Chidaneh.com placeholder image

معرفی بیش از 30 مدل فرش شنل برای دکوراسیون‌های مختلف

به قلم: نادیا مهردادیان

یکی از مدرن‌ترین و محبوب‌ترین فرش‌ها در بین انواع فرش، فرش ماشینی شنل است. فرش شنل بلژیکی به این دلیل فانتزی یا مدرن محسوب می‌شود، چون به نوعی طرح آنها با طرح‌های سنتی فرش متفاوت است. مهم‌ترین ویژگی فرش مدرن بلژیکی طرح‌های ساده و اغلب هندسی و رنگ‌هایی است که در بافت آنها به کار برده می‌شود. فرش‌های شنل با وجود پرزهای کوتاه، بسیار نرم و لطیف بوده و قابلیت شست و شوی بالایی دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع فرش شنل جدید و ویژگی‌های آنها، این مطلب از چیدانه را دنبال کنید.

فرش شنل

فرش شنل یا فرش بلژیکی چیست؟

مدل فرش شنل جدید یکی از انواع فرش‌های فانتزی است که چون برای اولین بار این سبک فرش‌ها را کشور بلژیک تولید کرد، به فرش ماشینی بلژیکی یا belgium rugs هم معروف هستند. به همین ترتیب ایران بعد از بلژیک و ترکیه، فرش ماشینی طرح شنل را به خط تولید خود اضافه کرد و تا مدت‌ها شهر کاشان اولین تولیدکننده‌ی فرش ماشینی بلژیکی بود تا اینکه بقیه کارخانه‌های صنعتی قالی‌بافی در شهرهای دیگر هم توانستند به خط تولید آن دست پیدا کنند. در میان انواع الیاف فرش ماشینی برای تولید این نوع فرش از نخ شنل به عنوان نخ کف استفاده می‌شود و همین دلیل شناخته شدن آن به عنوان فرش شنل نیز می‌باشد.

اسکای اسکرپر

خصوصیات فرش شنل

برای آشنایی با فرش ماشینی طرح شنل و داشتن انتخابی بهتر، به خصوصیات فرش شنل که در زیر آمده است، توجه کنید:

1) تفاوت اصلی فرش طرح بلژیکی با سایر فرش‌های فانتزی ماشینی در نوع بافت آنها است. بافت شنل به گونه‌ای است که در قسمت‌هایی از فرش کف ساده است و بافته شده نیست. در این قسمت‌ها از نوعی نخ به اسم نخ شنل استفاده می‌شود و این کار باعث برجسته شدن این سبک از فرش‌ها می‌شود.

2) فرش بلژیکی مدرن تسبت به بقیه فرش‌های ماشینی الیاف متفاوتی دارد و در بافت آن از الیاف پلی‌استر، پشم، پلی‌پروپلین و اکریلیک استفاده می‌شود. الیاف پلی استر حساسیت زا نیستند ولی در برابر حرارت مقاومت کمی دارند. در این میان اکریلیک از پرطرفدارترین‌ها است چون نسبت به سایر نخ‌ و الیاف‌ها، لطافت بیشتری به فرش می‌دهد.

3) نرمی و ظرافت فرش بلژیکی اصل باعث می‌شود تا این نوع فرش هیچگونه چروکی نداشته باشد که این امر خود به عنوان یک مزیت درخصوص فرش فانتزی شنل محسوب می شود.

4) فرش طرح شنل یا فرش بلژیکی فرش بسیار سبکی است به همین دلیل پشت فرش لاتکس یا در زبان عام ترمز فرش قرار می‌دهند تا به زمین بچسبد و روی کف‌پوش‌های سرامیکی و سنگ سُر نخورد.

5) فرش بلژیکی اصل ضخامت زیادی ندارد به همین دلیل وزن کمی داشته و به راحتی قابل جابجایی است. داشتن الیاف مقاوم و وزن سبک در این فرش سبب می شود شستشوی بسیار آسانی داشته باشد.

6) جنس و کیفیت فرش طرح شنل به گونه‌ای است که ضدلک، ضد حساسیت و فاقد پرز است. به همین دلیل برای اتاق افرادی که به پرز فرش آلرژی دارند، به خصوص کودکان و سالمندان، انتخاب بسیار مناسبی است.

7) فرش شنل بلژیکی به دلیل ضخامت کم و بافت ظریف نباید در فضایی که پاخور زیادی دارد استفاده شود. تراکم فرش بلژیکی اصل به دلیل طرح‌های ساده‌ی آن معمولا زیاد نیست، به همین دلیل بافت آن برگشت‌پذیری خیلی زیادی ندارد.

8) مدل فرش شنل جدید در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبایی در بازار موجود است و شما با در نظر گرفتن اندازه مکان موردنظر و رنگ مبلمان و سایر وسایل موجود در محیط، می‌توانید فرش شنل بلژیکی دلخواه‌تان را انتخاب کنید.

برای پی بردن مشخصات یک فرش خوب، مطلب راهنمای خرید فرش ماشینی را بخوانید.

فرش بلژیکی

فرش بلژیکی خوبه؟

علاوه بر خصوصیات فرش مدرن شنل که در بالا آورده شد، قیمت مناسب فرش طرح بلژیکی به نسبت هم رده‌های تولید شده در دسته فرش‌های فانتزی، از موارد دیگری است که قابل توجه است. قیمت ارزان فرش شنل نسبت به سایر فرش‌های مدرن از عواملی است که به فروش بالای آن کمک زیادی کرده است. این مورد در کنار خصوصیات دیگر و کیفیت فرش بلژیکی، باعث سهولت تغییر دکوراسیون شده و همچنین ابعاد مختلف و طرح و رنگ‌بندی‌های متنوع فرش بلژیکی، باعث می‌شود که شما با هر سلیقه‌ای حتی اگر مشکل پسند باشید، بتوانید فرش شنل فانتزی موردنظر خود را در بازار پیدا کنید.

معایب فرش شنل

معایب فرش شنل

عدم مقاوت در برابر گرما و حرارت: حرارت یکی از مهمترین عواملی است که به بافت فرش مدرن شنل آسیب می‌رساند چرا که نخ پلی استر به کار رفته در آن در برابر حرارت هیچگونه مقاومتی ندارد.

احتمال تخت شدن الیاف در دراز مدت: به دلیل تراکم پایین و خالی بودن برخی نقاط سطح فرش، پا خور فرش ماشینی شنل کم است.

مقاوت کم در برابر اجسام سنگین: هنگام انتخاب فرش شنل به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است پایه مبل و یا میز به هیچ عنوان روی آن قرار نگیرد چون الیاف فرش شنل مقاوم نبوده و پس از مدت زمانی کوتاه دچار سائیدگی خواهد شد.

جذب کثیفی و نیاز به تمیز کردن مرتب: نخ به کار رفته در فرش مدرن بلژیکی به گونه‌ای بافته شده که هرگونه مو و خرده‌ریزی را به خود جذب می‌کند به همین دلیل نیاز به مراقبت و جارو کردن دائمی دارد تا ظاهر آن حفظ شود.

فرش شنل برای کجا مناسب است؟

فرش شنل برای کجا مناسب است؟

اگر بخواهیم بدانیم که فرش شنل برای کجا مناسب است و برای استفاده در دکوراسیون مدرن امروزی گزینه‌ی مناسبی است یا خیر، باید به نوع فضای مورد نظر توجه ویژه‌ای داشته باشیم. چرا که این مدل از فرش‌های فانتزی به عنوان فرش بلژیکی پذیرایی، فرش شنل اشپزخانه، فرش شنل اتاق خواب و فرش شنل کودک در بازار موجود هستند، اما فرش طرح بلژیکی برای فضاهایی که کمترین رفت و آمد را داشته و تنها جنبه زیبایی دارند، مناسب‌تر هستند. 

مدل فرش شنل جدید قابلیت شستشوی مداوم را نداشته و پس از مدتی استحکام و دوام اولیه خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل فرش شنل اشپزخانه چون بیشتر در معرض کثیفی است و می‌خواهید راحت شسته شود انتخاب مناسبی برای این فضا نیست. همچنین به دلیل اینکه پا خور فرش ماشینی شنل کم است، برای محیط‌های پرتردد مناسب نیست. اما اگر برای اتاق خواب‌تان به دنبال فرش ارزان قیمت هستید، فرش شنل اتاق خواب و فرش شنل کودک انتخاب‌های مناسبی هستند.

فرش مدرن بلژیکی

فرش مدرن بلژیکی در دکوراسیون

اگر به دنبال ایجاد تنوع در دکوراسیون خانه خود هستید می‌توانید از فرش بلژیکی مدرن و فرش بلژیکی لوکس یا فرش بلژیکی لاکچری در قسمتی از آن استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که فرش طرح بلژیکی برای دکوراسیون‌های مدرن مناسب‌تر است چراکه طرح‌های این نوع فرش تفاوت زیادی با فرش‌های کلاسیک دارد. فرش بلژیکی جدید به‌عنوان نوعی فرش سبک مدرن، برای آن دسته از افرادی که به سبک کلاسیک علاقه چندانی ندارند بهترین انتخاب بوده و می‌تواند به عنوان فرش بلژیکی پذیرایی، فرش شنل اتاق خواب و فرش شنل کودک استفاده شود. بهتر است فرش بلژیکی مدرن را در فضایی خلوت از دکوراسیون استفاده کنید تا هم جلوه‌ای فوق العاده داشته باشد و هم طول عمر آن افزایش یابد.

طرح فرش بلژیکی

ابعاد و طرح فرش بلژیکی

در رابطه با ابعاد و طرح فرش بلژیکی توجه داشته باشید که این محصول در انواع مختلف گرد، مستطیلی و بیضی و در ابعاد مختلف متوسط و کوچک و معمولا کمتر از 9متر با قیمت‌هایی مناسب در بازار موجود است. در مورد ابعاد فرش شنل جدید چون بیشتر جنبه‌ی تزیینی داشته و به عنوان کف‌پوش استفاده نمی‌شود، معمولا در ابعاد کوچک مانند فرش 6 متری بافته می‌شود. اما در رابطه با طرح فرش بلژیکی همانطور که به آن اشاره شد، فرش بلژیکی جدید با طرح‌های مدرن و بسیار خاصی بافته می‌شود. این طرح‌ها اغلب فانتزی و انتزاعی هستند و در آنها از رنگ‌های شاد استفاده شده است. ظاهر فرش شنل را می‌توان به فرش ترک هم شبیه دانست با این تفاوت که در فرش ترک بیشتر از رنگ‌های خنثی یا لایت استفاده می‌شود.

انواع فرش بلژیکی

انواع فرش بلژیکی

انواع فرش شنل و طرح فرش بلژیکی با عنوان فرش بلژیکی مدرن، فرش بلژیکی لاکچری و فرش بلژیکی لوکس در طول سالیان دچار تحولات بسیاری شده است. نوع اولیه فرش‌های شنل دارای طرح‌های برجسته‌ای بود که این برجستگی‌ها به عنوان یک نقص شناخته می‌شد، چون آشغال و خرده‌ریزه‌ها در بین طرح‌های برجسته جمع شده و حالت ناخوشایندی را در فرش ایجاد می‌کرد. در ادامه انواع فرش بلژیکی در شنل‌های نوع دوم با رنگ‌های فرش شنل ذغالی و فرش شنل طوسی تولید ‌شدند که از جنس خوبی برخوردار بودند ولی طراحی جذابی نداشتند و بافت آنها نیز بسیار نازک بود. اما نوع سوم فرش شنل در میان انواع فرش بلژیکی تحت عنوان شنل ترک وارد بازار شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. این دسته از فرش شنل دارای تنوع رنگی بالایی بوده و به طور متوسط از 8 تا 10 رنگ در آن استفاده شده است.

فرش بلژیکی زیبا

فرش بلژیکی زیبا با رنگ‌های متنوع 

در میان انواع فرش بلژیکی و رنگ‌های متنوع آن فرش شنل ذغالی، فرش شنل زرد، فرش شنل صورتی، فرش شنل صدفی و فرش شنل ذغالی در کنار رنگ نسکافه‌ای و قهوه‌ای آن، از پرطرفدارترین رنگ‌های مدل فرش شنل جدید بوده است.

فرش شنل گل برجسته

فرش شنل گل برجسته

همانطور که گفته شد، طرح و رنگ‌های به کار رفته در فرش شنل بسیار متنوع هستند که از میان آنها فرش شنل گل برجسته بسیار پرطرفدار است. فرش شنل گل برجسته بسیار زیبا و جذاب است اما باید دقت کرد که این برجستگی بیش از اندازه نباشد. چرا که برجستگی بیش از حد به عنوان نکته‌ای منفی در خصوص فرش شنل شناخته شده و زیبایی کار را زیر سوال خواهد برد.

گلیم فرش شنل

از انواع فرش شنل می‌توان به گلیم فرش شنل هم اشاره کرد که با بافتی ساده از پشم و سایر نخ‌ها، نسبت به سایر مدل‌های فرش شنل براق‌تر و نرم‌تر است اما دوام کمتری دارد. گلیم فرش شنل برای مکان‌های غیر رسمی‌ در منزل یا سایر محیط‌ها با توجه به نوع دکوراسیون فضا، مناسب است. 

انواع فرش شنل

طریقه شستن فرش بلژیکی

معمولا برچسب پشت فرش اطلاعات کاملی را در رابطه با طریقه شستن فرش بلژیکی در اختیار شما قرار می‌دهد اما به طورکلی درخصوص تمیز کردن و نگهداری فرش شنل باید توجه داشت که به هچ وجه از آب گرم درخصوص آن استفاده نشود چرا که آب گرم موجب سفت شدن نخ آن شده و فرش شنل زیبایی اولیه خود را از دست خواهد داد. همچنین توجه داشته باشید که فرش‌های شنل فانتزی و آکریلک نباید با پودر شسته شوند چون در هنگام خشک شدن قسمت اصلی فرش و ریشه‌ها دچار زردآب می‌شود. شستن فرش شنل باید با شامپو‌های مخصوص صنعتی صورت گیرد. 

برای شستشوی فرش بلژیکی به نسبت 1 به 5 شامپو فرش را با آب ولرم یا گرم مخلوط کرده و سپس با استفاده از برس نرم قالیشویی همه قسمت‌های فرش را با دقت برس بکشید. بهتر است شستن فرش شنل به صورت دورانی باشد. پس از شستشوی فرش بلژیکی و آبکشی آن، اجازه دهید فرش در محیط باز خشک شود. دقت کنید فرش طرح بلژیکی در هنگام خشک شدن در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد چون نور خورشید می‌تواند روی رنگ فرش اثر نامطلوب گذاشته و موجب بور شدگی فرش شنل شود.

عکس فرش فانتزی شنل

عکس فرش فانتزی شنل

در ادامه برای آشنایی با کاربرد فرش بلژیکی در دکوراسیون‌های مختلف و همچنین انواع فرش بلژیکی، نمونه‌هایی را به صورت عکس فرش فانتزی شنل برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

فرش بلژیکی اصل
فرش شنل ذغالی
فرش شنل بلژیکی
فرش بلژیکی لوکس
فرش شنل زرد
مدل فرش شنل جدید
فرش شنل جدید
فرش مدرن بلژیکی
فرش بلژیکی مدرن
فرش فانتزی شنل
فرش بلژیکی پذیرایی
فرش ماشینی طرح شنل
فرش بلژیکی لاکچری
فرش ماشینی بلژیکی
فرش شنل صدفی
فرش ماشینی بلژیکی
فرش طرح شنل
فرش بلژیکی پذیرایی
عکس فرش بلژیکی

کلام آخر

فرش شنل از دسته فرش‌های فانتزی مدرن است که وزن بسیار کمی داشته و با قیمت مناسب و قابلیت جابجایی و شستشوی آسان طرفداران زیادی پیدا کرده است. از دیگر مزایای استفاده از فرش شنل تنوع طرح و نقشه آن است که با هر سلیقه‌ای به راحتی هماهنگ شده و جذابیت خاصی را در دکوراسیون مدرن به وجود می‌آورد. اگر شما هم از طرفداران فرش طرح بلژیکی هستید، برای داشتن انتخابی بهتر از متخصصین فرش و موکت ما، در چیدانه کمک بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه