کاور تشک و پتو، محافظی برای خواب شما

کاور تشک و پتو، محافظی برای خواب شما

به قلم: حدیث حقیقت

ممکن است به این موضوع فکر کرده باشید که ما چقدر از عمرمان را می‌خوابیم؟ جواب این است که ما انسان‌ها حدود یک سوم از عمرمان را در خواب هستیم! این زمان مقداری قابل توجه است، پس نباید از آن غافل شد. همه ما به خواب خوب نیاز داریم و یک خواب خوب نیاز به عوامل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کالای خواب خوب و استاندارد است. از انواع کالای خواب می‌توان پتو و تشک را نام برد که سهم بزرگی در خواب با کیفیت دارند. یک تشک خوب برای آن که مدت زمان زیادی سالم بماند نیاز به محافظ و کاور دارد. در این مطلب از چیدانه شما را با انواع کاور تشک و پتو آشنا می کنیم.

چوب و هنر

 

انواع کاور تشک

کاور تشک از لحاظ نوع پوشانندگی و جنس انواع مختلفی دارد و باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر کدام از این انواع مزایا و معایب خود را دارند. کاور تشک از لحاظ نوع پوشانندگی تشک به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • کاور تشک شش وجهی
  • کاور تشک پنج وجهی
  • کاور تشک یک لایه

 

منبع ویدئو: nodandwinks

کاور تشک شش وجهی

در این نوع کاور تشک، کل تشک احاطه می‌شود و داخل کاور قرار می‌گیرد و برای محافظت در برابر آلاینده‌هایی مانند گرد و غبار، ساس، ذرات حساسیت زا گزینه بسیار خوبی است. یک طرف کاور زیپ دارد که هر چه دندانه‌های آن کوچک تر باشند، بیشترین حد محافظت را در برابر آلاینده‌ها و ورود و حتی خروج انواع حشرات دارد. فیلمی از این نوع کاور را در بالا ببینید.

 

کاور تشک پنج وجهی

کاور تشک پنج وجهی درست همانند یک ملحفه دور تا دور تشک را می پوشاند. گوشه های آن جنس کشسانی دارند تا به خوبی روی تشک قرار گیرند و از آن محافظت کنند. سطح رویی این نوع کاور تشک ضد آب است و از تشک در برابر لکه ها و نشتی ها محافظت می کند. همچنین محافظ خوبی در برابر ساییدگی تشک در اثر گذر زمان است اما به توجه به آن که بخش زیرین تشک را پوشش نمی دهد برای محافظت در برابر آلاینده ها کارایی کاور تشک شش وجهی را ندارد. به این نوع کاور ملحفه کش‍دار تشک هم می‌گویند.

 

کاور تشک یک لایه

انواعی از محافظ‌های تشک یک لایه وجود دارد که فقط یک لایه از سطح رویی تشک را تشکیل می‌دهد و در چهارطرف کش‌هایی دارد که به زیر تشک متصل می‌شوند. این نوع کاور محافظ تشک هم نامیده می‌شوند و انواعی از آنها ضدآب هستند.

 

انواع کاور تشک بر اساس جنس پارچه

در ادامه انواع کاور تشک را بر اساس جنس آن‌ها تقسیم‌بندی کرده‌ایم:

کاور تشک پنبه‌ای یا کتان

این نوع کاور تشک به دلیل داشتن الیاف طبیعی ضد حساسیت است و چون مواد شیمیایی ندارد مناسب افرادی با پوست حساس است. همچنین با عبور هوا از منافذ آن، تشک خنک می‌ماند و افراد خواب خوبی را تجربه خواهند کرد.

کاور تشک پلی استر

پلی استر بر خلاف کتان ضدحساسیت نیست اما از آن ارزان تر است. این نوع پارچه، پارچه ای مقاوم است و دوام بالایی دارد. به راحتی شسته و به سرعت خشک می شود اما ضد آب نیست.

کاور تشک تنسل لیوسل

کاور تشک تنسل لیوسل دارای الیاف گیاهی و سازگار با محیط زیست است. این نوع کاور تشک مانند نوع پنبه‌ای هوا را از منافذ خود عبور می‌دهد و ضد حساسیت است، رطوبت از آن رد نمی‌شود و در نتیجه مانع رشد باکتری‌ها می‌شود. همچنین کاوری نرم و لطیف است که خارش ایجاد نمی‌کند و برای افرادی با پوست حساس مناسب است.

کاور تشک مخملی

بافت پارچه به کار رفته شده در این نوع کاور تشک شبیه به مخمل است. این نوع کاور اغلب از کتان ساخته می‌شود اما انواع پلی‌استری آن نیز تولید می‌شود. سطح رویی در کاور مخملی بسیار نرم و ضد آب است و سطحی گرم و راحت ایجاد می‌کند.

کاور تشک بامبو

کاور تشک بامبو نوعی بسیار رایج است به دلیل آن که خواص آرام بخشی دارد. پارچه این نوع کاور مانند نوع  تنسل رطوبت را عبور نمی‌دهد و مانع از رشد باکتری‌های بدبود می‌شود. همچنین پارچه‌ای ضد حساسیت و مناسب افراد است .

کاور تشک خنک کننده

کاور تشک خنک کننده به صورتی طراحی شده است که در زمان خواب دمای رختخواب را پایین می‌آورد و افراد احساس خنکی می‌کنند و مناسب افرادی است که میانه خوبی با گرما ندارند.

برندهای کاور تشک:

  • برن
  • ایپک
  • اسپیناس
  • زی
  • هارمونی
  • سومریا
  • رویال

 

انواع کاور پتو

کاور پتو محافظی برای پتوی شما است و آن را از آلاینده‌ها و همچنین ساییدگی در اثر مرور زمان محافظت می‌کند. می‌توانید آن را هر زمان که بخواهید از پتو جدا کرده و به آسانی بشویید یا تعویض کنید. کاور پتو از لحاظ نوع پارچه و جنس آن انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

کاور پتوی پنبه‌ای

کاور پتوی پنبه ای از الیاف طبیعی ساخته شده است. به دلیل نداشتن مواد شیمیایی ضد حساسیت و مناسب افرادی با پوست حساس است. این نوع کاور پتو با شستشو تغییر رنگ نمی‌دهد و دوام خوبی دارد. همچنین منافذ کافی برای عبور هوا دارد و باعث راحتی خواب می شود.

کاور پتوی لینن

این نوع کاور پتو از پارچه ای با الیاف لینن تهیه شده است. پارچه لینن سبک، لطیف و خنک است و چون پرز نمی دهد ضد حساسیت و مناسب افرادی با پوست حساس است. کاور پتوی لینن قدرت بالایی در جذب رطوبت دارد بنابراین باعث عدم تعریق در خواب می شود. لینن نسبت به پنبه مقاوم تر است. همچنین ثبات شستشوی بالایی دارد.

کاور پتوی تنسل

پارچه تنسل از الیاف نانویی فیبر اکالیپتوس ساخته شده اند. از نوع پنبه ای نرم تر هستند و درخشندگی بالاتری نسبت به آن دارند. همچنین قدرت جذب رطوبت بالایی دارند و از عرق کردن در خواب جلوگیری می­ کند. الیاف طبیعی پارچه تنسل از جمع شدن باکتری‌ها جلوگیری می‌­ کنند.

کاور پتوی مایکروفایبر

مایکروفایبر نوعی الیاف خاص است که خواص جادویی دارد. این الیاف گرد و غبار و دیگر آلاینده ها را در داخل منافذ کوچک خود نگه می دارند و آن ها را جذب می کنند. پس تا زمان شسته شدن این عناصر در داخل این منافذ باقی می مانند و سطح پارچه تمیز می ماند. بنابراین به شستشوی کمتری نیاز دارند و عمر آن ها نیز بیشتر است.همچنین رنگ در این نوع کاور پتو ثبات دارد و با شستشو از بین نمی رود.

برندهای کاور پتو:

  • ازدیلک
  • انگلیش هوم
  • کاراجا هوم
  • ساوایام
  • رویال
  • اسپیناس
  • رایکا

از برندهایی هستند که به تولید کاور پتو می پردازند.

 

کاور رختخواب، نگهداری راحت پتو و تشک

علاوه بر انواع کاور پتو و تشک که معرفی شد، نوعی از باکس‌های رختخواب وجود دارند که برای قرار دادن پتو و تشک داخل آنها استفاده می‌شوند، این نوع کاور رختخواب، کاربردهای زیادی دارند:

  • قرار دادن پتو و تشک به صورت منظم داخل کمد
  •  جابه‌جایی رختخواب مخصوصا در اسباب کشی
  • قرارگیری رختخواب در گوشه‌ای از اتاق، انباری و یا زیر تخت
  • به عنوان جای رختخواب‌ها در مسافرت

 

انواع کاور رختخواب

این نوع کاورها در ابعاد و جنس‌های مختلفی دوخته می‌شوند. از سایز کوچک برای قرار دادن یک پتو و تشک تا سایزهای بزرگتر برای قرار دادن چندین پتو و تشک. برخی از انواع کاورها به شکل باکس پارچه‌ای و یا برزنتی هستند و همچنین بعضی از مدل‌های ایستاده هم در بازار وجود دارند.

کلام آخر:

در این مطلب با انواع کاور تشک آشنا شدیم. کارو تشک و پتو به تمیزتر ماندن وسایل خواب کمک می‌کند. “اگر به دنبال کاور تشک و پتو هستید از ثبت درخواست چیدانه کمک بگیرید"

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه