Chidaneh.com placeholder image

هاستل تهران، “های تهران” مثل خونه خودتونه!

به قلم: تحریریه چیدانه

کوچه پس کوچه: هاستل‌ها اقامتگاه‌های ارزان با فضایی گرم و دوست داشتنی برای مسافران و توریست‌های یک کشور هستند. اگر انتظار داشتن سفری کم هزینه دارید و لذت بردن از فضاهای مختلف و منحصر به فرد یک شهر برایتان مهم تر از محل خوابتان است احتمالاً شما نیز یکی از متقاضایان اقامت در هاستل خواهید بود. با توجه به مزیت‌های اقامت در هاستل و به خصوص جذاب بودن این اقامتگاه‌ها برای توریست‌های جوان می‌توان گفت در کنار جاذبه‌ها گردشگری وجود هاستل‌های مناسب ‌در شهرهای توریستی، می‌تواند کشور را به مقصدی ارزان و راحت برای گردشگران تبدیل کند.

این هفته مهمان هاستل منحصر به فرد در تهران خواهیم بود. “های تهران" یکی از اقامتگاه‌های خوب و خوش نام برای توریست‌های شهر تهران است که معماری ساختمان و پیشینه تاریخی‌اش جذابیت این مکان را برای مهمانانش چند برابر کرده است.

قالیشویی ادیب

مطلب هاستل زی، که چندی پیش در کوچه پس کوچه سری به آن زده بودیم را از دست ندهید: خانه زی، هاستلی در شاعرانه‌ترین خیابان تهران قدیم

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

هاستل “های تهران" کجاست؟

پیش از معرفی هاستل “های تهران"  باید به این نکته اشاره کنیم که این هاستل دارای دو شعبه در دو خیابان تاریخی و فرهنگی تهران است.

شعبه اول هاستل “های تهران": شعبه خیابان بهار نزدیک به میدان هفت تیر اولین شعبه هاستل “های تهران" است که در سال 2017 (1395 شمسی) افتتاح شد. ساختمان این شعبه با یک حیاط شمالی زیبا و داشتن امکاناتی مانند 6 اتاق، آشپزخانه، اتاق کار، سالن دورهمی به یک مکان دنج و دوست داشتنی برای توریست‌ها به خصوص مسافران کوهنورد و دوچرخه سوارها تبدیل شده است. فاصله شعبه خیابان بهار تا ایستگاه هفت تیر که در خط یک متروی تهران قرار داد 7 دقیقه پیاده روی است.

مطالب بیشتر: آشپزخانه‌ سلطنتی سعد آباد، ناگفته‌هایی از مطبخ شاهان پهلوی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

شعبه دوم هاستل “های تهران": شعبه خیابان انقلاب نزدیک میدان فردوسی دومین شعبه هاستل های تهران است که در سال 2018 افتتاح شد. ساختمان شعبه انقلاب هاستل “های تهران" با عمری نزدیک به صد سال و داشتن امکاناتی مشابه اولین شعبه خود به اقامتگاه دوست داشتنی و پیشنهادی بسیاری از توریست‌ها تبدیل شده است. فاصله شعبه انقلاب هاستل “های تهران" تا ایستگاه میدان فردوسی در خط 4 متروی تهران نزدیک 6 دقیقه پیاده روی است.

مطالب بیشتر: خانه گدار، یادگاری از یک ایران دوست فرانسوی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

موقعیت مکانی هر دو شعبه هاستل “های تهران" در مرکز شهر تهران است که به جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر مانند موزه جواهرات، موزه ملی، موزه سرامیک و ظروف شیشه ای، موزه تاریخی باغ ملی، بنای اصلی تئاتر شهر، پارک هنرمدان و… نزدیک است.

مطالب پیشنهادی:  کافه عمارت دل، کافه‌ای به سلیقه ایرانی‌ها

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

بودن یک هاستل در مرکز شهر و نزدیکی آن به جاذبه‌های دیدنی و توریستی از نکات مثبت یک هاستل است که می‌تواند آن را در ابتدای لیست انتخابی مسافران خارجی قرار دهد.

مطلب موزه خانه مینایی، را از دست ندهید: خانه مینایی، موزه‌ای برای خیابان ولیعصر

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

خانه‌ای مدرن در خیابانی صد ساله

شعبه انقلاب هاستل “های تهران" شعبه انتخابی من برای تهیه گزارش است. ازهمان ابتدا که از ایستگاه متروی میدان فردوسی بیرون می‌آیم به خاطر سرمای سوزناک زمستان سعی می‌کنم تندتر قدم بردارم تا کمی گرم شوم. همزمان سعی می‌کنم چشم از فروشگاه‌های روشن و گرم و آدم‌های خیابان برندارم. کافه‌ها و رستوران‌های پر از مشتری، صدای خنده حلقه جوان‌های بیرون کافه و هیاهوی همیشگی خیابان انقلاب باز هم پیاده روی را در این گذر لذت بخش می‌کند.
بوی قهوه‌ای که تازه آسیابش کرده باشند باعث می‌شود یکبار دیگر آدرس هاستل را چک کنم. مردی با یک پاکت کاهی قدیمی در حالی که لبخند رضایت آمیزی بر لب دارد از فروشگاه قهوه فروشی بیرون می‌آید. زنگ دری سیاه رنگ و قدیمی را فشار می‌دهم: این جا هاستل “های تهران" است.

مطالب بیشتر: کافه مدام، جایی برای هم نشینی و تعامل

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

معماری هاستل “های تهران"

در راهروی ورودی خانه در حالی که چشم به سنگفرش زیبایش دارم صدای شنیدن درب چوبی را می‌شنوم. لازم نیست که دوران صد سال گذشته را هم دیده باشید، فضای دوست داشتنی و نوستالژی خانه از همان ابتدا حس تجربه‌ی بودن در تهران قدیم را به شما می‌دهد.

خانم حبیبه فتحی که در کنار خانم گلنار زمانی یکی از هم بنیان گذاران هاستل “های تهران" است با لبخندی دلنشین در آستانه در اتاق عمومی یا Hangout room ایستاده است. به دعوت ایشان وارد اتاق می‌شوم تا صحبت مان را شروع کنیم:

فضای دورهمی هاستل “های تهران" دو اتاق کنار هم است که با توجه به معماری قدیمی ساختمان که به دوران پهلوی اول مربوط است به یکدیگر راه دارد.

همان طور که در مطالب قبلی کوچه پس کوچه اشاره کردیم معماری سبک پهلوی اول دو ویژگی مهم داشته است:

  • توجه به معماری ایران باستان( تخت جمشید، پاسارگارد) و استفاده از متریال جدید بتن و آهن
  • نگاه مدرن معماران به سمت ساده سازی نمای بیرونی و اجزای درونی ساختمان‌ها

مطالب بیشتر: خانه موزه سیمین و جلال، اینجا را به سیمین عزیزش تقدیم کرد

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

اتاق عمومی یک فضای خودمانی و راحت برای مهمانان هاستل “های تهران" است که در آن به گپ و گفتگو با یکدیگر، خواندن کتاب، وبلاگ نویسی و … می‌پردازند.

روی دیوار اتاق عمومی هاستل “های تهران" تابلوهای نقاشی چاپی “ننه حسن"، تاقچه ایرانی، ساز سه تار و وسایل تزیینی بومی دیگرمثل روسری‌های زیبای ترکمن که به زیبایی به رومیزی میزها در آمده است به چشم می‌خورد.

–  خانم فتحی این جا ساختمون زیباییه! کمی از تاریخ این ساختمون و صاحب خونه‌های قبلیش برامون بگید:

«ممنون از نظرتون. مالک اولیه این ساختمان یک از ارمنی‌های آن زمان به نام دکتر بغوسیان بودند که فرزندان ایشان این خانه را به مالک فعلی فروختند. زمانی که ما ساختمون رو تحویل گرفتیم اینجا تبدیل به یک انباری شده بود که خرابی‌های زیادی داشت و در واقع به حال خودش رها شده بود. چهره‌ای که شما امروز از این ساختمون می‌بینید پس از مرمت و بازسازی شبانه روزی به این جا رسیده.»

– مرمت را در کدام یک از قسمت‌های ساختمان انجام دادید؟

« سعی کردیم قسمت‌های سالم اجزای نمای بیرونی و درونی ساختمان را حفظ کنیم. به عنوان مثال قاب‌های چوبی تمامی درها و پنجره‌های ساختمان مربوط به همان دوران است و در مرمت تغییرشان ندادیم. کفپوش‌های حیاط و ساختمان از نوع سنگی که به معماری آن زمان  نزدیک بود انتخاب شد. قسمت‌هایی را که ما به ساختمان اضافه کردیم آشپزخانه و حوض داخل حیاط، سرویس‌های بهداشتی در هر طبقه، تعویض شیشه پنجره‌ها و کارهای جزئی دیگر بود.»

مطالب بیشتر: موزه منیر فرمانفرمائیان در باغ نگارستان، هنرمندی که جعبه دردِ دل ساخت

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

حیاط هاستل “های تهران"

ذوق دیدن قمستهای دیگر این خانه قدیمی را دارم. به همراه خانم فتحی به سمت حیاط هاستل راه می‌افتیم. پیش از ورود به حیاط، فضای زیبا و دنج زیر پله طبقه اول توجه‌ام را به خود جلب می‌کند. معماری زیر پله به شکل طاق ضربی ایرانی است. خانم فتحی در مورد مرمت این قسمت از ساختمان می‌گویند: « فضای زیر پله این جا قبلاً یک دستشویی ایرانی بود که در هنگام مرمت ساختمان این قسمت حذف شد. درست در همان زمان و هنگام برداشتن گچ کاری دیوار ما به آجر چینیهای طاقی زیبایی برخوردیم که دوباره آن را احیا کردیم.»

مطالب پیشنهادی: خانه کاظمی تهران، طهران قدیم هنوز نفس می‌کشد!

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

فضای سبز زیر پله هاستل تهران با طاقچه‌ای که هنگام مرمت ساختمان به آن اضافه شده آن قدر برایم جذاب است که لحظه‌ای آرامم کند و لبخندی را بر روی لبانم بنشاند. لحظه‌ای بعد در حیاط هاستل ایستاده‌ایم. تک درختی زیبا که گویی شاخه‌هایش سعی در رسیدن به آبی آسمان را دارند، در کنار گلدان‌ها سبز اطراف حیاط حس بودن در یک باغ کوچک ایرانی را به بیننده می‌دهد. روی دیوار یک دست سازه حصیری زیبا در کنار یک کوزه فیروزه‌ای بزرگ فضایی به سبک بوهو را بوجود آورده است. با این که زمستان است و هوا زود تاریک می‌شود اما زیبایی حیاط و فضای گرم و صمیمی ان را می‌توان به خوبی حس کرد.

صدای باز شدن یک درب چوبی توجه‌ام را به خود جلب می‌کند. خانم فتحی روی پله‌های ورودی زیر زمین ایستاده است و یکی از اتاق‌های خصوصی هاستل را که مراحل پایانی مرمتش را می‌گذراند نشانم می‌دهند. این اولین بار است که روی پله‌های زیر زمین یک خانه قدیمی ایستاده‌ام. اتاق اینجا فضایی کاملاً دنج دارد که مدیران مجموعه فضای خوبی را برای مسافرانی که به دنبال اقامت خصوصی هستند ایجاد کرده‌اند.

مطالب بیشتر: خانه وارطان، خانه‌ای ساده اما دلنشین

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

وارد آشپزخانه‌ مجموعه هاستل “های تهران" می‌شوم. رومیزهای رنگارنگ، اکسسورهای قدیمی و نوستالژِی به سبک آشپزخانه‌های ایرانی یک فضای دورهمی گرم و صمیمانه دیگری را نیز در این قسمت از هاستل تهران ایجاد کرده است. نمای آشپزخانه هاستل نیز آجری است که با توجه به نمای اولیه ساختمان انتخاب شده است.

مطالب بیشتر: کافه_سفال آنسو، جذاب ترین کافه در سرزمین سفال ها

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

به سمت طبقه دوم ساختمان خانه می‌رویم. فضای زیبا و ساده پاگرد طبقه دوم باعث می‌شود در همان جا برای لحظه‌ای در کنار گلدان سبز کنار پنجره بایستم:

– خانم فتحی فضای خودمانی و گرم هاستل شما در همه طبقه‌ها حفظ شده است. کمی در مورد دکوراسیون داخلی هاستل “های تهران" برایمان بگویید.

«بیشتر وسایل تزیینی این مجموعه از نقاط مختلف ایران انتخاب شده است. سفره‌های قلمکار اصفهان، روسری‌های زیبای ترکمن که در آشپزخانه دیدید، سبدهای حصیری از شمال ایران و وسایل دیگری که سعی کردیم در چیدمان از امکانات داخلی و بومی خودمان استفاده کنیم. همان طور که بعداً برایتان توضیح می‌دهم با توجه به دوستدار محیط زیست بودن هاستل “های تهران" ما به جای خرید اکسسوری از اشیا ساده‌ای که شاید در حالت عادی توسط افراد دور انداخته شود استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال مبل‌های قدیمی خانه‌هایمان را تعمیر کردیم و الان در هاستل از آن‌ها استفاده می‌کنیم.»

مطالب پیشنهادی: کافه کتاب دارالخلافه، همه چیز در مورد اولین کافه_کتابخانه ایران

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

در طبقه دوم اتاق‌های مشترک یا Dormitory به همراه اتاق‌های خصوصی قرار دارند. که دکوراسیون داخلی اتاق‌ها تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک است. کوسن‌های بافت ترکمن، تابلوهای مدرن سبک قاجاری، و دیوارهای تک رنگ اتاق‌های هاستل “های تهران" فضایی جذاب و در عین حال آرامش بخش را برای مهمانان این هاستل فراهم می‌کند.

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

در پاگرد طبقه سوم تابلو چاپ شده‌ای از هنرمند کامران روستا دیده می‌شود که مدیران مجموعه با اجازه از ایشان آن را بر روی دیوارهای این قسمت نصب کرده‌اند که حتما توجه مسافران را به زیبایی و چشم نواز بودن فرهنگ ایرانی جلب خواهد کرد.

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

هر 4 اتاق طبقه سوم هاستل تهران فضای خصوصی دارند و مدیران مجموعه با استفاده از تابلوهای مدرن ایرانی و وسایل تزیینی سنتی و مدرن فضایی هماهنگ با فضای کل هاستل را ایجاد کرده‌اند.

مطالب بیشتر: گالری نبشی، خیلی آرام، خیلی آبی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

 

از خانم فتحی در مورد شعبه اول هاستل “های تهران" و میزان مرمت ساختمان خیابان بهار سوال می‌پرسم:

«زمان ساخت هاستل “های تهران" شعبه بهار نزدیک شصت سال پیش و مربوط به سالهای 1320 تا 1330 است.  میزان مرمت آن ساختمان بیشتر بود و ما مجبور به حذف برخی از دیوارهای خانه شدیم. باغچه‌های حیاط خانه را عریض تر کردیم و سنگفرش حیاط  چیزی که در مرمت آن خانه سعی کردیم حفظ کنیم درهای چوبی و پیش بخاری‌های مربوط به معماری آن زمان بود. تغییر بزرگ ما در ساختمان خیابان بهار حذف آشپزخانه طبقه اول و تبدیل آن به یک اتاق با سرویس بهداشتی بود. تراس طبقه دوم را هم با دیوار کشی و اضافه کردن کابینت به آشپزخانه جدید تغییر کاربری دادیم.»

مطالب پیشنهادی: پارادایس هاب باغ بهشت، جایی برای خلاقیت بیشتر

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

هاستل “های تهران" دوستدار محیط زیست

با توجه به رویکرد جهانی به مسئله توسعه پایدار و حفظ محیط زیست مجموعه هاستل “های تهران" توانسته است با انجام کارهای زیر در این راه گام های موثری را بردارد:

  •  استفاده از خاک گلدان‌ها و باغچه برای پرورش سبزی مورد نیاز هاستل
  • استفاده از کلوچه‌های محلی و خانگی به جای خریدن نمونه‌های کارخانه‌ای
  • در نظر گرفتن قسمت غذای اشتراکی در یخچال و اختصاص دادن آن به نیازمندان برای جلوگیری از اسراف و دور ریز غذا
  • استفاده از آب حوض حیاط برای آبیاری باغچه‌ها و گلدان‌ها یا شتشوی قالی‌های اتاق‌ها
  • نصب شیشه دو جداره برای کاهش مصرف انرژی
  • در اختیار گذاشتن ساک‌های خرید پارچه‌ای برای مهمانان هاستل
  • اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا
  • تخفیف ویژه برای دوچرخه سواران و فعالان محیط زیست

مطالب بیشتر: رستوران طهرونچی، صرف غذا با خاطرات طهران قدیم

 

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

سجاد یزدانی
های تهران هاستل
سجاد یزدانی

با این که دیرم شده است اما دوست دارم باز هم به پاگرد طبقه دوم بروم یا لب حوض حیاط بنشینم. سری به آشپزخانه بزنم و به داستان مسافران جاهای دور و نزدیک دنیا گوش کنم. به تراس طبقه دوم فکر می‌کنم. شاید اگر مسافر ایران بودم خاطرات سفرم را در تراس طبقه دوم می‌نوشتم و از خوشمزه بودن انجیرهای درخت هاستلم تعریف می‌کردم.

از حبیبه خداحافظی می‌کنم قبل از ترک هاستل “های تهران" به او می‌گوییم که کار شما و گلنار به عنوان اولین زنانی که تصمیم به راه اندازی هاستل برای گردشگران خارجی در تهران را گرفتید برای همه‌ ما ارزشمند و قابل احترام است و برای او و مجموعه‌اش آرزوی موفقیت میکنم.  

اگر به خواندن مطالب کوچه پس کوچه علاقمند هستید این لینک‌ها را ببینید:

عمارت روبرو،وعده‌گاه هنرمندان

کافه خانه مقدم، صرف نوشیدنی با خاطرات قاجاری!

خانه‌‌ فرهنگ رایزن، بازگشت دوباره خانه 80 ساله!

خانه فاموری، کافه دنج این روزهای تابستان!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه