Chidaneh.com placeholder image

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

به قلم: تحریریه چیدانه

 

با نزدیک شدن به فصل سرما و بارش برف، طبیعی است که افراد دست به کار شوند و آمادگی های لازم را برای مقاومت در برابر سرما در منزل خود فراهم آورند. یکی از اصلی ترین کارهایی که در چنین زمان هایی صورت می گیرد استفاده از ایزوگام و یا قیرگونی است. برای بسیاری از افراد انتخاب یکی از این دو شیوه کار سختی است و نمی دانند که کدامشان می تواند مناسب تر باشد. به همین دلیل نیز در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم که به مقایسه این دو نوع روش بپردازیم و بگوییم که قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

قالیشویی ادیب

قیرگونی

قیرگونی چیست؟

پیش از آن که بخواهیم این دو شیوه را با یکدیگر مقایسه کنیم باید به بررسی جداگانه هر کدام بپردازیم. به طور کلی می توان گفت که قیرگونی محصولی از قیر و گونی بوده که با روش سنتی ایزولاسیون برای عایق قسمت هایی مثل پی سازی، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، پشت بام خانه ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. مسئله ای که در رابطه با قیرگونی قابل ذکر است آن است که باید قبل از اجرا، سطح کار ریسمان شده به طور کامل تمیز و صاف باشد. علاوه بر این لوله های بخاری، کف شوی و همین طور هواکش هایی که باید در محل وجود داشته باشند نیز پیش از این مشخص شده و کاملا نصب شده باشند.

باید به این مسئله اشاره کرد که در روش قیرگونی، قیر به وسیله گونی تثبیت شده و مسطح می گردد، چرا که الیاف گونی در این میان نقش مسطح شدن را به خوبی ایفا می کنند. لازم به ذکر است که روش قیرگونی به دو روش یک لایه ای و دو لایه ای صورت می پذیرد.

مزایای قیرگونی

مزایای قیرگونی

طبیعتا استفاده از قیرگونی می تواند مزیت های بسیاری را به دنبال داشته باشد که عبارتند از:

  • عایق بندی مناسب رطوبتی
  • مناسب برای فضاهای کوچک یا حتی شکستگی های زیاد در فضاهایی مثل حمام، آشپزخانه و هم چنین پای ستون ها
  • ضخامت بالا در مقایسه با ایزوگام

معایب قیرگونی

معایب قیرگونی

وقتی از مزایای قیرگونی صحبت می کنیم جا دارد که به معایب آن هم اشاره کنیم تا در نهایت به نگاهی همه جانبه از این روش دست یابیم.

  • خطر به دلیل حرارت بالا در قیر
  • احتمال پارگی های ناشی از نشست های احتمالی سازه ساختمان
  • پوسیده شدن بر اثر گذر زمان
  • وزن بالا به نسبت ایزوگام (به همین دلیل این وزن باید در محاسبات مقاومت سازه گنجانده شود)
  • قیمت بالا

ایزوگام

ایزوگام چیست؟

به طور کلی می توان گفت که پوشش ایزوگام نوعی پوشش مقاوم از ترکیب قیر و الیاف مصنوعی است که توسط حرارت چسبانده می شود تا در نهایت بتواند از نفوذ آب و رطوبت به محیط جلوگیری نماید. می توان شاهد بود که امروزه بیشتر بنا و ساختمان ها در مرحله پی و همینطور فوندانسیون و ایزولاسیون دیوارها، سرویس بهداشتی، پشت بام ها و… از ایزولاسیون یک لایه عایق رطوبتی استفاده می کنند.

ایزوگام هایی که در بازار موجود هستند هر کدامشان با توجه به نوع محصول به صورت های تک لایه و یا دو لایه ساخته می شوند که در آن تیشو و پلی استر وارد تشتک قیر می گردد و بعد از آن هم با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته می شود. در مرحله آخر نیز ضخامت ایزوگام تنظیم و بررسی می گردد.

مزایای ایزوگام

مزایای ایزوگام

به طور کلی می توان مزایای ایزوگام را در این موارد خلاصه کرد:

  • عایق مناسب نسبت به رطوبت
  • وزن سبک
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • تمیزی بیشتر نسبت به قیرگونی و آسفالت
  • عایق حرارتی بودن نوع فویلدار آن که باعث بازتاب نور خورشید می شود.
  • قابلیت نصب روی بدنه دیوارها و شیروانی ها
  • مقاومت کششی بالا در برابر ترک ها
  • عمر بالا ( میانگین 10 سال)

معایب ایزوگام

معایب ایزوگام

اگر بخواهیم معایب ایزوگام را نیز مد نظر قرار دهیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • نیاز به مهارت و تبحر در اجرای درزها و جلوگیری از نشتی ها
  • غیر قابل اجرا بودن در برخی از فصول سال (در صورت بارش دوره ای و داشتن رطوبت نمی توان ایزوگام را اجرا کرد)

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

حالا با توجه به تمامی مسائلی که تا به اینجا ذکر کردیم وقت آن می رسد که به این نتیجه برسیم که قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

به طور کلی می توان گفت که نصب ایزوگام با سهولت بیشتری امکان پذیر است و تنها با کمک یک مشعل و خمیر پرایمر انجام می گیرد. این در حالی است که نصب قیرگونی مراحل سخت تری دارد و علاوه بر این هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت. در کنار اینها می توان اضافه کرد که ایزوگام های مرغوب بر اثر مرور زمان پوسیده نمی شوند ولی در رابطه با قیرگونی ما شاهد آن هستیم که گذر زمان گاهی باعث نشست لایه های گونی و پوسیدگی در قیرگونی می شود. البته ناگفته نماند که کیفیت ایزوگام شما اهمیت بالایی دارد و ایزوگام های کم کیفیت بسیاری نیز در بازار موجود هستند، بنابراین این مقایسه زمانی قابل قبول است که ایزوگامی باکیفیت داشته باشید.

قیرگونی یا ایزوگام

علاوه بر تمامی این مسائل باید گفت که ایزوگام سبک تر است و به کارگیری ساده تر و روندگی کمتری دارد، این در حالی است که چنین ویژگی هایی به مراتب کمتر در قیرگونی ها دیده می شود. محصولات تولید شده از ایزوگام دارای برندهای بسیار زیادی است که برای ضمانت کار خود مجبور به تحقیق و به کار بردن سرمایه برای بالا بردن کیفیت محصولات خود هستند، این در حالی است که در رابطه با قیرگونی ها هیچ برندی آنها را پشتیبانی نکرده و ضمانتی را به شما ارائه نمی دهد. بنا بر تمامی این توضیحات، توصیه ما استفاده از ایزوگام است، با این حال شما می توانید بر اساس اقلیم محل زندگی خود و معیارهایی که در ذهنتان دارید یکی از این دو گزینه را برای فصل های بارانی و برفی خود برگزینید.

برای عایق بندی ساختمان خود می توانید از شرکت های فعال در زمینه نصب ایزوگام در اهالی فن چیدانه کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه