Chidaneh.com placeholder image

مبل فرانسوی، مبلمانی لوکس، شیک و ظریف در خانه شما!

به قلم: یاسمین ثریا

فرانسوی‌ها از گذشته تاکنون از پیشگامان مد دنیا بودند و لوکس‌ترین و زیباترین وسایل منزل چون مبلمان و تخت‌خواب را طراحی و تولید کرده‌اند. در این بین مبل فرانسوی جزو زیباترین و پرطرفدارترین طرح‌های مبلمان محسوب می‌شود که در انواع مدل‌ها و با رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. می‌توان با توجه به نیاز و سلیقه شخصی از بین انواع طرح‌های مبلمان فرانسوی، مبلمانی زیبا و بی‌نظیر را برای دکوراسیون داخلی منزل انتخاب کرد. در این مقاله از چیدانه به بررسی انواع مبل فرانسوی، ویژگی‌های ظاهری آن و نکاتی برای استفاده از مبل فرانسوی جدید در خانه‌های امروزی پرداخته‌ شده تا ضمن آشنایی بیشتر با این مبلمان زیبا، انتخابی مناسب داشته باشید. با ما همراه باشید…

مبل فرانسوی
مبلمان فرانسوی

انواع مبل فرانسوی

در گذشته مبل فرانسوی به دو گروه تقسیم می‌شد. سبک کلاسیک؛ مبلمانی که برای اشراف ساخته می‌شد و تنها سرمایه‌داران توان خرید آن را داشتند و سبک مردمی؛ مبلمانی که برای استفاده عموم مردم در شهرهای اطراف پاریس ساخته می‌شد. اما امروزه هنرمندان ویژگی‌های هر دو گروه را با هم تلفیق کرده‌ و بیشتر مبلمان کلاسیک فرانسوی موجود در بازار تلفیقی از هنر اشرافی و هنر مردمی است.

chidaneh ad banner
مبل کلاسیک فرانسوی

مبل کلاسیک فرانسوی

هنگامی‌که از مبل کلاسیک فرانسوی صحبت می‌شود، بیشتر منظور مبلمان کلاسیکی است که در پاریس و اغلب برای ثروتمندان ساخته می‌شد. رفته رفته سبک ساخت مبل کلاسیک فرانسوی به‌سرعت بر هنر ساخت لوازم و وسایل دکوراسیون در اروپا نیز تاثیر گذاشت. این سبک مبل فرانسوی ابزاری از فرانسه به اسپانیا، از اسپانیا به سوئد و سپس به روسیه منتقل شد تا جاییکه انتقال هنر مبل‌سازی فرانسوی از اواخر قرن 17 تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت. در قرن‌های 19 و 20 مبل کلاسیک فرانسوی که بین سال‌های 1660 تا 1815 ساخته شده بود، جمع‌آوری شد و به‌صورت کلکسیون در بسیاری از موزه‌های ملی به نمایش گذاشته شد.

مبل فرانسوی کلاسیک

در واقع مبلمان کلاسیکی که امروز در بازار مشاهده می‌شود بیشترشان از مبل کلاسیک فرانسوی الهام گرفته است. مبل فرانسوی کلاسیک با ظرافت خاصی طراحی ‌شده و نسبت به مدل‌های مبل نیمه‌استیل و استیل از زیبایی و ظرافت بیشتری برخوردار بوده و دوام، کیفیت و قیمت بالاتری دارد.

مبل فرانسوی ساده به سبک مردمی

مبل فرانسوی ساده به سبک مردمی

مبل‌ فرانسوی ساده به سبک مردمی غیراشرافی در خارج از شهر پاریس ساخته می‌شد. مبل مدل فرانسوی زیبا و کاربردی را نمی‌توان تنها برای خانه‌های بزرگ مناسب دانست مبل فرانسوی ساده به سبک مردمی در خانه‌های مردم عادی به‌کار می‌رفت و با ابعادی کوچک‌تر، منبت‌کاری کمتر، ساده‌تر و با قیمت پایین‌تر ساخته می‌شد. این نوع مبل مدل فرانسوی در شهرهایی چون اورلئان (Orléan)و لژه (Liège) تولید می‌شد. گاه طراحان در ساخت این مبلمان مردمی از نوآوری‌های مبل‌سازان سلطتنی با اختلاف زمانی 10 ساله نیز الهام می‌گرفتند. مبل فرانسوی ساده با توجه به ویژگی‌هایش مناسب دکوراسیون داخلی منازل کوچک امروزی است.

ویژگی‌های ظاهری مبلمان فرانسوی

ویژگی‌های ظاهری مبلمان فرانسوی

مبل فرانسوی دارای ویژگی‌های خاص خود بوده که تنها در این سبک مبلمان مشاهده می‌شود، ویژگی‌هایی نظیر:

  • پایه‌هایی با انحنا به سمت بیرون در 2 طرح S و C
  • منبت‌کاری و حکاکی روی چوب مبل 
  • پتینه‌کاری با ورق طلا در تاج مبل 
  • تکیه‌گاه صاف و بدون انحنا
پایه‌های مبل فرانسوی

پایه‌های مبل فرانسوی

مهم‌ترین ویژگی مبلمان فرانسوی پایه‌های آن است. پایه‌های مبل فرانسوی به سمت بیرون انحنا دارند و برخی از آن‌ها در قسمت پایین به شکل پنجه هستند که به آن‌ها پنجه شمشیری (cabriole legs) هم گفته می‌شود. البته در مدل‌های مختلف دو مدل پایه طرح S و C اجرا می‌شود. 

منبت‌کاری‌های مبل فرانسوی

منبت‌کاری‌های مبل فرانسوی

مبل‌سازی به سبک کلاسیک در فرانسه مقارن با دوره لویی 15 و 16 بود. در دوران لویی پانزدهم حکاکی‌های متقارن و پیچیده به‌کار می‌رفت و کنده‌کاری‌ها روز به روز پیچیده‌تر و ظریف‌تر می‌شد. مبل فرانسوی کلاسیک در دوره لویی پانزدهم جزو باشکوه‌ترین انواع مبلمان و مبلمانی حجیم و سنگین بود.

اما در دوره لویی شانزدهم پیچیدگی‌ها کمتر و خطوط صاف در کنده‌کاری‌های این مبل بیشتر شد و طرح مبلمان فرانسوی سادگی بیش‌تری به‌خود گرفت. کم‌کم حکاکی‌هایی ساده با خطوط راست، جای کنده‌کاری‌های پیچیده و شلوغ دوره لویی پانزدهم را گرفت. در اواخر این دوره در طراحی مبل فرانسوی از طرح‌های رم نیز الهام گرفته می‌شد.

طرح خوشه گندم که از گذشته روی این مبلمان استفاده می‌شد، همچنان جزو طرح‌های پرطرفدار است. این حکاکی‌ها تفکر مردم آن زمان را نشان می‌داد که غذا به‌عنوان مهم‌ترین نیاز بشر اهمیت زیادی داشت.

پتینه‌کاری با ورق طلا

پتینه‌کاری با ورق طلا

منبت‌ها و حکاکی‌های مبل فرانسوی بیشتر در قسمت تاج مبل حکاکی ‌شده و با ورق طلا پتینه‌کاری می‌شود تا ظاهر آنتیک به خود بگیرد.

تکیه‌گاه مبل فرانسوی

تکیه‌گاه مبل فرانسوی

قسمت تکیه‌گاه مبلمان فرانسوی، صاف و بدون انحنا بوده و معمولا به دو صورت توری و پارچه‌ای طراحی می‌شود. توجه داشته باشید که این شکل خاص مبلمان فرانسوی است.

صندلی‌های مبل فرانسوی کلاسیک

صندلی‌های مبل فرانسوی کلاسیک

صندلی‌های تک مبل فرانسوی کلاسیک با حکاکی‌هایی به طرح گندم و شبیه به مبل‌ها ساخته می‌شد، اما صندلی‌ها تنوع بیشتری داشتند. پایه‌های چوبی صندلی‌ها مدور است. صندلی‌هایی ساخته شده از چوب‌های مدور که برای ساخت آن‌ها چوب‌های استوانه‌ای را در آب خیسانده و با استفاده از حرارت خم می‌کردند، سپس با طناب آن‌ها را به‌هم وصل ‌می‌کردند. 

صندلی‌های مبل فرانسوی

با اینکه صندلی‌های غذاخوری مبل فرانسوی کلاسیک در طی سال‌ها کمی تغییر کرده اما هنوز معمولا پشتی آن‌ها به‌صورت بافته شده است. در مبل فرانسوی کلاسیک امروزی جنس پشتی‌ها تغییر کرد و الیاف نشیمن و پشتی معمولا از جنس پلاستیک فشرده ساخته می‌شود. البته صندلی‌هایی با پشتی بافته شده از حصیر هم در میان صندلی‌های غذاخوری آن دوره دیده می‌شود.

استفاده از مبل فرانسوی جدید امروزی

نکاتی برای استفاده از مبل فرانسوی جدید امروزی

معمولا زیبایی مبلمان فرانسوی افراد زیادی را برای خرید وسوسه می‌کند. اگر به فکر خرید مبل فرانسوی جدید هستید باید به‌ نکات زیر دقت کنید:

جنس مبل فرانسوی

جنس مبل فرانسوی

مبل فرانسوی معمولا از چوب درخت شاه‌بلوط، بلوط یا گیلاس تولید می‌شود. این مبلمان با چوب کاج نیز ساخته ‌می‌شود که در این‌صورت باید توجه داشته باشید: رنگ چوب واقعی بوده، رنگ شده نباشد و رنگ‌های نارنجی در آن دیده نشود. 

جنس پارچه مبل فرانسوی

با اینک پارچه‌های به‌کار رفته در مدل مبلمان فرانسوی بیشتر از جنس کتان هستند، اما از پارچه‌های مخمل نیز برای این سبک مبلمان استفاده می‌شود.

رنگ مبل فرانسوی

رنگ مبل فرانسوی

  • رنگ پارچه‌ای که برای مبلمان فرانسوی به‌کار می‌رود، معمولا رنگ‌های روشن و خنثی هستند. رنگ روشن باعث می‌شود این مبلمان کلاسیک، برای فضای کوچک نیز قابل استفاده باشد و فضا را بزرگ‌تر نشان دهد.
  • به‌کار بردن رنگ‌های خاکستری، بژ، آبی و سبز نیز می‌تواند این مبلمان را جذاب‌تر نشان دهد.
  • با اینکه بیشتر این مبلمان در رنگ‌های روشن تولید می‌شود اما رنگ‌های تیره هم در صورت سفارش مشتری ساخته می‌شود.
  • با اینکه مبل فرانسوی معمولا به رنگ‌های خنثی انتخاب می‌شود اما می‌توان با انتخاب پارچه رومبلی رنگی شیک، سنگینی مبلمان کلاسیک را کم کرد و فضا را از حالت رسمی و خشک به فضایی شادتر و صمیمی‌تر تبدیل کرد.
  • کنده‌کاری‌های روی چوب مبلمان فرانسوی اصل معمولا دست‌ساز هستند و چوب به‌کار رفته شکل ظاهری و رنگ متفاوتی دارد. چوب‌هایی که برای مبلمان فرانسوی استفاده می‌شود معمولا تیره رنگ هستند.
اندازه مبل فرانسوی

اندازه مبل فرانسوی

میزان منبت‌کاری مبل فرانسوی باعث می‌شود مبلمان حجیم‌تر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر به نظر برسد و برای فضاهای کوچک قابل استفاده نباشد. اما این تصور اشتباه بوده و می‌توانید انواع مبلمان فرانسوی را در سایزهای کوچک نیز سفارش دهید. البته مبل لاوست دونفره این شبک به جای مبل سه نفره فرانسوی می‌تواند کمک زیادی در چیدمان خانه‌های کوچک کند.

راحتی مبل فرانسوی

راحتی مبل فرانسوی

با این‌که فرم و ظاهر کلاسیک و رسمی مبل فرانسوی به شما این حس را می‌دهد که مبلمان راحتی نیستو نشستن روی آن ممکن است کمی خسته‌کننده باشد،  اما با یک‌بار امتحان آن متوجه راحتی‌ این مبل نسبت به دیگر مبل‌های کلاسیک می‌شوید. به دلیل فرم خاص این صندلی‌ها، راحت خواهد بود،اما اگر می‌خواهید روی مبل‌تان لم دهید، بهتر است یک شزلون هم در کنار این مبلمان سفارش دهید.

چیدمان مبل فرانسوی

چگونگی چیدمان مبل فرانسوی

  • مبلمان فرانسوی را در سبک‌های دکوراسیون مدرن به‌کار نبرید چراکه اصالت مبل کلاسیک فرانسوی زیباست. بهتر است این سبک مبلمان در دکوراسیون به سبک کلاسیک به‌کار برده شود.
  • مبل فرانسوی، به دلیل طراحی و فرم خاص، جزو مبلمان سلطنتی محسوب ‌شده و بیشتر برای فضاهای رسمی و سالن پذیرایی به‌کار می‌رود.
  • به‌دلیل منبت‌کاری‌های مبلمان فرانسوی بهتر است این سبک مبل در دکوراسیون‌ها و فضاهای ساده چیدمان شود.
  • توجه داشته باشید که گوشه‌های نشیمن و اطراف مبلمان فرانسوی را با لوازم دکوری و اکسسوری‌ها پر نکنید چراکه زیبایی این سبک مبلمان در فضای ساده و خلوت بهتر دیده می‌شود.
مبل فرانسوی واقعی کجا پیدا می‌شود؟

مبل فرانسوی واقعی کجا پیدا می‌شود؟

بعد از جنگ جهانی دوم هنرمندان مبل‌ساز به بررسی تمام سبک‌های پیشین در کشورهای مختلف پرداخته و با الهام و تلفیق تمام سبک‌ها شروع به تولید مبلمان کلاسیک کردند. به‌همین دلیل امروزه مبل فرانسوی به معنی واقعی با تمام ویژگی‌ها و اصول ساخت آن دوران پیدا نمی‌شود. برای دیدن مبلمان کلاسیک فرانسوی واقعی باید به موزه ملی فرانسه بروید!

مبل فرانسوی شیک
مبل فرانسوی راحتی

کلام پایانی

در بین انواع مبل کلاسیک طرح‌های متنوعی وجود دارد که برای انواع سبک‌ها و سلایق متفاوت مناسب خواهد بود. مبل فرانسوی از انواع مبلمان کلاسیک بوده که به دلیل ظاهر خاص و زیبایش، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. مبلمان فرانسوی در رنگ‌ها و مدل‌های متنوعی طراحی می‌شود که با توجه به فرم خاص خود برای فضاهای رسمی و پذیرایی انتخاب مناسبی خواهد بود. شما هم اگر به استفاده از مبل فرانسوی شیک و زیبا در دکوراسیون منزل خود علاقمند شدید می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه بهترین و خاص‌ترین انتخاب را داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه