Chidaneh.com placeholder image

انواع فرش پشمی | تفاوت فرش پشمی ماشینی با دستباف چیست؟

به قلم: گلنار

پشم یکی از الیاف طبیعی مهم‌ و پرکاربرد است که از گذشته تا کنون، در بافت فرش، لباس و سایر محصولات نساجی‌ها استفاده می‌شده است. پیش‌تر در مطلبی انواع فرش را با هم بررسی کردیم این بار در تلاشیم فرشی را به شما معرفی کنیم که از پشم طبیعی بافته شده و دارای خواص درمانی نیز هست. جالب است بدانید که انواع فرش پشمی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، مانند دیگر فرش‌ها، به صورت فرش پشمی ماشینی و دستباف در بازار موجود است و با خواندن این مطلب از چیدانه علاوه بر آشنا شدن با خواص و ویژگی‌های فرش پشم بافت، می‌توانید بهترین انتخاب را برای دکوراسیونی خاص و جذاب داشته باشید. 

فرش پشمی
فرش پشم بافت

فرش دستباف ذوالانواری
شیک ترین مدل های فرش دستبافت
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

چوب و هنر

فرش پشمی چیست؟

فرش پشمی فرشی است که با الیاف طبیعی پشم بافته شده باشد. پشم‌ها به صورت طبیعی از موی حیواناتی مثل گوسفند، بز یا شتر تهیه شده و بعد از تبدیل شدن به نخ، برای بافت فرش آماده‌ می‌شوند و ایران به عنوان یکی از کشورهای مطرح در تولید فرش‌های دستباف و ماشینی، به خوبی از الیاف پشم در بافت فرش‌ استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که نوع دستباف فرش‌  پشمی، در دسته‌ی فرش‌ مراکشی هم قرار می‌گیرد.

فرش با پشم
فرش پشمی زیبا

گالری فرش افرازیان
قالیچه پشمی عشایری
گالری فرش افرازیان

ویژگی‌های فرش پشم بافت

1) فرش‌های پشمی ضد بید هستند.

2) فرش پشمی در برابر آتش مقاومت و تحمل بالایی دارد.

3) فرش پشم بافت برای مکان‌های پر رفت و آمد چندان مناسب نیست.

4) فرش‌های پشمی معمولا ریز بافت هستند و ارزش هنری بالایی دارند.

5) فرش پشمی نسبت به دیگر فرش‌ها ضخامت و استحکام بیشتری دارد.

6) به دلیل کوتاه بودن الیاف پشم معمولا فرش پشم بافت پرزدهی زیادی دارد.

7) فرش پشمی زیبا طرح و رنگ‌های متنوعی دارد و بسیار شاد‌تر و جذاب‌تر از فرش‌های دیگر است.

8) مقاومت و دوام بالای فرش‌ پشم بافت باعث می‌شود که بهترین انتخاب برای استفاده چندین ساله باشد.

9) چسبندگی داخلی الیاف پشم که ناشی از ساختار فلسی شکل آن است سبب نمدی شدن پشم می‌شود.

10) فرش پشم بافت به دلیل طبیعی بودن الیاف مانند لباس‌های پشمی در برابر لکه و گرد وخاک مقاوم است.

11) وزن مناسب فرش با پشم یکی از نکات حائز اهمیت در هنگام خرید فرش پشمی است و نباید بیش از حد سنگین باشد.

12) پشم بکار رفته در فرش پشمی باید از نوع مرغوب و یکدست باشد و باید توجه داشت که از پشم دباغی در فرش استفاده نشده باشد.

13) فرش جدید پشمی در مقابل رطوبت مقاوم است و یکی از بهترین انتخاب‌های فرش پشمی برای اتاق در مناطقی با هوای مرطوب به شمار می‌رود.

14) شناخت الیاف‌های مورد استفاده در فرش‌های پشمی بسیار مهم است چون در صورت مرغوب نبودن الیاف، ممکن است استفاده از آن، باعث ایجاد آلرژی و حساسیت‌ پوستی شود.

15) ضخامت مناسب پشم برای فرش در حدود 30 الی 40 میکرون است و از آن برای پرز و گوشت فرش، شیرازه فرش و در اقوامی مانند قشقایی، بلوچ و ترک برای تار و پود استفاده می‌شود.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

عکس فرش پشمی
خواص فرش پشمی

خواص فرش پشمی

الیاف فرش پشمی زیبا با خواص طبیعی و درمانی، برای بدن بسیار مفید است. برای مثال زمان نشستن و استراحت به روی فرش پشمی، گردش خون بهتر در بدن صورت گرفته و آرامش اعصاب، کمک به خواب راحت‌تر و رفع دردهای عضلانی هم از دیگر خواص فرش پشمی است. همچنین فرش پشم بافت گرمای بیشتری را درون خودش نگه می‌دارد و بهترین فرش برای فصل سرد سال است و جالب است بدانید که این خصوصیت در فصل گرما برعکس عمل می‌کند.

گالری فرش کیمیا
انواع مدل‌های فرش دستباف پشم و ابریشم
goldگالری فرش کیمیا

انواع فرش پشمی

انواع فرش پشمی

فرش‌های پشمی از ترکیب سه نوع نخ به نام‌های نخ‌ تار، نخ پود و نخ خاب یا پرز بافته می‌شوند که جنس نخ تار 100% پنبه، نخ پود 100% جوت یا کنف و نخ خاب نیز پشم خالص است. به همین ترتیب انواع فرش پشمی را می‌توان در دسته‌ی فرش تمام پشم و فرش کرک تقسیم‌بندی کرد:

  1. فرش‌های تمام پشم: اگر تمام تار و پود و نخ خاب فرش از پشم باشد به آن فرش تمام پشم می‌گویند و رج‌شمار این نوع فرش کمتر از 40 است.
  2. فرش‌های کرک: نخ خاب فرش‌های کرک از پشم گوسفندان است و جنس چله‌ی این نوع فرش‌ها از جنس ابریشم یا پنبه می‌باشد. رج‌شمار این نوع فرش‌های پشمی نیز بین 40 تا 50 است.

گالری فرش کیمیا
فرش دستباف پشم مدرن
goldگالری فرش کیمیا

فرش پشمی دستباف
فرش دستباف پشمی

فرش پشمی ماشینی و دستباف

همانطور که در صنعت بافت فرش، دو نوع فرش‌ ماشینی و دستبافت وجود دارد، در رابطه با فرش‌ پشم بافت هم فرش پشمی ماشینی و انواع فرش دستباف در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی‌‌های خاص خود را دارند. فرش ماشینی با نخ پشمی گران قیمت‌ترین نوع فرش ماشینی است که نوع تار و پود خالص آن، یکدستی و کیفیت بالا، الیاف کوتاه، نقش‌های ریز و ظریف، طول عمر و دوام بالا از ویژگی‌هایی است که موجب محبوبیت این نوع فرش ماشینی شده است. همچنین لازم به ذکر است که فرش‌ ماشینی پشمی نرمی و لطافت زیادی دارد و در برابر پا خوردگی و برگشت پذیری مقاوم است.

گالری فرش کیمیا
فرش دستباف پشم و ابریشم
goldگالری فرش کیمیا

فرش پشمی برای اتاق
فرش پشمی ماشینی

تفاوت فرش ماشینی پشمی و فرش دستباف پشمی

1) یکی از تفاوت‌های اصلی فرش پشمی ماشینی و فرش پشمی دستباف این است که اگر فرش پشمی ماشینی را از پشت نگاه کنید، گره‌های یکدست و هم‌اندازه‌ای را می‌بینید که کمتر پستی و بلندی دارند، اما در فرش پشمی دستبافت این گره‌ها نامتوازن‌اند و بعضی از گره‌های فرش بزرگتر و برخی دیگر، کوچک‌ترند.

2) طرح و اندازه نقش‌ها نیز در فرش ماشینی با نخ پشمی و فرش پشمی دستباف با هم متفاوت است. معمولا طرح‌های فرش پشمی ماشینی یکدست و هم‌اندازه و براساس یک الگوی خاص است اما از آنجایی که فرش‌ پشمی دستباف، کار دست هستند و گاهی اوقات بدون هیچ الگویی بافته می‌شوند، ممکن است تقارن طرح‌ها در آن‌ها وجود نداشته باشد.

3) از دیگر تفاوت‌های فرش ماشینی پشمی و فرش دستباف پشمی نیز توجه به ریشه‌های آن‌ است. ریشه‌های فرش دستباف پشمی که همان تارهای نخ هستند، جزیی از خود فرش هستند. اما در انواع فرش ماشینی پشمی ریشه‌ها جدا از فرش به آن دوخته می‌شوند و جزیی از فرش نیستند.

گالری فرش کیمیا
فرش دستباف پشم مدرن
goldگالری فرش کیمیا

فرش پشمی سفید
فرش پشمی مدرن

فرش پشمی مدرن

امروزه در صنعت فرش، طرح‌های سنتی و طرح‌های مدرن همزمان با هم تولید شده و با در نظر گرفتن نوع و سبک دکوراسیون، مدل وسایل خانه، برای ایجاد فضایی گرم و دلنشین کاربرد دارند. فرش‌ پشمی مدرن با ابعاد و اشکال متنوع و مختلف، به صورت فرش پشمی گرد، مربع یا مستطیل، در بازار موجود است. فرش پشمی سفید نیز در دسته‌ی فرش سبک مدرن قرار می‌گیرد و برای دکوراسیونی با سبک مدرن و مینیمال و همچنین به عنوان فرش پشمی اتاق خواب قابل استفاده است.

گالری فرش کیمیا
انواع مدل‌های فرش دستباف پشم و ابریشم
goldگالری فرش کیمیا

فرش پشمی در دکوراسیون

فرش پشمی در دکوراسیون

با توجه به تنوع طرح و رنگ فرش‌های پشمی، به راحتی می‌توان آن‌ها را با دکوراسیون محل موردنظر هماهنگ کرد. فرش پشمی در دکوراسیون به عنوان عنصر کمکی می‌تواند با طرح هندسی بسیار ساده از بی‌روح بودن فضا جلوگیری کند. همچنین می‌توان فرش پشمی برای اتاق را به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون و مرکز توجه فضا در نظر گرفت. علاوه بر سادگی و نقوش هندسی این نوع فرش‌ها که باعث محبوبیت آنها شده، بافت بسیار نرم و راحت آنها هم قابل توجه است. فرش پشمی در دکوراسیون به راحتی برای طراحی فضایی دنج کاربرد دارد و با ترکیب رنگی مختلفی که دارد به راحتی با هر وسیله‌ای سِت می‌شود. فرش پشمی فانتزی نیز به عنوان فرش پشمی اتاق خواب کاربرد دارد.

قیمت فرش پشمی
فرش پشمی اتاق خواب

قیمت فرش پشمی

به طورکلی فرش پشم بافت در دسته‌ی فرش‌های ارزشمند قرار داشته و در میان انواع فرش‌های دستباف و ماشینی، قیمت فرش پشمی به دلیل الیاف طبیعی و جنس مرغوب آن، بالاتر است. اگرچه فرش ماشینی با نخ پشمی به دلیل بافته شدن با دستگاه، نسبت به فرش پشمی دستباف قیمت‌ پایین‌تری دارد. اما با توجه به اینکه معمولا گران قیمت‌ترین فرش‌های ماشینی و دستباف، فرش‌های پشمی هستند حتما باید توجه داشت که همه مواد مصرفی در تولید فرش با پشم باید خالص و باکیفیت عالی باشند.

گالری فرش کیمیا
فرش دستباف پشم و اتریشن
goldگالری فرش کیمیا

نگهداری فرش پشمی

نگهداری فرش پشمی

  1. شستن فرش پشمی را به یک شوینده حرفه‌ای بسپارید.
  2. حفظ فرش در برابر رفت و آمد روزمره و گرد و غبار ضروری است.
  3. فرش پشمی را هر شش ماه یا سالی یک بار بچرخانید تا همه مناطق فرش به یک میزان پاخور شوند.
  4. چند وقت یکبار فرش پشمی را آویزان کرده و به پشت آن ضربه بزنید تا گرد و غبار موجود در فرش بیرون بیاید.
  5. فرش پشمی را در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا از ضعیف شدن و خشک شدن الیاف فرش جلوگیری کنید.
  6. فرش پشمی را به طور منظم (حداقل دو سه بار در هفته) وکیوم نمایید، این کار باعث تمیز ماندن فرش پشمی می‌شود. اما توجه داشته باشید وکیوم‌هایی که برس دارند برای فرش پشم بافت مناسب نیستند و بهتر است از نوع وکیوم به همراه مکش تنها استفاده کنید.
نحوه شستن فرش پشمی

نحوه شستن فرش پشمی

فرش پشمی نوعی فرش قابل شست و شو محسوب می‌شود که نحوه شستن و تمیز کردن آن در خانه تقریبا ساده است. توجه داشته باشید که پس از ایجاد لکه روی فرش پشم بافت، فوری آن را پاک کنید تا به لکه‌ای مقاوم تبدیل نشود. برای این کار می‌توانید بر روی قسمت کثیف شده کمی جوش شیرین بریزید و پس از 30 دقیقه، روی آن را جاروبرقی بکشید. همچنین برای پاک کردن لکه‌ها به روش خانگی می‌توانید سرکه رقیق شده (نصف قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و 120 میلی‌گرم سرکه سفید) را با یک اسفنج یا حوله تمیز روی قسمت لکه شده بکشید. هنگام کشیدن اسفنج مراقب باشید که به بافت پشم آسیب نرسد و بهتر است ابتدا مقداری از محلول را بر روی قسمتی از قالیچه امتحان کنید تا مطمئن شوید که واکنش معکوس نشان نمی‌دهد. 

وقتی که تمام آلودگی و لکه‌ها از بین رفت می‌توانید فرش را شامپو بزنید اما دقت کنید که برای شستن فرش پشمی از مواد شوینده آلکالین‌دار، هیدروژن پراکسید و سفید کننده استفاده نکنید. پس از تمیز کردن فرش پشمی باید سریع هر دو طرف فرش را در زیر نور آفتاب یا به وسیله‌ی حرارت، کاملا خشک کنید و توجه داشته باشید که نحوه شستن فرش پشمی باید به‌صورتی باشد که کل فرش کاملا خیس نشود زیرا خیلی زود قارچ و کپک می‌زند.

فرش اتاق پشمی
فرش جدید پشمی

کلام آخر

در این مطلب از چیدانه گفته شد که فرش پشمی، از الیاف طبیعی بافته شده و با خواص درمانی که دارد، طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. فرش‌ پشمی دستباف، با قیمت بالا و زیبایی خاصی که دارد، از انواع فرش‌های ارزشمند به شمار می‌رود. فرش ماشینی با نخ پشمی نیز مرغوبیت، با تراکم و ضخامت بیشتر نسبت به سایر فرش‌های ماشینی، انتخاب بهتری برای افرادی است که به دنبال یک فرش ماشینی خوب و با دوام هستند. 

"فراموش نکنید که متخصصین فرش و موکت چیدانه برای راهنمایی و کمک به شما در هر زمانی حاضر هستند.“

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه