Chidaneh.com placeholder image

سقف کاذب کناف، از مدل ها و اجرا تا قیمت سقف کنافی

به قلم: سمانه زارعی

سقف کاذب بخشی از دکوراسیون داخلی ساختمان است که به نام سقف معلق یا سقف شبکه هم شناخته شده است. در ابتدا سقف­های کاذب در ساختمان­های تجاری استفاده می­ شدند اما در سال­های اخیر، این تکنیک در ساختمان­های مسکونی هم محبوبیت یافته است. این سقف­ها پایین ­تر از سقف اصلی قرار دارند و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی می­ تواند پشت سقف کاذب قرار بگیرد تا ظاهر سقف اصلی زیباتر شود.

یکی از انواع سقف­ های کاذب، سقف کاذب کناف است که در ادامه به توضیح آن می ­پردازیم.

سرویس خواب بالسا

سقف کاذب کناف

نوعی سقف کاذب است که در آن از پنل­ های گچی یا غیرگچی برای ایجاد سقف کاذب استفاده می شود. کناف (Knauf) نام تجاری موسسه­ ای بین المللی در صنعت ساختمان است که بیشتر به تولید صفحه ­های گچی و سیستم­ های ساخت و ساز خشک در جهان معروف است. این شرکت تولیدکننده مصالح ساختمانی و سیستم­ های ساختمانی متفاوتی شامل دیوار گچی، صفحه­ های سیمانی، صفحه­ های آکوستیک، پشم شیشه، پشم سنگ و… است که از سال 1932 در آلمان شروع به کار کرد. در بازار پنل ­های گچی به کناف معروف شده ­اند که نام فارسی گچ برگ هم برای آنها استفاده می ­شود.

سقف کاذب کنافی در دو نوع سقف کاذب کنافی مشبک و سقف کاذب کنافی یکپارچه وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: معماری داخلی خیره کننده با سقف کاذب کناف!

سقف کاذب کنافی مشبک

سقف کاذب کنافی مشبک

سقف کاذب کنافی مشبک از تایل­ های سقفی تشکیل شده ­اند که این تایل­ ها توسط یک سازه که بار سقف کاذب را به سقف اصلی منتقل می­ کنند، نگه داشته می ­شوند. این سازه از اجزای مختلف: سازه اصلی، سازه فرعی، سازه تراز، آویز و مفتول مهار تشکیل شده است.

تایل­ های سقف کاذب کنافی مشبک از جنس­ گچی، معدنی و فلزی است.

  • تایل­ های گچی در دو نوع ساده و آکوستیک وجود دارند. تایل­ های ساده بدون سوراخ بوده و خاصیت جذب صوت ندارند و تایل ­های آکوستیک دارای سوراخ بوده و در صورت استفاده از پشم سنگ در پشت تایل جذب صوت به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.
  • تایل­ های فلزی از جنس آلومینیوم هستند. این تایل­ ها عمر طولانی و نگهداری کمی لازم دارند و به شرایط محیطی حساس نیستند. بیشتر در سقف­ های کاذب در فضاهای خطی (سالن­ ها، راهروها) استفاده می­ شوند.
  • تایل­ های معدنی (AMF) تایل ­های معدنی هستند که از جنس پشم سنگ، خاک رس و پرلیت هستند که صوت بالا را جذب می کنند و ارتعاشات و انعکاس صوت را کنترل می کنند.

سقف کاذب کنافی یکپارچه

 نوع دیگر از سقف­ های کاذب کناف “یکپارچه" است که در آن صفحات گچی روکش­دار به زیرسازی فولادی سبک متصل و پیچ می ­شود. درزهای بین صفحات با بتونه مخصوص درزگیری می ­شود. صفحات روکش دار گچی در انواع مختلف شامل: معمولی (RG)، مقاوم در برابر رطوبت (MR)، مقاوم در برابر حریق (FR)، مقاوم در برابر حریق و رطوبت (FM).

سقف کاذب یکپارچه به دو صورت ساده و دکوراتیو وجود دارد.

سقف کاذب کنافی ساده کل سقف را می­ پوشاند که با توجه به نوع فضا از پانل­ های گچی با ابعاد مختلف در آن استفاده می­ شود و پس از بتونه کاری و کشیدن ماستیک در درزها کل سطح سقف به صورت یکپارچه و یک­دست در می­ آید.

زیرسازی فولادی در سقف کاذب کنافی یکپارچه

زیرسازی فولادی در سقف کاذب کنافی یکپارچه

سقف کاذب دکوراتیو کناف، برای کاربری­ های تزئینی و نورپردازی­ ها در دکوراسیون داخلی استفاده می­ شود. در این نوع سقف صفحات روکش­دار گچی روی سازه­ ی فولادی که اسکلت طرح را می ­سازند، نصب می ­شود. طرح­های سقف کاذب دکوراتیو دارای خطوط شکسته و هندسی، یا دارای خطوط منحنی است، و یا ممکن است ترکیبی از این دو باشد.

مطلب پیشنهادی: مزایا و کاربرد های دیوار کاذب کناف در طراحی داخلی

سقف کاذب کنافی یکپارچه (دکوراتیو)

سقف کاذب کنافی یکپارچه (دکوراتیو)

مزایای سقف کاذب کنافی

  • با توجه به دارا بودن انعطاف پذیری بالایی، به طراح آزادی زیادی می ­دهد.
  • در مقایسه با سقف­ های کاذب دیگر مانند روش رابیتس و گچ وزن بسیار کمتری دارد.
  • در برابر اثرات اقلیمی مانند رطوبت و گرما و سرمای زیاد مقاوم است و از صدمه ناشی از آنها جلوگیری می­ کند.
  • امکان ایجاد دکوراسیون­ های مختلف و زیبا را فراهم می­ کند.
  • اجرای این نوع سقف آسان است و با سرعت مناسبی انجام می ­شود.
  • عملیات رنگ آمیزی در ساختمان را حذف می­ کند (این خاصیت در سقف کاذب مشبک وجود دارد).
  • با انتخاب تایل­ های مناسب در این نوع سقف می ­توان فضا را ضد حریق، ضد رطوبت و آکوستیک کرد.
  • دسترسی به تاسیسات الکتریکی و مکانیکی که در پشت سقف قرار دارد فراهم می ­شود.
  • تعمیر و نگهداری از این نوع سقف آسان تر است و در برابر تعمیر سقف اصلی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

معایب سقف کاذب کنافی

  • این نوع سقف نیاز به نگهداری و تمیز کردن مداوم و درست دارد و در صورت عدم نگهداری درست احتمال خرابی ظاهری سقف و جمع شدن حشرات در سقف وجود دارد.
  • در مقایسه با سقف­ های سنتی مقاومت کمتری در مقابل زلزله و آتش­ سوزی دارند. به همین دلیل انتخاب درست نوع تایل ­های به کار برده شده اهمیت دارد.
  • برای فضاهایی که سقف بلندی ندارند مناسب نیست و فضا را کوچک نشان می ­دهد.
  • در استفاده از این نوع سقف باید وزن تاسیساتی که از بالای آن عبور می­ کنند مورد توجه باشد تا به سقف کاذب آسیب وارد نشود.

پنل­ هایی که در سقف کاذب کنافی یا دیوار کنافی استفاده می­ شود در جنس ­های مختلفی وجود دارند مانند: گچی، آلومینیومی، سیمانی و…، که با توجه به محل استفاده و کاربرد آنها می توان از صفحه ­های آکوستیک و ضد رطوبت، ضد حریق، ضد آتش و رطوبت و… استفاده کرد.

به عنوان مثال؛ تایل­های آکوستیک اغلب در ساختمان­هایی مانند سینماها، آمفی­تئاتر، بانکها، فروشگاه­های بزرگ و فضاهای آموزشی استفاده می­شود. یا در مورد فضاهای اداری، تجاری و… که دسترسی به تاسیسات زیر سقف کاذب اهمیت دارد بهتر است از سقف کاذب کنافی مشبک استفاده کرد تا در مواقع نیاز با برداشتن تایل مورد نظر به راحتی به فضای پشت سقف کاذب دسترسی داشت.

در انتخاب نوع سقف کاذب کنافی و انتخاب تایل­ های آن موارد زیر مورد توجه قرار می گیرند: توانایی تنظیم رطوبت، مقاومت در برابر حریق، میزان جذب صدا (آکوستیک بودن)، نگهداری و تمیز کردن سقف کاذب، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، پایداری، ظرفیت تحمل بار، قابلیت رنگ ­آمیزی. برای انتخاب نهایی باید از کارشناس متخصص مشورت گرفت.

ابعاد تایل­ های سقف کاذب مشبک 60 در 60 سانتی متر است ولی در سقف کاذب یکپارچه ممکن است صفحات روکش دار گچی برش بخورند و با توجه به ابعاد سقف جای گذاری شوند.

توصیه ها و نکات مورد توجه در اجرای سقف کاذب کنافی

  • زمانی که پشت سقف کاذب احتمال ایجاد تعریق وجود دارد برای جلوگیری از آسیب به تایل ­ها توصیه می­ شود از لایه عایق استفاده شود و برای جلوگیری از تعریق از لایه­ های ویژه بخاربند و یا زهکش استفاده شود.
  • قبل از نصب سقف کاذب کنافی توجه به ارتفاع و محل قرارگیری پنجره ها، تابلو­های برق و جعبه ­های آتش­ نشانی اهمیت دارد و باید در برش صفحات گچی مورد توجه قرار بگیرد.
  • اتصال بارهای سبک به سقف کاذب وجود دارد ولی برای بار­های سنگین لازم است با اتصالات مکانیکی مناسبی به سازه اصلی متصل شود.
  • در فضاهای مرطوب مانند استخرها یا سرویس ­های بهداشتی سقف کاذب کنافی باید از نوع یکپارچه باشد، چون در سقف مشبک امکان نفوذ رطوبت از طریق درزها وجود دارد.

اجرای سقف کاذب کنافی یکپارچه در استخر

اجرای سقف کاذب کنافی یکپارچه در استخر

امکان نصب سقف کاذب کنافی بدون متخصص وجود دارد، ولی توصیه می ­شود که این کار را به یک کارشناس متخصص بسپارید.

قبل از نصب سقف کاذب کنافی شرایط مربوط به مدت زمان گارانتی، خدمات پس از نصب، انجام تعمیرات پانل­ ها و نحوه­ ی پرداخت هزینه­ ها و مدت زمان لازم برای انجام کار را بررسی کنید.

مراحل نصب سقف کاذب کنافی

(به طور کلی در سقف کاذب کنافی مشبک و یکپارچه)

  1. تعیین خط تراز سقف: خطی که پایین ­تر از سقف اصلی جهت نصب سازه ­ی سقف کاذب قرار دارد (فاصله­ ی سقف کاذب از سقف اصلی با توجه به نوع سقف و تایل­ ها و هم­چنین کاربری فضا تعیین می­ شود).
  2. اتصال آویز به سقف اصلی: آویز­ها وظیفه اتصال سقف کاذب به سقف اصلی را بر عهده دارند.
  3. اتصال سازه اصلی به آویزها: سازه “اصلی" یا “باربر"، اسکلت اصلی زیرسازی سقف کاذب را می­ سازد.

اتصال سازه باربر (در سقف کاذب یکپارچه) و سازه فرعی (در سقف کاذب مشبک) به سازه اصلی

4. اتصال سازه ­ی باربر (در سقف کاذب یکپارچه) و سازه فرعی (در سقف کاذب مشبک) به سازه اصلی: سازه­ هایی که برای نگه داشتن صفحات به کار می ­روند.

نصب صفحات سقف کاذب کنافی

5. نصب صفحات: در سقف یکپارچه پانل­ های مورد نظر به سازه پیچ می ­شوند. در سقف مشبک، تایل­ ها در محل خود قرار می گیرند (تایل­ گذاری).

درزگیری تایل های سقف کاذب کنافی

6. درزگیری: در سقف یکپارچه درزهای بین تایل­ ها با نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده و کل سطح سقف یکدست می ­شود.

قیمت سقف کاذب کنافی

قیمت سقف کاذب کنافی بسته به نوع سقف (مشبک یا یکپارچه، متحرک یا ثابت) و نوع طرح و میزان مصالح مصرفی متغیر است. این رقم از 45 هزار تومان (در هر متر مربع) به بالا می ­باشد که هزینه ­ی سقف کاذب بدون احتساب دستمزد اجرا می ­باشد در نتیجه هزینه ­ی کل (مصالح+ دستمزد) اجرای سقف کاذب کنافی در هر متر مربع بیشتر خواهد بود. همچنین مساحت کل سقف (سایه انداز سقف) مورد نظر در میزان قیمت اجرای سقف کاذب اهمیت دارد به طور مثال، ممکن است سقف­ های بالای 200 متر با هزینه­ ای متفاوت (هر متر مربع) از سقف­های زیر 100 متر مربع اجرا شوند. برخی از موارد هزینه ­ها مانند حمل بار و هزینه ­های جانبی پیش آمده در حین کار بر اساس توافق کارفرما و مجری تعیین می­ شود.

برای دسترسی به مجریان سقف کاذب کناف از همینجا اقدام کنید>>>

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه