Chidaneh.com placeholder image

طراحی کلاس درس ابتدایی، اینجا از اجبار خبری نیست!

به قلم: تحریریه چیدانه

 

در سال های دوره ابتدایی معمولا فرزندان ما به جهت سن پایین تری که دارند نیازمند فضایی طراحی شده و اصولی هستند تا بتوانند محیط آموزشی راحت تری را پذیرا باشند. طبیعتا حتی افرادی با سن های بالا نیز دوست ندارند که در کلاسی خالی و بدون هیچ رنگ و بویی ساعت ها پشت نیمکت بنشینند و درس بخوانند چه برسد به کودکانی که در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند. بنا بر تمامی این مسائل در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم که این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم که طراحی کلاس درس ابتدایی باید چگونه باشد؟

قالیشویی ادیب

طراحی پلان کلاس درس ابتدایی

طراحی نقشه کلاس درس

طراحی نقشه کلاس درس ابتدایی

طراحی نقشه کلی کلاس درس ابتدایی

زمانی که می خواهید اولین قدم های طراحی کلاس درس ابتدایی را بردارید باید یک دفتر و قلم بردارید و در آستانه در کلاس بایستید. حالا کلیت فضای کلاس را در ذهن خود بررسی کنید و نقشه کلی آن را به صورت ساده بر روی دفتر خود بکشید. حالا بر روی نقشه ای که کشیده اید فضاهایی را که می خواهید تخته سیاه، نیمکت ها و هم چنین میز معلم را قرار دهید طراحی کنید. نقشه اولیه خود را به طور کامل بررسی کنید و در صورت نیاز بخش های مشخص کرده را جا به جا کنید. این کار به شما کمک می کند که طراحی کلی ای از کلاس درس به دست آورید. یادتان باشد که در این نقشه، فضای رفت و آمد و عبور و مرور بچه ها در بین نیمکت ها را هم به خوبی مد نظر داشته باشید.

استاندارد طراحی کلاس درس ابتدایی

استاندارد طراحی کلاس درس ابتدایی

طراحی کلاس ابتدایی

استاندارد طراحی کلاس درس ابتدایی

به طور کلی می توان گفت که شکل استاندارد کلاس های درس معمولا مستطییل است و ابعاد و اندازه آن هم می تواند بر اساس نوع درس و مقطع تحصیلی ای که مد نظر است متغیر باشد. با این حال می توان با یک نگاه همه جانبه بیان کرد که بر اساس استانداردهای جهانی فضای لازم برای کلاس های نظری باید چیزی در حدود شش و نیم تا هشت و نیم متر باشد. کلاس هایی با این شمایل که بیشتر شکل سنتی به خود می گیرند فضایی در حدود دو متر مربع را برای هر کدام از دانش آموزان در نظر می گیرند. این مسئله در حالی است که اگر تصمیم داشته باشید که به طراحی کلاس درس ها آزاد و هنری بپردازید باید چیزی در حدود چهار و نیم متر مربع را به هر کسی اختصاص دهید.

نورپردازی کلاس درس ابتدایی

نور در کلاس درس

نورپردازی کلاس درس ابتدایی

اهمیت نور در طراحی کلاس درس ابتدایی

یکی از اصولی ترین و مهم ترین نکات در طراحی کلاس درس ابتدایی طراحی نور و پنجره است. میزان نور و روشنایی کلاس درس اهمیت انکارناپذیری در امر آموزش و طراحی فضای آموزشی دارد. به طور کلی می توان گفت که معیار اصلی در طراحی کلاس ابتدایی استفاده از نور طبیعی است ولی با این حال توصیه ما این است که منابع نوری طبیعی و مصنوعی را به نوعی با یکدیگر ادغام کنید. یکی از مسائل مهمی که برای طراحی کلاس درس ابتدایی باید مد نظر قرار بگیرد محل قرارگیری پنجره است. محل نصب پنجره باید به گونه ای باشد که در زمان باز شدن پنجره مزاحمتی برای کسی ایجاد نشود تا امکان برخورد سر دانش آموزان به لبه های پنجره به حداقل برسد. برای آن که در این زمینه بیشتر کمکتان کنیم می توانیم بگوییم که توصیه ما برای ابعاد بازشوی پنجره حداقل چیزی در حدود 50 سانتی متر برای عرض و 60 سانتی متر برای ارتفاع است.

در کنار این مسائل باید اضافه کنیم که به طور کلی برای طراحی کلاس درس ابتدایی بهتر است که پنجره با مساحتی در حدود 30 تا 60 درصد از فضای نما و یا 15 تا 20 درصد از مساحت کلاس طراحی شود. در نهایت باید یادآوری کنیم که مسئله تهویه هوا در طراحی کلاس درس ابتدایی اهمیت بسیاری دارد بنابراین برای این کار صرفا به وجود پنجره ها اکتفا نکنید و از سیستم های تهویه هوا غافل نشوید.

رنگ آمیزی کلاس درس ابتدایی

رنگ آمیزی کلاس درس ابتدایی

رنگ ها در کلاس درس ابتدایی

انتخاب رنگ در طراحی کلاس درس ابتدایی

اهمیت معیار رنگ در طراحی کلاس درس ابتدایی انکارناپذیر است، بنابراین می توان گفت که هر چقدر هم اگر برای آن وقت بگذایرد ارزشش را دارد! توصیه ما این است که برای انتخاب رنگ کلاس اول از خودتان بپرسید که تصمیم دارید چه جوی را در کلاس حاکم کنید. اگر می خواهید که کلاسی آرام و آرامش بخش داشته باشید توصیه ما استفاده از رنگ هایی مثل آبی و سبز است. اگر هم به فکر داشتن کلاس درسی شاد و خلاق هستید بهتر است به رنگ های گرم فکر کنید. در صورتی هم که بخواهید کلاس درسی گرم و دنج داشته باشید می توانید از رنگ های خاکی و رنگ های اصلی استفاده کنید. شما می توانید هر کدام از این رنگ ها را برای تابلوهای آگهی درسی، پرده ها، جعبه ها و وسایل تزئینی کلاس درس ابتدایی استفاده نمایید.

تزیینات کلاس درس ابتدایی

تزیین کلاس درس

تزیینات کلاس درس ابتدایی

تزئینات در طراحی کلاس ابتدایی

یکی از مهم ترین بخش هایی که می توان برای طراحی کلاس ابتدایی در نظر داشت استفاده از تزئینات است. توصیه ما این است که تا جای ممکن برای انجام این کار از خود دانش آموزان استفاده کنید تا در طی این مسیر، خلاقیت آنها را نیز فعال تر گردانید. برای این کار می توانید از انواع وسایلی مثل کاغذرنگی، مقوا، آبرنگ و یا گواش و ساخت ماکت و هزاران وسیله دیگر استفاده کنید. مطمئن باشید که کلاس درسی که خود دانش آموزان تزئینات آنها را انجام داده باشند برایشان جذاب تر خواهد شد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه