Chidaneh.com placeholder image

چمن مصنوعی، یک جایگزین بی‌دردسر!

به قلم: پروا رحمتی

بدون شک فضاهای سبز حس و حال خوبی به شهرها و خانه‌ها می‌بخشند. نگهداری و حفظ چنین فضاهایی اما کار چندان ساده‌ای نیست. فضاهای سبز نیاز به رسیدگی و مراقبت زیادی دارند. البته در مقابل تمام فوایدی که برای محیط اطرافشان دارند کاملا منصفانه است! معمولا چمن به عنوان پوشش اصلی فضای سبز در اثر رفت و آمد خراب شده و کیفیت خودش را از دست می‌دهد. روزهای بارانی گل می‌شود و نگهداری از آن نیازمند زمان و توجه است. به این دلایل استفاده از چمن مصنوعی مدت زیادی است که در بسیاری از مکان‌های عمومی مثل زمین فوتبال و حتی محیط‌های خصوصی رواج پیدا کرده است. با این مطلب همراه باشید تا با چمن مصنوعی و مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

چمن مصنوعی چمن نما
چمن نما
چمن مصنوعی چمن نما

قالیشویی ادیب

چمن مصنوعی چمن نما
چمن مصنوعی در زمین فوتسال
چمن مصنوعی چمن نما

چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی پوششی موکت مانند است که معمولا از الیاف نایلون و یا پلی پروپیلن و بسته به کاربردی که دارد با طول رشته‌های متفاوتی ساخته می‌شود. امروزه چمن مصنوعی از نظر نرمی و لطافت شباهت زیادی به چمن طبیعی دارد و از این نظر انتخاب خوبی برای زمین فوتبال و فوتسال محسوب می‌شود.عمر این چمن‌های مصنوعی بسته به مکانی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند بین 10 تا 15 سال است.

چمن مصنوعی چمن نما
چمن نما
چمن مصنوعی چمن نما

چمن مصنوعی چه کاربردی دارد؟

بیشتر ما با فکر کردن به چمن مصنوعی یاد زمین فوتبال می‌افتیم! با وجود اینکه بیشترین کاربرد چمن مصنوعی در زمین فوتبال و فوتسال است اما با پیشرفت کیفیت آن شاهد استفاده از چمن مصنوعی در محیط‌های مختلفی هستیم. در بسیاری از مکان‌های آموزشی، اداری، تجاری و حتی مسکونی از چمن مصنوعی استفاده می‌شود. کافه و رستوران‌های زیادی برای پوشش سطح فضای باز خود از چمن مصنوعی استفاده می‌کنند. 

چمن مصنوعی چمن نما
چمن مصنوعی در زمین فوتسال
چمن مصنوعی چمن نما

میادین شهری، زمین بازی کودکان، زمین گلف، زمین تنیس، زمین فوتبال و فوتسال و حیاط ساختمان‌ها، تعدادی از فضاهایی هستند که چمن مصنوعی در آن‌ها کاربرد دارد. این استفاده گسترده از چمن مصنوعی به دلیل مزایای استفاده از آن در مقایسه با چمن طبیعی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چمن مصنوعی چمن نما
چمن نما
چمن مصنوعی چمن نما

چرا باید از چمن مصنوعی به جای طبیعی استفاده کنیم؟

استفاده از چمن مصنوعی مزایای زیادی دارد که آن را به انتخاب بهتری در مقابل چمن طبیعی تبدیل می‌کند. هرچند بسته به فضایی که چمن مصنوعی در آن به کار می‌رود میزان اهمیت هریک از مزایا می‌تواند متفاوت باشد. چمن مصنوعی شامل این مزایا می‌شود:

  • عدم نیاز به آفتاب برای رشد
  • عدم نیاز به آبیاری و کاهش مصرف آب
  • مقاومت بیشتر در مقایسه با چمن طبیعی (درمحیط‌های ورزشی)
  • پوشش یکدست
  • عمر بیشتر
  • کاهش هزینه و زحمت نگهداری
  • عدم گل شدن در روزهای بارانی

چمن مصنوعی چمن نما
چمن مصنوعی در زمین فوتسال
چمن مصنوعی چمن نما

در زمین‌های ورزشی (خصوصا زمین فوتبال و فوتسال) که حرکت بازیکن در آن موجب سایش سطح می‌شود، زمین‌های غیرحاصل‌خیز و محیط‌های سرد یا بیش ‌از حد گرم، استفاده از چمن مصنوعی فوتسال گزینه‌ی بسیار خوبی برای پوشش سطح محسوب می‌شود. علاوه بر آن به دلیل مزایای متعددی که استفاده از چمن مصنوعی دارد به کارگیری آن در فضاهای سبز شهری، تفریحی، تجاری و حتی مسکونی بسیار مقرون ‌به ‌صرفه‌ خواهد بود.

چمن مصنوعی چمن نما
چمن مصنوعی در زمین فوتسال
چمن مصنوعی چمن نما

انتخاب بین نسخه‌ی طبیعی یا مصنوعی همیشه انتخابی چالش‌برانگیز است. اما در بسیاری از موارد یک آیتم مصنوعی خوب تولید شده می‌تواند بسیار بهتر از نسخه‌ی طبیعی و اصلی عمل کند. همه‌چیز به انتظارات ما از آن آیتم برمی‌گردد. اگر در فکر تهیه و استفاده از چمن مصنوعی هستید بهتر است سری به پروفایل شرکت چمن نما بزنید و انتخاب حرفه‌ای‌تری را تجربه کنید.  

مطلب پیشنهادی:

چمن مصنوعی و مزیت های آن نسبت به چمن طبیعی

 به استفاده از چمن مصنوعی در فضای سبزتان فکر کرده اید؟

چمن مصنوعی یا چمن طبیعی، کدام بهتر است؟

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه