Chidaneh.com placeholder image

آلاچیق چوبی، طراحی و ساخت آلاچیق چوبی، مدل‌های آلاچیق چوبی

به قلم: تحریریه چیدانه

آلاچیق فضایی برای استراحت و دیدن فضای سبز خانه است. اگر هنوز برای ساخت یک آلاچیق در حیاط خانه یا ویلای تان تردید دارید با چیدانه همراه شوید. در این پست چیدانه قصد داریم تمام آن چیزی که باید پیش از ساخت یک آلاچیق چوبی در حیاط منزل تان بدانید، را با شما به اشتراک بگذاریم.

ساخت آلاچیق چوبی

اسکای اسکرپر

آلاچیق چوبی بهتر است، فلزی یا سنگی؟

آلاچیق ها را در انواع مختلفی می سازند. شما می توانید برای ساخت آلاچیق در حیاط منزل تان از چوب، فلز، سنگ، آجر و حتی شیشه استفاده کنید. اما برای انتخاب مصالح باید به سه نکته دقت کنید.

  • آب و هوا و اقلیم: برای مناطقی که آب و هوای مرطوبی دارند آلاچیق های فلزی چندان مناسب نیستند چون به زودی زنگ می زنند و باید به صورت مستمر آن ها را رنگ آمیزی کنید.
  • نوع کاربرد: اگر می خواهید در حیاط منزل به جز آلاچیق یک باربیکیو هم داشته باشید، بهتر است که به جای آلاچیق فلزی یا چوبی، انواع آجری یا سنگی آن را بسازید. چون برای ساخت باربیکیو به یک دیواره غیر قابل اشتعال نیاز دارید و نمی توان روی یک دیواره چوبی آن را ساخت.
  • بودجه: متناسب با میزان بودجه ای که برای ساخت آلاچیق در نظر گرفته اید، می توانید انواع آلاچیق هایی با دیواره های شیشه ای، سایبان های چوبی یا آلاچیق های کلاه فرنگی با چهار ستون یا بیشتر را انتخاب کنید.

آلاچیق چوبی دارای تنوع در طراحی است و می توانید از انواع سایبان دار متحرک و ثابت آن در حیاط و ویلا استفاده کنید. به همین دلیل با بودجه های مختلف سازگاری دارد. از سوی دیگر چوب یکی از محبوب ترین مصالح برای ساخت و طراحی دکوراسیون همگام با طبیعت است.

سایبان پرگولا

انواع آلاچیق چوبی و کاربرد هر یک از آنها

آلاچیق های چوبی را میتوان به دو دسته کلی سایبان های پرگولا و کلاه فرنگی تقسیم بندی کرد.

سایبان پرگولا

پرگولا نوعی از آلاچیق چوبی است با این تفاوت که می توان آن را به صورت مسقف و روباز طراحی کرد. به طور کلی پرگولا دارای 4 پایه ستونی از جنس چوب است و برای سقف آن از الوارهای چوبی به صورت مشبک استفاده می شود. پرگولا یک انتخاب عالی برای ویلاهای دارای استخر است. سقف مشبک این نوع از آلاچیق چوبی امکان عبور نور خورشید را فراهم می کند پس می توانید صندلی های راحتی خودتان برای آفتاب گرفتن را در پرگولا قرار دهید.

اشتباه نکنید، سایبان چوبی پرگولا فقط برای مناطق گرمسیر یا فصل تابستان نیست. ویژگی که پرگولا را از یک آلاچیق های چوبی معمولی متمایز می کند، امکان قرار دادن سقف است. شما در فصل های پاییز و زمستان برای محافظت از این آلاچیق چوبی در برابر باران و رطوبت می توانید از روش های زیر متناسب با بودجه تان استفاده کنید:

  • برای سقف پرگولا از فایبرگلاس های موجدار استفاده کنید. این روش علاوه بر اقتصادی بودن یک راهکار دائمی است. در صورت انتخاب یک رنگ روشن برای فایبرگلاس می توانید از میزان نور مناسب در فصل تابستان نیز برخوردار شوید.
  • یکی از روش های ارزان قیمت و موقت برای سقف پرگولا استفاده از کاورهای ضد آب (پارچه های برزنتی مقاوم) است. اگر مدت بارندگی و سرما در منطقه زندگی شما کوتاه است، می توانید با استفاده از نصب قلاب روی ستون و کاورهای ضد آب پرگولا را مسقف کنید.
  • یکی از زیباترین تکنیک ها برای مسقف کردن پرگولا استفاده از روزنه های بازشونده است. از یک فرد متخصص برای نصب روزنه بازشونده از ترکیب فایبرگلاس، چوب و پلاستیک های مستحکم کمک بگیرید. مزیت این روزنه ها این است که میتوانید در فصل تابستان آن ها را باز کنید تا از نور مستقیم خورشید استفاده کنید و در فصل بارندگی و زمستان با بستن آن ها از پرگولا در برابر رطوبت و نفوذ باران محافظت می کنید.

مزیت استفاده از پرگولا: اگر فضای محدودی برای ساخت آلاچیق چوبی دارید، پرگولا را انتخاب کنید. پرگولا را می توانید متصل به خانه یا بنای اصلی بسازید و به این ترتیب از دیوار موجود به عنوان دو پایه اصلی آن استفاده کنید.

آلاچیق کلاه فرنگی

آلاچیق کلاه فرنگی

کلاه فرنگی نوع دیگری از آلاچیق چوبی است. این آلاچیق حداقل دارای 4 پایه چوبی است ولی میتوان متناسب با ایده طراحی آن را به صورت چند ضلعی نیز ساخت. علاوه بر این می توانید اطراف این آلاچیق را با استفاده از نرده های چوبی دورگیری کنید. اگر قصد دارید برای آلاچیق از کفپوش چوبی استفاده کنید باید پیش از ساخت، یک زیرساز مقاوم (ایجاد یک سطح هموار و ترجیحا دارای پله) برای آلاچیق بسازید. زیرا قرار گرفتن چوب مماس با سطح زمین احتمال پوسیدگی و فرسودگی آن را به دلیل رطوبت و بارندگی افزایش می دهد.

از آلاچیق چوبی کلاه فرنگی می توانید در باغ، حیاط خانه و حتی روی سقف استفاده کنید. به ویژه اگر قصد دارید برای کافه یا رستوران خود یک آلاچیق بسازید، آلاچیق کلاه فرنگی یک انتخاب هوشمندانه است.

طراحی آلاچیق چوبی

چه زمانی به آلاچیق نیاز دارید؟

محل های مناسب برای ساخت آلاچیق در باغ و فضای سبز خانه، نزدیک استخر، فضای استراحت و دورهمی روی سقف است. اگر در هر یک از محل های فوق به اندازه کافی فضا در اختیار دارید می توانید روی ساخت یک آلاچیق سرمایه گذاری کنید. با این کار مزایای زیر را بدست می آورید:

  • ایجاد یک فضای خصوصی جدا از بنای اصلی خانه
  • محل جدید برای نگهداری گل ها و گیاهان (میتوانید اطراف و ستون های آلاچیق را با گیاهان تزئین کنید)
  • یک سایبان چند کاربره (لذت بردن از آفتاب تابستانه بدون آفتاب سوختگی و محلی برای ریلکس کردن و دورهمی دوستانه در طبیعت برای تمامی فصول)
  • آلاچیق جدا از مزایایی که دارد یک سبک طراحی است و اگر محل قرارگیری و جنس مصالح آن را هوشمندانه انتخاب کنید قادر است تا زیبایی خانه شما را چند برابر کند.

ساخت پرگولای چوبی

برای ساخت آلاچیق چوبی از چه نوع چوبی استفاده کنیم؟

برای ساخت آلاچیق می توانید از انواع متنوع چوب استفاده کنید. حتی برخی افراد ترجیح می دهند چوب را رنگ کنند. چوب هایی که برای ساخت آلاچیق مناسب تر هستند عبارت است از:  چوب ماهاگون، سرو، بلوط و ساج. این چوب ها دارای روغن طبیعی هستند که آن ها را نسبت به پوسیدگی، نفوذ موریانه، قارچ و حشرات دیگر مقاوم تر می کند.

تولید آلاچیق چوبی

پیش از ساخت آلاچیق به چه مواردی باید توجه کنیم؟

محل قراگیری آلاچیق: شاید در ظاهر ساده باشد. صرف نظر از بحث زیبایی شناسی آلاچیق محلی خصوصی برای استراحت است که باید دید مناسبی به فضای سبز خانه یا آب نمای حیاط داشته باشد. یکی از ایده های خوب برای ساخت آلاچیق، حیاط پشتی ویلا است.

اندازه زمین: برای ساخت آلاچیق باید به فضای موجود توجه کنید. برای ساخت یک آلاچیق چوبی باید زمین نسبتا بزرگی را در اختیار داشته باشید. به نحوی که بتوانید از هر سوی آلاچیق به راحتی رفت و آمد کنید. اندازه مبلمانی که می خواهید در آلاچیق استفاده کنید یکی دیگر از فاکتورهایی است که روی ابعاد آن تاثیر می گذارد.

برای تخمین اندازه آلاچیق مدنظرتان از استانداردهای زیر استفاده کنید:

  • آلاچیق 3 در 3 متر: مناسب برای  12 نفر
  • آلاچیق 3 در 2 متر : برای 9 نفر
  • آلاچیق 4 در 6: برای 40 نفر
  • آلاچیق 4 در 8 متر: مناسب برای 52 نفر است.

ارتفاع آلاچیق: بیش از 2 متر می تواند ارتفاع مناسبی برای سقف آلاچیق باشد. اگر محل ساخت آلاچیق نزدیک به دیوار یا درختان است باید به اندازه 1 متر و نیم از آن فاصله بگیرید تا به اندازه کافی فضا در پشت آن وجود داشته باشد. همچنین مطمئن شوید که شاخه های درختان روی سقف آلاچیق قرار نگیرند.

آماده سازی پایه آلاچیق: همانطور که گفتیم برای استقرار آلاچیق های چوبی خوب است که از بتن به عنوان زیرسازی پایه استفاده شود. حتی اگر میخواهید یکی از نمونه های آلاچیق چوبی پیش ساخته را خریداری کنید باید این مرحله را پیش از نصب انجام دهید.

در انتها اگر به کمک نیاز دارید از متخصصین این حرفه اطلاعات بیشتری کسب کنید. آن ها می توانند شما را در این مسیر بهتر راهنمایی کنند تا با بودجه ای معقول ایده های ذهنی تان را به حقیقت تبدیل کنید.
ثبت سفارش آلاچیق و پرگولا از اهالی فن چیدانه >>>

نویسنده: پریسا وارسته

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه