Chidaneh.com placeholder image

فضایی گرم و با طراوت در خانه آپارتمانی قیطریه

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: امروزه در شهر های مختلف ایران ظاهر و نمای ساختمان خانه های آپارتمانی انگار غبار گرفته و رنگ و رخساری بی روح دارد. فضاهایی به دور از طبیعت و ورودی های تعریف نشده ای که فاصله بین فضای داخلی خانه با بیرون را تنها ضخامت یک دیوار تعیین می کند. بی مقدمه وارد خانه می شوی و هنگام خروج از آن بدون طی کردن فضایی میانی، پا به بیرون خانه می گذاری. چیدانه می خواهد در این مطلب نمونه ای متفاوت از آنچه تا به حال تجربه کرده اید را به شما معرفی کند. همراه با ما به خانه آپارتمانی قیطریه اثر مهندس مسعود افسارمنش بیایید.

chidaneh ad banner

مشخصات پروژه خانه آپارتمانی قیطریه

  • مکان: تهران، قیطریه
  • معمار: مسعود افسارمنش
  • سال: 1382

خانه آپارتمانی قیطریه ساختمانی چهار طبقه است که به خواست کارفرما برای سکونت خودش و خانواده دخترش طراحی و اجرا شده است. کارفرما قصد داشت که دو واحد از چهار واحد این آپارتمان را نیز برای اجاره دادن آماده کند.

مطلب پیشنهادی: مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان

طراحی این ساختمان بر اساس کانسپت “تخلخل" شکل گرفته و هدف از آن ایجاد فضاهای متوالی در داخل و بیرون بوده است. فضاهایی که هر کدام هویت و کاربری خاص خود را داشته باشند و در هنگام عبور، کاربر را برای حضور در فضای بعدی آماده کنند.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهطبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی در خیابان دولت تهران

فضای نیمه باز ورودی خانه مرز میان فضاهای داخلی خانه با خیابان را شکل می دهد.

فرو رفتگی این فضای نیمه باز امکان بهره گیری از نور طبیعی را برای فضاهای بیشتری در طبقات مختلف فراهم کرده است. پنجره های باز شده در این فضا رو به طراوت پیچک های سبز باز می شود.

در طراحی داخلی واحدها طراح با تعبیه سطوح تاقچه مانند فضاهایی را برای نگهداری از وسایل تزئینی و کاربردی ساکنان خانه در نظر گرفته است.

نورپردازی فضاهای داخلی با تمرکز بر دیواره های تزئینی طراحی شده است. با تقسیم فضایی، فضای نشیمن و پذیرایی در خانه از همدیگر تفکیک شده و امکان طراحی متفاوت چیدیمان مبلمان را فراهم کرده است.

علاوه بر معماری داخلی، فضاهای آپارتمان قیطریه شامل بالکن و حیاط بازی است که هدف آن  آوردن فضای بیرونی به داخل خانه است.

این فضاهای متنوع با به کارگیری آجر در مقیاس وسیع به صورت یکپارچه درآمده و بافت و رنگ گرمی را برای ساختمان به ارمغان آورده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهخانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر

رنگ گرم مصالح در نمای ساختمان قیطریه به آن کمک کرده تا در میان نمای سرد و بی روح همسایگانش خودنمایی کند. پیچک و رشد گیاهان رونده بر روی بدنه ساختمان نیز جلوه ای زیبا به آن بخشیده و ترکیب رنگ زیبایی را به وجود آورده است.

سازه در قسمت های زیادی به مناظر فضای سبز بیرون دسترسی دارد و فضای داخل را تعریف می‌کند. مراحل اجرایی این پروژه به یاری استادکاران و کارگران محلی به پایان رسید است.

دیگر آپارتمان های مسکونی را در چیدانه ببینید:
ساختمان مسکونی چیذری، طراحی موفق در زمین کم عرض
ساختمان مسکونی بارکا با سقف پیش تنیده در کرج
ساختمان مسکونی بهاران، قصری زیبا در شمال تهران
مجتمع مسکونی آوا آهنگ در باغ های نیاوران

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

نویسنده: لاله داورپناه | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sadeghkargar در تاریخ 04 مرداد 1394
سلام عالی بود واقعا احساس خوبی به انسان میده خیلی گرم ودلنشین هست.
اشرف در تاریخ 04 مرداد 1394
کجای قیطریست؟ میشه لطفا آدرس بدین؟
lalehdavarpanah در تاریخ 04 مرداد 1394
سلام! سپاس از توجه و همراهیتان :)
lalehdavarpanah در تاریخ 04 مرداد 1394
سپاس از توجه شما! اطلاعاتی بیش از این در دست نیست.

ثبت دیدگاه