Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی استخر، ترکیب نور و آب!

به قلم: سمانه زارعی

نورپردازی یکی از موارد مهم در طراحی محوطه می باشد. نورپردازی استخر، هم یکی از موارد مورد توجه در نورپردازی است که اصول و مشخصات خود را دارد. نورپردازی مناسب برای استخر، به جز ایجاد امکان استفاده از استخر در شب، می تواند آرامش لازم را برای استفاده از آن ایجاد کند. همچنین اطمینان از روشن بودن استخر و محیط اطراف آن، استخر را جذاب تر و ایمن تر می کند.

این مطلب را بخوانید:16 استخر خانگی مدرن در حیاط ویلاهای امروزی!

قالیشویی ادیب

[[nid:31209]]

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

انواع روشنایی در نورپردازی استخر:

به طور کلی لامپ های مورد استفاده در نورپردازی استخر به دو حالت قرار می گیرند:

  • لامپ هایی که در داخل آب، در دیواره و کف استخر نصب می شوند. (Flush mounted lights)
  • چراغ هایی که بیرون از استخر نصب می شوند.(Surface mounted lights)

سه نوع لامپ برای نورپردازی استخر استفاده  می شود: لامپ های حرارتی، هالوژن و LED

نورپردازی با لامپ های حرارتی: (Incandescent)

از ارزان ترین لامپ های استفاده شده در نورپردازی استخر هستند. برای استخرهایی که دائمی هستند به صرفه است.  نور این لامپ زرد رنگ است و باعث می شود حتی در تمیز ترین استخرها نیز به هنگام استفاده از این نوع لامپ، نور سبز رنگی در آب ایجاد می شود.عمر این لامپ ها یکسال است ولی اگر در استخری استفاده شود که شبها از آن استفاده شود باید سالی دوبار تعویض شود که باعث می شود هزینه این نوع روشنایی برای استخر زیاد شود. امرزوه تعداد کمی از افراد از این نوع روشنایی برای استخر استفاده می کنند و بیشتر از LED استفاده می شود.

نورپردازی استخر

آیلار استخر
طراحی استخر
آیلار استخر

نور پردازی با لامپ های هالوژن: (Halogen)

بعد از لامپ های حرارتی، لامپ های هالوژن به عنوان لامپ مدرن شناخته شد چرا که طول عمر بیشتر داشته و در هنگام روشنایی 20% انرژی کمتر مصرف می کند. هرچند قیمت بالاتری دارد ولی طول عمر بالای آن استفاده از این لامپ را مقرون به صرفه می کند.چراغ های روشنایی هالوژن ارزان تر از LED هستند و همچنین بهره وری انرژی آن ها بسیار زیاد است.

نورپردازی با لامپ های LED:

لامپ های LED استخر امروزه لامپ های استانداردی برای استخرها هستند، چه استخرهای داخل زمین و چه استخرهای روی زمین. به دلیل اینکه این لامپ ها روشنایی بیشتری داشته و انرژی کمتری مصرف می کند. این لامپ ها عمر زیادی داشته و وقت کمتری برای تعویض لامپ های استخر می گیرد. این نوع چراغ ها ارزان هستند و قابلیت ایجاد نورهای رنگی تا 7 رنگ مختلف را دارند.

بهترین و اقتصادی ترین زمان برای نصب چراغ های استخر زیرآبی، هنگام ساخت استخر است، اگر برای استخر از قبل ساخته شده نورپردازی می کنید، بهتر است از چراغ هایی که بیرون از استخر نصب می شوند استفاده کنید.

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

نورپردازی استخر با سه هدف انجام می شود:

  • روشن کردن کف و دیوارهای استخر
  • روشنایی وسایل استخر و شناگران
  • روشن شدن آب برای ایجاد انعکاس و زیبایی

این مطلب را بخوانید: نورپردازی داخلی استخر، 8 باید و نباید مهم!

نورپردازی استخر

طراحی و اجرای استخر نادری
استخر،سونا،جکوزی
طراحی و اجرای استخر نادری

چند توصیه مهم در طراحی نورپردازی استخر:

  • در هنگام نور پردازی اطراف استخر به محل نشستن افراد توجه کنید. چرا که نورپردازی به کار رفته نباید باعث آزار افرادی که در نزدیکی استخر نشسته اند شود.
  • از دو منبع نوری روبروی هم استفاده کنید، چرا که یک منبع نور باعث ایجاد سایه می شود. بهترین راه حل این است که در ابتدا و انتهای استخر از یک منبع نوری استفاده کنید.
  • در انتخاب رنگ نورهای مورد استفاده در استخر توجه کنید، استفاده از نورهای رنگ روشن در حاشیه ی استخر آن را جذاب و درخشان می کند.
  • برای اینکه زیبایی استخر و محوطه شما در شب حفظ شود، باید به نورپردازی آن توجه کنید. ممکن است شما استخر و محوطه زیبایی داشته باشید ولی با بی توجهی به نور پردازی مناسب، کیفیت زیبایی استخر را کم کنید. در نتیجه قبل از نصب روشنایی به نوع لامپ ها، جای قرارگیری و هزینه های آن فکر کنید.

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

این موارد را به ذهن بسپارید:

  • با توجه به اینکه؛ قرارگیری جریان برق در کنار آب خطرات و توجهات خاص خود را دارد در استفاده از چراغ در استخر به نکات انتخاب لامپ مناسب و نحوه ی صحیح نصب آن توجه کنید.
  • در انتخاب لامپ ها و حباب های نورپردازی استخر به وجود کلر در آب توجه کنید چرا که خاصیت خورندگی دارد و ممکن است باعث زنگ زدگی وسایل نورپردازی داخل آب شود. البته این مورد برای استخرهای عمومی که از کلر استفاده می شود اهمیت بیشتری دارد.
  • شدت نور استفاده شده باید در هر نوع استخر در حد استاندارد خود باشد، برای استخرهای خانگی بسیار اهمیت دارد که میزان نور استخر آرامش، راحتی و ایجاد فضای زیبا را بر آورده کند.

این مطالب پیشنهاد می شود:

طراحی های امروزی استخر سرپوشیده در آپارتمان ها

10 استخر رویایی برای روزهای گرم تابستانی

برای انجام نورپردازی استخر و داشتن استخری زیبا و جذاب با اهالی فن چیدانه مشورت کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه