Chidaneh.com placeholder image

20 مدل گچبری پذیرایی: تزیین دیوار و سقف با گچبری‌های زیبا

به قلم: نرگس مهردادیان

گچبری از هنرهای وابسته به معماری است که در هر دوره طرح و شکل‌های به‌خصوصی داشته است. از گذشته تا امروز در ایران از گچبری برای تزیین سقف و دیوار استفاده می‌شده. باید به زیبایی و تزیین دکوراسیون پذیرایی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای است و برای پذیرایی مهمانان و دورهمی افراد خانواده استفاده می‌شود، بیشتر از دیگر فضاهای خانه اهمیت داد. یکی از روش‌های زیباسازی، تزیین دیوار و سقف با انواع مدل گچبری پذیرایی است. در گذشته سقف و دیوار پذیرایی تنها با گچبری‌هایی به طرح‌ گل و بته طراحی می‌شد اما امروز می‌توان سقف و دیوار پذیرایی را با گچبری‌های ساده و مدرن به زیبایی طراحی کرد. در این مطلب از چیدانه به بررسی سبک‌ها، روش‌های اجرا و انواع مدل گچبری پذیرایی می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

مدل های گچبری پذیرایی

چوب و هنر

مدل گچبری پذیرایی طرح دار

مصالح گچبری پذیرایی

مصالح اصلی گچبری، گچ است که به‌دلیل خاصیت شکل‌پذیری آسان، چسبندگی، رنگ مطلوب و قیمت ارزان بیشتر طراحان از آن برای تزیین سقف و دیوار استفاده می‌کنند. گچ از مخلوط کردن آب، آهک، گچ، ماسه و سایر مواد تقویت کننده مانند کناف ساخته می‌شود. این متریال زمانی که خیس است، به اندازه کافی ضخیم و قابل شکل پذیری است و با نام خمیر گچبری می‌تواند به‌طور مستقیم روی سطح سقف یا دیوار کار شود یا در قالب ریخته و پس از خشک شدن به صورت پیش ساخته استفاده شود که به آن گچ زینتی هم گفته می‌شود.

گچبری مناسب پذیرایی

گچبری مناسب پذیرایی

اتاق پذیرایی بیشتر از سایر اتاق‌ها در معرض دید است. بهترین گچبری مناسب پذیرایی در خانه‌های امروزی، استفاده از طرح‌های ساده است که با وسایل تزیینی چون لوستر و رنگ تزیین می‌شود. چراکه تعمیر هر ماه و ساله خانه و عوض کردن مداوم طرح گچبری امکان‌پذیر نیست اما می‌توانید وسایل تزیینی آن را تعویض کنید.

مدل گچبری سقف پذیرایی ساده

مدل گچبری سقف پذیرایی طرح دار

انواع مدل گچبری سقف پذیرایی

گچبری سقف پذیرایی معمولا به دو روش مدرن و سنتی انجام می‌شود، تفاوت آن‌ها در طرح‌شان است. در روش سنتی طرح‌های زیاد و پر نقش و نگار به‌کار می‌رود اما در روش گچبری مدرن پذیرایی از طرح‌های ساده‌تر استفاده می‌شود. گچبری روی رابیتس کاری یا سقف کاذب نیز یکی از روش‌های گچبری پذیرایی است. رابیتس تورهای فلزی است که برای سقف‌ و دیوار استفاده می‌شود و روی رابیتس یا سقف کاذب گچبری پیاده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی و دیزاین سقف پذیرایی مطلب طراحی سقف خانه‌های لوکس را بخوانید.

گچبری دیوار پذیرایی

گچبری دیوار پذیرایی

برای تزیین دیوار پذیرایی می‌توان از ایده‌های مختلف گچبری دیوار پذیرایی استفاده کرد. برای این کار از روش‌های مختلفی چون قاب بندی دیوار یا کمربند میانی و حتی طرح‌های جدید، مدرن و زیبا برای دیوار استفاده می‌شود. پس از نصب گچبری دیوار به عنوان کمربند در فاصله‌ای از پایین دیوار می‌توان، قسمت بالای دیوار را یک رنگ و قسمت پایین را با رنگ دیگری هماهنگ یا متضاد با رنگ بالایی رنگ کرد. یا داخل قاب بندی را با رنگی متفاوت از کل دیوار هماهنگ با دکوراسیون داخلی پذیرایی رنگ کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد دیزاین دیوار پذیرایی مطلب طراحی دیوار پذیرایی را بخوانید.

انواع طرح‌های گچبری پذیرایی

گچبری دیوار پذیرایی طرح دار

انواع طرح‌های گچبری پذیرایی

طرح‌های گچبری به طرح زمینه‌ای، حاشیه‌ای و خاص تقسیم می‌شوند؛ طرح زمینه‌ای منظم و قاب مانند است و انواع طرح‌ها چون گل، تذهیب و مقرنس در آن پیاده می‌شود، این سبک روی دیوار هم قابل انجام است. طرح حاشیه‌ای در حاشیه سقف شکل می‌گیرد و شامل انواع طرح‌های مدرن، نقش و نگار، نوشته و چنگ می‌شود که جزو پرطرفدارترین طرح‌ها است. در طرح خاص، طرح از قبل آماده می‌شود و روی سازه نصب می‌شود، این مدل بیشتر روی ستون و دیوار کاربرد دارد.

روش‌های اجرای گچبری پذیرایی

انواع روش‌های اجرای گچبری پذیرایی

گچبری‌ پذیرایی به دو روش دستی و پیش ساخته اجرا می‌شود. گچبری دستی روشی قدیمی است که نیاز به استادکار دارد و روی دیوار یا سقف پس از کشیدن الگو اجرا می‌شود، این روش به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد. اما گچ‌بری‌های پیش ساخته که روشی جدیدتر است گچ در قالب ریخته و شکل مورد نظر را به خود می‌گیرد و به صورت آماده در بازار موجود است. این روش نیاز به استادکار برای اجرا ندارد و سریع‌تر انجام می‌شود. امروزه بیشتر از روش گچبری پیش ساخته استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از گچبری پیش ساخته

  • تنوع طرح و سبک
  • هزینه پایین
  • سرعت اجرا
  • دوام بالا
  • امکان رنگ‌آمیزی با توجه به دکوراسیون داخلی

ابزار مورد نیاز برای اجرای گچبری پیش ساخته

  • شاخه های ابزار گچبری پیش ساخته دیوار
  • ریسمان
  • تراز لیزیری
  • فارسی‌بر برقی یا دستی

روش اجرا گچبری پیش ساخته

  • متناسب با ابعاد مورد نظر به‌وسیله ریسمان دستی یا متر و تراز لیزری خطوط روی دیوار یا سقف ترسیم می‌شود.
  • سپس متناسب با ابعاد دیوار یا سقف شاخه‌های گچبری با متر اندازه‌گیری می‌شود.
  • گچبری شاخه‌ای اندازه زده شده را با اره دستی یا فارسی‌بر برقی برش داده و قسمت‌هایی که نیاز به فارسی‌بر شدن دارد برش داده می‌شود.
  • در انتها با چسب و گیره‌های مخصوص روی جای مورد نظر نصب می‌شود.

قطعات گوشه پیش ساخته در اجرای گچبری پذیرایی

گچبری‌های پیش ساخته‌ای که در گوشه قاب بندی‌ها استفاده می‌شوند تنوع بالایی دارند و با روش‌های مختلفی از این گوشه‌ها و حاشیه‌های گچی استفاده می‌شود. با قطعات گوشه پیش ساخته گچبری، طرح‌های حاشیه زیبایی می‌توان ایجاد کرد. از این طرح‌های گوشه می‌توانید برای ایجاد حاشیه در اطراف قاب بندی‌ها هم استفاده کنید.

سبک‌ گچبری پذیرایی

سبک‌های گچبری پذیرایی

گچبری تزیینی امروزه در سبک‌های مختلفی چون باروک، گوتیک، دکو یا ویکتوریایی تا طرح‌ها و نقش‌های مدرن و ساده اجرا و تولید می‌شوند. این نوع گچبری را می‌توان در نقاط مختلف خانه چون قوس‌ها، دیوار، ستون‌ها، قرنیزها، شومینه، قاب بندی‌ دیوار و سقف‌ها اجرا کرد.

گچبری به سبک باروک

گچبری به سبک باروک

باروک دوره‌ای از سبک‌های هنری است که حدود سال 1600 در رم ایتالیا آغاز شد و در قرن‌های 17 و 18 در تمام اروپا گسترش پیدا کرد. از قرن 17 در رم و پاریس، خانه‌های ثروتمندان با گچبری‌هایی به سبک باروک تزیین و زیبا می‌شد. در طراحی باروک تمام اجزای دکوراسیون و حتی نمای ساختمان‌ها با کنده‌کاری و گچبری‌هایی با نقش پرندگان، جانوران، میوه‌ها و گل‌ها پوشانده می‌شود. در واقع دکوراسیون داخلی به سبک باروک ثروت و شگفتی را به رخ بیننده می‌کشد. حتی کلیساهای مذهبی هم در این دوره با هنرهای تزیینی و گچبری‌های پر زرق و برق باروک تزیین می‌شدند. در این سبک از رنگ‌های پررنگ و سلطنتی چون بنفش، اخر، نیلی و طلایی استفاده می‌شود. گچبری‌های تزیینی به سبک باروک پیچیده و پرکار بوده و با نقوشی چون گل چینی و طرح‌های هندسی تزیین می‌شوند.

گچبری مدرن پذیرایی

گچبری مدرن پذیرایی

استفاده از طرح‌های زیبا و جذاب گچبری به شکل‌های مدرن می‌تواند دکوراسیون داخلی منزل شما را مدرن و متفاوت کند. در گچبری مدرن سقف پذیرایی بیشتر از طرح‌های ساده و جدید استفاده می‌شود. گچبری مدرن‌ در کنار روش‌های مدرن نورپردازی سقف با نور مخفی زیبایی بی‌نظیری به فضا می‌دهد. علاوه بر نورپردارزی، رنگ و طرح‌های متنوع و شیک گچبری، فضایی مدرن در پذیرایی ایجاد کرده که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. حتی می‌توانید در دکوراسیون مدرن امروزی طرحی را انتخاب کنید که مدرن یا ترکیبی از مدرن و سنتی باشد.

گچبری سقف ساده و شیک پذیرایی

گچبری سقف ساده و شیک پذیرایی

امروزه برای سقف خانه‌ها به‌خصوص پذیرایی بیشتر از سقف‌های کاذب و کناف سقف استفاده می‌شود. روی این سقف‌های کاذب از طرح‌های متفاوت ساده و شیک گچبری می‌توان استفاده کرد و زیبایی این فضای مهم خانه را در عین سادگی افزایش داد.

نکات مهم برای طراحی و اجرای گچبری پذیرایی

نکات مهم برای طراحی و اجرای گچبری پذیرایی

برای اینکه گچبری زیباتری در خانه خود پیاده کنید باید مواردی را در نظر داشته باشید؛

  • در اجرا و انتخاب طرح گچبری باید ارتفاع سقف را در نظر بگیرید. برای فضاهایی با ارتفاع سقف استاندارد یا کوتاه بهتر است از طرح‌های شلوغ و بزرگ استفاده نکنید.
  • طرح و مدل سقف گچبری باید طوری انتخاب شود که با سبک دکوراسیون و اجزای آن هماهنگ باشد.

بهتر است سبکی انتخاب کرد که بتوان در قسمت‌های مختلف خانه از آن استفاده کرد.

  • باید حس خوبی نسبت به رنگ و طرح گچبری انتخابی داشته باشید تا آرامش و راحتی شما تامین شود.
  • بهتر است رنگی که برای گچبری پذیرایی انتخاب می‌کنید محیط را دل بازتر و بزرگتر نشان ‌دهد و مطابق با سلیقه شما باشد.

هزینه اجرای انواع گچبری پذیرایی

هزینه اجرای انواع گچبری پذیرایی

گچبری‌ پذیرایی به دو روش دستی و پیش ساخته طراحی و اجرا می‌شود. گچبری پیش ساخته روشی ارزان، مقرون به صرفه و سریع برای تزیین دیوار و سقف پذیرایی است اما گچبری دستی هزینه زیادی داشته و نیاز به زمان بیشتری برای اجرا خواهد داشت. از طرفی هر چه گچبری پرکارتری و برای سطح بیشتری بخواهید به کار ببرید هزینه اجرای گچبری هم بالاتر می رود.

مدل گچبری پذیرایی شیک

کلام پایانی

یکی از بخش‌های مهم در هر خانه‌ای پذیرایی است که طراحی دکوراسیون داخلی آن اهمیت زیادی دارد. امروزه از مدل‌های کناف، سقف کاذب و گچبری برای تزیین سقف پذیرایی استفاده می‌شود که در این میان مدل گچبری پذیرایی در بین طراحان داخلی محبوبیت بیشتری دارد. لوسترهای زیبا و خاص نمای متفاوتی به پذیرایی شما می‌دهد و نورپردازی‌های مدرن زیبایی و جذابیت سقف گچبری مدرن پذیرایی را بیشتر می‌کند. اگر شما هم به استفاده از گچبری پذیرایی علاقمند شدید بهتر است با کمک این مطلب دقت بیشتری در انتخاب طرح و مدل گچبری پذیرایی داشته باشید تا بهترین طرح را برای گچبری پذیرایی خانه خود انتخاب کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی فضای پذیرایی مطالب رنگ سقف خانه، جدیدترین ایده‌های تزیین دیوار پذیرایی و تزیین ستون وسط پذیرایی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه