Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی حمام و سرویس بهداشتی برای معلولین و سالمندان

به قلم: تحریریه چیدانه

حمام: عموم ما وقتی به مقوله ی طراحی فکر می کنیم، فقط افراد سالم و جوان را در نظر می گیریم. شاید در فضایی که طراحی می کنیم افراد کم بینا، معلول، از کار افتاده یا پیر و سالمند تردد کنند. طراحان باید در طراحی های خود این قشر را نیز در نظر بگیرند. یکی از مهم ترین قسمت هایی که باید در طراحی آن برای این افراد دقت زیادی شود، حمام و سرویس بهداشتی است. در این بخش ها باید فضای اضافی برای پرستار، ویلچر یا واکر لحاظ شود. چیدانه در این مطلب چند نکته برای طراحی حمام و سرویس بهداشتی مناسب معلولین و سالمندان را به شما پیشنهاد می دهد. با ما همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

یکی از وسایل بسیار سودمند و پر کاربرد برای معلولین و سالمندان در سرویس های بهداشتی نرده یا میله ی حائل است. به محل قرار گرفتن این میله ها در این تصویر دقت کنید که دقیقا در مکان های مورد نیاز نصب شده اند.
اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، بهتر است فضای دوش را با درب یا پرده از بقیه ی فضاها جدا نکنید. با این کار یک کف یکپارچه در حمام خود ایجاد می کنید که هم برای حرکت مزاحمت ایجاد نمی کند و هم فضای باز بیشتری برای پرستار فراهم می کند.
نکته: در هنگام طراحی حمام های یکپارچه، از توالت های آویزان به دیوار استفاده کنید. این توالت ها ساخت چنین حمامی را آسان تر می کنند، زیرا دیگر لازم نیست لوله ی تخلیه ی فاضلاب آنها از سیستم ضد آب کف سازی عبور کند.

در صورتی که می خواهید فضای دوش را تفکیک کنید علاوه بر بزرگ در نظر گرفتن آن، از درب های بزرگ استفاده کنید که ورود و خروج به این فضا راحت باشد.

مطلب پیشنهادی: آنچه باید درباره درب در دکوراسیون داخلی منزل بدانید!

استفاده از کاشی های بزرگ در کف حمام سطحی صاف و مسطح برای حرکت کرسی ها و وسایل کمکی متحرک ایجاد می کند. از ۱۰ نکته کلیدی در انتخاب کاشی حمام در دکوراسیون منزل که چیدانه قبلا به شما متذکر شد، غافل نشوید.
نکته: در هنگام ساخت حمام سعی کنید از شیب یک طرفه در کف حمام استفاده کنید تا وقتی بر روی کرسی یا صندلی می نشینید تکان نخورد. معمولا حمام هایی با یک چاه تخلیه دارای چندین شیب هستند که باعث می شود صندلی های چهارپایه بر کف آنها لق بخورد.

در زه کش این حمام چراغ های LED کار گذاشته شده که باعث می شود فرد معلول یا سالمند در هنگام وجود بخار، قادر به حرکت باشد. اگر شما هم دچار اختلال بینایی هستید، کار گذاشتن این چراغ های LED در زه کش راه حل خوبی است.
نکته: به نورپردازی حمام در شب توجه کنید تا امنیت لازم را تأمین کند. هم چنین راهرو بین سرویس بهداشتی و اتاق خواب را برای عبور و مرور شبانه کاملا روشن کنید.

مطلب پیشنهادی: سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده

وارد شدن به وان ها برای همه ی افراد کار آسانی نیست و بهتر است این فاصله با یک پله متعادل شود و از میله ی حائل نیز استفاده شود. شما می توانید میله های حائل را با چراغ های LED ترکیب کنید و حرکت را راحت تر سازید.

ممکن است در هنگام نشستن یا برخاستن از روی توالت یا ورود و خروج به وان شخص معلول یا سالمند لیز بخورد. اگر منزل این فرد به سیستم هشدار مجهز است، حتما یک دکمه ی اخطار در حمام تعبیه شود و در صورت نزدیک نبودن کلید آن، یک دستگاه بی سیم به گردن فرد آویخته شود.
نکته: معمولا شخصی که می افتد نمی تواند بلند شود، پس بهتر است این دکمه ی اخطار در ارتفاعی نصب شود که در دسترس شخص زمین خورده باشد.

اگر لازم است که فضای دوش شما از کف حمام ارتفاع بگیرد، سعی کنید تا جایی که می شود این ارتفاع کوتاه باشد تا برای افرادی که در حرکت یا بینایی مشکل دارند، مزاحمت زیادی ایجاد نکند.
برای درب های شیشه ای اتاق دوش حتما میله های حائل تعبیه کنید. ضمنا قرار دادن این میله ها در کنار ورودی اتاق دوش و زیر جایگاه وسایل حمام به فرد کمک می کند که در هنگام ورود و خروج و برداشتن شامپو و صابون بتواند خود را محکم نگه دارد.

مطلب پیشنهادی: درب و پنجره های خیره کننده با شیشه های رنگی زیبا

اگر شما هم در منزل خود فردی سالمند یا معلول دارید، برای طراحی داخلی حمام و سرویس بهداشتی لازم نیست چیزی از دکوراسیون مورد نظر خود کم کنید، فقط کافی است یک سری امکانات به آن اضافه کنید. برای این منظور می توانید به بخش لوازم و تجهیزات حمام و سرویس بهداشتی که از زیر مجموعه های مجموعه ی بزرگ اهالی فن چیدانه است سری بزنید.

بیشتر بخوانید:
۹ تغییر هوشمندانه برای حمام و سرویس بهداشتی شیک و امروزی!
برای نصب توالت فرنگی در خانه، خودتان دست به کار شوید
استانداردها در سرویس بهداشتی کوچک اما چشم گیر!
۱۰ نوآوری در حمام و سرویس بهداشتی
توالت عمومی یا شاهکار معماری؟

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مانی رضوی‌زاده در تاریخ 13 بهمن 1394
خیلی مطلب خوب و جالبی بود. ما کمبودهای زیادی در طرح موضوعات مربوط به دسترس‌پذیری و راهکارهای مدرن و مناسب معماری و دکوراسیون داخلی برای معلولان و سالمندان، به زبان فارسی داریم و این مطلب وبسایت مفید شما گام خوبی ست تا به این نیاز پرداخته شود. موفق باشید.

ثبت دیدگاه