Chidaneh.com placeholder image

پرورش خلاقیت کودکان با ایده‌های دکوراسیونی، خلاقیت‌شان را دست کم نگیریم!

به قلم: سحر طاهری

خلاقیت یک ویژگی اکتسابی است که روانشناسان سن سه تا دوازده سالگی را بهترین زمان برای شکل گیری و پرورش این ویژگی معرفی می‌کنند. همزمان با وجود زمینه‌های ارثی خلاقیت، وجود پدر و مادری که همیشه مشتاق و پاسخگو نیازهای کودکانشان هستند، از عوامل  مهم ایجاد و تقویت این توانایی منحصر به فرد است.
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که با ایده‌های دکوراسیونی می‌توانیم باعث شکوفایی خلاقیت در کودکان شویم؟
در این مطلب می‌خواهیم چند ایده‌ی ساده برای ایجاد یک فضای هنری مخصوص کودکان را با هم مرور کنیم تا بتوانیم زمینه‌ای مناسب را برای رشد خلاقیت‌شان فراهم کنیم.

فضای هنری مخصوص کودکان

سرویس خواب بالسا

تعیین یک مکان برای کارهای هنری در دکوراسیون

اگر از جمع  کردن مداد رنگی‌، چسب، قیچی و وسایل کاردستی کودکان از مکان‌های مختلف خانه مثل میز آشپزخانه، مبل‌های اتاق نشمین یا جاهایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید خسته شده‌اید، بهتر است یک نقطه معین را برای درست کردن آثارهنری این هنرمندان کوچک در نظر بگیرید. اشتباه نکنید! این نقطه هنری نباید اتاق خود کودک یا اتاقی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد باشد. آتلیه هنری کودک خانه باید نزدیکترین مکان به جایی باشد که شما و دیگر اعضای خانواده دائم در آن رفت و آمد می‌کنید و حضور بیشتری در آن جا دارید.

خواندن این مطلب را پیشنهاد می‌کنم: 10 ترفند دکوراسیونی برای زندگی آسان با کودکان

نقاشی کودکان روی دیوار

مرتب کردن خانه را به تعویق بیاندازید

یک نفس عمیق بکشید. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ممکن است افراد در جاهای شلوغ و به هم ریخته خلاقیت بیشتری از خودشان نشان دهند!
پس جایی را در دکوراسیون برای کودکتان طراحی کنید که به هم ریختگی و نامرتب بودن برایش امکان پذیر باشد. برای مثال جایی که بتوان به راحتی فرش را جمع کرد و کف آن را بعد از تمام شدن کار دستمال کشید.
شاید دوست داشته باشید این مطلب را بخوانید: آموزش نظم به کودکان، خانه‌تکانی فرصت خوبیست!

طبقه بندی قفسه بندی

چیدمان مناسب کودکان در دکوراسیون

دسترس پذیری وسایل مورد نیاز کاردستی برای کودک یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. وسایل را جایی بگذارید که کودک متوجه‌ آن‌ها شود و از بودن آن‌ها مطمئن باشد. بسیاری از کودکان دوست دارند در هنگام انجام کار تمامی وسایل‌شان کنارشان باشد و حتی در صورت نبودن یکی از وسایل مورد علاقه‌شان ممکن است محل‌شان را به بهانه‌ی آوردن و یا نزدیک بودن به آن وسیله تغییر دهند.

گالری نقاشی کودکان

درست کردن گالری نقاشی کودکان برای دکوراسیون خانه

با کمک کودکتان چند عدد از نقاشی‌های مورد علاقه‌اش را برای درست کردن یک گالری روی دیوار انتخاب کنید. نمایش این آثار باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک و هم چنین ایجاد انگیزه برای ادامه خلاقیت‌های هنری‌اش خواهد شد.
این مطلب‌ها را هم بخوانید: 

نقاشی روی دیوار

نقاشی کودکان روی دیوار

5- دکوراسیون با یک دیوار برای نقاشی کردن توسط کودکان

ممکن است کودک شما در کارتون‌هایی که می‌بیند و یا کتاب‌هایی که می‌خواند با نحوه کار نقاشان و هنرمندان دیگر آشنا شده باشد. فضا سازی و ایجاد محلی شبیه به کار هنرمندان شاید یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی باشد که می‌توانید برای کودکتان ایجاد کنید. یکی از روش‌هایی که می‌توانیم پیشنهاد کنیم نصب یک قطعه پلگسی گلاس روشن روی یکی از دیوارهای خانه‌تان است. (پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه به شیشه دارد و در دو نوع مات و شفاف در رنگ‌ها ی مختلف تولید می‌شود.) یعد از نصب پلکسی گلس یک کاغذ را با کمک گیره‌ها روی آن قرار دهید و هنرمند کوچولو را به شروع کردن کار تشویق کنید.
خواندن این مطلب را هم پیشنهاد می‌دهم: خودتان بسازید، تزئین دکوراسیون منزل به کمک بچه‌ها!

دیوار سبز

رنگ دیوار را سبز کنید

در برخی از تحقیقات ثابت شده است که رنگ سبز عملکرد خلاقانه فرد را افزایش می‌دهد. پس رنگ سبز را برای افزایش خلاقیت فرزندتان در دکوراسیون فراموش نکنید. 

دعوت نامه خلاقانه

الهام بخشیدن به خلاقیت با ایده‌های ساده دکوراسیونی

همان‌طور که همبازی شدن با کودکان لذت بخش است همراه شدن با آن‌ها در درست کردن کاردستی، نقاشی و کارهای هنری دیگر می‌تواند حال شما را هم خوب کند.
برای مثال شما می‌توانید با چند سینی ساده رنگی یک دعوت نامه هنری درست کنید. چند عدد از وسایل کار دستی فرزندتان را در سینی قرار دهید و به اتاق او بروید. سپس او را تشویق کنید که چه چیزهایی را می‌توانید با این وسایل و با کمک یکدیگر بسازید.

خلاقیت کودکان در دکوراسیون منزل

نقاشی خلاقانه کودک در خانه

افرا دختری با دست‌های رنگی

اما چه چیزی باعث شد تا بخواهم  مطلبی با موضوع پرورش خلاقیت کودکان در خانه تهیه کنم. چند وقت پیش چند عکس برای شبکه‌های اجتماعی چیدانه با این متن فرستاده شد: 
« همیشه دوست داشتم یک تابلوی خیلی بزرگ روی یکی از دیوارهای خانه داشته باشم. حالا با کمک دختر یکی داریم. هر وقت نگاهش می‌کنم یاد روزی می‌افتم که دختر همه‌ی وجودش را رنگی کرد. جسمش را و روحش را…»

تابلوی نقاشی در دکوراسیون

با دیدن عکس‌ها کنجکاو شدم که بدانم مادر این کودک خوش ذوق چه کسی است و چگونه توانسته است زمینه‌ای ایجاد کند که فرزندش این تابلوی زیبا را نقاشی کند؟ با من همراه باشید.

کشیدن تابلو با همراهی کودک

– خانم “پریسا آزاد" از شما ممنون هستیم که وقت گذاشتین و عکس‌های این لحظات دوست داشتنی را با ما به اشتراک گذاشتین. شما معمولاً از چه روش‌هایی برای پرورش خلاقیت  دخترتون “افرا" استفاده می‌کنین؟
_ پریسا آزاد: «آزاد می‌گذارمش که هر فکری به ذهنش میرسه رو اجرا کنه و فقط در مسیر اگر از من کمک بخواد کمکش میکنم.»

استفاده از تابلو در دکوراسیون منزل

– « چیزی که برای من جالب بود استفاده از تابلوی نقاشی‌ای که توسط افرا کشیده شده بود در دکوراسیون نشیمن منزلتون هست. آیا شما همیشه از کارهای دستی دخترتون در دکوراسیون منزلتون استفاده می‌کنین؟»
– پریسا آزاد: « چرا که نه! این خونه‌ی اون هم هست. ما هر کدوممون توی خونه یه فضای خصوصی داریم که اتاقهامونه. دخترم در مورد اتاق خودش، به تنهایی تصمیم میگیره. اما درباره‌ی فضای نشیمن که عمومی هست همه باهم تصمیم میگیریم. وقتی یه چیزی لازم داریم قبل از خریدنش اول فکر میکنیم چطور میتونیم بسازیمش. همیشه هم خوب از آب در نمیاد. مثلا یه بار دختر تصمیم گرفت برای نشیمن یه ساعت بسازه. طرح های خوبی هم زد ولی به اجرا نرسید.» 

خلاقیت کودکان با ایده‌های دکوراسیونی

– « بیشتر کدوم فضای دکوراسیون را برای کارهای دستی و هنری دخترتون مثل نقاشی کردن در نظر گرفتین؟»
– پریسا آزاد: « بستگی داره چجور نقاشی یا پروژه ای باشه. اگه کوچیک باشه تو اتاق خودش ولی محدودیتی نداره و ما هر جایی رو لازم داشته باشه، کمکش میکنیم. میز ناهار خوریمون هم یه وقتهایی میز کار میشه. یا زمین نشیمن که کمتر فرش داره و راحت تر تمیز میشه»

ایده‌های خلاقانه کودکان در خانه

– در آخر چه پیشنهادی برای افزایش علاقه بچه‌ها به کارهای هنری و مشارکت دادن آن‌ها در چیدمان منزل دارید؟
– پریسا آزاد: « اولین پیشنهادم اینه که اصلا اصراری نیست که بچه‌ها به همه چی علاقه مند بشن. فقط بچه‌ها رو ببینید و ببینید واقعا دوست دارن چه کاری رو انجام بدن. سعی نکنید اونها رو به چیزی که خودتون دوست دارید علاقه مند کنید. فقط خوب ببینید و خوب بشنویدشون و کمکشون کنید کاری که میخوان رو انجام بدن. وسایل در اختیارشون بذارید و محیط رو مناسب کنید. بعد فقط بشینید و تماشا کنید . نگید اینجوری بهتره اونجوری بدتره. برای یک بار و همیشه به خودتون بگید تو هیچی نمیفهمی و فقط بنشینید و از تماشا کردن این هنرمندهای کوچولو لذت ببرید.»

ضمن تشکر از خانم پریسا آزاد اگر شما هم به همراه فرزندانتان ایده‌‌های دکوراسیونی خلاقانه‌ای در منزلتان اجرا کرده‌اید ما منتظر دیدن عکس‌ها و همین طور شنیدن تجربیات شما هستیم. 

شماره تلگرام و واتز آپ چیدانه برای ارسال عکس‌ها و تجربیات دکوراسیون: 09338804525

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه