Chidaneh.com placeholder image

چاپ باتیک، طرح های سنتی در دکوراسیون امروزی!

به قلم: گلنار

در طراحی داخلی و دکوراسیون امروزی شاید بیش تر از هر زمان دیگری گرایش به الگوها و طرح های گذشته بیش تر شده و طراحان علاقه دارند به نوعی با استفاده مدرنتر از آن ها، به احیا کردن سنت های گذشتگان بپردازند. چاپ باتیک نیز یکی از همین سنت های قدیمی است که در کشورهای اندزوی، چین، مالزی و … شروع شده و به تدریج در سرزمین های دیگر نیز گسترش یافته است. باتیک که نوعی روش برای چاپ روی پارچه محسوب می شود، امروزه در دکوراسیون به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه آن ها را بررسی می کنم.

طرح و چاپ باتیک

سرویس خواب بالسا

نقش باتیک در دکوراسیون

طرح و چاپ باتیک

چاپ باتیک چیست؟

باتیک روشی برای ایجاد طرح و نقش بر روی پارچه با استفاده از تکینین موم یا چسب است. در واقع در باتیک قسمت هایی از سطح پارچه را که نباید رنگ شوند، با ماده ای مقاوم مانند موم پر کرده و سایر قسمت ها رنگ آمیزی می شوند، به این ترتیب نقوش زیبا بر روی پارچه شکل می گیرد. طرح و نقش ها ی مورد استفاده در چاپ باتیک بسیار متنوع بوده و معمولا نشانگر آداب و رسوم، فرهنگ، نماد ها و آیین مناطق مختلف می باشد. رنگ هایی که برای این نوع چاپ کورد استفاده قرار می گیرند باید شفاف بوده و دارای ماندگاری بالا باشند. 

مطلب پیشنهادی : انواع پارچه رومبلی را قبل از خرید بشناسید!

طرح و چاپ باتیک

طرح و چاپ باتیک

چاپ باتیک در دکوراسیون

مراحل چاپ باتیک

برای ایجاد چاپ باتیک روش های سنتی وجود داشته و مسلما امروزه با روش های جدیدتر انجام می شود. اما به طور کلی برای رسیدن به چاپ ایده آل، ابتدا پارچه با آب داغ شسته شده و در رنگ های پایه قرار می گیرد. سپس موم باتیک به آرامی و در دمای پایین آب شده تا بتوان از آن برای ایجاد نقش های مورد نظر بر روی پارچه استفاده کرد. در مرحله بعد بهتر است پارچه در مکانی محکم مانند کارگاه گلدوزی قرار گرفته و کاملا صاف و محکم باشد. در این صورت موم به وسیله ابزارهای مختلفی که وجود بر روی پارچه نقش بسته می شود. سپس نوبت به رنگ آمیزی پارچه می رسد که البته توصیح می شود از روشن ترین رنگ ها (مانند زرد) شروع شده و به رنگ های تیره تر برسد. در آخر موم به روش های مختلف مانند جوشاندن یا اتوکشیدن برداشته شده و بعد از خشک شدن پارچه نهایی آماده خواهد بود. 

مطلب پیشنهادی : شناخت انواع پارچه در دکوراسیون، این یازده اسم را شنیده اید؟

طرح و چاپ باتیک

طرح باتیک در دکوراسیون

چاپ باتیک در دکوراسیون

نقوش باتیک در دکوراسیون

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردم، نقوش باتیک برگرته از فرهنگ و آیین سرزمین های مختلف بوده و بیش تر برای لباس ها مورد استفاده قرار می گرفته است. اما امروزه از این نوع پارچه های برای کاربردهای گوناگون مانند مبلمان، پرده، کوسن، سرویس خواب و دیوارپوش و  … استفاده می شود. شما می توانید نقوش باتیک را در سایه های مختلف آبی، تعداد زیادی از الگوهای و اندازه های مختلف و گاهی اوقات با گلدوزی زیبا پیدا کنید. ترکیب این نقش ها با پارچه های دیگر می تواند جذابیت زیادی را در دکوراسیون خانه شما به وجود بیاورد.

مطلب پیشنهادی : ترکیب نقوش مختلف در دکوراسیون، اینجوری شلوغ نمیشه!

نقش باتیک در دکوراسیون

چاپ باتیک در دکوراسیون

البته به دلیل تنوع بالایی که نقوش و طرح های مورد استفاده در این چاپ دارند، بعضی طراحان پا را فراتر گذاشته و به غیر از پارچه ها در قسمت های مختلف دکوراسیون مانند نقش و طرح سطوح چوبی، کاشی ها، تابلوهای هنری و … نیز از آن ها استفاده می کند. این الگوها به دلیل قدیمی و خاص بودن هم می توانند برای سبک های مدرن و هم برای دکوراسیون های سنتی مورد استفاده قرار بگیرند. 

مطالب پیشنهادی زیر را نیز دنبال نمایید :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه