رنگ مبل؛ چگونه رنگ مبلمان را انتخاب کنیم؟

رنگ مبل؛ چگونه رنگ مبلمان را انتخاب کنیم؟

به قلم: نادیا مهردادیان

این روزها با تنوع فراوانی که در مبلمان موجود در بازار هست، جدا از انتخاب سبک، ممکن است در انتخاب رنگ مبل جدید هم دچار تردید شده باشید. یا شاید تصمیم داشته باشید که مقرون به صرفه‌تر عمل کرده و فقط رنگ پارچه مبلمان‌ منزل‌تان را عوض کنید! اینجاست که دانستن نکاتی درباره انتخاب بهترین رنگ مبل، برای شما ضروری است. البته نگران نباشید چون با اندکی هوش و ذکاوت و کاملا بر اساس سلیقه و سبک دکوراسیونی که بر منزل شما حاکم است، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. فقط کافی است به نکاتی که در این مطلب از چیدانه برای شما بازگو می‌کنیم، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قالیشویی ادیب

 

نکاتی که قبل از انتخاب رنگ مبل باید در نظر گرفته شود!

توجه داشته باشید که قبل از انتخاب رنگ مورد نظرتان باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • سبک دکوراسیونی مورد علاقه‌تان.
  • کاربری مبلمان و اینکه قرار است رنگ پارچه مبل راحتی را انتخاب کنید یا مبلمانی رسمی برای پذیرایی از مهمان‌ها.
  • مجرد هستید یا متاهل؟
  • تعداد فرزندان و افرادی که می‌خواهند از مبل استفاده کنند.
  • حیوانات خانگی دارید یا نه!

چگونه رنگ مبلمان را انتخاب کنیم؟

ساده‌ترین روش انتخاب رنگ مبل‌ها، انتخاب رنگ‌هایی است که مکمل رنگ‌های موجود در محیط بوده و یا متضاد با آنها باشد. علاوه بر این برای انتخاب بهترین رنگ، توجه به نکات زیر به شما کمک بیشتری خواهد کرد:

1) می‌توانید با گشتی در فضای مجازی، با دیدن تصاویر دکوراسیون داخلی و خارجی ایده بگیرید و با جدیدترین طرح‌ها و رنگ مبل سال و مد روز آشنا شوید.

2) روش دیگر برای انتخاب، ست کردن رنگ مبل با محیط و استفاده از رنگ‌های هم‌خانواده است.

3) اگر خانه‌ی موردنظر دارای پنجره‌های بزرگ است و نمای وسیع و خوبی به بیرون دارد، بهتر است بر اساس رنگ‌بندی محیط بیرون بهترین رنگ مبل را انتخاب کنید.

4) احتمال کثیف شدن مبل را در نظر بگیرید و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که راحت‌تر تمیز می‌شوند و کمتر کثیفی را نشان می‌دهند.

5) توجه به متراژ محل زندگی‌ و اندازه فضا از دیگر مواردی است که به شما در انتخاب ترکیب رنگ پارچه مبل کمک بسیاری خواهد کرد.

6) یکی دیگر از اصول انتخاب رنگ مبلمان، میزان نوری است که فضا دارد. یک فضای روشن را می‌توان با هر رنگی از مبلمان چیدمان کرد. اگر فضای نشیمن شما تاریک است، بهتر است از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید.

7) به سلیقه و روحیات خودتان هم توجه داشته باشید چون این به شما بستگی دارد که نشیمن خود را چگونه و با چه رنگی بیشتر می‌پسندید.

8) در صورتی که چند ست مبلمان متفاوت در منزل‌تان وجود دارد، حتما نباید رنگ همه آنها مشابه هم باشد و فقط هماهنگی میان رنگ مبل جدید با آنها کافی ‌است.

 

رنگ مبل با چی ست میشه؟

با توجه به سبک دکوراسیونی حاکم بر منزل شما، موارد زیر می‌توانند با رنگ مبلمان منزل هماهنگ و ست شوند:

  • فرش
  • پرده
  • دیوارها یا کاغذ دیواری
  • سایر عناصر و وسایل دکوراسیونی

اصول انتخاب رنگ پارچه روی مبل

برای اینکه انتخابی ایده‌آل برای رنگ پارچه مبل منزل‌تان داشته باشید باید اصولی را در نظر داشته باشید تا در طولانی مدت موجب دلزدگی شما نشود. در ادامه برخی از راهکارهای انتخاب رنگ برای مبل آورده شده است به ترکیب و ساختار چینشی رنگ‌ها در کنار هم و در یک ست مبل مربوط است.

ترکیب رنگی پارچه مبل با رنگ‌های مختلف

یکی از بهترین راه‌ها برای بکار بردن انواع رنگ‌ها در دکوراسیون منزل استفاده از دو یا چند رنگ در چیدمان مبلمان است. مبل رنگی شیک می‌تواند چیدمان خاص و منحصربفردی را در منزل‌تان ایجاد کند و فضای خانه را از یکنواختی در بیاورد. برای این کار نیاز نیست دو دست مبل در دو رنگ متفاوت داشته باشید، بلکه می‌توانید به سادگی در یک دست مبل، مثلا رنگ مبل‌های تک نفره را متفاوت با باقی اجزای مبلمان انتخاب کنید یا از خرید یکرنگ با کوسن‌ها اجتناب کنید.

استفاده از رنگ‌های مونوکروم در ترکیب پارچه مبل

اگر خواستار استفاده از یک رنگ در محیط هستید بهتر است رنگ موردعلاقه‌تان را در تناژهای مختلف به‌کار گیرید تا هم دکوراسیونی جذاب داشته باشید و هم از یکنواختی جلوگیری کنید.

 

استفاده از رنگ‌های مکمل در ترکیب پارچه مبل

یکی از اصول انتخاب رنگ پارچه مبل این است که آن‌ را بر اساس دیگر رنگ‌های موجود در محیط انتخاب کنید. استفاده از رنگ‌های مکمل می‌تواند یک ست جذاب ایجاد کند. در ترکیب رنگ‌های مکمل، یکی از رنگ‌ها رنگ گرم و دیگری رنگ سرد است و زمانی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، باعث جلوه‌ی یکدیگر می‌شوند.

ایجاد تضاد در ترکیب رنگ مبلمان منزل

در ترکیب رنگ مبل منزل به شیوه‌ی متضاد بهتر است قبل از خرید دو رنگ را انتخاب کنید که در عین تضاد با هم هماهنگ هستند. این نوع مبل‌ها تنوع رنگی خانه شما را بالا ‌برده و این امکان را ایجاد می‌کند تا در تغییرات دستتان باز باشد.

ایجاد نقطه کانونی با رنگ مبلمان

اگر مایلید نقطه کانونی خانه شما مبلمان‌تان باشد می‌توانید با انتخاب رنگی خاص‌ یا متفاوت‌ میزان جلب توجه را بالا ببرید.

 

چه رنگ مبلی همیشه مُده؟

با وجود رنگ جدید مبل و تنوع آن در بازار، یک‌سری از رنگ‌ها هستند که همیشه مد بوده‌اند. برای مثال ست مبلمان قهوه‌ای که در بین خانواده‌های ایرانی طرفداران زیادی دارد، از گذشته تاکنون در انواع مدل‌های مبلمان کلاسیک، استیل و راحتی کاربرد داشته است. اگر به دنبال دکوراسیونی مقرون به صرفه هستید که زمانی طولانی با شما همراه باشد و با تغییراتی جزیی حس تازگی برای‌تان داشته باشد، رنگ پارچه مبل را از رنگ‌هایی انتخاب کنید که همیشه مد هستند.

رنگ استخوانی

مبل‌های سفید یا استخوانی همیشه مد هستند و با تمام وسایل با هر رنگی در منزل ست می‌شوند. نکته‌ای که در زمان انتخاب رنگ مبلمان سفید باید به آن توجه کرد جنس پارچه آن است تا اگر لکه‌ای روی آن به‌وجود آمد، به راحتی تمیز شود.

رنگ کاراملی

مبلمان کاراملی یا کرمی رنگ نیز بهترین گزینه برای دکوراسیونی شیک و ساده است. جنس پارچه این مدل مبلمان می‌تواند بافت‌دار هم باشد و با رنگ‌های سبز، زرد، آبی و مشکی راحت ست می‌شود.

مبلمان طوسی رنگ

مبلمان طوسی یا خاکستری هم از وقتی پر طرفدار شدند، جای رنگ قهوه‌ای را در مبلمان گرفتند. رنگ طوسی رنگی جذاب، خاص و انعطاف پذیر است که برای سبک مدرن و مینیمال بسیار کاربرد دارد.مبل طوسی به راحتی با سایر رنگ‌ها به خصوص رنگ‌های شاد مانند قرمز، نارنجی و زرد ست می‌شود و در کنار رنگ‌های گرم چوب و دیوارهای گچی بسیار جلوه زیبایی دارند.

رنگ‌های شاد در مبلمان

استفاده از رنگ‌های شاد در مبلمان شاید کمی غیرمعمول باشد، اما در دکوراسیون‌های امروزی و برای کسانی که مایل هستند سبک دکوراسیون خاص خود را داشته باشند کاربرد دارد. اگر شما هم به دنبال متفاوت بودن هستید، می‌توانید رنگ مبل جدید خود را یکی از رنگ‌های شاد انتخاب کنید. یکی از ایده‌هایی که در خانه‌ی افراد شاد زیاد دیده می‌شود، استفاده از دو یا چند رنگ در مبلمان‌شان می‌باشد. حتی تصور ترکیب رنگ مبل راحتی با رنگ‌های متفاوتی از مبل تک نفره یا صندلی‌های رنگی نیز بسیار لذت‌بخش است. اما اگر دوست دارید دکوراسیون داخلی منزل خود را زود به زود عوض کنید، از انتخاب این رنگ خودداری کنید. چون این رنگ‌ها بسیار خاص هستند و با هر چیزی هماهنگ نمی‌شوند و ممکن است از آنها زود خسته شوید.

رنگ‌های خنثی در مبلمان

با توجه به اینکه رنگ‌های خنثی به سادگی با سایر رنگ‌ها ست می‌شوند طرفداران زیادی دارند. رنگ‌هایی مثل طوسی، بژ و کرمی جزء پرطرفدارترین رنگ‌های خنثی و جدیدترین رنگ مبل بوده که برای مبلمان خانه هم بسیار مناسب هستند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از افراد طرفدار رنگ‌های خنثی شده‌اند این است که به راحتی با سایر رنگ‌ها به خصوص رنگ‌های شاد ست می‌شوند.

از خصوصیات مهم رنگ‌های خنثی این است که رنگ‌های خنثی چشم را اذیت نمی‌کنند و در نتیجه شما زود از آن خسته نخواهید شد. پس اگر فضای موردنظرتان خالی و بدون دکور است و یا به تغییر دکوراسیون علاقه‌مند هستید، بهتر است از رنگ‌های خنثی مانند بژ یا خاکستری استفاده کنید تا بعد دست‌تان در طراحی باز باشد. همچنین تمیز نگه داشتن و نظافت رنگ‌های خنثی بسیار راحت‌تر از رنگ‌های دیگر است.

بهترین رنگ برای مبلمان نشیمن

انتخاب رنگ شیک در میان انواع رنگ مبلمان خانه،در صورتی که متناسب با اصول انتخاب رنگ پارچه مبلمان باشد، می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در تغییر حال و هوای خانه و همچنین روحیه افراد داشته باشد. این روزها در میان کاتالوگ رنگ‌های مبل، مبل آجری، مبل نخودی، مبل شتری، رنگ استخوانی، مبل کاراملی و طوسی برای مبلمان، بهترین رنگها برای مبلمان نشیمن محسوب می‌شوند و طرفداران زیادی هم دارند.

مطلب رنگ مبلمان اتاق نشیمن به این موضوع بیشتر پرداخته است.

رنگ مبلمان پذیرایی سلطنتی

همانطور که می‌دانید رنگ بیشتر مبلمان سطنتی به‌خصوص در قسمت فریم و پایه‌ها قهوه‌ای (تناژهای مختلف رنگ چوب) یا طلایی است و رنگ سفید یا صدفی هم این روزها با آنها اضافه شده است. به همین ترتیب بهتر است ترکیب رنگ پارچه مبل سلطنتی هم رنگ‌های کلاسیک و سلطنتی باشد. غیر از رنگ‌های خنثی و مرسوم مانند سفید، کرمی، بژ، استخوانی، طلایی و قهوه‌ای رنگ‌های متنوع و جسورانه‌تری مانند بنفش، سبز، آبی و زرشکی نیز به عنوان جدیدترین رنگ مبل، انتخاب مناسبی هستند. سرمه‌ای نیز در میان مبل لوکس رنگ تیره رنگی باوقاری است که حضور آن در خانه، جلوه‌ای کلاسیک و لوکس به منزل خواهد بخشید.

رنگ مبل برای خانه‌های کوچک

بهترین انتخاب برای خانه‌ی کوچک شما استفاده از مبلمانی ظریف و کوچک و یا نیم‌ست‌هایی با رنگ روشن و خنثی است. مبل رنگ روشن جدید باعث می‌شود تا فضای شما از حالت یکنواختی خارج شود. البته برای جلوگیری از ایجاد یکنواختی و تلطیف محیط، می‌توانید از کوسن‌های رنگی استفاده کنید. اما اگر دوست دارید فضای خانه‌تای با انرژی زیادی همراه باشد، می‌توانید به سراغ رنگ‌هایی شاد مانند صورتی، نارنجی و قرمز بروید.

کلام آخر

رنگ مبلمان در انتخاب آن تاثیر زیادی دارد چراکه در دکوراسیون می‌درخشند و نماد سلیقه و شخصیت افراد خانواده است.ترکیب رنگ پارچه مبل در محیط فرآیند چندان سختی نیست و اگر اولویت‌های خود را بشناسید می‌توانید بهترین رنگ مبل را انتخاب کنید. اما اگر هنوز هم سردرگم هستید متخصصین مراکز فروش مبلمان چیدانه می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
mino در تاریخ 14 مرداد 1394
با تشکر از سایت زیبای شما
fatemeafsharian در تاریخ 16 مرداد 1394
ممنون از همراهی شما دوست عزیز پاینده باشید
سحر در تاریخ 01 شهریور 1396
سوال من اینه که بهترین رنگ پارچه برای مبلمان که چوب ان ماهگونی روشن نزدیک به شرابی است چه رنگیست؟؟
h.hedieh89 در تاریخ 15 دی 1396
سلام من یک دست مبل مدل اطریشی قدیمی با چوب ماگونی تیره دارم که میخوام رنگ پارچش رو عوض کنم کنار آن یک دست مبل ومیز ناهار خوری استیل مدل مصری با چوب طلایی و بارچه صورتی چرک هست در ضمن در حال که با چیدمان مبل جدا شده ودید داره یک دست مبل راحتی به رنگ سبز ماشی هست لطفآ راهنمایی کنید رنگ مبل اطریشیم را چه رنگی تهیه کنم ؟

ثبت دیدگاه