Chidaneh.com placeholder image

انواع پرده کرکره؛ معرفی 20 مدل‌ پرده کرکره‌ای شیک و کاربردی

به قلم: نرگس مهردادیان

پرده‌ها دارای تنوع زیادی هستند و با توجه به مواردی چون کارکرد و ماهیت فضا، سبک دکوراسیون، سلیقه و بودجه افراد می‌توان از انواع مختلف آن در فضاهای متفاوت استفاده کرد. یکی از محبوب‌ترین پرده‌های منزل، مدل پرده کرکره‌ای است. پرده‌های کرکره‌ای تنوع بالایی دارند و می‌توان از انواع آن با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون داخلی شما در فضاهای مختلف خانه یا محل کار استفاده کرد. در مطالب قبلی به طور کامل در مورد پرده منزل صحبت کردیم، در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع پرده کرکره و ویژگی‌های آن‌ و چگونگی استفاده از آن‌ها در دکوراسیون داخلی منزل و محل کار می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

کرکره1

دکوراسیون داخلی زنگنه
پرده کرکره چوبی
دکوراسیون داخلی زنگنه

قالیشویی ادیب
ویژگیها

ویژگی‌های مدل پرده کرکره‌ای

برخی از ویژگی‌های خاص انواع پرده کرکره‌ا‌ی که آن‌ها را پرطرفدار و مناسب برای استفاده در فضاها و دکوراسیون‌های داخلی مختلف می‌کند، شامل موارد زیر است؛

  • امکان کنترل نور ورودی به اندازه دلخواه
  • حفاظت کامل از حریم خصوصی در حالت بسته
  • امکان جمع شدن کامل و داشتن دید از داخل به بیرون
  • زیبایی و تنوع بالای طرح و رنگ
  • تناسب پرده کرکره با انواع سبک‌های دکوراسیون خصوصا سبک مدرن
  • استحکام و دوام بالا
  • قیمت‌ مناسب
  • قابلیت نصب راحت
  • قابلیت شستشوی آسان؛ قابلیت تمیز کردن پرده کرکره فلزی و چوبی به‌راحتی و با سرعت حتی با یک دستمال
  • مناسب برای محیط‌های مرطوب مانند حمام؛ با توجه به جنس آن‌ها مانند انواع فلزی یا پلاستیکی پرده کرکره
انواع

انواع پرده کرکره‌ای

انواع کرکره منزل با توجه به جنس، طرح، رنگ و ساختار آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از انواع این پرده‌ها ویژگی‌ها و طرفداران خاص خود را دارند. انواع پرده کرکره شامل؛

  • پرده کرکره پرشین
  • پرده کرکره آلومینیومی یا فلزی
  • پرده کرکره چوبی 
  • پرده زبرا 
  • پرده شید یا شید رول
  • پرده لوردراپه
  • کرکره پنلی
پرشین

پرده کرکره پرشین

یکی از انواع معروف و پرطرفدار کرکره، مدل‌های پرشین هستند که در تمام دنیا با عنوان کرکره‌ پرشین شناخته می‌شوند. کرکره پرشین در قرن 18 به اروپا آورده شد و به یکی از محبوب‌ترین پرده‌ها تبدیل شد. کرکره پرشین نوارهای باریک موازی افقی روی هم با عرض تقریبی چهار تا پنچ سانت هستند که توسط سیم یا نخی پارچه‌ای به هم وصل شده‌اند. این کرکره‌ها تقریبا در تمام خانه‌های قدیمی ایرانی دهه 60 و 70 دیده می‌شدند. البته مدل‌های قدیمی آن بیشتر از فلز ساخته می‌شدند که لبه باریک و تیزی داشتند و خطرناک بودند.

ایران پرده
ایران پرده
ایران پرده

پرده کرکره آلومینیومی یا فلزی

مدل پرده کرکره آلومینیومی یا فلزی محبوبیت زیادی در بین انواع پرده کرکره‌ای دارد چراکه به‌خوبی نور ورودی را کنترل می‌کند. از مزیت‌های پرده کرکره آلومینیومی استحکام، دوام بالا، انعطاف پذیری تیغه‌ها، قابلیت نگهداری آسان و قابلیت تنظیم تیغه‌ها به‌منظور کنترل میزان نور ورودی است. این پرده‌ها از نظر طرح و رنگ، تنوع بالایی داشته و در طرح‌های کرکره‌ای ساده، متالیک، صدفی، طرح چوب، پرفراژ و براش موجود است. پرده کرکره آلومینیومی در قطرهای متفاوتی تولید شده و این امکان را می‌دهد که در محیط‌های متفاوت استفاده شود. از این نوع پرده‌های کرکره‌ای بیشتر در فضاهای اداری کاربرد دارد، اما می‌توان طرح‌های متنوع‌تر آن را به زیبایی در فضاهای مختلف خانه مورد استفاده قرار داد. تمیز کردن پرده کرکره آلومینیومی و فلزی را می‌توان به دو صورت؛ روی دیوار یا با جدا کردن از دیوار و شستن کامل کرکره انجام داد.

طراحی و دکوراسیون داخلی آژین
پرده
طراحی و دکوراسیون داخلی آژین

پرده کرکره چوبی

مدل پرده کرکره چوبی در انواع رنگ‌ها و طرح رگه‌های چوب طبیعی و مصنوعی موجود است. پرده کرکره چوبی طول عمر زیاد و قیمت بالاتری دارد چراکه از چوب‌های مرغوبی چون افرا، گردو، بلوط یا بامبو و توس ساخته می‌شود. پرده کرکره چوبی به‌طور کامل نور محیط را کنترل می‌کند. این پرده‌ها در سایزهای مختلف تولید شده و تناسب و هماهنگی بیشتری با دکوراسیون داخلی منازل دارند. به‌خصوص در سبک‌های مدرن‌ دکوراسیون می‌توانند با اجزای دیگر دکوراسیون ست شده و فضایی لطیف، گرم و صمیمی ایجاد کنند. البته این پرده‌ها در فضاهای رسمی و اداری هم کاربرد دارد. پرده کرکره چوبی به آسانی و با یک پارچه نرم، تمیز می‌شود، اما اگر پرده گرد و خاک زیاد داشت می‌توان از پارچه مرطوب هم استفاده کرد اما توجه داشته باشیدکه انجام این‌کار به دفعات به مرور موجب پیچ و تاب خوردن چوب و خراب شدن پرده می‌شود. 

شرکت پرده پاندا
پرده زبرا طرح چوب
شرکت پرده پاندا

مدل پرده زبرا

مدل پرده زبرا نوعی از پرده‌های کرکره‌ای خاص است که دارای دو لایه موازی روی هم بوده و به صورت دوبل طراحی می‌شود. این پرده عملکردی شبیه به پرده‌های شید دارد با این تفاوت که برای ورود نور نیازی به جمع شدن ندارد. پرده زبرا تنوع رنگ و طرح بیشتری نسبت به کرکره فلزی و چوبی داشته و طرفداران زیادی دارد. ویژگی‌های این پرده شامل؛ نمای زیبا و منحصر به فرد، قابلیت تنظیم نور ورودی، نصب آسان، تنوع بالا و تولید در اشکال و طرح‌های مختلف است. طراحی این پرده طوری است که با کمک دو لایه توری و غیر توری و حرکت آن روی هم می‌توان میزان نور وارد شده به محیط را بیشتر از دیگر پرده‌ها کنترل کرد. می‌توان با کنار زدن و جمع کردن پرده فضا را به‌طور کامل روشن کرد یا آن را با کمک حرکت زنجیر کم کرد که این موضوع از مهمترین و منحصر به فردترین ویژگی‌های آن است. پرده زبرا نوعی پرده‌ مدرن است که با پارچه‌هایی از جنس پلی استر و کتان تولید می‌شود و دارای طرح‌هایی چون گل دار، ساده، طرح چوب و طرح کودک است.

شرکت دیدار
پرده شید رول
شرکت دیدار

گالری شانل
پرده شید لوکس نشیمن
گالری شانل

پرده شید یا شید رول

مدل پرده شید یا شیدرول که به آن‌ها بالارو یا بالا جمع‌شو هم گفته می‌شود، برای تنظیم نور در دکوراسیون خانه‌ها استفاده می‌شود. این پرده‌ها مناسب فضاهایی چون هتل و اماکن تجاری هم است. پرده‌‌های شید مکانیزم‌های حرکتی متنوعی دارند؛ مکانیزم معمولی که با یک زنجیر بالا می‌رود، مکانیزم فنری که می‌توان پرده را در هر ارتفاعی نصب کرد و با آزاد کردن پرده به‌طور اتوماتیک پرده بالا جمع می‌شود یا مکانیزم حرکتی الکترومکانیکی که با کلید کنترل می‌شود. نمونه‌های مکانیزه پرده شید مناسب فضای سالن‌های پذیرایی است. از ویژگی‌های این پرده نصب سریع و آسان، شستن راحت، استحکام بالا، اشغال فضای کم، قیمت مناسب و امکان چاپ لوگو یا آرم شرکت به‌دلیل صاف بودن سطح پرده است. پرده شید رول با توجه به کاربرد در مدل‌های ساده به‌صورت شفاف، نیمه شفاف و مات و در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت تولید می‌شود.

چاپ هنر مدرن (طرح و نقش)
پرده لوردراپه
چاپ هنر مدرن (طرح و نقش)

مدل پرده لوردراپه

مدل پرده کرکره لوردراپه دارای تیغه‌های عمودی است که در کنار یکدیگر قرار دارند، در طول پنجره به‌صورت افقی حرکت کرده و در کنارجمع می‌شوند. از این پرده بیشتر در مراکز اداری و تجاری و دکوراسیون خانه‌های مدرن استفاده می‌شود. این نوع پرده تیغه‌هایی پهن و مستحکم داشته، محدودیت عرضی در نصب ندارند و به‌صورت یکپارچه تولید می‌شود. از مزایای پرده‌ لوردراپه می‌توان به باز و بسته شدن راحت،‌ توانایی تنظیم نور به میزان دلخواه، قابل اجرا به‌صورت دستی و برقی و قابل تمیز شدن راحت می‌توان اشاره کرد. پرده لوردراپه با عرض‌های پارچه مختلف و رنگ‌های ساده، تک رنگ و رنگی تولید می‌شود. جنس این پرده‌ها پارچه‌ای یا پی‌وی‌سی است. این کرکره‌ها برای پنجره‌های بزرگ یا درهای ریلی کشویی شیشه‌ای مناسب هستند. برای تمییز کردن پرده لوردراپه باید ابتدا وزنه‌ها را از زنجیرهای پایینی نوار پرده جدا و آن‌ها را از نوارها خارج کرده، سپس آن را داخل ظرف گذاشته و با مواد شوینده مناسب شستشو داد.

پنلی

کرکره‌ جدید پنلی 

مدل کرکره‌های جدید پنلی از نوارهای عریض پارچه‌ای عمودی تشکیل شده و بیشتر شبیه به شید دیده می‌شوند. در واقع کرکره‌های پنلی مدلی هیبرید بین پرده لوردراپه و شید هستند. تفاوت کرکره‌های پنلی با مدل‌ لوردراپه در این است که در این نوع هر نوار را می‌توان به‌طور جداگانه تنظیم کرد. در این مدل می‌توان کرکرها را در دو جهت جمع کرد یا از وسط جدا کرد.

پرده کرکره سان وی ایران
پرده کرکره برقی!
پرده کرکره سان وی ایران

پرده‌ کرکره‌ای هوشمند

احتمالا در مورد گوشی، تلویزیون‌، آیفون یا لوستر‌های هوشمند شنیده‌اید اما نام پرده کرکره‌های هوشمند کمتر به گوشتان خورده است. مدل کرکره جدید هوشمند، برخلاف مدل‌های معمولی که با دست کنترل می شوند، موتوری الکتریکی دارند و با فشردن دکمه‌ای خودکار حرکت می‌کنند. این کرکره‌ها را می‌توان با نصب اپ روی گوشی هوشمند هم کنترل کرد و قابلیت برنامه‌ریزی دارند تا در زمان مشخصی باز یا جمع شوند. بعضی از مدل‌های آن با توجه به نور خورشید، خودکار میزان نور ورودی را تنظیم می‌کنند که البته قیمت آن‌ها نسبت به مدل‌های معمولی بالاتر است اما کار با آن‌ها بسیار راحتر است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب پرده برقی را بخوانید.

دکوراسیون داخلی زنگنه
پرده کرکره در دکوراسیون نشیمن
دکوراسیون داخلی زنگنه

تزئینات پوششگران
پرده زبرا
تزئینات پوششگران

استفاده از انواع پرده کرکره‌ای در دکوراسیون داخلی

پرده کرکره‌ای باید متناسب با دکوراسیون داخلی فضای مورد استفاده انتخاب شود. پرده‌های کرکره‌ای در گذشته بیشتر در فضاهای اداری یا آشپزخانه و فضا‌های مرطوب خانه استفاده می‌شدند. اما امروز با وجود طرح و رنگ‌های مختلف و متنوع در صورت انتخاب درست می‌توانند در اتاق خواب‌ها و پذیرایی نیز زیبایی و جذابیت بی‌نظیری ایجاد کنند. پرده‌های چوبی کرکره‌ای متنوع‌تر از فلزی‌ها بوده و بیشتر در اتاق خواب و پذیرای‌ خانه‌ها نصب می‌شوند. پرده کرکره‌های ساده برای ادارات یا فضاهایی با دکوراسیون مدرن و مینیمال مناسب‌تر است، اما پرده کرکره طرح‌دار می‌تواند فضاهای مختلف خانه چون آشپزخانه، پذیرایی یا اتاق خواب را از یکنواختی خارج و حال و هوای فضا را تغییر دهد. همچنین انواع پرده‌های کرکره‌ای را می‌توان با انواع دکوراسیون و مبلمان ست کرد.

قیمت

طراحی و دکوراسیون داخلی آژین
پرده
طراحی و دکوراسیون داخلی آژین

قیمت مدل پرده کرکره‌ای

قیمت پرده کرکره‌ای مانند محصولات دیگر به کیفیت متریال کاربردی پرده و متعلقات آن بستگی دارد. قیمت پرده کرکره‌ای فلزی نسبت به پرده‌های دیگر چون زبرا در رنج متوسط به بالاست. اما پرده کرکره‌ی چوبی با توجه به لاکچری بودن و گران بودن چوب از پرده‌های گران‌ قیمت محسوب می‌شود، مخصوصا بعضی از مدل‌های کرکره‌ای چوبی که از باکیفیت‌ترین و خاص‌ترین چوب‌ها ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید که گیربکس یا زنجیر انواع پرده کرکره یا زبرای بی‌کیفیت، به سرعت به مشکل خورده و استفاده از آن سخت می‌شود، در نتیجه در انتخاب پرده کرکره به کیفیت متریال پرده، موتور جمع شونده و زنجیر آن دقت کنید.

طرح دار

طراحی و دکوراسیون داخلی آژین
پرده
طراحی و دکوراسیون داخلی آژین

کرکره2

کلام پایانی

مدل پرده کرکره‌‌ای از معروف‌ترین و پرطرفدارترین پرده‌هاست. با اینکه سال‌های زیادی از ابداع آن می‌گذرد، این پرده از مد نیافتاده و با تغییراتی کوچک در طراحی یا رنگ‌ همیشه جای خود را در میان پرمصرف‌ترین‌ها حفظ کرده است. کرکره‌ها در مدل‌های افقی، عمودی، چوبی، فلزی، پارچه‌ای و پلاستیکی برای فضاهای مختلف منزل مانند آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب و فضاهای اداری استفاده می‌شوند. بزرگترین مزیت پرده‌ کرکره‌‌ نسبت به پرده‌های دیگر در این است که می‌توان میزان نور ورودی به داخل خانه را به سادگی تنظیم کرد که نمونه‌های هوشمند آن این کار را به‌طور خودکار انجام می دهند. این پرده‌ها هنگام بسته بودن بالاترین حد محرمیت و محافظت در برابر نور و هنگام جمع شدن دید کاملی به بیرون ایجاد می‌کنند. نصب، شستشو و کار با آنها ساده است. شما هم اگر به پرده‌های کرکره‌ای علاقمند شدید و می‌خواهید در دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان از آن‌ها استفاده کنید، با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه بهترین انتخاب را خواهید داشت.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انواع پرده مطالب خرید پرده، نصب پرده و تمیز کردن پرده را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه