Chidaneh.com placeholder image

آبمیوه گیری فیلیپ استارک، اثری هنری در آشپزخانه شما

به قلم: تحریریه چیدانه

از جلوی ویترین مغازه‌ها که رد می‌شویم، وسایلی که در آنها چیده شده‌اند با طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون خود، توجه بسیاری از ما را جلب می‌کنند. برخی از این ویترین‌ها به لوازم خانگی و آشپزخانه تعلق دارند؛ چیزهایی که حتی اگر جنبه کاربردی زیادی برای ما نداشته باشند، باز حاضر به خرید و جای دادن آنها در خانه و آشپزخانه خود هستیم، درواقع برای زیبایی آنها هزینه می‌کنیم نه برای جنبه کاربردی‌شان. سال‌هاست در بسیاری از محصولاتی که طراحی و ساخته می‌شوند فاکتور زیبایی و جذابیت به اندازه عملکرد آن محصول اهمیت می‌یابد. با این دیدگاه، طراحان زیادی محصولات کاربردی برای زندگی روزانه مردم خلق کرده‌اند که در دنیا به عنوان یک اثر هنری نیز به ثبت رسیده است. استفاده‌کنندگان از این محصولات به عنوان یک شیء دکوری در محیط زندگی خود نیز سود می‌برند.

فیلیپ استارک

قالیشویی ادیب

فیلیپ استارک را بیشتر بشناسیم

فیلیپ استارک در سال 1949 میلادی در شهر پاریس به دنیا آمد. او طراحی فرانسوی است که به سبب طیف گسترده‌ای از طراحی‌ها، شامل هر چیزی از جمله طراحی داخلی گرفته تا تجهیزات خانگی و قایق‌ها و ساعت‌های مختلف معروف شده و هم‌چنین به عنوان یک معمار نیز کارهای زیادی انجام داده است.

او به احتمال زیاد تحت تأثیر شغل پدرش که یک مهندس هواپیما بود در یک مدرسه خصوصی طراحی و معماری داخلی در همان شهر پاریس به تحصیل مشغول شد و در سال 1968 در سن نوزده سالگی اولین شرکت خود را تأسیس نمود و به تولید محصولاتی پرداخت که توسط هوا پر می‌شدند؛ مثل قایق‌های بادی. او همیشه به طراحی به عنوان یک مفهوم کلی علاقه داشت. در دهه 1970 به واسطه خلق فضاهای داخلی برای مشتریان خاصی چون صاحبان کلوپ‌های شبانه در پاریس برای خود شهرت بسیاری کسب نمود. استارک در ابتدا با احیای آپارتمان‌های خصوصی واقع در کاخ الیزه (1983 تا 1984) در پاریس برای فرانسوا میتران، رئیس جمهور فرانسه، توجه جهان را به خود جلب کرد. در فاصله زمانی 1984 تا 1990، او همچنان به طراحی فضاهای داخلی چندین رستوران، کافه و هتل‌های معروف در شهرهای مختلف دنیا ادامه داد. در طرح‌های خلق‌شده توسط او، عمدتاً به چند فاکتور ثابت برمی‌خوریم؛ از جمله تقدم فرم‌های سیال و ارگانیک بر دیگر فرم‌ها و ورود جزئیات لطیف و زیرکانه؛ به عنوان مثال در طراحی هر اتاق هتل دلانو واقع در ساحل میامی فلوریدا، یک سیب فلزی به دیوار نصب شده و بر روی پایه نگه دارنده آن عبارت «یک سیب در هر روز دکتر را دور نگه‌می‌دارد» نوشته شده است.

فیلیپ استارک به موازات حرفه‌اش به عنوان یک طراح داخلی، براساس طیف وسیعی از طرح‌های صنعتی خود نیز شهرتی جهانی به دست آورده است. او همزمان با به نمایش گذاشتن خطوط سیال در طراحی فضاهای داخلی خود، محصولات متنوعی همچون قایق، بطری آب معدنی، مسواک، چمدان، لوازم آشپزخانه و بسیاری محصولات دیگر نیز طراحی کرده است. استارک با پایبندی به دیدگاه حمایت از منافع مردم عادی در طراحی‌های خود به موفقیت بسیاری در فروش این چنین محصولات دست یافت. محصولاتی که غالباً با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه و در بازارهایی که محصولات در آنها با مقادیر زیادی تولید می‌شوند، فروخته می‌شدند. استارک همواره طرحی را که صرفاً به خاطر زیبایی و یا نماد و سنبلی از ثروت باشد، رد می‌کرد. او امیدوار بود در کارش با افزودن عناصر طنز و شگفتی، موجب بهبود زندگی مردم در میان فعالیت‌های روزانه آنها شود، به‌طوری‌که خودش بیشتر برای تبلیغ محصولاتش در آگهی‌ها حاضر می‌شد و از آنجا که شخصیتی نجیب و بانشاط داشت، پیام کار خود را به زیبایی انتقال می‌داد.

با این توضیح اجمالی در خصوص این طراح برجسته، ما به معرفی یکی از لوازم آشپزخانه با عنوان Juicy Salif که توسط او برای شرکت السی (Alessi) طراحی و ساخته شده است و درواقع یک آبمیوه‌گیری یا آبلیمو‌گیری منحصر‌به‌فرد است، می‌پردازیم.

آبمیوه گیری فیلیپ استارک

آبمیوه گیری برند السی

آبلیموگیری فیلیپ استارک

آبلیموگیری فیلیپ استارک

چگونگی شکل‌گیری یک ایده منحصربه‌‌فرد

فیلیپ استارک در حال خوردن ناهار در یک رستوران ساحلی بود. همزمان با سفارش غذای خود در حال تعمق بر روی طراحی یک خانه ایتالیایی برای شرکت اَلِسی نیز بود. او می‌بایست استعدادهای منحصربه‌فرد خود را برای این موضوع تکراری و یکنواخت به‌کار می‌گرفت. در این بین با نگاه به بشقاب غذای خود متوجه نبودن لیمو در آن شد. همان طور که به پیشخدمت اشاره می‌کرد، ناگهان ایده‌ای در ذهن او شکل گرفت. او به سرعت بر روی دستمال کاغذی میز خود شروع به نوشتن و کشیدن خطوط کرد. این دستمال پس از گذشت سال‌ها همچنان در موزه اَلِسی نگهداری می‌شود؛ دستمالی آغشته به روغن زیتون و لیمو که بر روی آن ایده و طرح اولیه یک آبلیموگیری با رسم خطوط سریع و نامنظم که در ذهن خلاق فیلیپ استارک پدیدار شده بود، نقش بسته است؛ چیزی که اکنون به یک آبلیموگیری نمادین تبدیل شده است. آلبرتو اَلِسی، مدیر شرکت چنین می‌گوید:

«من یک دستمال از طرف استارک دریافت کردم. بر روی آن در میان برخی نشانه‌های غیرقابل درک و نیز سس گوجه، احتمالا تعدادی طرح وجود داشت؛ طرح‌هایی از ماهی مرکب. این طرح‌ها از سمت چپ دستمال شروع شده و تا طرف راست دستمال ادامه پیدا کرده بودند. آنها حامل و دربرگیرنده شکلی شگفت‌انگیز که به زودی تبدیل به یک آبمیوه‌گیری منحصر به فرد می‌شد، بودند.

این محصول برای اولین بار در سال 1990 تولید و همچون بسیاری دیگر از طراحی‌های فیلیپ استارک بحث‌برانگیز شد. عده‌ای معتقد بودند این محصول به خوبی کار نمی‌کند و باعث خراب شدن میز می‌شود. بعضی دیگر آن را به عنوان فرمی فراتر از عملکرد ستایش نمودند. به هر حال با وجود هر نوع عقیده‌ای در مورد این آبمیوه‌گیری، فیلیپ استارک را در میان طراحان برجسته مدرن و کارش را با جایگاه بالایی در موزه هنر مدرن نیویورک می‌بینیم. و این بدان معناست که درواقع محصول او به عنوان یک اثر هنری در آشپزخانه ما جای گرفته است.

جویسی سلیف

آبمیوه گیری فیلیپ استارک

آبمیوه گیری برند السی

مشخصات آبمیوه‌گیری فیلیپ استارک

  • ارتفاع: 29سانتی‌متر
  • جنس بدنه: آلومینیوم قالب‌گیری‌شده و صیقلی

خبر خبر!
آرشیو الکترونیک مجله منزل از راه رسید!

این لوح فشرده حاوی ۳۴ شماره اخیر مجله منزل است که می توانید تنها با ۴۹ هزار تومان از اینجا بخرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: شهرزاد افشاریان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه