Chidaneh.com placeholder image

چگونه استخر را تمیز کنیم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

اگر فکر می­‌کنید استخرتان کثیف شده است و نیاز به تمیز شدن دارد و نمی­‌دانید که باید تمیز کردن استخرتان را از کجا شروع کنید و یا نیازی به داشتن اطلاعاتی راجع به تمیز کردن استخر دارید با ما همراه باشید.

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
ساخت استخر در طراحی محوطه و فضای سبز
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

قالیشویی ادیب

چگونه استخر خود را تمیز کنیم؟

هر فردی که استخری در خانه و ویلای خود دارد دوست دارد استخر خانه‌­اش تمیز، درخشان و با آب زلال باشد. اگر به تمیز کردن استخر خود فکر می­‌کنید در ابتدا باید مطمئن شوید که وسایل مورد نیاز برای این کار را در اختیار دارید.

 

تجهیزات تمیز کردن استخر

به طور کلی وسایل و ابزاری که شما برای تمیز کردن استخر نیاز دارید شامل: فیلتر استخر، مواد شیمیایی ضدعفونی کننده، توری استخر، دستگاه PH سنج و… می­باشد. برای تمیز ماندن استخر باید حداقل سه بار در هفته سطح مواد شیمیایی استخر اندازه‌­گیری شود و استخر تمیز شود.

مطلب پیشنهادی: ساخت استخر خانگی، برای آب تنی تابستان آماده شوید!

تمیز کردن استخر

 قبل از اینکه به تمیز کردن داخل استخر بپردازید، لازم است فضای اطراف استخر را تمیز کنید و برگ‌­های خشک و زباله­‌های آن را تمیز کنید. و یا اگر استخر شما داخل سالن قرار دارد، لکه­‌های روی شیشه­‌های سالن و دیوارهای آن را تمیز کنید.

مراحل تمیز کردن استخر:

با توجه به میزان کثیفی و شرایط استخر می‌­توان هریک از مراحل زیر را در صورت لزوم انجام داد:

استفاده از توری استخر

استفاده از توری استخر برای تمیز کردن استخر:

یکی از مشکلات استخرهایی که در فضای باز قرار دارند؛ ریختن برگ­‌های خشک، حشرات و یا زباله‌­هایی داخل استخر است که نیاز به تمیز کردن آن را ضروری می­‌کند. برای برداشتن آشغال‌­های روی سطح آب استخر؛ نیاز به جارو و یا توری استخر احتیاج دارید. برای اینکه وسایلی که برای تمیز کردن استفاده می­‌کنید به همه قسمت­‌های استخر دسترسی داشته باشد بهتر است یک دسته بلند داشته باشید تا جاروی استخر و یا توری را به آن وصل کنید. ممکن است استخر شما سرپوشیده باشد ولی گاهی با افتادن وسایلی مانند اسباب­‌بازی کودکان داخل استخر، به توری استخر احتیاج پیدا خواهید کرد.

اولین قدم برای تمیز کردن استخرتان برداشتن آشغال‌­های سطح آب است که این کار را می‌­توانید با توری استخر انجام دهید. توجه کنید که برای تمیز ماندن استخر، با توجه به شرایط محیط، باید هر روز این کار را انجام دهید.

 

استفاده از برس استخر

استفاده از بُرس استخر:

برای تمیز کردن لبه‌­ها، گوشه­‌ها و نردبان و دیواره­‌های استخر به یک بُرس احتیاج دارید. برای تمیز کردن قسمت‌­های مختلف استخر می­‌توانید از برس‌­های با اندازه­‌های مختلف استفاده کنید. به هر قسمتی از استخر که حرکت آب در آن ضعیف‌­تر است توجه بیشتری داشته باشید. برای نگه­داری درست و تمیز ماندن استخر پیشنهاد می­‌شود که هفته­‌ای یکبار با بُرس دیواره­‌ها و کف استخر را تمیز کنید.

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
طراحی استخر رو باز خانگی
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

استفاده از جاروبرقی استخر:

یکی از وسایل مورد استفاده در تمیز کردن استخر، جاروی مخصوص استخر است که می­‌تواند داخل آب قرار گرفته و آشغال‌­های داخل و کف استخر را جمع کند. جاروبرقی استخر به سه مدل: دستی، نیمه­‌اتوماتیک و اتوماتیک وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: هزینه ساخت استخر خانگی، یک آب تنی بی دغدغه چقدر میرزه؟

 

جاروی دستی استخر

دستی: این نوع جارو توسط فرد، به قسمت‌های مختلف استخر کشیده می­‌شود و با استفاده از نیروی برق آلودگی‌­های داخل استخر را می­‌کشد. در دو نوع مختلف فیلتردار و بدون فیلتر وجود دارد.

نیمه اتوماتیک: در این نوع جارو، شلنگ جارو را به اسکیمر (وسیله‌­ای که در دیواره استخر قرار گرفته و زباله­‌های سطحی آب را جمع کرده و پس از فیلتر آب به استخر برمی­‌گردد) یا پمپ استخر متصل می­‌کنند و بدون استفاده از دست، جارو در کف استخر (البته به طور نامنظم) حرکت کرده و آن را تمیز می­‌کند. مناسب استخرهای بتنی می­‌باشد.

 

جاروی اتوماتیک استخر

اتوماتیک: این نوع جارو به طور اتوماتیک و بدون نیاز به اپراتور همه‌­ی قسمت‌­های استخر (کف و دیواره­‌های استخر) را تمیز می­‌کند.

برای تمیز شدن تمامی قسمت­‌های باریک و زاویه دار از سرِ مخصوص جاروبرقی استخر استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که برای تمیز کردن استخر خود از جاروبرقی متناسب با استخر خود استفاده کنید؛ برای انتخاب صحیح از متخصص این کار کمک بگیرید.

 

استخر خانگی

فیلتراسیون:

در استخرها از فیلترهای مختلفی برای تمیز کردن استخر استفاده می‌­شود. فیلتر استخر باید هر روز 8 تا 9 ساعت کار کند. انواع مختلفی از فیلترهای استخر وجود دارد. یکی از متداول­ترین انواع آن، فیلتر شنی است. اساس کار این فیلتر تصفیه فیزیکی آب، با به دام انداختن ذرات معلق است. این نوع فیلتر را می­‌توان در حالت­‌های مختلفی (فیلتر، بک واش، شستشو و تخلیه) قرار داد تا آب را تصفیه کند.

 

استفاده از کلر

استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن استخر:

آخرین گزینه برای تمیز کردن استخر، استفاده از میزان صحیحی از مواد شیمیایی است. بسیار مهم است که آب استخر را به طور مرتب از نظر تمیزی و PH و میزام مواد شیمیایی داخل آب آزمایش کنید. برای اطمینان از تمیز بودن استخر این کار باید سه بار در هفته انجام شود.

 

پی اچ آب استخر

عواملی مانند آب‌­وهوا و میزان استفاده از  استخر بر سطح مواد شیمیایی موثر هستند. PH مناسب برای آب استخر بین 7.2 الی 7.6 می­باشد که در همه­‌ی زمان­‌ها باید در این حد باقی بماند. در صورتی که بالاتر یا پایین‌­تر از این حد باشد از مواد کاهنده و افزاینده PH برای رسیدن به حد متناسب استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع روکش استخر، با شناخت کامل انتخاب کنید!

 

استفاده از قرص کلر

استفاده از کلر برای تمیز کردن استخر:

یکی از راه­‌های تمیز کردن آب استخر استفاده از کلر است. برای این کار می­‌توانید از قرص‌های کلر که نقش ضدعفونی کننده را دارند، استفاده کنید. از این قرص­‌ها بر اساس دستورالعمل روی آن استفاده کنید. این قرص‌­های فشرده مخصوص به آهستگی حل می‌­شوند و به طور پیوسته در آب استخر کلر آزاد می­‌کنند تا باکتری­‌ها از بین رفته و آب استخر تمیز نگه داشته شود. می­‌توان آن­ها را در توری­‌های استخر و یا شناورهایی که در استخر قرار دارند استفاده کرد.

شرکت صاف آب ایران
کلرزن خطی استخر هایوارد آمریکا
شرکت صاف آب ایران

دستگاه­‌های کلر زن نیز می‌توانند در ضدعفونی کردن استخر به شما کمک کنند. در این دستگاه از مخلوط آب و نمک برای تولید کلر استفاده می­‌شود، و به جای استفاده مستقیم از کلر در آب استخر به کار می­‌رود.

در تمیز کردن آب استخر با کلر به این نکته توجه کنید که برخی از آلودگی­‌های داخل آب استخر مانند؛ روغن، اسپری مو، لوسیون بدن، مواد شیرین و.. ، کلر اضافه شده به آب را حبس می­‌کنند و از اثر آن بر آب و تمیز شدن آن جلوگیری می­‌کنند. در این مورد باید از مواد شوک دهنده استفاده شود. شوک استخر آلودگی­‌ها را اکسید می­‌کند و کلر آزاد می­‌کند تا آب استخر شفاف‌­تر شود. شوک هفتگی استخر جلبک­‌های موجود در آب را هم از بین می­‌برد.

 

تمیزکردن استخرهای کثیف

تمیز کردن استخرهای خیلی کثیف:

در استخرهایی که بسیار کثیف هستند، آب استخر به رنگ سبز در می‌­آید. مراحل تمیز کردن استخر و مواد مورد نیاز تمیز کردن استخر مانند استخرهایی با آلودگی کمتر است، ولی زمان بیشتری برای تمیز شدن نیاز دارد و تا تمیز شدن کامل استخر مواد شیمیایی بیشتری برای آن استفاده می­‌شود.

در این نوع استخرها، به دلیل وجود مواد آلاینده بیشتر، وارد کردن شوک به استخر پس از افزودن کلر بسیار اهمیت دارد. وقتی کلر و مواد شوک دهنده استخر را اضافه کردید یک روز صبر کنید و پس از آن اگر دوباره احساس کردید که به مواد بیشتری نیاز دارید دوباره به آن اضافه کنید تا زمانی که رنگ آب کاملا تغییر کند.

در تمیز کردن استخرهای خیلی آلوده، فیلتر استخر را به صورت 24 ساعته و به مدت چند روز روشن بگذارید تا باکتری­‌ها و آلودگی­‌های استخر به طور کامل از بین برود. اگر پس از 4 یا 5 روز استخر شما تمیز نشد فیلتر را چک کنید، چرا که احتمال دارد نشانه‌­­ای برای خراب شدن سیستم فیلتر باشد؛ اگر آسیب دیده است آن را تعویض کنید.

 

تکا
استخر ویلایی
تکا

نکته­‌هایی برای تمیز کردن استخر:

  • در تمیز کردن استخر به لبه‌­های استخر توجه کنید و در روند تمیز کردن استخر این قسمت از استخر را فراموش نکنید چرا که در معرض رسوب­‌گیری بیشتری بوده و اگر تمیز نشود، رسوبات آن سخت‌­تر پاک خواهد شد.
  • استفاده از مواد شیمیایی جداساز، به فیلتر استخر شما کمک زیادی می­‌کند؛ در این مورد برای استفاده از محلول­‌های نمکی جداساز در آب استخر با متخصص در این مورد مشورت نمایید؛ چرا که استفاده بیش از حد برای سیستم استخر مشکل­‌ساز خواهد شد.
  • استفاده از اسید برای تمیز کردن استخر کاری بسیار خطرناک است که برخی آن را برای استخرهای بدون آب انجام می­‌دهند، این روش ممکن است به کاشی­‌های استخر آسیب وارد کند. و همچنین باید به موارد ایمنی در این نوع شستشو بسیار توجه کرد. به طور کلی این نوع شستشو توصیه نمی‌­شود.

 

برای ساخت و اجرای استخر خانگی می‌توانید از اهالی فن چیدانه در این زمینه کمک بگیرید.

مطالب پیشنهادی:

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه