Chidaneh.com placeholder image

مراحل ساخت ساختمان چیست؟

به قلم: سمانه زارعی

زمین خالی روبروی خانه که هر روز از پنجره میبینید، قرار است تبدیل به یک ساختمان شود! هر روز یک قسمتش را می ­سازند و پس از ماه ­ها یک ساختمان کامل و نو و آماده اسباب­ کشی خواهد بودساخت ساختمان مراحل مختلف و پیچیدگی­ های خودش را دارد. در این مطلب با کلیت مراحل ساخت ساختمان آشنا می­ شوید. برنامه ­ریزی و ساخت خانه اصول خاص خودش را دارد و هر مرحله پر از جزییات و قوانین مختلف است. این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

چوب و هنر

گروه معماری رنیک
طراحی و اجرای نما
گروه معماری رنیک

مراحل ساخت خانه

در ادامه مطلب مراحل صفر تا صد ساخت ساختمان به طور کلی آوده شده است. این مراحل اصلی در ساخت خانه است و هریک جزییات زیادی دارد که در این مطلب نمی­ توان به آنها پرداخت. مراحل ساخت خانه شامل دو مرحله کلی: مراحل غیرعملیاتی ساختمان و مراحل عملیاتی ساخت است.

 

گروه معماری رنیک
طراحی جذاب محوطه بیرونی ویلا
گروه معماری رنیک

مراحل ساخت ساختمان: کارهای غیرعملیاتی

به طور کلی مراحل ساخت ساختمان را می توانیم در دسته های زیر خلاصه کنیم:

1.مکان­ یابی یا انتخاب منطقه برای ساخت خانه

برای انتخاب منطقه ­ای برای ساخت ساختمان عوامل بسیار زیادی مانند: قیمت زمین در منطقه، دسترسی ­ها، امکانات منطقه، تراکم ساختمان و جمعیت در منطقه، مجوز ساخت و… تاثیر گذار است. همیشه از مشاوره و نظر یک معمار آگاه و با تجربه درباره قوانین ساخت برای تایید و چک کردن نقطه ای که در نظر دارید، استفاده کنید. معمار باید قادر باشد شما را با توجه به اصول، شرایط خاک و آخرین قوانین مربوط به قطعه زمین مورد نظرتان، شما را راهنمایی کند.

2.خرید زمین یا خانه فرسوده

ساخت خانه را می­ توانید در یک زمین خالی و یا در جای یک خانه فرسوده انجام دهید. معیار انتخاب زمین برای ساخت خانه برای فردی که می ­خواهد برای خانواده ­اش ساختمان بسازد با فردی که کارش ساختمان­ سازی است متفاوت خواهد بود. توجه کنید که سند زمین و خانه مورد نظر نباید از نظر قانونی و حقوقی مشکلی داشته باشد.

از دفتر مقامات محلی مثل دهیاری یا شهرداری تحقیق کنید که در زمین مورد نظرتان، ایرادی برای ساخت خانه در آن نقطه خاص وجود نداشته باشد. همچنین، اطمینان یابید که زمین مورد نظرتان مشکل قانونی ندارد.

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه های فرسوده؛ یک آپارتمان چطور دو برابر می شود؟!

 

3.اخذ مجوز ساخت

پس از اینکه منطقه را انتخاب کردید و زمین مناسبی را خریداری کردید می توانید مجوز ساخت را تهیه کنید. مراحل اخذ مجوز ساختمانی شامل: تشکیل پرونده، بازدید، دستور نقشه، طراحی نقشه معماری، پرداخت عوارض، تهیه مدارک پیش نویس و چاپ پروانه و یا مجوز ساخت است.

 

انتخاب معمار

4.انتخاب معمار 

حالا شما یک زمین دارید که نیاز به طراحی ساختمان دارد و این کار معمار است. اگر معمار کاربلدی را می شناسید که زمان زیادی صرف انتخاب یک معمار نخواهد شد. راجع به نیازها و درخواست های خود با معمار صحبت کنید. او شماتیکی برای چیدمان اتاق ها، پیدا کردن بهترین مکان مبلمان و استفاده از فضا ترسیم می کند و برای کاربرد بهتر فضا پیشنهاداتی ارائه خواهد داد. در ابتدا طرح دو بعدی ای ایجاد و در ادامه یک مدل سه بعدی ساخته می شود. شما می توانید با معمار و تیمش مشورت کنید تا مدل سه بعدی نهایی را مطابق با سلیقه شما توسعه دهد. یک معمار دارای مجوز می­تواند برای اخذ تاییدیه طرح نهایی از شهرداری اقدام کند.

مطلب پیشنهادی: چگونه یک معمار خوب شویم؟

5.قرارداد با پیمانکار ساخت ساختمان

انتخاب پیمانکار و بستن قرارداد با پیمانکار اولین قدم عملی در ساخت خانه است. قبل از بستن قرارداد با پیمانکار از کیفیت کار و سابقه کار پیمانکار مطمئن شوید و کار را به کاردان بسپارید. می­ توانید برای انجام مراحل مختلفی از کار مانند: پی کنی و گودبرداری، اجرای اسکلت بتنی، اجرای سقف و.. با یک پیمانکار قرارداد ببندید.

 

دیوار سبک دیوار پیش ساخته پلی استایرن
اجرای دیوار پیش ساخته ساختمان مدرن
دیوار سبک دیوار پیش ساخته پلی استایرن

مراحل ساخت ساختمان: کارهای عملیاتی

1.پاکسازی محل ساخت

همانطور که گفتیم ممکن است شما بخواهید به جای یک خانه فرسوده ساختمانی نو بسازید در نتیجه باید عملیات تخریب و جابه­ جایی نخاله­ ها انجام گیرد. اگر زمین خالی است باید از سنگ، زباله و.. تمیز شود. در صورتی که تپه و یا زمین گودی دارد باید طبق اصول خاک برداری و یا خاک ریزی شود. تمام این اقدامات با هم پاکسازی محل ساخت نامیده می شود. پس از آن ساخت خانه با پی سازی ساختمان شروع می­ شود که مراحل آن در ادامه بیان شده است.

 

ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار
مدرسه کودکان استثنایی
ویلا سازی و دکوراسیون داخلی دکویار

2.پی ریزی ساختمان

  • گودبرداری

پی سازی ساختمان اولین کار عملیاتی در زمین است که نشانه ­ای از اجرای ساخت یک ساختمان دارد. و اولین کار در پی سازی گود برداری است. این کار باید به صورت کاملا اصولی انجام شود تا کمترین مزاحمت و آسیب به کارگران، همسایه ­ها و ساختمان­ های مجاور وارد شود. میزان گودبرداری براساس عواملی مانند: تعداد طبقات، وجود پارکینگ، مساحت زمین و.. انجام می­ شود.

 

  • ریختن بتن مگر

قبل از اجرای فونداسیون یک لایه بتن مگر یا همان سیمان مگر (کم سیمان) اجرا می ­شود. این کار از خوردگی پی­ ها و فرسایش آنها جلوگیری می­ کند.

 

  • آرماتوربندی

فنداسیون بخش پایینی یک ساختمان است و بار گرانشی ساختمان را به زمین منتقل می کند. فنداسیون با توجه به طرح هایی که توسط معمار تهیه شده پیاده سازی می شود. در این کار فاکتورهایی مانند اندازه، عمق، طول و پهنای پایه، نوع پایه در نظر گرفته می شوند. اجرای فونداسیون با آرماتوربندی شروع می­ شود. در آرماتوربندی با استفاده از میلگرد سطح بنا شبکه بندی می­شود. همه ساختمان­ ها که اسکلت بتنی و یا فلزی دارند به آرماتور بندی احتیاج دارند.

 

بازسازی و معماری فلورانس
ساخت ویلا صفر تا صد
بازسازی و معماری فلورانس

3.اجرای اسکلت ساختمان

بعد از پی ریزی ساختمان، ساخت اسکلت ساختمان شروع می ­شود. اسکلت ساختمان ­ها با استفاده از فلز و یا بتن اجرا می­ شوند. در ابتدا ستون ­ها به خصوص ستون ­هایی که بار بیشتری تحمل می ­کنند (ستون­های باربر) ساخته م ی­شوند و بعد از آنها ستون­های دیگر را می­ سازند.

اسکلت بندی موجب حفظ وزن ساختمان و محافظت از آن در برابر فشارها و تنش ها می گردد. اسکلت بندی شامل ستون ها و تیرچه ها شده و بایستی مطابق اصول پیاده سازی شوند، به گونه ای که وزن ساختمان به طور متعادل توزیع شود. 

مطلب پیشنهادی: وال پست ساختمان چه فایده ای دارد؟

 

دفتر معماری نهم
ساخت و ساز ساختمان به صورت حرفه ای
دفتر معماری نهم

4. اجرای سقف، پله و دیوار

بعد از اسکلت بندی ساختمان، ساخت سقف شروع می ­شود. در گذشته از آجر برای پرکردن سطح سقف استفاده می شد ولی امروزه مصالح و روش­ های نوینی برای ساخت سقف وجود دارد که عایق حرارت و صدا هم هستند. پس از سقف پله ها ساخته می شوند. تعداد و جهت چرخش راه پله با توجه به اصول و استانداردها باید اجرا شود. و پس از آن نوبت دیوارچینی است. دیوارها با استفاده از آجر و یا قطعات پیش ساخته، ساخته می­ شوند.

مطلب پیشنهادی: اجرای سقف کاذب و روش های اجرای آن در ساختمان

 

کناف و معماری داخلی  آتیمان
اجرای صفر تا صد برج مسکونی میکا در شهر زیبا
کناف و معماری داخلی آتیمان

5.اجرای تاسیسات

در این مرحله عایق ­های حرارتی و صوتی انجام می شوند و پس از آن لوله ­کشی های گاز، آب و برق کشی شروع می شود.

مطلب پیشنهادی: تاسیسات، با موتورخانه­ ها بیشتر آشنا شوید

 

6.پوشش دیوارها

در این مرحله یک سطح یک و نیم تا دو سانتیمتری از گچ و خاک روی دیوارها کشیده می شود این مرحله برای پوشش اتصالات ضروری است. گاهی برای ایجاد مقاومت بیشتر لایه ­ای از بتن را قبل از گچ روی سطح دیوار استفاده می کنند. گچ کاری و سیمان کاری با اهداف زیر انجام می شود:

  • برای محکم کردن ساختار ساختمان
  • حفاظت در برابر مشکلات آب و هوای
  • ایجاد ظاهر جذاب

 

اسلب و سرامیک مدرن ایده آل
تيم اجرايي مدرن ایده ال
اسلب و سرامیک مدرن ایده آل

7.کفسازی

یکی از مراحل ساختمان سازی، کفسازی آن است. کفسازی خانه با توجه به؛ کاربری فضا، سلیقه کارفرما، قیمت مصالح، طول عمر مصالح، سبک دکوراسیون خانه و … می­تواند سنگ، سرامیک و چوب و.. انتخاب شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع کفپوش، از این 4تا کدوم بهتره؟

 

8. رنگ ساختمان

رنگ دیوارهای داخل ساختمان و یا انتخاب کاغذ دیواری و اجرای آن مرحله بعدی کار ساختمان است. این کار باید پس از پایان یافتن سیم کشی ها و لوله کشی ها انجام شود.

مطلب پیشنهادی: رنگ زدن دیوار، 13 راز نقاشی خانه!

 

گروه معماری داخلی و دکوراسیون سمیرا رضاپور
طراحی دکوراسیون مدرن تلفیق رنگ چوب و سفید
گروه معماری داخلی و دکوراسیون سمیرا رضاپور

9.دکوراسیون داخلی، کابینت­ و قفسه ها

پس از نازک کاری ساختمان، به دکوراسیون داخلی خانه می رسیم. در این مرحله نوع کابینت ها و قفسه ها و تجهیزاتی مانند شیرآلات و روشنایی ها و.. انجام می شود.

مطلب پیشنهادی: چگونه طراحی دکوراسیون داخلی را شروع کنیم؟

 

شرکت معماری نوین
طراحی و اجرای نما
شرکت معماری نوین

10.مراحل ساخت ساختمان؛ از نمای ساختمان غافل نشوید!

در مرحله ای که گچکاری داخل ساختمان انجام می شود نمای ساختمان هم اجرا کرد. نما ساختمان می تواند با مصالحی مانند؛ سنگ، آجر، شیشه و… طبق استانداردهای لازم اجرا شود.

مطلب پیشنهادی: اجرای نمای ساختمان، کلاسیک یا مدرن!

 

گروه معماری روژین ابنیه
طراحی نمای بیرونی خاص ویلا
گروه معماری روژین ابنیه

11.گواهی پایان کار

در این مرحله، شما می­ توانید این گواهی را از مسئولین مربوطه درخواست کنید. بعد از اتمام ساخت و ساز صاحب جواز باید برای اخذ گواهی پایان کار، در یک قالب تعیین شده همراه با طرح های ساختمان به مسئولین صدور گواهی نامه درخواست دهد. مقامات محلی اسناد را برای انطباق با قوانین ساخت و ساز بررسی می کنند و مالیات ساختمان را برای آن تعیین می کنند. همین که گواهی های لازم را دریافت کردید، می توانید برای انشعاب آب درخواست دهید. یک اتصال موقت برق را می توانید هر زمان که یک مکان فعال دارید درخواست کنید. این اتصال بعدا با داشتن جواز و پروانه های لازم می تواند به یک اتصال دائمی تبدیل شود.

گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل
در حال اجرا
گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل

گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل
بعد از اجرا
گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل

طراحی محوطه در ساخت خانه

یکی از قسمت های جذاب ساخت خانه طراحی و اجرای محوطه ساختمان است. محوطه سازی ساختمان کاری تخصصی است که معماران منظر و مهندسان فضای سبز می توانند آن را انجام دهند. در محوطه سازی قرار گرفتن باغچه در حیاط و محوطه، کفسازی محوطه، سیستم آبیاری، نورپردازی محوطه و کاشت گل و گیاهان مناسب با فضا انجام می شود.

مطلب پیشنهادی: محوطه سازی باغ با کمترین هزینه، 8 راه برای خرج کمتر!

 

گروه معماری روژین ابنیه
طراحی نمای بیرونی خاص ویلا
گروه معماری روژین ابنیه

ساختمان شما حاضر است!

بعد از نهایی شدن کار ساختمان، با یک بار تمیز کردن داخل و خارج ساختمان دیگر می توانید با خیال راحت اسباب کشی کنید و خانه خود را با دکوراسیون دلخواه خود بچینید.

کلام آخر:

با مراحل ساخت ساختمان در این مطلب آشنا شدیم. هر مرحله از ساخت خانه اصول خاص خودش را دارد که باید به تمام جزییات آن توجه شود تا با کمترین هزینه و بهترین کیفیت کار ساختمان به پایان برسد. اگر شما هم تصمیم به ساخت خانه گرفته اید کار ساختمان خود را به معماران و پیمانکاران متخصص و ماهر بسپرید. اهالی فن چیدانه در زمینه ساختمان سازی می توانند همراه شما باشند. 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه