Chidaneh.com placeholder image

دور ریختن وسایل اضافی، این 9 سوال میگه بندازیش یا نه!

به قلم: گلنار

مرتب کردن و نظم دادن به یک خانه، جدای از بزرگ و یا کوچک بودنش کار مهم و در عین حال سختی است. شاید سخت ترین قسمت کار آن جایی که باشد که با وسایلی اضافی مواجه می شوید و نمی دانید که دقیقا چه کاری باید با آن ها انجام بدهید. آیا ارزش نگهداشتن دارند یا باید دور ریخته شوند؟ در این مطلب سری سوالاتی مطرح می شوند که در نظم دهی خانه به یک قانون تبدیل شده اند. شما در مواجه با هر وسیله اضافی این سوالات را از خود پرسیده و اگر پاسخ ها منفی بود، نشان می دهد که ان وسیله دور ریختنی است و نگهداشتنتش فقط فضای خانه تان را اشغال می کند. در ادامه این 9 سوال را با هم بررسی می کنیم.

دورریختن وسایل اضافی

چوب و هنر

1. آیا از این وسیله در سال گذشته استفاده کرده ام؟

این یکی از آسان ترین روش ها برای این است که بدانید وسیله ای را در خانه نگه دارید یا نه! کافی است کمی فکر کنید و ببینید که به چه تعداد در سال گذشته از آن استفاده کرده اید. اگر می بینید در طول یک سال گذشته استفاده ای نداشته و یا تعداد دفعات آن خیلی کم بوده است پس به راحتی آن را دور بیندازید.

مطلب پیشنهادی : ۱۴ راه حل عالی برای نظم دهی به فضاها!

دورریختن وسایل اضافی

2. آیا در سال آینده از آن استفاده خواهم کرد؟

سعی کنید در برخورد با وسایل اضافی تان کم تر احساساتی شده و منطقی تصمیم بگیرید. فقط کافی است به این موضوع فکر کنید که آیا در سال آینده از آن استفاده ای خواهید داشت یا خیر. یا مانند سوال قبل، تعداد دفعاتی که ممکن است واقعا به آن نیاز پیدا کنید چقدر است؟ اگر پاسختان منفی است پس لحظه ای درنگ نکنید!

مطلب پیشنهادی : طبقه بندی و نظم دهی در دکوراسیون داخلی منزل

دورریختن وسایل اضافی

3. حاضرم اکنون دوباره آن را خریداری می کنم؟

کمی خود را در شرایط سخت تر قرار داده و زمانی را به خاطر بیاورید که وسیله را خریداری کرده اید. فکر کنید اگر آن را نداشتید و می خواستید هم اکنون خرید کنید، دوباره همان وسیله را می خریدید؟ یا فکر می کنید چیز دیگری دارید که همان کار را برایتان انجام می دهد؟ اگر پاسختان منفی است بهتر است به فکر الان خود باشید و آن را دور بیندازید. 

مطلب پیشنهادی : راهکار های تمیزکاری و نظم دهی منزل برای افراد پرمشغله

دورریختن وسایل اضافی

4. اگر شکسته یا خراب شود، ارزش تعمیر دارد؟

این اتفاق ممکن است برای هر وسیله ای پیش بیاید. یا می شکند یا خراب می شود. اگر نمی دانید که یک وسیله را باید نگه دارید یا دور بیندازید به این موضوع فکر کنید که در دو حالت گفته شده ارزش تعمیر و بازسازی را دارد یا خیر و در صورت تعمیر چه هزینه ای را در بر خواهد داشت؟

مطلب پیشنهادی : مرتب کردن خانه، از شر این ۱۰ وسیله خلاص شوید!

دورریختن وسایل اضافی

6. آیا داستان و خاطره ای پشت آن وجود دارد؟

برخی مواقع، بلافاصله بعد از دیدن یک چیز، محل، زمان یا شخصی خاص در ذهنمان تداعی می شود. این موارد همیشه یک داستان یا خاطره ای را به دنبال خود دارند که برایمان عزیز است. شاید حتی از نظر دیگران یک شی بی ارزش باشد، اما برای خود ما بسیار ارزشمند است. پس اگر فکر می کنید وسیله مورد نظر چنین ویژگی ای دارد، حفظش کنید در غیر این صورت بهتر است دور انداخته شود.

مطلب پیشنهادی : ۹ ویژگی کسانی که خانه ای مرتب و منظم دارند

دورریختن وسایل اضافی

7. آیا من را خوشحال می کند ؟

اگر 6 سوال قبلی راه حل مشکل شما نبود، این مورد را حتما امتحان نمایید. سعی کنید ظروف و وسایل قدیمی را از کمد و صندوقچه ها خارج کرده و در جلوی دید بگذارید. مثلا آن ها را به روی دیوار آویزان کرده یا برای تزیین میز استفاده کنید. سپس با خود فکر کنید که دیدن آن ها چقدر در خوشحال و شاد شدن شما تاثیر دارند؟ آیا احساس و انرژی خوبی را منتقل می کنند یا اصلا متوجه حضورشان نمی شوید. اگر پاسختان مورد دوم بود، پس ارزش نگه داشتن ندارند و باید دور انداخته شوند. 

مطلب پیشنهادی : ۲۰ جای فراموش شده برای تمیز کردن خانه

دورریختن وسایل اضافی

8. آیا می توانم نشانه ای از آن داشته باشم؟

گاهی اوقات می توانیم بعضی از وسایل را بدون حضور خودشان داشته باشیم. به طور مثال از آن ها عکس گرفته یا فیلم تهیه کنیم. در این حالت حتی اگر خود آن وسیله نباشد، نشانه ای از آن پیش ما وجود دارد. این مورد برای مواقعی که فضای کافی برای نگهداشتن خیلی از وسایلتان را ندارید می تواند روشی ایده آل باشد. بنابراین اگر می توانید عکس و فیلم های لازم را تهیه کرده و وسایل اضافی را دور بیندازید.

مطلب پیشنهادی : ۸ ایده نظم دهی آسان به ریخت و پاش آشپزخانه!

9. آیا فضایی برای نگهداشتنش دارم ؟

آخر از همه، اگر هیچ کدام از پرسش های قبلی کمکی به شما نکرد، سوال شماره 9 را از خود بپرسید. واقعیت این است که همه ما فضای محدودی برای زندگی داریم و در نتیجه نمی توانیم فضای زیادی را به نگهداری و ذخیره سازی اختصاص بدهیم. یک خانه هرچقدر هم که بزرگ باشد، بازهم به مرتب بودن نیاز داشته و همه چیز باید سر جای خود قرار بگیرد. بنابراین از خود بپرسید که آیا اصلا جایی برای نگهداشتن آن وسیله دارید یا خیر؟!

“شما می توانید برای سفارش انواع اکسسوری های نظم دهنده از ثبت درخواست رایگان چیدانه کمک بگیرید"

مطالب بیش تری از خانه داری را برای شما انتخاب کردم: 

منبع : apartmenttherapyhouzz 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه