Chidaneh.com placeholder image

طراحی دکوراسیون اتاق کار نویسندگان، جایی برای نوشتن!

به قلم: تحریریه چیدانه

این روزها برای بسیاری از افراد داشتن اتاق کار مناسب در منزل یک گزینه ارزشمند و قابل توجه است. به ویژه اگر دورکار هستید و می‌توانید کار خودتان را از راه دور در منزل انجام دهید حتما نیاز به داشتن چنین مکانی را احساس کرده‌اید.
 اما آیا تا به حال به طراحی اتاقی مخصوص نوشتن یا مطالعه کردن فکر کرده‌اید؟ اگر در این زمینه به شکل تخصصی مشغول فعالیت هستید به خوبی می‌دانید که داشتن یک محیط آرام و به دور از سرو صدا یکی از موارد زمینه‌ای برای تمرکز و فکر کردن است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.
پس اگر یک نویسنده، رمان نویس، ویرایشگر و حتی یک خواننده مشتاق وعلاقمند به کتاب‌ها هستید حتما از داشتن یک مکان آرام که مخصوص کارتان طراحی شده است، خوشحال خواهید شد.
از کجا شروع کنیم؟ نگران نباشید! من در اینجا 9 ایده و نکته را  برای طراحی اتاق مطالعه و نوشتن آماده کرده‌ام. با من همراه باشید.

اتاق کار نویسنده

قالیشویی ادیب

جادوی سکوت در طراحی اتاق کار نویسنده

قلم را به دست گرفته‌اید یا انگشتان خود را روی صفحه کیبورد برای شروع نوشتن یک داستان جذاب گذاشته‌اید اما نمی‌توانید حتی یک کلمه بنویسید! دلیلش کاملاً مشخص است در خوش بینانه ترین حالت صدای تلویزیون یا تلفن نمی‌گذارد شما تمرکز کنید. در این جا می‌توانم فهرست بلندی از انواع سر و صدا و آلودگی صوتی منزل  که مخصوص زندگی مدرن و شهری امروز است برایتان آماده کنم. اما بهتر است با هم به دنبال اتاقی در خانه باشیم که از معمولاً از این صداهای مزاحم دورتر است و می‌توان لحظه‌ای در آن درنگ کرد!
البته اگر شما هم مثل من اتاق زیر شیروانی یا اتاقی در پشت خانه ندارید پس بهتر است این 11 راه حل برای رهایی از آلودگی صوتی در منزل را امتحان کنیم. اگر در جای شلوغی از شهر زندگی می‌کنید که  دیگر صدای تلویزیون یا تلفن  در آن جزو موارد آزار دهنده به حساب نمی‌آیند پبشنهادم این است بهسراغ انواع عایق صوتی برای رهایی از سر و صدای شهر برویم.

خواندن این مطالب را پیشنهاد می‌کنم:

انواع عایق صوتی؛ هزینه رهایی از سر و صدا چقدر است؟

عایق صوتی، هیچکی تو این خونه صدای منو نمیشنوه!

با این 7 ترفند خانه خود را از آلودگی صوتی نجات دهید!

صندلی راحتی در طراحی اتاق نویسنده

راحتی اتاق کار نویسنده

اگر تصمیم دارید نویسنده بعدی رمان جذاب ایرانی  باشید  بهتر است یک سری مواردی که به راحتی بیشتر شما منجر می‌شود را انجام دهید!
در کنار انتخاب  میزو صندلی راحت برای کار کردن بهتر است یک مبل راحتی مانند مبل لاوست، شزلون یا مدل مبل تخم مرغی و حتی صندلی راک را برای مواقعی که از کار خسته می‌شوید و دوست دارید کمی استراحت  کنید در نظر بگیرید.
هم چنین در بسیاری از مواقع نویسنده برای نوشتن به نکته برداری، تحقیق و مطالعه کتابهای دیگر نیازمند است. به نظر من بهترین کار در چنین مواقعی این است که که از پشت میز خودتان بلند شوید و کف اتاق‌تان روی یک فرش نرم دراز بکشید و بین بالشت‌ها و کوسن‌ها  به مطالعه‌تان ادامه دهید!

نورپردازی اتاق کار

 نورپردازی در طراحی اتاق کار نویسنده

برای  تجربه لذت بخش خواندن و نوشتن شما به  اتاق با نور مناسب و کافی نیاز خواهید داشت. نور طبیعی همیشه بهترین گزینه است. اگر صبحگاهی هستید و عادت دارید که کارهای خود را صبح‌ها انجام دهید بهتر است اتاقی را در ساختمان انتخاب کنید که نور شرق را دارد. اگر عادت دارید که کارهای خودتان را هنگام عصر انجام دهید اتاق کاری با نور غربی را پیشنهاد می‌کنم. 
اگر هم مثل من جغد شب هستید! پس باید با انواع لامپ ها و روش هاینورپردازی آشنا شویم تا  نور مناسب را مخصوص این ساعت از شبانه روز داشته باشیم که در عین آرامش بخش بودن بتوانیم به راحتی تمرکز کنیم و افکار خودمان را روی کاغذ بیاوریم.

برای چگونگی انتخاب اتاق با نور مناسب خواندن این مطلب را پیشنهاد می‌کنم: 

جهت های تابش نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی ساختمان

طراحی اتاق کار

حذف وسایل الکترونیکی و ارتباطی از اتاق کار نویسنده

اگر عادت به روشن گذاشتن تلویزیون، چک کردن دائم گوشی همراه خود و یا وبگردی دارید بهتر است دور نوشتن یا کتاب خواندن را خط بکشید. پیشنهاد من این است که به طور کلی وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون یا رادیو را در اتاق کارتان قرار ندهید. بهتر است در هنگام نوشتن گوشی همراه خودتان را خاموش کنید یا حداقل روی حالت سکوت قرار دهید. استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار تحقیقاتی اشکالی ندارد ولی اگر فکر می‌کنید که خیلی زود در دام وبگردی می‌افتید بدون معطلی مودم اینترنت را  خاموش کنید!

کتابخانه در اتاق کار

کتابخانه در طراحی اتاق کار نویسنده

شاید هیچ چیزی برای نویسنده به اندازه خواندن کتاب‌های بزرگ و تاثیر گذار ادبی الهام بخش نباشد. پس خودتان را با کتاب‌ها محصور کنید! داشتن کتابخانه با قفسه‌هایی پر از کتاب علاوه بر این که حس خوشایند و الهام بخشی را برای نویسنده بوجود می‌آورد می‌تواند به عنوان یک ابزار تحقیقاتی ارزشمند در انجام کارش مفید باشد. پس چیدمان کتابخانه را در اتاق کارتان فراموش نکنید.

خواندن این مطالب را فراموش نکنید:

دکوراسیون کتابخانه منزل، این یار مهربان را چگونه چیدمان کنیم؟

7 ایده کتابخانه خانگی، قدردانی از یار مهربان!

قفسه و کتابخانه مدرن، برترین ها در ویترین کالای چیدانه!

میز کامپیوتر در اتاق کار نویسنده

قرار دادن وسایل مورد نیاز در اتاق کار نویسنده

همان طور که نمی‌توان آشپزخانه  یک سر آشپز را بدون چاقو یا تخته برش تصور کنیم، اتاق کار یک نویسنده را هم نمیتوانیم بدون وسایل مورد نیازش طراحی کنیم. کامپیوتر و میز کامپیوتر ممکن است ابزار ترجیحی مورد نیاز شما باشد. اما اگر مثل من به نوشتن روی کاغذ علاقمند هستید به شما توصیه می‌کنم همیشه تعداد مناسبی کاغذ و قلم را در کشوی میزتان داشته باشید. تا مثل بعضی از نویسندگان بزرگ با تمام شدن جوهر خودکار مورد علاقه‌تان نوشتن داستانتان را قطع نکنید.

این مطالب را هم بخوانید:

میز کامپیوتر مدرن، مدل هایی که نمی توان از دست داد!

صندلی کامپیوتر، با خیال راحت بشین سر کارت!

دکور کردن اتاق کار

دکور کردن اتاق کار نویسنده

الهامات و ایده‌هایی نوشتن می‌تواند از راه‌های گوناگون به سراغ نویسنده‌ها بیاید. پس بهتر است اتاق کار خودتان را به شکلی دکور کنید تا نگاه کردن به اجزای آن الهام بخش  نوشته‌های شما  باشد. اگر داستان‌ افراد خانواده و دوستانتان برایتان جالب و الهام بخش است چند قاب عکس از افرادی را که دوست دارید در اتاق‌تان بگذارید. هم چنین جملات و عکس‌های افراد شناخته شده در ادبیات علاوه بر الهام بخشی می‌تواند شما را امیدوار و مصمم در مسیر نوشتن نگهدارد.  اگر به طبیعت علاقمند هستید علاوه بر  قاب عکس‌هایی از جنگل و دریا  می‌توانید چند گلدان از گیاهان مورد علاقه خودتان را در اتاق کارتان بگذارید.

این مطالب شاید برایتان جالب باشد:
ساخت قاب دیواری ، خاطره ها رو قاب کنید!

چیدمان عکس خانوادگی روی دیوار، چه طوری بهتره؟

طراحی صدا در اتاق کار نویسنده

طراحی صدا در اتاق کار نویسنده

قبل تر به حذف صداهای مزاحم از اتاق کارتان اشاره کردم. اما در این جا می‌خواهم در مورد نوعی از صدا و موسیقی صحبت کنم که می‌تواند به خلاقیت شما در نوشتن کمک کند و حتی باعث تمرکز بیشتر شما شود. نوع  موسیقی انتخابی شما باید به شکلی باشد که حواس شما را پرت نکند و باعث ایجاد آرامش و سکون در شما شود. برخی از افراد با شنیدن صداهای موجود در طبیعت مثل صدای اقیانوس یا جنگل این احساس را تجربه می‌کنند. اگر جزو آن دسته از افراد خوش شانسی هستید که نزدیک به این صداها هستید پنجره‌های اتاقتان را باز بگذارید و به موسیقی طبیعت گوش کنید. اگر مثل من با باز کردن پنجره‌های اتاق با حجم صدای گوش خراش زندگی مدرن مواجه خواهید شد بهتر است به فکر یک پخش کننده موسیقی مناسب باشید و از پخش تمام موسیقی و صداهای الهام بخشی که دوست دارید لذت ببرید. 

طراحی اتاق کار آرام

طراحی اتاق کار نویسنده بدون حضور بچه‌ها!

اگر فرزند دارید و می‌خواهید به شکل دورکار کار خودتان را انجام دهید حتما متوجه این نکته شده‌اید که بهتر است حضور کودکتان را در اتاق کار محدود کنید. برای کودکتان توضیح دهید که درست است که در خانه حضور دارید اما در ساعات خاصی در دسترس نیستید و باید کار خودتان را انجام دهید. هر چند در ساعت‌های استراحت می‌توانید با فرزندتان وقت بگذارنید.

خواندن این مطالب را پیشنهاد می‌کنم:

10 ترفند دکوراسیونی برای زندگی آسان با کودکان

7دکوراسیون مناسب خانواده های بچه دار، دیگه سراغ وسایل نمیره!

اگر شغلی غیر از نویسندگی دارید و دوست دارید که اتاق کارتان را در منزل طراحی کنید علاوه بر توجه به علاقمندی‌تان در طراحی این فضا به شما خواندن این مطالب را پیشنهاد می‌کنم:

طراحی داخلی دفتر کار برای حداکثر بهره وری

میز کار در خانه، 8 ایده خلاقانه!

دکوراسیون اتاق نویسنده های بزرگ را دیده اید؟!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه