Chidaneh.com placeholder image

مطب دندانپزشکی، چگونه باید طراحی کنید؟

به قلم: حسین رجب چالی

یکی از اهداف اصلی فارغ‌التحصیلان رشته‌ی دندان‌پزشکی پس از اتمام دوره‌ی تحصیل، شروع به کار است. برای این کار باید فضایی برای دفتر و کلینیک دندان‌پزشکی داشته باشند تا بتوانند کار حرفه‌ای خود را آغاز کنند. باز کردن یک دفتر و کلینیک دندان‌پزشکی می‌تواند کاری طاقت‌فرسا باشد، مخصوصا برای اولین بار. چون چیزهای زیادی وجود دارد که شما در مورد آنها اطمینان ندارید. این کار به مقداری سرمایه نیاز دارد که اگر شما بودجه‌ی محدودی داشته باشید، باید مطمئن شوید که به درستی از آن استفاده می‌کنید. محل دفتر و کلینیک دندان‌پزشکی شما نقش قابل توجهی را در کار شما ایفا می‌کند، اما بیش از آن فضای داخلی و طراحی آن است که باید به آن توجه کنید تا کار خود را ارتقا دهید.

طرح و ساخت مان ساز
کلینیک دندانپزشکی لبخند
طرح و ساخت مان ساز

چوب و هنر

طرح و ساخت مان ساز
کلینیک دندانپزشکی لبخند
طرح و ساخت مان ساز

طرح و ساخت مان ساز
طراحی سالن انتظار مطب
طرح و ساخت مان ساز

بیایید با هم ببینیم برای اینکه بتوانید کلینیک دندان‌پزشکی خود را طراحی و تجهیز کنید چه کارهایی باید انجام دهید. هم‌چنین در این رابطه می‌توانید از مشاوره‌ و راهنمایی شرکت طرح و ساخت مان ساز نیز استفاده کنید.

نقشه‌ کار (ریزفضاهای مطب دندانپزشکی)

طرح و ساخت مان ساز
کلینیک دندانپزشکی لبخند
طرح و ساخت مان ساز

طرح و ساخت مان ساز
آکواریوم در طراحی داخلی
طرح و ساخت مان ساز

حتی قبل از اجاره یا خرید یک فضا باید مطمئن باشید که می‌خواهید چند نفر در این کلینیک فعالیت کنند؟ این‌گونه مشخص می‌شود که شما چه مقدار فضا نیاز دارید، علاوه بر این، شما باید به اتاق انتظار، میز پذیرش و محیط استرلیزاسیون نیز فکر کنید. اگر فضای بیشتری در اختیار شما باشد، می‌توانید یک دفتر خصوصی، اتاق استراحت کارکنان و اتاق مشاوره نیز داشته باشید. شما همچنین باید تعداد دستیاران و کارمندان را نیز در نظر بگیرید.

رسپشن مطب دندانپزشکی

طرح و ساخت مان ساز
کلینیک دندانپزشکی لبخند
طرح و ساخت مان ساز

طرح و ساخت مان ساز
کلینیک دندانپزشکی سپید
طرح و ساخت مان ساز

باور کنید یا نه، اما ناخوادآگاه، مراجعه‌کنندگان همان لحظه‌ی ورود، به شما و کلینیک‌تان نمره می‌دهند. به همین دلیل است که منطقه‌ی رسپشن شما باید گسترده، باز و پذیرا باشد تا کوچک و تنگ. بیماران امروز توجه بیشتری دارند و از اینکه وارد یک کلینیک شوند خوششان نمی‌آید، پس فضای شما باید کمتر شبیه یک کلینیک و بیشتر شبیه “دفتر دندان‌پزشکی" باشد. باید همزمان فضای نشستن برای 6 تا 8 بیمار فراهم باشد. از رنگ‌ها و نورپردازی مناسب برای تنظیم حال و احوال بیمار استفاده کنید. همچنین شاید لازم باشد از بروشورها و کتاب‌های آموزشی در حوزه‌ی سلامت دهان و دندان برای آموزش و گذراندن وقت بیمارانی که در صف انتظار هستند استفاده کنید.

اتاق‌های درمان چند منظوره در کلینیک دندانپزشکی

طرح و ساخت مان ساز
دکوراسیون دندانپزشکی
طرح و ساخت مان ساز

طرح و ساخت مان ساز
طراحی و اجرای کلینیک دندانپزشکی
طرح و ساخت مان ساز

ایده‌ی اصلی از آنجایی آغاز می‌شود که شما چه تعداد اتاق درمان در کلینیک خود می‌خواهید. برای حداکثر بهره‌وری باید اطمینان حاصل کنید که تمام اتاق‌ها هم‌اندازه، دارای تجهیزات و چیدمان یکسان باشند. این کار به دندان‌پزشک اجازه می‌دهد تا در هر اتاق خدمات یکسانی را ارائه دهد لوله‌کشی یونیت دندان‌پزشکی کاری حساس و تاثیرگذار است و نصب و راه‌اندازی آن نیاز به تخصص خاص خود دارد. پمپ باد نیز در فضایی دورتر از اتاق‌ها نصب می‌شود تا صدای کمتری وارد اتاق‌ها شود. تجهیزات و پرسنل باید بدون هیچ مانعی در کلینیک رفت و آمد کنند. همچنین باید کنترل آلودگی را در دست داشته باشید و تمهیدات لازم برای این مسئله را در نظر داشته باشید اگر شما فضای محدودی دارید، منطقه‌ی عملیاتی گسترده کلینیک دندان‌پزشکی شما را کوچک‌تر نشان خواهد داد و فضای اضافی را اشغال خواهد کرد. شما می‌توانید با استفاده چیدمان خاص و استفاده از تجربه‌ی شرکت طرح و ساخت مان ساز، از فضای محدود خود استفاده‌ی بهینه کنید.

فضای نگهداری و استرلیزاسیون در مطب دندانپزشکی

فضای نگهداری و استرلیزاسیون حتما باید در طراحی کلینیک دندان‌پزشکی در نظر گرفته شود. هرچند، به عملکرد و کاربرد آن در فضا بستگی دارد. سینک شست‌وشو، پاک‌کننده‌های اولتراسونیک و تجهیزات استریل باید در جای مناسب قرار داده شوند تا از استفاده مناسب و کارآمد اطمینان حاصل شود. برای اینکه وسایل را به طور موثر ذخیره کنید، مهم است که مقدار مناسبی از فضا را صرف فضای نگهداری کنید. ذخیره‌سازی وسایل به درستی، نه تنها دسترسی بهتر را تضمین می‌کند، بلکه بهره‌وری را بهبود می‌بخشد و احتمال آلودگی را کاهش می‌دهد.

طرح و ساخت مان ساز
طراحی داخلی دندانپزشکی
طرح و ساخت مان ساز

زمان طراحی و چیدمان فضا، باید در نظر داشته باشید که کارکرد کلی کلینیک دندان‌پزشکی باید به جای حس ظاهری و بیرونی، بیان‌گر فرم و چیدمان آن باشد، اما در نهایت باید حس خوبی در بیمار ایجاد کند و همچنین ناخودآگاه کار دندان‌پزشکی شما را ارتقا دهد.

دوستان ما در شرکت طرح و ساخت مان ساز می‌توانند در هرچه بهتر و زیباتر کردن کلینیک دندان‌پزشکی‌تان شما را کمک کنند. برای دیدن سایر پروژه های این گروه می توانید به پروفایل آن ها در چیدانه سر بزنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه