Chidaneh.com placeholder image

مبلمان سنتی، چند ایده طلایی برای دکوراسیون سنتی خانه

به قلم: فائزه میرسلطانی

در دنیای ماشینی امروز، داشتن خانه‌ای با سبک‌وسیاق ایران قدیم، یک موهبت است. خانه‌ای که گوشه‌وکنار آن برای ما نوستالژیک باشد و حال‌وهوایی صمیمی روزگار گذشته را در آن احساس کنیم. در این مطلب از چیدانه قصد داریم که دکوراسیون داخلی منزل را با حال‌وهوای خانه‌های مادربزرگ‌هایمان طراحی کنیم و با استفاده از مبلمان سنتی و لوازم دکوراتیو قدیمی، آپارتمان را به خانه‌ای صمیمی و دنج تبدیل کنیم. با ایده‌های چیدانه و راهنمایی‌های گروه مبلمان آل یاسین همراه بشید.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

قالیشویی ادیب

ویژگی‌های یک خانه سنتی چیست؟

دکوراسیون داخلی یک خانه سنتی، باید نشانی از خانه‌های گذشته داشته باشد و به‌نحوی چیده شود که ما احساس کنیم در خانه‌های قدیمی حضور داریم. ویژگی‌های این نوع دکوراسیون عبارتند از:

  • استفاده از لوازم چوبی
  • استفاده از رنگ‌های گرم و متنوع
  • استفاده از المان‌های معماری، فرهنگی و تاریخی ایران
  • استفاده از لوازمی که در فرهنگ سرزمین‌های تاریخی مرسوم بوده است.
  • توجه به سادگی و در عین حال اهمیت به عنصر زیبایی

گره و مبلمان آل یاسین
میزو صندلی چوبی سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

از چه لوازمی در دکوراسیون سنتی استفاده کنیم؟

  • مبلمان چوبی و سنتی
  • پرده‌های سنتی و قشقایی
  • گلیم‌های رنگارنگ (کف‌پوش، کوسن و پاف)
  • شیشه‌های رنگی (پنجره، در و پارتیشن)
  • فرش‌های اصیل ایرانی با رنگ‌های گرم
  • اشیای چوبی و سفالین

گره و مبلمان آل یاسین
میز غذاخوری سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

از مبلمان سنتی شروع کنید

خب حالا باید به سراغ مبلمانی برویم که علاوه بر متریال چوبی، طراحی خاصی داشته باشد و از المان‌های سنتی غنی باشد. المان‌های معماری، جذاب‌ترین ویژگی سنتی و تاریخی ایران هستند که می‌تواند مبلمان سنتی را به شاهکاری هنرمندانه تبدیل کند. گره چینی یکی از تزئینات مرسوم در خانه‌سازی‌های ایرانی بوده که با استفاده از این هنر، ارسی‌ها و پنجره‌های چوبی را می‌آراسته‌اند.

گره و مبلمان آل یاسین
مبل سنتی اسلامی
goldگره و مبلمان آل یاسین

مبلمانی که با استفاده از این هنر و با ظرافت هرچه تمام، طراحی و ساخته می‌شوند، نمایی فوق‌العاده به خانه می‌بخشند. در واقع بخش عظیمی از سبک سنتی دکوراسیون داخلی منزل با استفاده از این نوع مبلمان سنتی کامل می‌شود و دیگر اکسسوری‌ها به زیباتر شدن آن کمک بسیاری می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با مبلمان سنتی آراسته شده با گره چینی، می‌توانید از ایده‌های گروه مبلمان سنتی آل یاسین استفاده کنید.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

کدام یک از لوازم چوبی با هنر گره چینی آمیخته شده‌اند؟

  • کاناپه و مبل تک‌نفره
  • میز جلوی مبلی
  • صندلی و میز غذاخوری
  • تخت خواب
  • میزهای کوچک عسلی
  • آینه‌ها
  • پنجره‌ها، درها و پارتیشن

 

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان و صندلی چوبی سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

با تمام این وسیله‌های چوبی که با هنر گره چینی زیبا شده‌اند، می‌توان خانه‌ای کامل و به سبک خانه‌های اصیل ایرانی طراحی کرد و تمامی این مبلمان سنتی با هنر جذاب گره چینی، فضایی شیک و در عین حال با صفا را برای ما پدید خواهند آورد.

گره و مبلمان آل یاسین
کنسول و آینه سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

مطلب پشنهادی: چیدمان منزل به سبک ایرانی، هم شیکه هم سنتی!

 

چه طرح و رنگی را در انتخاب فرش درنظر بگیریم؟

وقتی که قرار است از مبلمان سنتی در دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنیم، بدون شک باید فرشی را انتخاب کنید که با المان‌های ایرانی هماهنگ باشد. فرشی که طرحی از لچک و ترنج داشته باشد و رنگ‌های گرمی همچون قرمز و نارنجی در آن استفاده شده باشد.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

استفاده از شیشه‌های رنگی در مبلمان سنتی

اگر به شهرهای کاشان، اصفهان و یزد سفر کرده باشید، بدون شک شیشه‌های رنگارنگ را در درها و پنجره‌های عمارت‌های قدیمی آن دیده‌اید. وقتی که قرار است خانه را با مبلمان سنتی و لوازم دکوراتیو قدیمی بچینیم، چه المانی جذاب‌تر و زیباتر از شیشه‌های رنگی می‌توانیم پیدا کنیم. پنجره‌ها و پارتیشن‌هایی که با این شیشه‌ها تلفیق شده‌اند یا میزهایی که در دل گره‌های آن تکه‌های چندضلعی شیشه‌های آبی‌، زرد و قرمز دیده می‌شود، خانه شما را به یک سرای سنتی و با اصالت ایرانی تبدیل خواهد کرد.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان و صندلی چوبی سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

کاربرد پرده‌های سنتی قشقایی در دکوراسیون داخلی منزل

استفاده از پرده‌های سنتی قشقایی که ترکیبی از هنر گلیم و ریسه‌های منگوله‌دار رنگی است، روح تازه‌ای به خانه شما می‌بخشد. این پرده‌ها را بهتر است در قسمت ورودی راهرو یا بالای پیشخوان آشپزخانه نصب کنید. این پرده‌های رنگارنگ، هماهنگی فوق‌العاده‌ای با مبلمان سنتی خواهند داشت.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان و صندلی چوبی سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

گلیم‌هایی که به خانه شما رنگ می‌بخشند

هنر گلیم‌بافی در اجرای دکوراسیون سنتی، تأثیر چشمگیری دارد و اصالتی ایرانی به چیدمان خانه می‌بخشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از محصولات این هنر در کنار مبلمان سنتی خانه استفاده کنید. علاوه بر کف‌پوش‌ها، از هنر گلیم‌بافی در کوسن‌های مبلمان سنتی نیز، می‌توانید استفاده کنید. این کوسن‌های رنگی و خوش‌طرح به‌همراه مبلمان چوبی آراسته شده با گره چینی، یکی از زیباترین قسمت‌های دیدنی خانه شما خواهد شد. همچنین پاف‌هایی که با روکشی از گلیم پوشیده شده‌اند، در کنار مبلمان سنتی، ترکیب جذابی به‌وجود خواهند آورد و زیبایی چشمگیری به فضای خانه می‌دهند.

[[nid:57106]]

حالا وقتش رسیده که یک تغییر اساسی در دکوراسیون داخلی منزل ایجاد کنید و اگر مشتاق فرهنگ اصیل ایرانی هستید، به‌سراغ انتخاب و خرید مبلمان سنتی بروید. از لوازمی که در فرهنگ‌های استان‌های مختلف ایران برای چیدمان منزل مرسوم است استفاده کنید و تنوع رنگ را هرگز فراموش نکنید. برای آشنایی بیشتر با دکوراسیون سنتی منزل، سری به صفحه مبلمان سنتی آل یاسین بزنید و از ایده‌ها و راهنمایی‌های این گروه کمک بگیرید.

مطلب پشنهادی: دیزاین سنتی، حس دلنشین زندگی در دکوراسیون ایرانی

مطلب پشنهادی: مبلمان سنتی برای دکوراسیون منزل ایرانی شما

مطلب پشنهادی: تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن در چیدمان خانه های امروزی!

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه