طراحی لابی مدرن، چگونه لوکس‌ترین ورودی را داشته باشید!

طراحی لابی مدرن، چگونه لوکس‌ترین ورودی را داشته باشید!

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی لابی به‌عنوان اولین فضای قابل مشاهده در ساختمان‌های امروزی اهمیت خاصی یافته است. طراحی لابی ورودی باید نمایانگر سبک کل ساختمان باشد و به زیبایی تزیین شود. لابی می‌تواند در ورودی ساختمان تعبیه شود، مرکز و ارتباط‌دهنده چند فضا باشد یا فضای انتظار یا ترکیبی از این‌ کاربردها را داشته باشد. طراحی لابی مدرن در انواع ساختمان‌های کوچک و بزرگ، با کاربری‌های مختلف تجاری یا مسکونی به سبک مدرن، کاربرد دارد. در طراحی لابی مدرن، دکوراسیون سقف، کف و نورپردازی باید مطابق با همین سبک باشد. در این مطلب از چیدانه با همراهی استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر چگونگی طراحی لابی مدرن در انواع ساختمان و اجزای آن بررسی می‌شود. با ما همراه باشید…

طراحی لابی مدرن از استودیو شهمیر

قالیشویی ادیب

لابی چیست و چه کارکردی دارد

لابی چیست و چه کارکردی دارد؟

لابی از کلمه لاتین Lobby به معنای پیاده‌روی سرپوشیده یا رواق گرفته شده و به یک یا چند اتاق یا راه‌رو دسترسی دارد. این فضا معمولا در نزدیکی ورودی اصلی ساختمان قرار گرفته و اولین فضایی است که به‌محض ورود با آن مواجه می‌شوید. لابی ممکن است برای دسترسی به ساختمان، گردش یا به‌عنوان محل انتظار، استراحت، راهنما یا ملاقات استفاده شود. این فضا در زندگی‌های مدرن امروزی مانند هشتی‌های خانه‌های قدیمی ایرانی عمل کرده و کمک می‌کند  فضای خصوصی داخل منزل از فضای عمومی بیرون جدا شود. در این فضا می‌توان میزبان آن‌هایی بود که به هر دلیلی لازم نیست وارد فضای خصوصی خانه شما شوند. لابی هم بخشی از خانه شماست بنابراین طراحی آن بسیار مهم است. چراکه باید فضایی دعوت کننده، دلپذیر و در عین حال راحت برای خوشامدگویی، انتظار یا ملاقات‌های خارج از فضای خصوصی خانه باشد.

چگونگی طراحی انواع لابی مدرن

چگونگی طراحی انواع لابی مدرن ساختمان

لابی‌ها فضاهای عمومی‌ هستند که بر اساس کاربری ساختمان بخش‌های مختلفی دارند. معمولا تمام لابی‌ها دارای بخش‌های نگهبانی و نشیمن هستند. لابی باید میزبان خوبی برای مراجعه‌کنندگان باشد و بتوان بخش‌های مختلف آن را به‌راحتی تشخیص داد. چگونگی طراحی انواع پرکاربردتر لابی مدرن ساختمان در ادامه معرفی می‌شود:

طراحی لابی مدرن مسکونی

لابی ساختمان مسکونی اولین فضایی خواهد بود که ساکنان یا مهمانان هنگام ورود با آن مواجه می‌شوند، بنابراین باید طرحی جذاب داشته باشد. دکوراسیون داخلی، چیدمان و تزیین لابی مدرن مسکونی باید هماهنگ با طرح کلی ساختمان باشد. طراحی لابی مدرن ساختمان مسکونی به‌عنوان محل انتظار، لازم است راحت، جذاب و شیک باشد.

دکوراسیون لابی کوچک مدرن

امروزه دنیا به سمت مینیاتوری شدن رفته و همه چیز کوچک شده است! معمولا با شنیدن نام لابی، فضایی بزرگ با سقف بلند و مجلل به ذهن می‌رسد اما امروزه آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی بسیاری، لابی‌هایی کوچک با سقف‌های کوتاه دارند. سبک مدرن با ویژگی‌هایی چون ساده، کاربردی و مینیمال بودن برای طراحی لابی کوچک مدرن بسیار کاربردی خواهد بود.

طراحی لابی ورودی ساختمان

طراحی مدرن لابی ورودی ساختمان

لابی ورودی ساختمان باید برای عبور و مرور افراد جذاب و راحت باشد، شامل فضای پذیرش، محل نشستن باشد و متناسب با نیازهای ساکنین و تعاملات روزمره آن‌ها طراحی شود. همچنین باید به اصولی چون رنگ و نور مناسب، بخش‌بندی صحیح و موقعیت مناسب در طراحی مدرن لابی ورودی ساختمان توجه ویژه‌ای داشت.

دکوراسیون لابی مدرن مجاور پارکینگ

در ساختمان‌های مسکونی یا تجاری امروزی، لابی و پارکینگ می‌توانند در یک مکان و مجاور هم قرار داشته باشند. در طراحی لابی مدرن و پارکینگ مجاور می‌توان با به‌کارگیری مصالح، نورپردازی متفاوت و مبلمان و عناصر دکوراتیو و حتی دیوارهای کاذب این دو فضا را از هم مجزا کرد. توجه داشته باشید پارکینگ باید طوری طراحی شود که تحمل وزن اتومبیل‌ها و ضربه را داشته باشد. اما لابی با مصالح دکوراتیو می‌تواند طراحی شود.

اجزای مهم در طراحی لابی مدرن

اجزای مهم در طراحی دکوراسیون لابی مدرن

طراحی لابی مدرن در ساختمان‌های امروزی جز با طراحی اجزای آن به این سبک ممکن نیست. در دکوراسیون لابی مدرن باید فرم، مصالح، رنگ، نورپردازی، مبلمان و تزیینات مطابق با این سبک دکوراسیون طراحی شوند. می‌توانید با مراجعه به صفحه اینستاگرام استودیو معماری و طراحی داخلی شهمیر نمونه‌های موفق اجرای دکوراسیون این شرکت را مشاهده کنید.

فرم در دکوراسیون لابی مدرن

فرم تاثیرگذارترین بخش در دکوراسیون لابی ساختمان مدرن خواهد بود. در طراحی لابی مدرن به‌کارگیری خلاقیت می‌تواند موجب خلق فضایی خاص، بی‌نظیر و جذاب ‌شود. فرم‌‌های حجیم و عجیب برای فضاهای بزرگ مناسب هستند چراکه می‌توانند فضای لابی را کوچک‌تر از اندازه واقعی نشان دهند. اما با استفاده از فرم‌های عمودی و پر و خالی کردن‌ دیوار می‌توان در فضا صرفه‌جویی کرد و لابی را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان داد.

مصالح در دکوراسیون لابی مدرن

استفاده از مصالح جدید و فناوری‌های روز دنیا مانند شیشه، فلز، سنگ و تکنولوژی‌های پنل‌های LEDو صفحات لمسی، در طراحی لابی مدرن کاربرد بالایی دارند. در انتخاب نوع مصالح در طراحی لابی باید به نکاتی توجه کنید. برای مثال در صورت زیاد بودن تعداد واحدهای استیجاری در بلوک یا آپارتمان و اسباب‌کشی‌های متعدد، مصالح شکننده با مقاومت پایین مانند شیشه به‌کار نبرید. چراکه هزینه‌های تعمیر بالایی به‌همراه خواهند داشت.

رنگ در طراحی لابی مدرن

رنگ در دکوراسیون لابی مدرن

در طراحی لابی مدرن از طیف رنگ‌های گرم و دعوت‌کننده استفاده کنید. رنگ‌های خنثی مدرن مانند سفید یا کرم را با رنگ‌های جذاب‌تری مانند زرد، سبز، آبی، بنفش یا طلایی ترکیب کنید. در کنار طرح مدرن، ساده و خلوت دیوارها، سقف یا کف، به‌کار بردن یک یا چند رنگ جذاب در اجزایی مانند مبلمان یا لوستر، می‌توان جلوه جذابی به دکوراسیون این فضا بخشید.

نورپردازی در دکوراسیون لابی مدرن

نورپردازی علاوه بر روشنای، تاثیر زیادی در جلوه و زیبایی دکوراسیون لابی خواهد داشت. انواع نورپردازی شامل لوستر، هالوژن‌، چراغ‌ دیواری، آباژور و نور مخفی می‌شود. بهتر است ترکیب انواع نورپردازی سقف، دیوار و کف برای طراحی لابی مدرن به‌کار ببرید. نورپردازی قسمت‌های مختلف لابی چون نشیمن، پذیرش یا نگهبانی و راهروها باید مطابق با نیازهای همان فضا طراحی شود.

برای روشنایی نشیمن می‌توان از لوسترهای مدرن استفاده کرد. اما برای راهروها چراغ‌های توکار با نور مخفی انتخاب بهتری خواهد بود. اطراف آسانسور، درب ورودی یا فرورفتگی‌های دیوار محل مناسبی برای نورپردازی‌های عمودی هستند. طرح‌های آسمان مجازی در طراحی سقف، فضای لابی را جذاب‌تر و دلنشین‌تر می‌کنند. نورپردازی‌های نقطه‌ای کف در لابی مدرن کوچک باعث وسیع‌تر نشان دادن فضا می‌شود.

کف، دیوار وسقف در طراحی لابی مدرن

کف، دیوار و سقف در دکوراسیون لابی مدرن

  • از آنجایی که فضای لابی، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، کفپوش آن باید محکم و مقاوم و تمیز کردن آن راحت‌ باشد.
  • اگر لابی مساحت زیادی داشت و امکان آسیب دیوارها در اثر حمل وسایل و اثاثیه نبود، می‌توان رنگ‌ روغنی وکاغذ دیواری‌ برای طراحی دیوار به‌کار برد. اما در لابی‌های کوچک، که احتمالا برخورد به دیوارها زیاد است باید مصالحی مقاوم و محکم برای دیوارها به‌کار برد.
  • طراحی سقف لابی‌ بزرگ باید در تناسب با مقیاس فضا صورت بگیرد. در دکوراسیون مدرن، تزیینات زیادی برای سقف پیشنهاد نمی‌شود.
  • اتصال و پیوستگی سقف یا کف با دیوارها، می‌تواند جذابیت لابی را دوچندان کند. این اتصال می‌تواند با مصالح یا نورپردازی طراحی شود.

مبلمان در طراحی لابی مدرن

لابی به‌عنوان ورودی اصلی باید طرحی جذاب و دعوت‌کننده داشته باشد. علاوه‌بر موارد بالا، به‌کار بردن مبلمان شیک و لوکس جلوه بی‌نظیری به فضای لابی می‌بخشد. برای مبلمان لابی مدرن، می‌توان از یک کاناپه با دو مبل تکی، دو کاناپه دونفره یا حتی یک کاناپه تکی با طرح خاص و مدرن استفاده کرد.

تزیینات طراحی لابی مدرن

تزیینات در طراحی لابی مدرن

برای تزیین و طراحی لابی مدرن می‌توان نقاشی‌ها یا آثار هنری دیواری یا مجسمه‌های مینیمال را به نمایش گذاشت. آینه‌های مدرن را هم می‌توان‌ در نزدیکی ورودی به‌کار برد تا افراد بتوانند هنگام ورود یا قبل از خروج ظاهرشان را بررسی کنند. برای زیباسازی دکوراسیون لابی مدرن از عناصر دکوری دیگر مانند آباژور و آکواریوم‌ها هم می‌توان استفاده کرد. برای انتخاب وسایل دکوری اندازه فضا را در نظر داشته باشید تا این وسایل مزاحم رفت و آمد نشوند. در لابی مدرن کوچک با به‌کار بردن تابلوها یا آبنماهای ایستاده تا فضای کمتری اشغال شود.

در صورت داشتن فضا و نور کافی، می‌توان با گیاهان یا گل‌های طبیعی به تزیین لابی پرداخت و روح، رنگ و سرزندگی را به این فضا هدیه کرد. حتی در صورت نداشتن نور طبیعی، می‌توان گیاهان آپارتمانی کم نور به‌کار برد. با طراحی دیوار سبز یا استند می‌توان فضای سبز زیباتری ایجاد کرد.

طراحی لابی مدرن با پذیرش

دکوراسیون لابی مدرن با فضای پذیرش

در مجتمع‌های مسکونی یا اداری با تعداد ساکنین و رفت و آمدهای زیاد برای تامین امنیت ساکنین و نظارت بر تردد افراد حضور نگهبان یا دربان لازم خواهد بود. بخشی از لابی به پذیرش یا نگهبانی اختصاص می‌یابد که معمولا یک پیشخوان و امکاناتی برای ارتباط نگهبان با مدیر ساختمان دارد. باید بتوان به‌محض ورود به لابی، پذیرش را تشخیص داد و بتوان از این فضا به بخش‌های دیگر تسلط داشت. در طراحی لابی مدرن شرکت‌ها از نگهبانی به عنوان اطلاعات نیز استفاده می‌شود.

طراحی لابی مدرن زیبا و جذاب

طراحی لابی مدرن از استودیو معماری شهمیر

کلام پایانی

لابی فضایی است در ورودی ساختمان که به‌عنوان پیش ورودی و مقدمه‌ای برای بخش‌های داخلی ساختمان عمل می‌کند. لابی دارای کاربردهایی چون فضایی برای منتظر ماندن افراد یا کمک گرفتن از نگهبانی است. این فضا برای ساختمان‌های با کاربری‌های مختلف کاربرد دارد و باید مطابق با نیازهای کاربران و فضا طراحی شود. طراحی لابی مدرن باید همسو با سبک کلی ساختمان و از طریق مصالح، طرح‌ها، رنگ‌ها، مبلمان و تزیینات رایج این سبک انجام شود.

برای مشاوره، طراحی و اجرای پروژه‌‌های معماری و طراحی لابی مدرن حتما با متخصصین استودیو معماری و معماری داخلی شهمیر با 14 سال سابقه فعالیت در زمینه معماری، معماری داخلی و محصولات دکوراتیو تماس بگیرید. تا دکوراسیونی مدرن، کاربردی و لوکس در ورودی ساختمان خود داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه