Chidaneh.com placeholder image

چمن مصنوعی ورزشی، فرقش با تزیینی چیه؟

به قلم: گلنار

چمن مصنوعی ساخته شده از الیاف مصنوعی است که تولید آن مانند فرش توسط دستگاه انجام می گیرد و مانند فرش بافته می شود. به دلیل خصوصیات ویژه ای که این چمن دارد در بسیاری از موارد نسبت به چمن طبیعی کاربرد بیش تری پیدا کرده و جدیدا خیلی مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به همراه گروه چمنزار، این ویژگی ها و انواع چمن مصنوعی را بررسی می کنیم.

انواع چمن مصنوعی

چمن مصنوعی به دو دسته کلی تقسیم می شود:

اسکای اسکرپر
  • چمن مصنوعی ورزشی
  • چمن مصنوعی تزیینی

تقسیم می شود. 

تفاوت چمن مصنوعی ورزشی و تزیینی

چمن مصنوعی ورزشی در عرصه ورزش مانند فوتبال، گلف، تنیس، هاکی، بیسبال کاربرد دارد و بیشتر مردم کاربرد چمن مصنوعی را در زمین های فوتبالی و ورزشگاه ها می دانند و هنوز بسیاری از مردم از کاربردهای چمن مصنوعی تزیینی اطلاعی ندارند. ولی امروزه چمن مصنوعی جای خود را در دکوراسیون داخلی و خارجی باز کرده است و در محوطه سازی، منازل، مراکز تجاری و … استفاده می شود. از جمله کاربردهای چمن مصنوعی دکوراتیو، می توان به استفاده از آن در روف، تراس،حیاط، باغچه، ویلا، مغازه، تالار، مهد کودک و مدارس اشاره کرد.

اما تفاوت اصلی این دو مدل چمن مصنوعی در ساختار  تولید آن هاست. چمن مصنوعی ورزشی مقاومت بالاتری در مقابل تردد و لگدمال شدن داشته و انعطاف پذیری بیشتری هم از خود نشان می دهند. 

چمن مصنوعی چمنزار
چمن مصنوعی روف گاردن سعادت آباد
چمن مصنوعی چمنزار

ویژگی های چمن مصنوعی ورزشی

  • کاشت، چمن زنی، دفع آفات، سم پاشی، آبیاری ندارد
  • نگهداری آسانی دارد
  • به راحتی نصب شده و سال ها عمر خواهد کرد
  • در فصل پاییز و زمستان نیز سرسبز خواهد بود
  • مقاومت زیادی دارد

مقاومت چمن مصنوعی ورزشی

یکی از مهم ترین ویژگی های چمن مصنوعی قابل استفاده بودن در فضای باز است و به دلیل اینکه در فضای باز بارندگی، گرما و سرما وجود دارد باید چمن مصنوعی مقاوم بوده و آسیب نبیند. چمن مصنوعی به گونه ای طراحی شده است که الیاف آن در برابر اشعه uv مقاوم است و تغییر رنگ در مقابل نور خورشید برای چمن مصنوعی نهایت 3% بوده که با چشم قابل تشخیص نیست.

با تابش نور خورشید به چمن مصنوعی گرمای جذب شده توسط چمن مصنوعی بیشتر از چمن طبیعی است ولی آسیبی بر اثر گرما نخواهد دید. 

در برابر برف و سرما نیز مقاومت خواهد داشت و اگر زیر سازی چمن مصنوعی مناسب باشد و جایی گود نبوده و آب جمع نشود، هنگام بارش باران چمن مصنوعی آب را توسط سوراخ هایی که در بکینگ تعبیه شده است عبور داده و طبق شیب بندی وارد راه آب می کند. 

چمن مصنوعی چمنزار
چمن مصنوعی زمین مینی گلف نوشهر
چمن مصنوعی چمنزار

نصب چمن مصنوعی ورزشی

برای نصب چمن مصنوعی ورزشی از چسب پلی اورتان استفاده می شود که به زمین نمی چسبد و تایل های چمن را به هم متصل می کند. برای نصب ابتدا باید تایل ها را بر روی لایه ژنوتکس پهن کرده و بهم متصل نمود. بهتر است در فضاهای پرتدد بین الیفا چمن مصنوعی ورزشی سیلیس تزریق شده و فرچه بخورد. در نهایت هم خط کشی بر اساس ورزش مورد نظر انجام می شود.

“برای مشاهده پروژه های بیش تر و دریافت مشاوره به پروفایل چمنزار مراجعه نمایید"

مطالب پیشنهادی:

مجری: زهرا احمدی | فیلمبردار : محمدحسن جمالی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه