Chidaneh.com placeholder image

اجرای نمای ساختمان، کلاسیک یا مدرن؟

به قلم: سمانه زارعی

اجرای نمای ساختمان: بارها شنیده‌ایم که افراد در گفتگوهای محاوره خود برای آدرس دادن و یا پیدا کردن یک مسیر از نشانه‌هایی مانند نمای یک ساختمان استفاده می‌کنند مثلا می‌گویند کنار ساختمان نمای آجری، یا روبروی ساختمان نمای سنگی یا سر کوچه‌ای با ساختمان نما شیشه‌ای. نمای ساختمان اولین لایه‌ی ظاهری آن است که با آن شناخته می‌شود در نتیجه نوع نمای به کار رفته در ساختمان بسیار اهمیت دارد و به آن هویت می‌بخشد. نمای ساختمان‌ها در سبک‌های متفاوتی طراحی و اجرا می‌شوند که به طور کلی در دو دسته نمای مدرن و نمای کلاسیک قرار می‌گیرند.

در این مطلب از چیدانه به معرفی نمای مدرن و کلاسیک و اجرای آنها در ساختمان‌ها بپردازیم. این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

chidaneh ad banner

در ادامه مطلب می‌خوانید:

  • نمای مدرن ساختمان
  • نمای کلاسیک ساختمان
  • نمای ساختمان‌ بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟
  • انواع روش‌های اجرای نمای ساختمان کدامند؟
  • هزینه‌ی اجرای نمای ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلمان کمدو
مراحل طراحی و ساخت مبلمان راحتی
مبلمان کمدو

نمای مدرن ساختمان

در نمای ساختمان به سبک مدرن، طرح‌هایی ساده و با جزئیات کم دیده می‌شود که امروزه طرفداران زیادی دارد. در اجرای نمای ساختمان به سبک مدرن از مصالح نوین و تکنولوژی‌های به روز در صنعت ساختمان استفاده می‌شود.

نماهای مدرن امروزه با مصالح مختلفی اجرا می‌شوند، ممکن است اجرای نما با استفاده از یک نوع مصالح باشد و یا برای طراحی نما از چند متریال با توجه به قوانین موجود استفاده کرد. برخی از انواع نماهای مدرن ساختمان عبارتند از: نمای شیشه‌ای، کامپوزیت، سرامیک، سیمان، آجری، ترموود، فلزی، اچ پی ال و…

شرکت معماران کارینا
طراحی نمای ساختمان
شرکت معماران کارینا

نمای کلاسیک ساختمان

نمای کلاسیک ساختمان یکی از نماهای پرطرفدار برای اجرا در ساختمان‌های مسکونی است. این نوع نما به نام نمای رومی هم شناخته شده است، چرا که فرم‌های استفاده شده در آن ریشه در معماری رم باستان دارد. در اجرای نمای ساختمان به سبک کلاسیک از سنگ‌های مختلفی از جمله؛ تراورتن، گرانیت، مرمر و گاها از سیمان سفید استفاده می‌شود. از ویژگی‌های شاخص نمای کلاسیک ساختمان می‌توان به؛ تقارن و نظم، استفاده از ستون‌‌های کوتاه و عریض و یا دیوارهای ستون‌نما برای تزئین و به کار بردن قوس‌‌ در طراحی نما اشاره کرد.

گروه معماری بهار بهستانی
طراحی نمای مدرن ساختمان در سمنان
گروه معماری بهار بهستانی

نمای ساختمان‌ بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟

عوامل متعددی در انتخاب نوع نمای ساختمان موثرند که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

میزان هزینه اجرای نمای ساختمان:

بحث مالی هر پروژه‌ای از مهم‌ترین قسمت‌های آن است و بر تصمیم‌گیری کارفرما تاثیر زیادی می‌گذارد در نتیجه این مورد در انتخاب نمای ساختمان هم بسیار موثر بوده و طراحی و اجرای نمای یک ساختمان به سطح مالی کارفرما بستگی دارد.

شرکت معماران کارینا
طراحی و اجرای نمای ساختمان به سبک مدرن
شرکت معماران کارینا

بافت منطقه:

منطقه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد یکی از مواردی است که در انتخاب نوع نمای ساختمان باید به آن توجه شود. این موضوع هم در رابطه با مناطق مختلف یک شهر صدق می‌کند و هم در مورد شهرهای مختلف کشور؛ چرا که مناطق مختلف یک شهر از نظر بافت شهری متفاوت هستند و نمای ساختمان باید از الگوی همخوان با معماری منطقه انتخاب شود. همچنین انتخاب نمای ساختمان در شهرهای مختلف باتوجه به فراوانی مصالح و نوع اقلیم در آن شهرها صورت می‌گیرد.

 

شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک
طراحی نما ویلا مدرن
شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک

کاربری و نوع ساختمان:

کاربری ساختمان در انتخاب مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان تاثیرگذار است. به طور کلی ساختمان‌های مسکونی دارای نمای کلاسیک و سنگی هستند ولی در ساختمان‌های اداری و تجاری و فرهنگی بیشتر از نماهای مدرن با جنس‌های مختلف استفاده می‌شود. همچنین در طراحی نمای ساختمان باید به تعداد طبقات ساختمان توجه شود تا اجرا و نگهداری آن امکان‌پذیر باشد.

گروه معماری رنیک
طراحی و اجرای نما
گروه معماری رنیک

انواع روش‌های اجرای نمای ساختمان کدامند؟

نماهای مدرن و کلاسیک ساختمان با روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند که عبارتند از:

  • اجرای نما با استفاده از ملات
  • اجرای نمای ساختمان با استفاده از چسب
  • اجرای نمای خشک

گروه معماری ژین
طراحی نمای ساختمان مسکونی در شهر یزد
گروه معماری ژین

اجرای نمای ساختمان با استفاده از ملات سیمان

یکی از روش‌های سنتی اجرای نمای ساختمان، استفاده از ملات برای چسباندن مصالح بر بدنه ساختمان است. این روش برای مصالحی مانند سنگ، سرامیک و آجر کاربرد دارد. اجرای نمای ساختمان با استفاده از ملات نیاز به محاسبات مهندسی خاصی ندارد و توسط استادکار انجام می‌شود. در صورتی که سطح بدنه ساختمان تراز نباشد ملات سیمان به یکدست شدن آن کمک می‌کند و عیب آن را می‌پوشاند. از معایب این روش؛ ایجاد نخاله ساختمانی، کثیف شدن نمای ساختمان در صورت عدم دقت و طولانی‌تر شدن مدت زمان اجرای نمای ساختمان نسبت به روش‌های دیگر است.

دفتر معماری و دکوراسیون داخلی دیزنو دیزاین/معمار مسئول: هدا هنردوست
طراحی و اجرای صفر تا صد نمای ساختمان
دفتر معماری و دکوراسیون داخلی دیزنو دیزاین/معمار مسئول: هدا هنردوست

اجرای نمای ساختمان با استفاده از چسب

در این روش؛ از چسب به جای ملات برای اتصال مصالح به بدنه ساختمان استفاده می‌شود. در ابتدا باید چسب متناسب با مصالح (آجر، سرامیک، سنگ و…) تهیه شود و برای چسباندن آنها باید پشت مصالح کاملا تمیز باشد و با چسب پوشانده شود. پس از چسباندن مصالح به بدنه باید درزگیری انجام شود تا آب به سطح زیرین نفوذ نکند. نکته‌ی مهم در این روش انتخاب چسب متناسب با مصالح است و نیاز به مطالعات مهندسی دارد.

اجرای نمای خشک ساختمان

اجرای نمای خشک ساختمان

یکی از روش‌های مدرن در اجرای نمای ساختمان است که می‌توان گفت امروزه جای اجرای نمای ساختمان با استفاده از ملات را گرفته است. در اجرای نمای خشک ساختمان؛ برای چسباندن مصالح، به جای استفاده از ملات و یا چسب و مواد دیگر، از تجهیزات و قطعات خاصی مانند پیچ و ریل و… استفاده می‌شود. در نتیجه در این نوع اجرای نمای ساختمان بار مرده‌ی کمتری به ساختمان وارد می‌شود و از نظر ایمنی در برابر زلزله مقاوم‌تر است. اجرای نما به صورت خشک سیستم‌های متفاوتی دارد که بر اساس نوع مصالح آن روش‌های متفاوتی دارد.

اجرای نمای خشک با سرعت بالایی انجام می‌شود و در اجرای آن نیازی به استادکار نیست و کارگران ساده هم با نظارت مهندس ناظر و بر اساس نقشه‌ی مهندسی شده قادر به اجرای آن هستند. همچنین روشی تمیز و بدون ایجاد ضایعات ساختمانی است. یکی از ویژگی‌های اجرای نمای خشک، ایجاد عایق حرارتی و صوتی در آن است، به این صورت که بین بدنه ساختمان و اجزای نمای ساختمان عایق حرارتی و صوتی قرار می‌گیرد. اجرای نمای خشک برای ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام می‌شود.

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی حسین سالمی (گروشه )
طراحی و اجرای نمای لوکس ساختمان
goldشرکت معماری و دکوراسیون داخلی حسین سالمی (گروشه )

هزینه‌ی اجرای نمای ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

عوامل مختلفی مانند: نوع مصالح مورد استفاده، مساحت نمای ساختمان، روش و ابزارهای مورد استفاده در اجرا، موقعیت ساختمان، سبک نمای ساختمان و… بر روی قیمت اجرای نمای ساختمان موثر هستند. به طور کلی می‌توان گفت اجرای نمای خشک ساختمان هزینه‌ی بیشتری (حدودا سه برابر) نسبت به اجرای نما با استفاده از ملات و چسب دارد ولی برای تصمیم‌گیری درست مزایای این روش (نمای خشک) را به خاطر داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از قیمت‌های دقیق اجرای نمای ساختمان با اهالی فن چیدانه تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب این گروه شما را راهنمایی کنند.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه