Chidaneh.com placeholder image

روش رنگ کردن پارچه، از تکنیک ژاپنی لذت ببرید!

به قلم: گلنار

پارچه ها نقش پراهمیتی را در دکوراسیون ایفا می کنند و به همین دلیل نیز دارای تنوع بالایی در طرح و رنگ هستند. اما گاهی اوقات نیاز نیست که هزینه های زیاد صرف کرده و آن ها را خریداری کنیم، بلکه با کمی خلاقیت و ایده پردازی، می توانیم از نمونه های قدیمی و کهنه شده در خانه استفاده و طرح های زیباتری را خلق کنیم.

در این مطلب روش رنگ کرن پارچه را به شما آموزش می دهیم که در واقع یک نوع تکنیک رنگرزی ژاپنی است و با انواع مختلف تا زدن و مدل دادن به پارچه شکل می گیرد.

تابلو فرش ریحان

در ادامه می خواندی:

  • آن چه شما نیاز دارید
  • انواع مدل تا زدن برای رنگ کردن پارچه
  • رنگ کردن پارچه با پودر رنگ
رنگ کردن پارچه

آن چه شما نیاز دارید:

  • رنگ الیاف
  • پارچه نخی، کتان یا الیافی
  • سطل
  • دستکش لاستیکی
  • مربع های چوبی کوچک
  • طناب پلاستیکی
  • لوله پی وی سی یا مقوایی
  • چوب یا هر وسیله ای برای هم زدن
  • قیچی
  • آب گرم

دقت نمایید که هنگام انتخاب پارچه یا لباس، مهم است که از الیاف طبیعی ساخته شده باشد. پنبه، پشم، ابریشم یا کتان نمونه های خوبی برای این کار خواهند بود.

مطلب پیشنهادی : رنگ کردن پارچه با چای و قهوه، نوش جان لباس و دکوراسیون‌تان!

 

مدل رنگ آمیزی پارچه

 

مدل رنگ آمیزی پارچه

انواع مدل تا زدن برای رنگ کردن پارچه

مدل Itajime:

دو تصویر بالا دو روش مختلف از این مدل را به شما نشان می دهند. ابتدا لازم است که پارچه مورد نظرتان را مانند اکاردئون تا بزنید. سپس یک تکه چوب یا هر جسم صاف دیگری را روی آن ها قرار داده و با طناب به صورت منظم دورشان را ببندید. علت این کار در این است که چوب و طناب ها مانع از رسیدن رنگ به پارچه شده و طرح مورد نظر شما به صورت سفید روی پارچه باقی می ماند.  

مطلب پیشنهادی : خودتان بسازید: ساخت آباژور در کم‌تر از یک ساعت

انواع مدل رنگ آمیزی پارچه
رنگ کردن پارچه
رنگ کردن پارچه

مدل Arashi:

برای انجام این مدل ابتدا لازم است که پارچه را به دور یک لوله پلاستیکی یا چوبی بپیچید. سپس مانند تصاویر بالا، یک طناب را به دور ان بسته و با هر بار این انجام این کار، پارچه را به سمت پایین کشیده تا کاملا فشرده شود. این کار را تا فشرده شدن تمام پارچه ادامه دهید و در نهایت بالای لوله را نیز گره بزنید.

خودتان بسازید : جای گلدان گل را خودتان بسازید

انواع مدل رنگ کردن پارچه
مدل رنگ کردن پارچه
مدل رنگ کردن پارچه

مدل کومو:

برای این مدل ابتدا باید پارچه را به شکل مستطیل درآورده و سپس مانند تصاویر بالا شروع به گره زدن قسمت های مختلف نمایید. بنابر سلیقه و مدل دلخواه تان می توانید این گره ها را کوچک و یا بسیار بزرگ بزنید و تا جایی ادامه دهید که دیگر قسمتی از پارچه باقی نماند. این کار را در هر دو طرف پارچه تکرار نمایید.

مطلب پیشنهادی : خودتان بسازید: رنگ آمیزی دیوار خانه با طرح گل دار

انواع مدل رنگ کردن پارچه

در نهایت به مدل های گوناگون مانند آن چه که در تصویر بالا می بینید خواهید رسید. مدل های مختلف زیاد دیگری نیز وجود دارند که با خلاقیت شما به وجود می آیند. هیچ محدودیتی در این کار وجود داشته و شما می توانید از ابزرا گوناگون مانند گیره لباس نیز استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی : خودتان بسازید: درب های کهنه را نو کنید!

رنگ کردن پارچه با پودر رنگ
رنگ کردن پارچه با پودر رنگ
رنگ کردن پارچه با پودر رنگ

رنگ کردن پارچه با پودر رنگ

برای شروع مرحله رنگ آمیزی بهتر است از قبل میزان آب و پودر رنگ مورد نیاز را پرسیده و مشخص نمایید. سپس آب گرم را داخل سطلی ریخته و رنگ های را به آن اضافه نمایید. برای تثبیت شدن رنگ روی پارچه معمولا از نمک یا جوش شیرین استفاده می شود همین طور که هم زدن را به صورت دایره انجام می دهید این مواد را اضافه کرده و سپس جهت هم زدن را عوض کنید. عمل هم زدن را بسیار آرام انجام دهید و سپس پارچه ها را وارد رنگ کنید. زمانی که هاله ای سبز رنگ روی پارچه مشاهده کردید می توانید مطمئن شوید که پارچه ها رنگ را به خود گرفته اند. سپس پارچه ها را خارج کرده و اجازه دهید تا در دمای محیط کاملا خشک شوند. این نکته را فراموش نکنید که پارچه های خیس رنگ تیره تری نسبت به حالت خشک شده دارند.

مطلب پیشنهادی : دیوارهای بی نظیر با رنگ و نقاشی های ساده و ارزان!

پارچه های رنگی
رنگ مخصوص پارچه
انواع رنگ مخصوص پارچه
انواع رنگ مخصوص پارچه
مدل رنگ آمیزی پارچه با پودر رنگ
رنگ کردن پارچه

بعد از آن که پارچه ها کاملا خشک شدند می توانید طناب ها را از دورشان باز کرده و حاصل کار هر کدام را مانند تصاویر بالا مشاهده نمایید. 

مطلب پیشنهادی : چگونه با تنه درخت یک میز زیبا بسازید

پارچه های رنگی
پارچه رنگی برای کوسن

زمانی که شما با رنگ و مدل دلخواهتان پارچه ها را رنگ آمیزی می کنید، می توانید از آن ها در قسمت های مختلف مانند کوسن، دستمال سفره و حتی لباس استفاده نمایید.

مطالب پیشنهادی : 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه