Chidaneh.com placeholder image

مبلمان مناسب دکوراسیون کلاسیک؛ چه مبلی به خونمون میاد؟

به قلم: مهشید بختیاری

دکوراسیون کلاسیک پر است از وسایل نوستالژیک که اغلب چوبی هستند و مملو از کنده‌کاری‌ها و حکاکی‌های ظریف و باشکوه. هر زمان صحبت از سبک کلاسیک می‌شود ناخودآگاه یاد مبلمان سلطنتی با حاشیه‌های طلایی و تاج‌های ابزارخورده و سنگین میفتیم. سبک کلاسیک تاکید زیادی بر روی خطوط و فضاهای منحنی دارد. اما حقیقتا چه مبلی مناسب سبک کلاسیک است؟ در این مقاله قصد داریم زیر و بم مبلمان مناسب دکوراسیون کلاسیک را دربیاوریم و ببینیم که آیا تصویر ذهنی ما درمورد سبک کلاسیک درست بوده است یا نه! متخصصان گروه تولیدی پامیکس در این باره پاسخ می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

پامیکس
مبلمان و میزغذاخوری ست نئوکلاسیک چوبی
پامیکس

چوب و هنر

سبک دکوراسیون کلاسیک چیست؟

سبک کلاسیک ریشه‌ای باستانی دارد و قواعد و قوانین آن برگرفته از هنر و معماری رم و یونان باستان است. دکوراسیون کلاسیک یک دکوراسیون اصیل است، بنابراین باید در همه المان‌های آن از متریال و مصالح باکیفیت و لوکس استفاده کنید. در یک خانه کلاسیک خبری از سقف و دیوارهای ساده نیست و جلوه‌های زیبایی از گچ‌بری، ستون‌های ابزارخورده و قاب‌بندی‌های منحصربفرد به چشم می‌خورد. معمولا در این سبک، لوازم و اکسسوری‌های دکور به صورت متقارن حول یک نقطه مرکزی و کانونی چیده می‌شوند، پس حواستان باشد که هر اکسسوری که مدنظر دارید بهتر است به صورت جفت خریداری کنید. همچنین پرده‌های والان‌دار و فرش‌های سنتی و دستباف ایده‌آل‌ترین گزینه برای خانه کلاسیک شما هستند. مبلمان در دکوراسیون کلاسیک جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر به درستی انتخاب نشود می‌توانیم به جرات بگوییم که سبک دکوراسیون مختل خواهد شد و اصالت و شکوه خود را از دست خواهد داد. در ادامه درمورد خصوصیات مبلمان مناسب دکوراسیون کلاسیک صحبت می‌کنیم.

پامیکس
مبلمان و میزغذاخوری ست نئوکلاسیک چوبی
پامیکس

پامیکس
مبلمان و میزغذاخوری ست نئوکلاسیک چوبی
پامیکس

ویژگی‌های مبلمان مناسب دکوراسیون کلاسیک

در این بخش خصوصیاتی را بیان می‌کنیم که اگر در یک مبلمان پیدا شود در فرهنگ ما به آن مبلمان کلاسیک می‌گویند:

جنس مبلمان

بدنه و اصطلاحا کلاف مبلمان در سبک کلاسیک حتما چوبی است، آن هم از چوب‌های باکیفیت و مرغوبی مانند گردو و بلوط. روکش مبلمان نیز عموما از پارچه‌های سنگین و گران‌قیمت مانند مخمل و جیر درجه یک تولید می‌شود.

فرم و شکل مبلمان

برخلاف مبلمان مدرن که معمولا در آن از خطوط صاف و خالص استفاده می‌شود هندسه و شاکله مبلمان کلاسیک از اشکال منحنی و ترکیبی تشکیل شده است. 

پامیکس
ست مبلمان کلاسیک مدل LATICAL
پامیکس

پارچه مبل

در مبل کلاسیک اصولا پارچه‌ها را در طرح گلدار و بته‌جقه‌دار و برجسته در رنگ‌های روشن انتخاب می‌کنند، پارچه‌های ساده بیشتر مناسب مبلمان مدرن هستند. البته اگر در خانه کودک دارید بهتر است رنگ پارچه مبل خود را تیره‌تر در نظر بگیرید تا کثیفی و آلودگی آن به سرعت نمایان نشود. یادتان نرود که پارچه مبلتان بهتر است قابل شستشو باشد.

رنگ مبلمان کلاسیک

به جز رنگ چوب با طیف قهوه‌ای تیره تا فندقی و روشن خود، در مبلمان کلاسیک عموما از رنگ‌های طلایی و نقره‌ای نیز استفاده می‌شود. سبک کلاسیک طرفدار اشرافی‌گری و تزئینات سنگین و پرطمطراق است و معمولا رویه آن را از رنگ‌های باوقار یا خنثی تولید می‌کنند و رنگ‌های تند و تیز و جیغ خیلی در این سبک جایی ندارد.

پامیکس
ست مبلمان کلاسیک مدل LATICAL
پامیکس

اجزای مبلمان کلاسیک

سمبل مبلمان سلطنتی و کلاسیک تاج آن است، هرچه تاج بزرگتر و سنگین‌تر باشد باشکوه‌تر به نظر می‌آید. کلاف مبل مدرن عموما در زیر پارچه آن پنهان می‌شود اما کلاف و بدنه مبل کلاسیک در پایه‌ها، تاج و دسته‌های آن قابل دیدن است. 

تزئینات مبلمان کلاسیک

چیزی که در مبلمان مناسب سبک کلاسیک بیشتر از هرچیزی خودش را نشان می‌دهد تزئینات و هنر منبت‌کاری سازنده آن است. تراشکاری‌ها و حکاکی‌های هنرمندانه با نقوش و نگاره‌های پیچیده دایره‌ای شکل یا منحنی‌مانند و طرح گل و گیاه، ظرافت ساخت مبمان را به رخ می‌کشد. هرچه مبل بیشتر ابزار بخورد طبیعتا قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

پامیکس
ست مبلمان کلاسیک مدل LATICAL
پامیکس

چیدمان مبلمان مناسب سبک کلاسیک

پس از آن که فضای خانه شما به شکل کلاسیک طراحی شد نوبت به چیدن مبلمان می‌رسد. برای جاگذاری مبلمان کلاسیک نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از چوب در مبل کلاسیک باعث شده است تا حجم زیاد و وزن سنگینی داشته باشد، بنابراین پیش از انتخاب مبلمان نسبت و تناسب را در نظر بگیرید. اگر اتاق پذیرایی شما متراژ بالایی دارد و بزرگ است می‌توانید ست کامل مبلمان را خریداری کنید اما اگر پذیرایی کوچکی دارید با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ مبلمان بهتر است از یک نیم‌ست استفاده کنید. 
  • وجود یک نقطه کانونی در خانه و چیدن وسایل حول آن نقطه صحنه چشم‌نوازتری را ایجاد می‌کند نسبت به زمانی که وسایل اتاق را پراکنده و بی‌نظم می‌چینید. این نقطه کانونی می‌تواند شومینه، تلویزیون یا هر المان دیگری باشد که در مرکزیت دکوراسیون قرار دارند.
  • در چیدمان منزل تناسب رنگی را رعایت کنید. شاید استفاده از رنگ‌های خنثی مانند کرم در کنار رنگ‌های شادی مانند سبز و قرمز ظاهر نازیبایی به فضا القا کند. بنابراین درمورد این که چه رنگ‌های با همدیگر ست می‌شوند جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید و اطلاعاتی بیسیک و پایه‌ای به دست بیاورید.
  • خصیصه مهم دکوراسیون کلاسیک استفاده از چوب و وسایل چوبی است، بنابراین بهتر است در کنار مبلمان مناسب دکوراسیون کلاسیک از اکسسوری‌های چوبی و وسایل آنتیک نیز استفاده کنید تا جلوه دکور را پررنگ‌تر کند.
  • کوسن‌ها وسایلی کمکی هستند که زیبایی مبلمان را تکمیل می‌کنند. برای این که کوسن‌ها و بالشتک‌ها بیشتر به چشم بیایند می‌توانید رنگی متضاد با رنگ رویه مبلمان برای آن‌ها انتخاب کنید. تکنیک کنتراست در دکوراسیون عنصر مربوطه را متمایزتر نشان می‌دهد.

پامیکس
ست مبلمان و میزغذاخوری تمام چوب کلاسیک
پامیکس

نکات مربوط به مبلمان مناسب سبک کلاسیک

اگر در اتاق نشیمن خود مبلمانی به سبک کلاسیک قرار بدهید مطمئنا بزرگترین و حجیم‌ترین عنصر نشیمن مبلمان شما خواهد بود. مبل کلاسیک برخلاف مبل مدرن و مینیمال معمولا جای زیادی اشغال می‌کند و هنگام چیدمان باید مسیری را برای تردد و رفت و آمد در نظر بگیرید. اگر از قوانین دکوراسیون داخلی سررشته ندارید و نمی‌دانید چطور یک فضای هارمونیک ایجاد کنید این نکته را از ما بپذیرید که در یک سبک کلاسیک رنگ پرده، فرش، دیوارها و سایر وسایل باید با مبل کلاسیک شما هماهنگ باشد، یعنی اگر مبلمان شما رنگی تیره و سنگین داشت مابقی وسایل را یک الی دو درجه روشن‌تر و در همان پالت رنگی در نظر بگیرید. 

استفاده از کتابخانه چوبی در سبک دکوراسیون کلاسیک بسیار مرسوم است و فضایی دلنشین و چشم‌نواز را ایجاد خواهد کرد، فضایی اصیل و باشکوه که شاید در فیلم‌های تلویزیونی دیده باشید و یا از خانه مادربزرگها در خاطرتان مانده باشد.

برای اینکه مبلمان و اکسسوری‌های همراه آن در دکوراسیون بیشتر به چشم بیاید می‌توانید از یک نورپردازی درست و اصولی استفاده کنید. البته لازم نیست حتما از لوسترهای کریستالی بزرگ و غول‌پیکر استفاده کنید! شما قرار نیست لزوما از خانه خود یک قصر مجلل بسازید! استفاده از چراغ‌های شیک متعدد که نور را به صورت یکنواخت در فضا منتشر کند نیز گزینه خوبی است.

پامیکس
ست مبلمان و میزغذاخوری تمام چوب کلاسیک
پامیکس

قیمت مبلمان مناسب سبک کلاسیک

با توجه به ویژگی‌هایی که درمورد مبل کلاسیک ذکر کردیم به نظر می‌رسد این سبک مبلمان به نسبت سایر مبل‌های بازار قیمت بالاتری داشته باشد. دلایل این افزایش قیمت می‌تواند فاکتورهایی مانند پارچه‌های مرغوب، گرانقیمت و کارشده و چوب طبیعی خوش‌جنس و ابزارخورده و منبت‌کاری شده باشد. البته باید بدانید که مبلمان وسیله‌ای نیست که بخواهید آن را متناوبا تعویض کنید و یا دائما درگیر تعمیر و ترمیم آن باشید، بنابراین از همان ابتدا کالایی را انتخاب کنید که کیفیت آن تضمین‌شده باشد. پس از هزینه کردن برای مبلمان نهراسید و دست و دلباز باشید تا از هزینه‌های فرعی و جانبی پیشگیری کنید.

پامیکس
ست مبلمان و میزغذاخوری تمام چوب کلاسیک
پامیکس

سخن پایانی

با وجود تمام پیشرفت‌ها در زمینه دکوراسیون و معماری داخلی باز هم سبک اصیل کلاسیک طرفداران خاص خود را حفظ کرده است. اگر قصد دارید خانه خود را به سبک کلاسیک مبله کنید باید ویژگی‌های مبلمان مناسب دکوراسیون کلاسیک را به خوبی بشناسید. در این مقاله ما به طور مفصل درمورد این سبک مبلمان صحبت کردیم و سعی کردیم در باب نوع چیدمان و جنس و رنگ‌بندی مبل کلاسیک اطلاعات کاملی را در اختیار شما بگذاریم. اما در نهایت آن چیزی که خیال شما را از بابت خرید خود راحت می‌کند برندی است که از آن خرید می‌کنید. فروشگاه پامیکس، عرضه‌کننده انواع مبلمان شیک و اصیل کلاسیک سعی دارد تا بهترین محصولات را با تضمین کیفیت در اختیار مشتریان خود قرار بدهد. بهتر است محصولات این مجموعه را در سایت فروشگاه پامیکس تماشا کنید. 

 

 

 

اگر به سبک دکوراسیون کلاسیک علاقمندید مطالب زیر نیز می‌تواند برایتان جذاب باشد:

 

 

نویسنده: مهشید بختیاری

عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه