Chidaneh.com placeholder image

نمای کلاسیک ساختمان؛ جلوه‌ای از هویت و اصالت در معماری

به قلم: مژگان احمدی

تصور کنید در شهری قدم می‌زنید که هر ساختمان آن با دیگری متفاوت است و بی‌نظمی و آشفتگی در منظره شهر بیداد می‌کند. احتمالا حس بدی به شما دست می‌دهد و از زندگی در آن فضا لذت نخواهید برد، پس زیباسازی شهری امری حیاتی و مهم است. یکی از انواع نمای ساختمان، نمای کلاسیک است. نمای کلاسیک ساختمان با تجمل، ابهت و شکوه خود باعث شده است سبکی قانونمند در معماری ایرانی پدید بیاید و به‌سرعت رشد کند. مهم نیست متراژ خانه شما چقدر است، حتی اگر خانه وسیعی ندارید با اجرای یک نمای کلاسیک می‌توانید صاحب قصری کوچک و باشکوه شوید. اما آیا این نماهای کلاسیک که در کوچه و خیابان می‌بینیم همان نمای اصالت‌مند ایران قدیم، روم و یونان است؟ و یا صرفا تقلید ناآگاهانه‌ای از معماری باستان در ساختمان‌ها پیاده می‌شود؟

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

تابلو فرش ریحان

برای این که تفاوت نمای اصیل و جعلی را بدانید باید به یک پیمانکار درجه‌یک مراجعه کنید و کار خود را به او بسپارید. گروه مهندسی سازه رهسا با سابقه‌ای طولانی، مجری پروژه‌های بزرگ ملی و برون‌مرزی بوده و شما را تا تصاحب ساختمانی مستحکم، شکوهمند و اشرافی همراهی خواهند کرد.

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

علت بی‌نظمی در معماری شهری چیست؟

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌‍اید که علت این ناهماهنگی و نابسامانی و هرج‌ومرج در ساختمان‌های شهری چیست؟ یک ساختمان بلند است و یکی کوتاه، یکی سنگی است و دیگری آجری، وجود مصالح متفاوت و نابجا، اشکال هندسی ناموزون و نامتناسب و همه این‌ها نشان می‌دهد که هر ساختمان برای خودش یک سازی می‌زند! فکر می‌کنید ایراد کار کجاست؟ ما به شما می‌گوییم:

  • مالکان غیرمتخصصی که سعی دارند نمای ساختمانشان را خودشان شخصا طراحی کنند.
  • نظام حاکم بر ساخت و ساز شهری که معمولا قانون منظمی ندارد.
  • معمارانی که بر روی پروژه خود اشراف کافی را ندارند.
  • وضعیت اقتصادی و عدم وجود طرحی مدون برای هماهنگی اجزای ساختمان‌ها

همه این موارد باعث شده است تا فضای شهری شلخته جلوه کند و زیبایی بصری کافی را نداشته باشد. استفاده از نمای هماهنگ و ابعاد و اندازه‌های یکسان در مجموعه‌ای از سازه‌های شهری باعث ایجاد محیطی چشم‌نواز و دلپذیر خواهد شد.

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

 

نمای کلاسیک ساختمان چیست؟

نمایی که ما امروزه آن را به نام نمای کلاسیک ساختمان می‌شناسیم درواقع الگوبرداری منظمی از طراحی ساختمان‌های کلاسیک ایران، یونان و روم قدیم است که در آن تندیس‌ها، تاج‌ها، ستون‌ها و کتیبه‌هایی رویت می‌شود که نشان از معماری دوران کلاسیک و نئوکلاسیک باستان دارند. معماری هر شهر، باورها و اعتقادات و هنر ساکنین آن شهر را فریاد می‌زند. هیچ قاعده و قانون خاص و الگوی روتینی برای طراحی نمای کلاسیک وجود ندارد، بلکه معماران با ایده‌پردازی‌های ذهنی و ترکیب مدل‌های مختلف همواره سعی می‌کنند هنری کلاسیک خلق کنند تا به سهم خود، به زیبایی فضای شهری نیز بیفزایند.

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

تاریخچه نمای کلاسیک ساختمان

در ایران قدیم، نوعی معماری رواج داشته است که به نمای کلاسیک امروزی شباهت بسیاری داشت، به‌طور مثال در دوران هخامنشی و در تخت جمشید نمونه‌ای از سازه‌های کلاسیک با سرستون‌ها و کتیبه‌های کنده‌کاری‌شده و مجسمه‌های زیبای سنگی دیده می‌شود. این عناصر معماری کلاسیک ایران با معماری روم باستان اشتراکات فراوانی دارد و دلیل این موضوع درگیری امپراطوری‌های شرق و غرب در آن زمان بوده است. این درگیری باعث آمیختگی فرهنگی و تاثیرپذیری معماری در زمان‌های دور شده که تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

مطلب مرتبط: نمای رومی چیست؟

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

در نمای کلاسیک ساختمان چه مصالحی استفاده می‌شود؟

از جمله مصالحی که در نمای کلاسیک ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد سنگ تراورتن سفید است. این سنگ به دلیل فرم‌پذیری و چسبندگی مناسب آن به مصالح زیرین خود موردعلاقه مهندسان و طراحان واقع شده است. گاهی‌اوقات در بعضی پروژه‌ها برای پایین آوردن هزینه‌ها از سنگ تراورتن بژ استفاده می‌کنند که هزینه تمام‌شده نمای ساختمان را تقریبا به نصف کاهش می‌دهد. هر نمایی نقشه و متریال مخصوص خود را می‌طلبد، ما نمی‌توانیم با استفاده از سنگ، یک طراحی مدرن را تبدیل به طراحی کلاسیک کنیم و یا یک نقشه کلاسیک را با مصالح نوین به نقشه‌ای مدرن تبدیل کنیم. این تبدیلات نابه‌جا اصالت واقعی بنا را از او سلب می‌کند و ناشی‌گری و عدم تسلط آرشیتکت را می‌رساند.

مطلب مرتبط: بهترین سنگ نمای ساختمان، معرفی انواع سنگ‌ها + عکس

 

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نما
دکوراسیون رهسا

نمای کلاسیک ساختمان چه مشخصاتی دارد؟

در سبک کلاسیک ویژگی‌هایی وجود دارد که آن را از دیگر سبک‌ها متمایز کرده است. در نمای کلاسیک ساختمان پیش‌ورودی جایگاه خاصی دارد. پیش‌ورودی نقطه کانونی نماست و در طرفین آن دیگر المان‌ها با تقارن اجرا می‌شوند. برای این که پیش‌ورودی بیشتر به چشم بیاید آن را با نورهای جذاب و متمرکز تزئین می‌کنند و جلوه‌ای سلطنتی به ساختمان می‌بخشند.

مطلب مربتط: لوازم نورپردازی نمای ساختمان؛ زیبایی‌بخش فضای شهری!

در طراحی نمای کلاسیک ساختمان سنگ حرف اول را می‌زند. محور اصلی نمای کلاسیک جزئیات ساده و منظم است و نسبت به معماری سنتی و اسلیمی ایرانی از پیچیدگی کمتری برخوردار است. 

سرستون‌ها و طاق‌های قوسی از خصوصیات دیگر نمای کلاسیک ساختمان است. در علم معماری قوس و انحنا چشم را نوازش می‌کند و در سبک کلاسیک تا حد امکان از ایجاد لبه‌های تیز و برّنده در طراحی درها و پنجره‌ها پرهیز می‌شود. 

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای نمای ساختمان مسکونی
دکوراسیون رهسا

به طور کلی موارد زیر خصوصیات کلی نمای کلاسیک ساختمان هستند:

  • فواصل ستون‌ها و تعداد پنجره‌ها منظم و متقارن‌اند.
  • ستون‌های سنگی تزئیناتی و ابزارخورده مشخصه نمای کلاسیک‌اند.
  • وجود سقف بلند که یادآور قصرهای باشکوه تاریخی است.
  • سقف بلند پنجره‌هایی طولی و بلند را می‌طلبد که از سقف تا کف ادامه دارند.
  • هماهنگی و تناسب میان اجزاء ویژگی اصلی سبک کلاسیک است.

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای سردرب ساختمان
دکوراسیون رهسا

هزینه نمای کلاسیک ساختمان چقدر است؟

در گذشته سبک کلاسیک به‌علت استفاده از سنگ‌های تزئیناتی، نقشه‌های دقیق و نمای سنگین و سلطنتی بیشتر برای قشر مرفه و طبقات اقتصادی بالای جامعه استفاده می‌شد، اما زمانی که نمای کلاسیک در ایران به‌سرعت رشد کرد دچار انحرافاتی شد که باعث شد این سبک از شکوه و اصالت واقعی خود فاصله بگیرد. استفاده از متریال و مصالح ارزان‌قیمت و نامناسب، نقشه‌های غیراصولی و اجرای بی‌کیفیت و نادرست، هزینه تمام‌شده نمای کلاسیک ساختمان را کاهش داد و ضربه‌ای جدی به نمای شهری وارد آمد. 

هزینه پروژه همواره دغدغه‌ای ثابت است که کارفرما و پیمانکار هردو با آن درگیر هستند. جنس و مرغوبیت سنگ و مصالح، جزئیات و میزان تراش‌خوردگی نما و حرفه‌ای بودن نقشه ساخت همگی از فاکتورهایی هستند که در قیمت نهایی نمای کلاسیک ساختمان موثرند. بنابراین هزینه دقیق کار را فقط یک مهندس کارکشته می‌تواند برای شما تعیین کند.

دکوراسیون رهسا
طراحی و اجرای سردرب ساختمان
دکوراسیون رهسا

حرف آخر

این روزها اکثر افراد به دنبال زندگی مرفه و پرزرق‌وبرق هستند و سعی می‌کنند جزئیات زندگی خود را به این احساس نزدیک کنند. نمای کلاسیک ساختمان به ساکنین آن حس لاکچری بودن و سلطنت‌گونه می‌دهد و شاید بتواند به بخشی از هیجانات عامه در قبال زیبایی‌پسندی پاسخ مناسبی بدهد. هرچند یک ساختمان کلاسیک مطمئنا در بین ساختمان‌های اطراف خود ابهتی بی‌نظیر دارد و خواهد درخشید، اما نحوه اجرای آن بسیار مهم و تعیین‌کننده است. یک اجرای نادرست می‌تواند تمام هویت و قدرت یک ساختمان را زیر سوال ببرد. گروه مهندسی سازه رهسا با استفاده از جدیدترین دستاوردهای علم و تکنولوژی و با به‌کارگیری نیروهای مسئول و متعهد توانسته است در صنعت ساختمان به برندی معتبر تبدیل شود. پروژه‌های این شرکت را می‌توانید در صفحه گروه مهندسی سازه رهسا تماشا کنید.

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه