Chidaneh.com placeholder image

بوستان باغ ایرانی جایی برای رهایی از شلوغی های شهر

به قلم: تحریریه چیدانه

گاهی در این تهران شلوغ و پرترافیک سرگردانیم و حیرت‌زده از این همه شلوغی با خود فکر می‌کنیم که آیا در این همهمه بی‌پایان می‌توان بدون طی‌کردن مسافت زیادی به یک گوشه‌ای دنج و آرام رسید؟ آیا در این شهر خاکستری می‌توان به سبزِ باد و سبزِ دریا رسید؟ آیا می‌توان در جایی از این شهر ایستاد و بی‌دغدغه از آلودگی نفس بلندی کشید و لذت برد؟

چوب و هنر

اگر وارد خیابان شیخ بهایی شمالی شوید و ترافیک موجود در آن را به خاطر وجود رستوران‌های گوناگون آن طی کنید و از میدان شیخ بهایی و برج‌های آن گذر کنید و پیش از اتمام خیابان به داخل کوچه 20  متری پیروزان بروید و بعد وارد کوچه شهید صابری شوید با باغی روبه‌رو خواهید شد که انگار هزاران سال آن در آن منطقه زیسته است. باغی که به تمامی حسِ بودن در شهر را از بین می‌برد و صدای پرندگان در آن شنیده می‌شود.

باغی با درختانی 100 ساله در سال 1391 توسط معماران باسلیقه ایرانی طراحی دوباره شده و با الهام از عناصر باغ ایرانی و نقش‌مایه‌های اسلامی تبدیل به بوستانی بی‌بدیل شده است. بله، «بوستان باغ ایرانی» از آن دسته از فضاهایی است که هر کس با دیدن آن به معمارانش تبریک می‌گوید.

. این بوستان که نام دیگرش بوستان «مهندس علی‌محمد مختاری» است دارای چهار در است که هر کدام از آن‌ها دارای سردری زیبا و طراحی‌شده هستند و مساخت زمین آن 34000 متر مربع است. ویژگی منحصربه‌فرد این بوستان طراحی رمپ‌هایی است که این امکان را برای معلولین به وجود می‌آورد که به همه فضاهای این مجموعه دسترسی داشته باشند.

در طراحی این بوستان تمام درختان کهن آن حفظ شده و گونه‌های متنوع گیاهی دیگر به آن اضافه شدند.

هم‌چنین یک کوشک مرکزی با قابلیت رستوران و چای‌خانه، باغ‌راه‌های اصلی چنارستان، سروستان و نظرگاه که شامل آب نماهای محوری در طول مسیر و شش آب‌نمای مجزا در سطح بوستان هستند، کتاب‌خانه عمومی با فضای مطالعه، زمین بازی کودکان و محوطه وسایل ورزشی بزرگ‌سالان، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی و رخت‌کن غربی و سرویس بهداشتی شرقی (مجهز به سرویس بهداشتی ویژه معلولین)، نمازخانه، مخزن آب و موتورخانه مرکزی از جمله سازه‌ها و امکانات بوستان به شمار می‌روند.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به این بوستان زیبا سری بزنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید. در این‌جا می‌توانید چند عکس از فضاهای اصلی این باغ ایرانی را مشاهده کنید. 

نویسنده: میلاد شکیب | گرد آوری شده توسط تیم چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 05 فروردین 1393
بسیار خوشحال شدم که از این مکان زیبا مطلب گذاشتید
anahita در تاریخ 11 فروردین 1393
واقعا جای زیباییه
anahita در تاریخ 11 فروردین 1393
بسیار زیباست

ثبت دیدگاه