Chidaneh.com placeholder image

مشخصات فرش ماشینی خوب چیست؟ 20 معیار انتخاب فرش ماشینی

به قلم: گلنار

فرش یکی از صنایع اصیل و جزء اصلی خانه‌های ایرانی است. فرش ماشینی به‌عنوان یکی از انواع اصلی فرش علاوه بر کاربرد به عنوان کفپوش، با نقش و رنگ خود موجب زیبایی و جلوه خانه نیز می‌شود. فرش ماشینی خوب خصوصیات زیادی چون تنوع طرح و رنگ و کیفیات مختلفی دارد که بهتر است قبل از خرید به آن‌ها توجه شود. البته میزان توجه به مشخصات فرش ماشینی خوب با توجه به اولویت‌های افراد متفاوت است. برای مثال بعضی تنها به زیبایی و کیفیت فرش اهمیت داده و به قیمت فرش اهمیت کمتری می‌دهند، اما برای برخی خرید فرش ارزان قیمت به اندازه کیفیت آن اهمیت دارد. در مطالب قبلی به طور کامل در مورد راهنمای خرید انواع فرش صحبت شد. در این مقاله از چیدانه، مشخصات فرش ماشینی خوب و درجه یک و معیارهای انتخاب فرش ماشینی با کیفیت و مناسب برای افراد مختلف و انواع دکوراسیون را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید…

شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا
جدیدترین مدلهای فرش ماشینی کاشان
شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا

چوب و هنر

سرای فرش گلستان
فرش ماشینی دیبا قرمز نارنجی
سرای فرش گلستان

گالری فرش خسروی
فرش وینتج ماشینی با طرح مدرن
گالری فرش خسروی

ویژگی‌های فرش ماشینی خوب

امروزه فرش ماشینی، یکی از گزینه‌های اصلی در انتخاب فرش به‌حساب می‌آید. ویژگی‌های مهم و با اهمیت که در انتخاب و خرید فرش ماشینی خوب باید در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است؛

  • شانه و تراکم بالا
  • جنس الیاف و نخ فرش
  • دستگاه بافت فرش
  • میزان پرزدهی
  • شناسنامه فرش

گالری فرش ماشینی فیروزه
فرش ماشینی وینتج دو‌رنگ مدل جدید
گالری فرش ماشینی فیروزه

شانه و تراکم فرش ماشینی خوب

از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرش ماشینی خوب میزان تراکم و شانه آن است. با افزایش شانه و تراکم، کیفیت بافت فرش و زیبایی و ظرافت طرح و نقوش فرش بالاتر می‌رود. تراکم عرضی یا شانه فرش تعداد گره‌ها در یک متر عرض فرش است. تراکم طولی یا تراکم فرش تعداد گره‌ها در طول فرش است. هر قدر تراکم فرش بیشتر باشد، بافت آن فشرده‌تر می‌شود و تراکم بالا موجب دوام و استحکام فرش می‌شود. فرش‌های ماشینی موجود در بازار معمولا 700 شانه، 1000 شانه و 1200 شانه هستند؛

گالری فرش جزایری
فرش ماشینی 700شانه گل برجسته
گالری فرش جزایری

فرش ماشینی 700 شانه؛

فرش 700 شانه از پرفروش‌ترین انواع فرش ماشینی با تراکم 2550 است. معمولا فرش‌های 700 شانه درجه یک به‌صورت 8 یا 10 رنگ با دستگاه‌های جدید بافته و به بازار عرضه می‌شود.

گالری فرش جزایری
فرش 1000 شانه ماشینی با طرح ایرانی
گالری فرش جزایری

فرش ماشینی 1000 شانه؛

فرش‌های 1000 شانه از فرش‌های جدید بازار هستند که با الیاف خیلی ریز بافته می‌شوند. در فرش‌های 1000 شانه از الیاف اکریلیک هیت ست شده، به صورت 10 رنگ استفاده می‌شود. تراکم این فرش‌ها در حدود 3000 است.

فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان
فرش 1200 شانه تراکم 3600
فرش کاشان : خرید مستقیم فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان - قالی کاشان

فرش ماشینی 1200 شانه؛

فرش‌های 1200 شانه، فشردگی، مقاومت و عمر بالایی دارند و به فرش‌های طرح دستبافت معروف هستند. این فرش‌ها جزو فرش‌های لوکس با تراکم 3600 بوده، به صورت 8 رنگ و از باکیفیت‌ترین الیاف بافته می‌شوند.

سرای فرش گلستان
فرش ماشینی دیبا زرد و بنفش
سرای فرش گلستان

جنس الیاف به کار رفته در فرش ماشینی خوب

از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش ماشینی خوب و با کیفیت نوع الیاف و نخ به کار رفته در تار و پود آن است. چراکه هر چقدر کیفیت الیاف بیشتر باشد، کیفیت فرش نیز بالاتر خواهد بود. انواع الیاف فرش ماشینی شامل موارد زیر است؛

فرش سورنا
هالیدی
فرش سورنا

فرش ماشینی با آکریلیک هیت‌ست شده؛

بهترین الیاف فرش ماشینی خوب نخ آکریلیک هیت ست شده است. از خصوصیات نخ هیت ست شده، مقاومت در مقابل حرارت و گرما، نور خورشید و مواد شوینده، عدم ایجاد حساسیت و پرزدهی، کیفیت، شفافیت و طول عمر بالاست.

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی وینتج مدرن مشبک پلی استر
گالری فرش خسروی

فرش ماشینی با پلی استر؛

این نوع فرش پرز بسیار کمی دارد و نوعی عایق در کف است. بیشتر در فرش‌های با شانه و تراکم پایین از این الیاف استفاده می‌شود. الیاف پلی استر بسیار براق است و این باعث زیبایی و چشم‌نواز شدن نقوش فرش می‌شود. برای خرید فرش پلی استر، باید فرش را روی زمین بببینید، چراکه درصورت آویزان بودن، رنگ واقعی آن مشخص نمی‌شود. 

الیاف نایلونی

الیاف نایلونی در فرش ماشینی؛

این فرش‌ها مقاومت و طول عمر بالایی دارند و به نسبت ارزان‌تر هستند اما به‌راحتی گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب می‌کنند و برای فضایی که میزان رفت‌وآمد و آلودگی زیاد است مناسب نیستند.

فرش ماشینی خوب جنس اولفین

فرش ماشینی با الیاف اولفین؛

رطوبت به این فرش‌ها آسیبی نمی‌زند بنابراین برای مناطق مرطوب و مجاور دریا مناسب است و سریع تمیز می‌شوند. از نقاط ضعف ضعف فرش ماشینی با الیاف اولفین تغییر شکل فرش در طولانی مدت و کش ‌آمدن آن است.

فرش ماشینی با نخ جوت

فرش ماشینی با نخ جوت؛

نخ جوت از جنس کنف بنگلادشی است. در صنایع نساجی از کنف برای عایق بندی سرما و الکتریسیته استفاده می‌شود. در فرش ماشینی خوب از نخ جوت کنف با مزایای زیاد، استفاده می‌شود.

نخ ترک در فرش ماشینی

نخ ترک در فرش ماشینی؛

از نخ‌های مرغوب و وارداتی که در بافت انواع فرش ماشینی استفاده می‌شود، نخ ترک است. خصوصیات این نوع نخ بسیار شبیه نخ های اکرلیک هیت ست شده است.

فرش ماشینی برایت

فرش ماشینی با نخ برایت؛

نخ برایت در واقع نخ آکریلیک هیت ست شده است که در فرآیندی، درخشش آن زیاد و مقاومت آن کمتر می‌شود. فرش ماشینی که با نخ برایت بافته شده باشد، درخشان‌تر و لطیف‌تر بوده اما عمر پایینی دارد.

بازار آنلاین فرش ایرانیان
جدیدترین طرح‌های فرش ماشینی
بازار آنلاین فرش ایرانیان

بهترین دستگاه بافت فرش ماشینی خوب

اولین دستگاه‌های بافندگی، فرش‌هایی با شانه 350 و تراکم 900 تولید می‌کردند اما ماشین‌های بافندگی جدید می‌توانند فرش‌هایی با شانه 1500 و تراکم 4500 با کیفیت بالا تولید کنند. بهترین دستگاه بافندگی فرش 700 شانه نوع HCPx2، فرش 1000 شانه HCIx2 و فرش 1200 شانه نوع vandewiele – HCIx2 است. از مشخصات فرش ماشینی خوب که توسط دستگاه‌های جدید تولید می‌شود اینست که ضایعات نخ و پشت فرش‌ها، داخل خود فرش بافته شده، فرش فشردگی بیشتری دارد و خاب روی فرش نیز مرغوب‌تر است.

سرای فرش گلستان
فرش ماشینی دیبا سرمه ایی تیره
سرای فرش گلستان

میزان پرزدهی در فرش ماشینی خوب

بیشتر فرش‌های ماشینی در ابتدا، پرزدهی زیادی دارند که به دلیل به دلیل تازه بودن فرش است. اما با گذشت زمان این پرزها باید کمتر شود. اگر فرش ماشینی با گذشت زمان، هنوز پرز زیادی می‌دهد، از الیاف سست و نامرغوبی در بافت فرش استفاده شده است. در زمان خرید می‌توان با دست کشیدن روی فرش، میزان پرزدهی که از مشخصات اصلی فرش ماشینی خوب است را بررسی کرد.

فرش مشهد اردهال
فرش 1600 شانه ابریشم طرحدار
فرش مشهد اردهال

فرش ماشینی خوب دارای شناسنامه

وجود شناسنامه فرش ماشینی خوب، نشان از معتبر بودن تولید کننده آن است. بیشتر کارخانه‌های تولید کننده، شناسنامه را پشت فرش نصب می‌کنند. بهتر است فرش ماشینی بدون شناسنامه نخرید.

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی پلی استر
گالری فرش خسروی

دیگر مشخصات فرش ماشینی خوب که باید در نظر گرفته شود؛

  • عدم وجود پارگی، سوراخ یا وصله در فرش
  • عدم وجود سوختگی و آب شدن نخ‌ها در فرش
  • استفاده استاندارد از چسب آهار
  • نداشتن کسری یا اضافی در ارتفاع نخ خاب
  • عدم وجود عیب و نقص یا تکرار سیلندر در طرح و نقش فرش
  • عدم وجود سرنخ‌هایی در پشت فرش یا قلاب خوردگی
  • قرارگیری دقیق ریشه‌های فرش با طول و فاصله مشخص و در یک راستا
  • عدم وجود دو پودی در فرش در صورت پاره شدن نخ در زمان بافت
  • عدم وجود جای خالی در سطوح فرش
  • عدم نقص یا گیر کردن در هارنیش یا به اصطلاح قفسه بافی
  • عدم مشکل در تعداد رنگ قالی

سرای فرش گلستان
فرش ماشینی دیبا زرد و سرمه ایی
سرای فرش گلستان

معیار انتخاب فرش ماشینی خوب

معیارهای مختلفی برای انتخاب فرش ماشینی خوب وجود دارد. معیارهای مهم برای افراد مختلف، و کاربردهای گوناگون فرش متفاوت است. از مهمترین معیار انتخاب فرش ماشینی خوب و مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

عرضه انواع فرش ماشینی شهر کاشان با کیفیت
عکس های فرش 700 شانه فروشگاه
عرضه انواع فرش ماشینی شهر کاشان با کیفیت

مشخصات فرش ماشینی خوب و ارزان

اگر می‌خواهید فرشی مناسب و ارزان قیمت خریداری کنید، فرش‌های 700 شانه انتخابی مناسب هستند. چراکه در مقایسه با فرش‌های 1000 ، 1200 و 1500 شانه قیمتی ارزان‌تر داشته و این ارزان بودن به دلیل بی‌کیفیت بودن این فرش نیست و علت آن استفاده از تراکم و شانه کمتر است. ضخامت این فرش از دیگر فرش‌های ماشینی با تراکم بالا بیشتر بوده که باعث افزایش طول عمر آن شده و می‌توان از آن در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد استفاده کرد.

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی پلی استر وینتج کلاسیک
گالری فرش خسروی

معیار انتخاب فرش ماشینی خوب و زیبا

اگر می‌خواهید فرشی با طرح و نقشه زیبا داشته و برای قیمت محدودیتی ندارید، می‌توانید فرش‌های 1200 و 1500 شانه را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک فرش زیبا با هزینه مناسب خریداری کنید، فرش 1200 شانه اما اگر یک فرش تزیینی و طرح دستباف می‌خواهید، فرش 1500 شانه بخرید چراکه این فرش‌ها به‌دلیل تراکم بالا، بسیار شبیه فرش دستباف و اصطلاحا طرح دستباف هستند.

بازار آنلاین فرش ایرانیان
جدیدترین طرح‌های فرش ماشینی
بازار آنلاین فرش ایرانیان

مشخصات فرش ماشینی خوب با توجه به فضای مورد نظر

باید با توجه به دکوراسیون و کاربرد فضای مورد نظر خصوصیات فرش ماشینی خوب را انتخاب کنید. فرش پذیرایی با فرش اتاق خواب و آشپزخانه از نظر طرح، رنگ و جنس کاملا متفاوت است. برای مثال مناسب‌ترین فرش برای آشپزخانه گلیم است چراکه شستشوی راحتی داشته و کثیفی‌ها را نشان نمی‌دهد اما فرش‌های ماشینی به دلیل زود کثیف شدن انتخاب مناسبی برای آشپزخانه نیستند. برای اتاق خواب نیز فرش‌های سنتی انتخابی مناسبی نبوده و بهتر است از فرش‌های مدرن و فانتزی استفاده شود یا برای پذیرایی یا تابلو فرش بهتر است از فرش‌های ماشینی ابریشمی یا ابریشم نما استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب فرش در دکوراسیون را بخوانید.

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی خشتی دارای رنگبندی
گالری فرش خسروی

معیار انتخاب فرش ماشینی خوب با توجه به سبک زندگی

برای انتخاب فرش ماشینی خوب، باید به نوع سبک زندگی افراد نیز توجه کرد. برای سبک مدرن فرش ماشینی مدرن با طرح‌های ترک و در سبک‌های اصیل ایرانی می‌توان از بین طرح‌های اسلیمی، شکارگاه و شاه عباسی طرح مورد نظر را انتخاب کرد. طرح‌های دیگری نیز وجود دارد، مانند طرح افشان که در آن از گل و لچک استفاده نشده و می‌توان با توجه به سبک طراحی داخلی خانه از آن‌ها انتخاب کرد. طرح فرش ماشینی باید طبق سلیقه شما انتخاب شود، برخی طرح‌های ساده و برخی دیگر فرش‌های پر نقش و نگار را می‌پسندند.

بازار آنلاین فرش ایرانیان
جدیدترین طرح‌های فرش ماشینی
بازار آنلاین فرش ایرانیان

ابعاد مناسب، معیار انتخاب فرش ماشینی خوب

فرش‌های ماشینی در ابعاد مختلف بافته می‌شوند و افراد با توجه به اندازه فضای مورد نظر، فرش را خریداری می‌کنند. از رایج‌ترین ابعاد فرش‌های موجود در بازار، فرش 6 متری، 9 متری و 12 متری است. بهتر است ابعاد فرش ماشینی خوب از اندازه اتاق کوچک‌تر باشد تا فرش زیر مبل‌ها نرود و فضای اتاق را کامل نپوشاند چرا که در غیر این صورت فضای اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد و نازیبا به نظر می‌رسد. فرش را متناسب با ابعاد باز بین مبل‌ها خریداری کنید. در اتاق خواب نیز ابعاد فرش را متناسب با قرارگیری کنار تخت انتخاب کنید. برای خانه‌های کوچک، بهتر است فرش‌های رنگ روشن انتخاب شود تا فضای منزل بزرگتر نشان داده شود. برای اطلاعات بیشتر مطلب فرش چند متری بخرم؟ را بخوانید.

شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا
جدیدترین مدلهای فرش ماشینی کاشان
شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا

هایپرفرش؛ هایپرمارکت تخصصی فرش ماشینی
فرش سیزان کد 70011
هایپرفرش؛ هایپرمارکت تخصصی فرش ماشینی

شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا
فرش ماشینی نویان
شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا

کلام پایانی

فرش ماشینی از انواع فرش بوده و از مهم‌ترین اجزای دکوراسیون داخلی منازل امروزی به‌حساب می‌آید. انتخاب فرش ماشینی خوب و باکیفیت از دغدغه‌ای مهم در خرید فرش است. فرش‌ ماشینی با طرح و رنگ‌های متنوع و کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شود. معمولا تشخیص مشخصات فرش ماشینی خوب و درجه یک برای افراد کار دشواری است و هرکسی قادر به شناخت فرش خوب و با کیفیت نیست. به‌طور کلی ویژگی‌های فرش ماشینی خوب به عواملی چون تعداد شانه و تراکم، کیفیت الیاف و نخ به‌کار رفته شده در بافت فرش، دستگاه بافت و میزان پرزدهی فرش بستگی دارد و معمولا این فرش‌های با کیفیت دارای شناسنامه هستند. اگر شما هم می‌خواهید از فرش ماشینی خوب و با کیفیتی در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه به‌راحتی بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید انواع فرش مطالب نکات مهم در خرید فرش دستباف، فرش دستباف بخریم یا ماشینی و تفاوت فرش با گلیم را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه