Chidaneh.com placeholder image

فرش دستباف عشایری | از طرح های اصیل عشایر تا نوبافی فرش دستباف!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از جذاب­ ترین وسایل در خرید وسایل خانه و یا جهیزیه، خرید فرش است. هنری که صدها سال است در خانه ه­ای ایرانیان خودنمایی می­ کند. در طی سال­ها با گذر زمان، صنعت فرش هم مانند بسیاری از صنایع و هنرها دستخوش تغییراتی در طرح و رنگ و مواد اولیه شده است. ولی هنوز هم تولیدکنندگانی هستند که هنر قالی­ باقی را با همان اصالت اولیه ارائه می­ کنند. در این مطلب می­ خواهیم در کنار کارشناسان در فرش ذوالانواری راجع به فرش دستباف عشایری صحبت کنیم. 

فرش دستباف عشایری چیست؟

با گذشت سال­ های زیادی از تولید اولین فرش ­های دستباف در ایران، هنوز هم طرفداران زیادی برای فرش دستباف وجود دارد. کشور ما مهد انواع فرش دستباف است. از شمال شرق تا غرب و مرکز و جنوب کشور فرش ­ها و بافته­ های خاص خودش را دارد. یکی از جذاب­ ترین انواع فرش دستباف؛ مربوط به فرش دستباف عشایری است. فرش یکی از هنرها و فعالیت­ های زنان عشایر است که با توجه به شرایط زندگی و در دسترس بودن پشم گوسفند، فرش ­هایی از جنس پشم و با طرح ­های الهام گرفته شده از طبیعت بافته می ­شوند.

تابلو فرش ریحان
فرش دستباف عشایری

فرش دستباف عشایری؛ از پنبه و پشم تا فرش!

تار و پود فرش دستباف با توجه به منطقه ­ای که در آن تولید می شود، متفاوت است. فرش دستباف می ­تواند از جنس؛ ابریشم، کرک، پشم و یا پنبه بافته شود. برای اینکه یک فرش زیبا تولید شود، مراحل مختلفی طی می ­شود. با توجه به اینکه در تولید انواع فرش دستباف از مواد طبیعی استفاده می ­شود؛ و نیروی انسانی بیشتر کار را انجام می ­دهند مطمئنا زمان­بر خواهد بود.

به طور کلی مراحل تولید فرش از جنس پشم به این صورت است؛ که در ابتدا پشم­ گوسفندان با استفاده از دست و دستگاه­ های مخصوصی، تبدیل به نخ می­ شوند و پس از آن با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی رنگ می­ شوند. بعد از اینکه چله­ کشی فرش بر روی دار قالی انجام شد، بافت آن طبق طرح ­های اصیل و سنتی شروع می­ شود. در گذشته برخی از انواع طرح­ های فرش­ دستباف به صورت ذهنی و با الهام از طبیعت و زندگی روزمره بافته می ­شدند. پس از پایان یافتن بافت فرش، پرداخت آن انجام می­ شود تا سح فرش کاملا یکدست شود و زیبایی طرح ­های آن به خوبی دیده شود.

امروزه برخی تولیدکنندگان فرش دستباف عشایر، برای زنده نگه­داشتن نقوش سنتی فرش دستباف منطقه بخشایش و هریس که منطقه ­ای از آذربایجان شرقی هستند سالهاست؛ قالی­ هایی را با نقوش اصیل این منطقه و با روشی کاملا سنتی تولید می­ کنند؛ و این کار با دستان هنرمندان بومی انجام می ­شود.

فرش دستباف عشایری در دکوراسیون منزل شما

یکی از راه ­های زنده نگه­داشتن هنر قالی ­بافی، حمایت و تهیه فرش دستباف است. فرش دستباف علاوه بر زیبایی مزیت­ های زیادی مانند؛ محیط­زیستی بودن، حفظ سلامت پوست و کف پا، عدم ایجاد حساسیت، استحکام و دوام بالا، گرما بخشی به خانه و… دارد. هرچند ممکن است قیمت بالای فرش دستباف یه عنوان معایب آن به شما برود. ولی تهیه فرش دستباف مانند یک سرمایه ­گذاری است و گذر زمان در فرش دستباف باعث افزایش ارزش آن خواهد شد.

فرش دستباف، از خانه مدرن تا کلاسیک!

این هنر زیبا در هر نوع از دکوراسیون جذابیت خاص خود را دارد. فقط کافیست جای مناسب آن را پیدا کنید و با توجه به وسایل دیگر منزل، رنگ و طرح فرش را انتخاب کنید. حتی یک خانه ساده با دکوراسیون مینیمال هم جایی برای فرش دستباف دارد. فرش دستباف می­ تواند، رفیق همیشگی دکوراسیون منزل شما با هر نوع سبک دکوراسیون باشد. از خانه ­ای مدرن گرفته تا دکوراسیونی کلاسیک و مجلل!

مطلب پیشنهادی: فرش دستباف مدرن در دکوراسیون

فرش دستباف عشایری، فقط برای کف نیست!

همانطور که در گذشته ­ها هم علاوه بر کفپوش، فرش را برای تزیین و دکور دیوار هم استفاده می ­کردند؛ امروزه هم از فرش دستباف با طرح­ های جذاب برای وسایل دیگری مانند مبلمان و پاف هم استفاده می­ شود. اگر شما هم به دنبال تهیه پاف­ های خاص هستید می­ توانید به این نوع مبلمان هم فکر کنید.

فرش دستباف عشایری

فرش دستباف عشایری؛ نوبافی فرش ­های اصیل!

یکی از کارهای ارزشمندی که برخی از تولیدکنندگان انجام می­ دهند؛ زنده نگه داشتن طرح و نقش فر­ش های قدیمی و کهن است. این مجموعه در گذشته در زمینه فرش ­های کهنه و آنتیک فعالیت داشته است، ولی پس از سال­ها به فکر تولید فرش­ های دستباف نو ولی با طرح ­های کهن افتاده است و سال­هاست که با این کار توانسته است هنر اصیل قالی­بافی را به دنیا معرفی کند.

در بازبافی فرش­ های کهن، با کمی تغییر در طرح و رنگ، فرش دستباف نو با استفاده از متریال طبیعی و با همان روش سنتی، یعنی استفاده از نخ ­های دست ریس و رنگ­های صددرصد گیاهی تولید می­ شود.

مراحل تولید فرش دستباف را اینجا ببینید.

فرش دستباف؛ هر طرحی شما بخواهید!

با اینکه تنوع طرح و رنگ در فرش دستباف بسیار زیاد است، ولی شاید برای شما هم جالب باشد که طرحی را که دوست دارید بر روی فرش بیاورید؛ برای این کار می­ توانید طرح پیشنهادی را به تولیدکننده بدهید تا فرش آن را به صورت سفارشی برایتان ببافند. بعضی از تولیدکنندگان این خدمات ارائه می‌دهند.

فرش دستباف عشایری

کلام آخر:

با انتخاب فرش دستباف برای منزل خود می­ توانید دکوراسیونی خاص و دلنشین داشته باشید که سال­ های سال برایتان دوام داشته باشد. می‌توانید برای تهیه فرش دستباف به فروشگاه فرش ذوالانواری سر بزنید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه