Chidaneh.com placeholder image

پیشگیری از کرونا ویروس، در محل کار و مشاعات ساختمان

به قلم: یاسمین ثریا

این روزها که تب ویروس کرونا جامعه ما را پر کرده، برخی از مردم خانه نشین شده‌اند تا مبادا از کرونا ویروس منتشر شده در کوچه و بازار، مریض شوند. این در حالی‌است که گروهی دیگر این تعطیلات اورژانسی را فرصتی برای دورهمی ییلاقی در مناطق خوش و آب‌و‌هوای کشور تلقی کرده‌اند و بساط کیفوری‌شان به پا است. با این‌که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل‌اند و برخی ادارات دولتی شیفت کاری‌شان کوتاه شده، بیشتر کارمندان و کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی خصوصی، باید در محل کارشان حضور داشته باشند وگرنه آنها می‌دانند و چک و سفته‌های امضا شده یا کسر حقوق و پاداش! در چنین شرایطی لازم دانستیم برای این قشر زحمت‌کش که درصد بسیار بالایی هم در جامعه دارند، راهنمایی برای پیشگیری از کرونا ویروس تدوین کنیم که وقتی از در آپارتمان وارد راه پله، آسانسور، وسایل نقلیه عمومی و محل کار خود می‌شوید، بدانید چطور از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنید و به آن مبتلا نشوید.

chidaneh ad banner

کرونا ویروس در راه شرکت و محل کار هست اما نترسید

در انتهای هفته دوم اسفند‌ماه 1398 و دومین هفته مقابله کشور با ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌ها روش دورکاری را برای کارمندان خود در نظر گرفته‌اند، بخشی شیفت‌های خدماتی یا تولید خود را متوقف کرده‌اند یا در کل تعطیل هستند اما بسیاری از فروشگاه‌های کوچک یا صاحبان مشاغل نمی‌‌تواند کسب و کار خود را به کل تعطیل کنند و کارمندان یا کارگران آنها باید در محل کار خود حاضر باشند. توصیه می‌کنیم این دسته از هم‌وطنان عزیزمان، آرامش خود را حفظ کنند و ضمن خواندن این راهنما در راه شرکت یا محل کار خود، از نشستن ویروس بر سطح بدن‌شان و انتشار آن به سیستم تنفسی‌‌شان پیشگیری کنند.

مطلب پیشنهادی: پیشگیری از کرونا، نکات بهداشتی در منزل را یاد بگیر

قبل خروج از خانه

  1. لباس کار جدا: برای محل کارتان لباس جدا در نظر بگیرید و آن لباس را اصلا وارد بخش تمیز خانه نکنید.
  2. لوازم بهداشتی یادتان نرود: با خودتان ژل ضدعفونی کننده (الکل)، دستمال یک‌بار مصرف تمیز، ماسک و دستکش ببرید.

مرز کثیف و تمیز خانه: در خانه، بعد از در ورودی، مساحتی حداقل 1 در 1 متری را برای هرچه از بیرون وارد خانه می‌شود در نظر بگیرید و این مرز را چسب پهن یا روبان مشخص کنید؛ اینجا مرز بخش کثیف و تمیز خانه است. هیچ چیزی که بیرون خانه بوده قبل از ضد عفونی شدن نباید از این مرز بگذرد؛ مگر این‌که یک راست به سینک کثیف برود (روشویی) و به طور کامل شسته و از کرونا ویروس، ضد عفونی شود. 

سینک کثیف: سینک کثیف یکی از روشویی‌های خانه است که برای شستن و ضد عفونی کردن لوازم و وسایل‌تان در دوران شیوع کرونا انتخاب کرده‌اید و لوازم پاکیزه‌تان را نباید در آن بشویید؛ خود سینک کثیف نیز باید بعد از هر شستشو، شسته و ضدعفونی وشد.

مطلب پیشنهادی: در دوران شیوع کرونا این ترفندهای لباس شستن را یاد بگیر

کرونا ویروس را بیرون خانه نگاه دارید

قبل از ورود به خانه این لوازم را در ذهن خود مرور کنید و هر کدام با شماست را قبل از مرز کثیف و تمیز خانه از خود جدا کنید و یک راست به دستشویی بروید و لوازم قابل شستشو را در سینک کثیف بشویید یا ضد عفونی کنید؛ سپس دستان خود را برای 30 ثانیه با آب و صابون مایع بشویید.

لوازمی که نباید از مرز کثیف و تمیز خانه بگذرند:

  1. چتر
  2. کفش
  3.  کلید
  4. عینک
  5. کیف، کیف پول، پول و کارت بانک
  6. مانتو، شلوار، مقنعه
  7. پیراهن و شلوار
  8. کلاه
  9. دفترچه بیمه
  10. ظرف غذا
  11. خریدها

مطلب پیشنهادی: در شیوع کرونا از این وسایل کثیف در خانه غافل نشوید

با کرونا ویروس در سیستم حمل و نقل مقابله کنید

بیخود واهمه نگیرید و به جای ترس بی‌مورد، دنبال چاره باشید. با راه‌کارهای بهداشتی ساده می‌توان سوار سیستم حمل و نقل عمومی شد اما به ویروس کرونا مبتلا نشد.

ویروس کرونا در اتوبوس نابود شد؟

اتوبوس‌های شهری و بین شهری مرتب افراد مختلفی را از هر قشری جابه‌جا می‌کنند اگر مجبورید برای رفتن به محل‌کارتان اتوبوس سوار شوید، در اتوبوس داخل شهری سعی کنید به میله‌ها دست نزنید و برای حفظ تعادل پاهای‌تان را به عرض شانه باز کنید تا تلوتلو نخورید؛ تعادل‌تان را با انتقال وزن‌تان روی دو پا حفظ کنید. اگر ناگهان ترمز شد دسته یا صندلی را بگیرید. به هیچ‌عنوان دست‌تان را به هیچ‌جای صورت و گوش‌تان نزنید تا به محل کارتان برسید و دست‌تان را با آب و صابون بشویید.

ویروس کرونا در تاکسی را جدی بگیرید

تاکسی هم چندان ایمن‌‌تر از اتوبوس نیست زیرا به دلیل سرمای هوا بیشتر پنجره‌ها را می‌بندند و فضای اتاق اصلا برای منتشر نشدن ویروس کرونا از فرد ناقل ایمن نیست. در تاکسی حتما پنجره را باز بگذارید و دست خود را به صورت و گوش‌های‌تان نزنید تا پیاده شوید.

ویروس کرونا در مترو سرکوب شده؟

درست است که مامورین مرتب مترو را ضد عفونی می‌کنند اما فضای بسته داخل قطار و راهروهای مترو، می‌تواند ویروس را بین مردم منتشر کند. اگر مجبورید با مترو به محل کارتان بریود و ماسک ندارید، یک شال را محکم جلوی سیستم تنفسی‌‌تان ببندید و از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند، فاصله بگیرید.

ویروس کرونا در آژانس بیشتره یا اسنپ؟

اگر شخص آلوده‌ای سوار خودروی دربستی شود به هر حال ممکن است تمام اجزای آن خودرو را آلوده کرده باشد و این ربطی به اسنپ یا آژانس محلی ندارد اما اگر بخواهیم قانون احتمالات را در نظر بگیریم، در شهرهایی که اسنپ یا تپسی فعال هستند، بسیاری از مردم بیشتر از این تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، بنابراین احتمال آلوده بودن این خودروها بیشتر از آژانس است با این حال هیچ خودرویی در حال حاضر نمی‌تواند شما را نسبت به ویروس کرونا ایمن نگاه دارد مگر این‌که خودروی خودتان باشد و وضعیت بهداشتش را بدانید.

ویروس کرونا در پیاده‌رو مریضم نکند؟

اگر در مرکز شهر کار می‌کنید و مجبورید از پیاده‌روهای پرتردد بگذرید، فاصله خود را از مردم حفظ کنید؛ ساعاتی بیرون بروید که پیاده‌رو خلوت‌تر است یا اگر این شرایط را ندارید ماسک یا شال را استفاده کنید و باز هم یادتان نرود که صورت و گوش‌تان را با دست نشسته، لمس نکنید.

مطلب پیشنهادی: کرونا روی لوازم آرایش هم مینشیند، تمیزشان کنید

ویروس کرونا در محل کار را کجای دلم بگذارم؟

احتمال این که ویروی کرونا در محیط کار پخش شده باشد هست و شرکتها و صاحبان کسب و کار باید محیط کار را ضد عفونی کنند با این حال اگر مدیر شما این کار را انجام نداده خودتان به این نکات بهداشتی، توجه کنید.

ویروس کرونا در شرکت خدماتی

اگر کارمند شرکتی خدماتی هستید ویروس کرونا ممکن است با ارباب رجوع وارد محل کارتان شود پس از ارباب رجوع بخواهید فاصله‌اش را با شما حفظ کند و به چیزی دست نزند.

مطلب پیشنهادی: صندلی اداری ارگونومیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

ریزه کاری مقابله با کرونا ویروس در محل کار

  1. موس و کیبوردتان را مرتب ضد عفونی کنید
  2. دستگیره‌های در را با دستمال باز کنید
  3. سر میز خودتان ناهار بخورید. 
  4. دستگیره یخچال آلوده است.خوراکی‌های فساد پذیر با خود نبرید که مجبور باشید از یخچال استفاده کنید.

نا به شغلی که دارید روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید و در این شرایط ویژه که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است باید نسبت به ضدعفونی کردن محیط کار جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان دقت زیادی به خرج دهید. تماس با کارتخوان، عابر بانک، آسانسور، اتوبوس، مترو و… سپس حضور در محل کار باعث انتقال این آلودگی‌ها به محل کار می‌شود، در نتیجه باتوجه به افزایش احتمال همه‌گیری کرونا، بهتر است همه افراد علاوه بر رعایت بهداشت در منزل، به اقدامات حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا در محیط کارشان نیز توجه داشته باشند.وسایل نقلیه عمومی، دکمه‌های آسانسور و دستگیره‌های درب‌های ورودی، گرچه به ظاهر تمیز به نظر می رسند، اما محل خوبی برای انتشار انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند، زیرا افراد مختلف که ممکن است ناقل بیماری باشند با آن‌ها تماس دارند.

اولین اقدام بعد از ورود به محل کار

پس از ورود به محل کار حتما دست‌های خود را بشویید، زیرا شستن دست‌ها زمینه انتقال عوامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهد. انگشتان و بین انگشتان باید ۱۵ تا ۲۰ ثانیه با آب ولرم و صابون شسته شده و در صورت امکان با محلول آنتی باکتریال ضدعفونی شوند، این توصیه را باید پیش از صرف غذا نیز رعایت کرد.برای کاهش احتمال بیماری در دوره‌های همه‌گیری از دست دادن هنگام احوالپرسی با همکاران خود خودداری کنید.

وسایل محل کار خود را ضدعفونی کنید. صفحه کلید و موس رایانه، تلفن، سطح میز، خودکار و دیگر وسایلی که همه افراد در محیط شغلی استفاد می‌کنند، زمینه آلودگی بسیار جدی به انواع ویروس و باکتری را دارند.مدیران و کارفرمایان باید این مسئله را کاملا جدی بگیرند و روزانه پس از اتمام کار، از نیرو‌های خدمات بخواهند تمامی این وسایل و همچنین دکمه‌های آسانسور، کلید‌های برق، دستگیره در، نرده‌ها، سرویس بهداشتی و… را ضدعفونی کنند.

از ظروف شخصی استفاده کنید.گرچه استفاده از ظروف شخصی آب و نوشیدنی توصیه همیشگی برای حفظ سلامت افراد در اداره‌هاست، اما در دوران شیوع بیماری‌های واگیر اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ هر فردی قندان جداگانه داشته باشد و غذا در ظروف یک بار مصرف صرف شود.

رعایت بهداشت آشپزخانه‌ها در ادارات.یکی ازمحل‌های مستعد بیماری، آشپزخانه ادارات و سازمان‌ها است که به دلیل حضور چند نفر و طبخ غذا در حجم بالا رعایت نکات بهداشتی لازم در این مکان‌ها ضروری است.در تهیه مواد غذایی خام و سرو غذای آماده و وسایلی مثل چاقو، قاشق و … باید وسایل به صورت کامل ضدعفونی شوند. از طرفی، فرآورده‌های گوشتی، لبنیات و تخم‌مرغ از منابع سالم انتخاب شوند و حتما به طور کامل پخته باشند.

تهیه مواد شوینده و دستمال کاغذی. در تمامی سرویس‌های بهداشتی عمومی از جمله اداره‌ها باید مواد شوینده استاندارد برای شستشوی دست‌ها در اختیار کارکنان قرار گیرد، همه افراد باید پس از شستشو، دست‌ها را با دستمال خشک کنند.همچنین افراد هنگام عطسه و سرفه باید دهان و بینی را با دستمال تمیز کنند و سپس آن را در سطل زباله دردار بیندازند.

مطلب پیشنهادی: گلدان را در محیط اداری چطور بگذاریم که شبیه خانه نشود؟


در و پنجره‌ها محل کار خود را باز کنید.در اداره‌ها و سازمان‌ها نیز باید مانند منزل، روزانه و ترجیحا صبح، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه همه پنجره‌ها باز باشد تا هوا جریان پیدا کند. از آنجا که در روز‌های زمستان معمولا شوفاژ و بخاری روشن است، هوای ساختمان خشک می‌شود که باعث تحریک مخاط بینی و افزایش زمینه ابتلا به بیماری‌های ویروسی خواهد بود.

اگر بیمار هستید مراقب سلامتی دیگران باشید.در صورت داشتن علائم سرماخوردگی، باید از حضور در محل کار خودداری کنید، کارفرمایان و مدیران در این زمینه نباید سختگیری داشته باشند و حتما باید به فرد بیماری مرخصی بدهند.
در شرایط شیوع بیماری‌های همه‌گیر که فرد ناگزیر به حضور در اداره است حتما باید از ماسک مخصوص استفاده کند، هنگام عطسه و سرفه صورت را با دستمال کاغذی تمیز کند و آن را در سطل زباله بیندازد.

 لغو جلسات غیرضروری ادارات.توصیه می‌شود در این شرایط از جلسات و دوره‌همی های غیرضروری خودداری شود، در غیر این صورت، استفاده از ماسک برای افراد دارای علائم بیماری ضرورت دارد.

دورکاری.در دوران شیوع بیماری کرونا در صورت امکان برای شغل‌هایی که امکان کار از راه دور را دارند برای پیشگیری از شیوع این بیماری مدیران به کارمندان خود اجازه کار در منزل را بدهند.بسیاری از امور اداری و بانکی را از طریق اینترنت انجام دهید، حتی بهتر است این روز‌ها از اتومبیل شخصی به جای وسایل عمومی استفاده شود.

کرونا ویروس در فروشگاه و مغازه

در مغازه می‌توانید فقط در بخش صندوق ارتباط نزدیک بگیرید و فاصله 1 متری را رعایت کنید و اجازه ندهید به اجناس دست بزنند.

ویروس کرونا در کارخانه

بهتر است یکی از مدیران دمای بدن کارمندان و کارگران را زیر نظر بگیرید، از در ورودی هم نکات ضد عفونی کاملا رعایت شود و افراد مشکوک به بیماری به مرخصی استعلاجی بروند.

این فهرست را حفظ کنید

  1. دست ندهید، روبوسی نکنید، دست به سر و صورت همدیگر نزنید.
  2. دستانتان را مرتب با آب و صابون بشورید و با محلول الکل تمیز کنید.
  3. قند و میوه و شیرینی‌ها را دست به دست نکنید، یکی را انتخاب کنید و نوش جان.
  4. قاشق و چنگال و ظرف شخصی خودتان را بیاورید.
  5. هنگام ریختن آب از آب سرد کن سعی کنید لبه لیوان آب سردکن را لمس نکند.
  6. میز خود را مرتب تمیز کنید. تلفن، کیبورد و موس از همه مهم‌تر است.
  7. ترجیحا از پاکت سیگار هم سیگار برندارید.
  8. از خودکار و فندک خودتون استفاده کنید.
  9. در رو با آرنجتون یا دستمال باز کنید. یا در غیر این ضورت دستانتان را با آب و صابون بشویید.
  10. صابون جامد را فراموش کنید و از صابون مایع استفاده کنید.
  11. حداقل یک پنجره باز بگذارید یا تهویه مطبوع رو روشن کنید تا هم دمای اتاق مطلوب باشد و هم هوا جریان پیدا کند.
  12. اگر مریض بودید در خانه استراحت کنید تا ایمنی بدنتان بهبود پیدا کند.
  13. از دید و بازدیدهای غیر ضروری اجتناب کنید.
  14. هنگام استفاده از عابر بانک، کارت بانکی و اسکناس ترجیحا دستکش یکبار مصرف دست کنید و بلافاصه آن را دور بیاندازید.
  15. غیر از مواقع ضروری به بیمارستان مراجعه نکنید.
  16. اگر سرما خورده‌اید، مایعات به میزان کافی مصرف کنید. استراحت کنید. ویتامین C و زینک به میزان کافی مصرف کنید.
  17. پرتقال و لیمو شیرین از آب پرتقال بهتر هستند.
  18. ترجیحا غذا و قهوه از بیرون نگیرید یا اگر می‌گیرید توی ظرف خودتون ریخته بشود و جای مطمئن باشد.

مطلب پیشنهادی: ضد عفونی کردن سطوح برای مقابله با کرونا

کرونا ویروس در شغل‌های خارج ساختمان

اگر پشت میز و دستگاه کار نمی‌کنید و با وسایل نقلیه روزی‌ خود را در می‌آورید؛ جریان هوا را در وسیله نقلیه برقرار کنید. ازخواهش کنید اگر ماسک ندارند دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود بگیرند. خودتان هم به هیچ عنوان در حین کار دست نشسته خود را به صورت‌تان نزنید.


ویروس کرونا در مشاعات ساختمان

در مشاعات ساختمان همه ساکنین رفت و آمد دارند و تمام اجزای این بخش های ساختمانهای اداری، تجاری و مسکونی میتواند کانون آلودگی باشد. باید از خدمه ساختمان کمک بگیرید و خودتان هم بهداشت را رعایت کنید.

دکمه آسانسور کانون ویروس کرونا

حتما هنگام لمس دکمه بیرون آسانسور و دکمه های داخل آسانسور دستمال کاغذی استفاده کنید و آن را به جایی نمالید و سریع در سطل آشغال بیاندازید ( به هیچ عنوان آشغال کف زمین نریزید!).

  1. به نرده ها دست نزنید
  2. دستگیره را با آرنج یا دستمال باز کنید
  3. خودتان را به پیشخوان یا صندلیها نمالید

در نهایت کرونا ویروس ترس ندارد

تمام نکات بهداشتی این مطلب خیلی ساده هستنند و شما با دقت و کمی هوشیاری می توانید از پس آن بر بیایید. رودر بایستی را کنار بگذارید و اگر لازم است رک برخورد کنید تا دوران سرما بگذرد و ویروس کرونا در کشور ما ریشه کن شود. میتوانید برای ما در اینستاگرام نظرتان را بنویسید که در محل کار شما چه خبر است؟

مطالب پیشنهادی

سرویس بهداشتی را اینطوری تمیز کنید

کثیفترین جاهای آشپزخانه یادتان نرود

کفپوش محل کارتان را اینطوری بشویید

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه