Chidaneh.com placeholder image

هوشمندسازی ساختمان، با یک دکمه کل خانه را کنترل کنید!

به قلم: گلنار

امروزه بسیاری از افراد در وجود تکنولوژی در زندگیشان ناراضی اند و به نوعی آن را عامل دور شدن از اعضای خانواده، دوستان و به طور کلی زندگی عادی می دانند. اما آن چه که به عنوان تکنولوژی در ساختمان های هوشمند به می رود، نه تنها عامل جدایی ما با محیط بیرون نبوده بلکه به بهینه سازی زمان و انرژی مان کمک بسیار زیادی می کند. این سیستم هوشمندف امکانات متنوع و گسترده ای را در اختیار هر یک از ساکنین قرار می دهد تا هر شخص بنا بر تمایلات شخصی خود محیط زندگی اش را سازماندهی نماید. در واقع می توان خانه را به خدمت خود در آورد.

هوشمندسازی ساختمان

چوب و هنر

خدمات هوشمندسازی ساختمان

هوشمندساری ساختمان امکانات و خدمات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهد که هر کدام برای رفع یکی از نیازهای روزمره اما مهم ما طراحی شده اند. هر کدام از این خدمات به یکی از بخش های خانه مربوط شد و ما می توانیم در مورد وجود یا عدم وجود آن ها تصمیم بگیریم. در ادامه برخی از مهم ترین این امکانات را به شما معرفی خواهم کرد.

مطلب پیشنهادی : هوشمند سازی ساختمان: فواید و امکانات خانه هوشمند!

هوشمندسازی ساختمان

روشنایی هوشمند

تنظیم و کنترل نورپردازی خانه یکی از پرکاربردترین امکانات سیستم هوشمند ساختمان است که مسلما تاثیر بسیار زیادی بر میزان برق مصرفی خانه خواهد گذاشت. قابلیت هایی که این تنظیمات برای روشنایی خانه ایجاد می کنند در چند دسته قرار می گیرند :

  • قابلیت کنترل سیستم روشنایی با تعریف سناریو : داشتن این قابلیت به این معناست که شما می توانید برای حالت های مختلف سناریویی از پیش تعریف کرده و به وارد سیستم نمایید. به این ترتیب می توانید سناریوی روشنایی برای خواب، مهمان، ورود، خروج و … داشته باشید. یا بر اساس یک سناریو می توانید از اتاق خواب تمامی چراغ های خانه را هنگام خواب خاموش نمایید.
  • تنظیم هوشمند میزان روشنایی : این تنظیم به شما کمک می کند تا بتوانید روشنایی هر فضا را بنا بر نیازتان تنظیم نمایید. به طور مثال میزان روشنایی که برای مطالعه نیاز دارید یا میزان روشنایی که در هنگام غذاخوردن باید وجود داشته باشد.
  • کنترل روشنایی از خارج از منزل : این مورد به شما اجازه می دهد که توسط تلفن همراه یا شبکه وب، هنگامی که در خانه نیستید هم بتوانید روشنایی داخل خانه را کنترل کرده و از خاموش بودن آن ها مطمئن شوید.
  • تنظیم میزان شدت نور ( dimmer ) : تنظیم میزان شدت نور نیز می تواند کمک زیادی به شما در صرفه جویی برق مصرفی بکند. 

مطلب پیشنهادی : تکنولوژی و لذت آرامش در خانه هوشمند!

هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان

پرده هوشمند

شاید یکی از امکانات محبوب سیستم های هوشمند همین قابلیت کنترل پرده ها باشد. شما بر این اساس می توانید به راحتی انواع مدل های پرده برقی، کرکره و سایبان را با روش های مختلف کنترل نمایید. این قابلیت که توسط کنترل یا صفحه نمایش لمسی انجام می شود، مانند روشنایی هوشمند قابلیت تعریف سناریو برای زمان های مختلف روز را نیز دارد. به این ترتیب شما می توانید با توجه یه میزان تابش نور در ساعات مختلف روز، با و بسته شدن پرده ها را، حتی در صورت نبودن در خانه تنظیم نمایید. 

مطلب پیشنهادی : به چه ساختمانی خانه هوشمند می گویند؟

هوشمندسازی ساختمان

سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند

تنظیم دمای ساختمان از جمله مهم ترین عوامل موثر بر صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان است. به این ترتیب که شما می توانید دمای مورد نظرتان ( در تابستان یا زمستان ) را به صورت پیش فرض تنظیم نمایید. زمانی که دمای محیط به حد مورد نظر برسد، به صورت اتوماتیک متوقف شده و مانع از سرد یا گرم شدن بیش از حد فضا می شود. همچنین این سیستم هوشمند می تواند باز بودن پنجره ها یا در بها را تشخیص داده و برای جلوگیزی از اتلاف انرژی به صورت خودکار خاموش شود. 

مطلب پیشنهادی : طراحی داخلی هوشمند فضای اداری

هوشمندسازی ساختمان

دوربین مداربسته و سیستم کنترل امنیت

سیستم کنترل امنیت همان گونه که از نامش پیداست، علاوه بر داشتن دوربین های مدار بسته، امکان کنترل درب و پنجره های کل خانه را به شما داده و به راحتی می توانید به وسیله تلفن همراه خود، حتی زمانی که در منزل نیستید، از امنیت خانه تان مطمئن شوید. 

مطلب پیشنهادی : خانه هوشمند: کنترل از راه دور با تلفن همراه

هوشمندسازی ساختمان

اتوماسیون فضای سبز

با سیستم خانه هوشمند حتی باغچه ها نیز قابل کنترل و برنامه ریزی می شوند. شما می توانید زمان آب دادن به هر گیاه را متناسب با نیازش در دستور کار سیستم قرار داده و به این ترتیب در مصرف آب صرفه جویی نمایید. به طور مثال تعیین می کنید کدام گیاهان صبح و کدام گیاهان بعدازظهر آبیاری شوند یا حتی کدام نوع فقط مرطوب بماند! همچنین آب نما و نورپردازی نیز می توانند کنترل شوند و شما طبق سناریو مشخص می کنید که چراغ های محوطه بیرون در چه ساعتی از روز خاموش یا روشن شوند. فراموش نکنید که هزینه تمام شده هوشمندسازی ساختمان به موارد مختلفی بستگی داشته و با توجه به این که شما از سیستم ساده استفاده نمایید یا سیستم های سفارشی، قیمت آن متغییر خواهد بود. 

مطالب مرتبط با این موضوع را هم مطالعه نمایید: 

 

​اگر به دنبال حرفه ای ها در این زمینه هستید می توانید اهالی فن چیدانه مانند خانه هوشمند وانیا، خانه هوشمند آرمینا، خانه هوشمند رادین و شرکت آسا هوشمند تابان را دنبال نمایید.

نویسنده : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه