، دوش و رختکن‌های بازیکنان (دانش‌آموزان مدرسه)، اتاق سرپرستی، انبار و تاسیسات، سرویس‌های بهداشتی، اتاق کمک‌های اولیه، سالن تنیس روی میز و فوتبال دستی و اتاق سرایداری است.

در این مکان چشم اندازی پارامنیک از ابرها، کوه ها و دشت ها وجود دارد. این فکر باعث ایجاد ساختمانی شد که جزیی از یک اتفاق طبیعی است، که نه فقط به عنوان یک ساختمان تلقی می شود بلکه خود یک منظر شهری (مانند یک ابر) به حساب می آید. 

معماران پروژه در باره ایده های طراحی آن چنین می گویند: این موضوعی بسیار مهم بود که چگونه یک فرم طبیعی می تواند برگرفته از طبیعت باشد؟! در حالیکه وقتی این پروژه به آن اضافه شود باز هم یک طبیعت خوانده شود.

سالن های ورزشی به طور معمول بسته هستند و رابطه درون و بیرون در آنها؛ تنها با موضوع نورگیری مرتبط است. اما ما در اینجا، سالن را طوری طراحی کردیم تا رابطه درون و بیرون در آن قطع نشود. بنابراین سالن ورزشی تبدیل به چشم اندازی طبیعی می شود که از درون آن می توان طبیعت را دید.

به همین منظور و برای تبدیل این ایده به واقعیت، از شیشه دو جداره ایمن به ضخامت 18 میلی متر، در جداره دور سالن استفاده کردیم. بچه ها نیز این جداره شیشه ای را دوست دارند و از برخورد توپ و ضربه زدن به آن که یک اتفاق نادر در سالن های ورزشی است؛ لذت می برند. برای کم کردن بار شوک حرارتی ناشی از تغییرات دمایی فضای بیرون، جداره سومی هم در بیرون به آن، با فاصله پر شده با گاز اضافه شده است.

سازه این کار به شکل یک قاب سوله‌ای تکرارشونده طراحی شده است؛ که معمولا به عنوان سازه های ارزان قیمت در ایران به حساب می آید. ولی با تغییرات مختصری در اجرا همراه بوده است که، این اثر را به سازه ای جذاب و سبک تبدیل می کند. پوشش بیرونی دیوارها از ساندویچ پنل های آلومینیومی ساخته شده است، این امر خود باعث سرعنت بخشیدن به روند ساخت پروژه و ارزان تر بودن آن می شود که عایق خوبی نیز به حساب می آید.

مطلب پیشنهادی: تکنولوژی در خدمت زندگی ایده آل!

با دقت در اجرا و رنگ‌آمیزی مناسب سازه اصلی و طراحی یکسان سازه‌های نگهدارنده پوشش خارجی، سازه فلزی، صورتی نمایان در ساختمان سالن به خود گرفته و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، بافت جالبی را نیزدر داخل پدید آورده است.

به این ترتیب، تابوی جداره سنگی ـ آجری و ماسونری پشت دروازه‌ها نیز شکسته شده و فضای عملکردی جدیدی پدید آمده است. همچنین، با جهت‌گیری مناسب سالن نسبت به شرایط جغرافیایی زمین، مشکلات ناشی از ورود نور مزاحم نیز حل شده است.

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

مطالب بیشتر: اتمام ورزشگاه کاستلاو آرنا در یک قدمی جام جهانی ۲۰۱۴
استادیوم میزبان جام جهانی در ماتائوس برزیل
گشتی در ورزشگاه المپیک مونیخ و سایبان های منحصر به فردش

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
م .حسینی در تاریخ 10 تیر 1394
آدرس دقیق سالن روستای ده خیر از توابع بخش بسطام می باشد. چرا از امکانات این روستا مانند آب و برق و گاز و زمین محل پروژه استفاده شده است اما خجالت می کشید محل دقیق سالن که کل پروژه نور مبین در این روستا می باشد را ذکر کنید.
lalehdavarpanah در تاریخ 11 تیر 1394
سپاس از اینکه آدرس دقیق پروژه را در اختیار ما گذاشتید. آدرس دقیق در متن درج شد. اطلاعات منتشر شده در خصوص این پروژه، توسط مجریان آن در همین حد بوده و ما به عنوان یک رسانه، اطلاعاتی بیش از آن در دست نداشتیم. سپاس از توجه شما!

ثبت دیدگاه