Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی سقف خانه‌های ایرانی چگونه است؟

به قلم: مژگان احمدی

می‌خواهید چه چیزی را درباره نورپردازی سقف بدانید؟ آیا فقط می‌خواهید نور خانه را بیشتر کنید و یا جنبه‌های دکوراسیونی آن نیز برایتان اهمیت دارد؟ شاید هم هر دو. ما فکر می‌کنیم که دیدن نورپردازی سقف خانه‌های ایرانی احتمالا برایتان جالب و همان چیزی باشد که به دنبالش هستید. پس در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا به بررسی برخی از عکس‌های شما بپردازیم که می‌تواند در طراحی نورپردازی سقف خانه کمک‌تان کند. با خواندن این مقاله بدون شک ایده‌های بیشتری برای نورپردازی سقف منزل‌تان خواهید داشت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و عکس‌ها را با دقت ببینید.

حسین گلیار
عکاسی منزل خانم آقاخانی
حسین گلیار

اسکای اسکرپر

نورپردازی سقف پذیرایی ساده

ممکن است در خانه‌ای زندگی کنید که سقف آن کناف‌کاری نشده و سقف کاملا ساده‌ای دارد. و یا نهایتا اینکه کمی گچبری ساده در اطرافش داشته باشد. تکلیف چیست؟ آیا فکر می‌کنید که نورپردازی سقف ساده بدون کناف امکان‌پذیر نیست؟

حسین گلیار
عکاسی منزل خانم آقاخانی
حسین گلیار

امروزه تنوع لوستر‌ها، آباژور‌ها و تجهیزات نورپردازی به قدری گسترده شده‌اند که خیلی راحت می‌توانید با انتخاب لوستر مناسب برای هر بخش از سقف، آن را به زیباترین شکل نورپردازی کنید. مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب لوستر باید توجه کنید عبارت‌اند از:

  1. تعداد لامپ‌هایی که میخورد با توجه به مساحت سالنی که قرار است نور آن را تامین کند کافی باشد
  2. سبک لوستر مورد نظر با سبک دکوراسیون منزل همخوانی داشته باشد

هر چند که کناف تاثیر بسیار زیادی بر روی نورپردازی سقف و چگونگی توزیع نوردارد اما با رعایت این نکات بدون سقف کناف نیز همچنان می‌توانید به یک نورپردازی جذاب برسید.

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسماعیل پور
حسین گلیار

یک نکته‌ی مهم: دقت کنید اگر سالن پذیرایی مستطیل و طویل می‌باشد، بد نیست که به جای یک نور مرکزی از دو نقطه‌ی مرکزی برای توزیع نور استفاده کنید. تصویر بالا نمونه‌ای از این نوع نورپردازی می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: لوستر سقفی کریستال، قیمت و عکس زیباترین مدل‌های بازار

 

امیر صادقی
نورپردازی نشیمن
امیر صادقی

نورپردازی سقف با هالوژن، احتیاط کنید!

یکی از روش‌های محبوبی که در نورپردازی سقف کاربرد دارد استفاده از هالوژن‌ها است. چیدمان هالوژن سقفی هم از نظر بصری قشنگ است و هم به توزیع یکنواخت نور در قسمت‌های مختلف خانه کمک بسیار زیادی می‌کند. البته که چگونگی طراحی هالوژن در سقف نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که استفاده‌ی بی‌رویه و نادرست از این نوع المان نورپردازی می‌تواند باعث ناموزونی و شلوغی بیش از اندازه در طراحی سقف شده و از زیبایی آن بکاهد.

تصویر بالا نمونه‌ای از نورپردازی سقف با ترکیب نور مخفی رنگی و هالوژن‌های سفید را در یک خانه‌ی ایرانی نشان می‌دهد.

آیا دوست دارید که تصاویر بیشتری را از دکوراسیون این خانه‌ی رنگی رنگی‌ و زوایای دیگری از نورپردازی سقف آن ببینید؟ به لینک زیر بروید.

خانه‌های مدرن تهران، دکوراسیون منزل 70 متری ریحانه و میثم!

 

امیر صادقی
عکاسی منزل زهیر و زهره در مهرویلای کرج
امیر صادقی

نورپردازی سقف با کناف، همه جوره دستتان باز است

مسلما ایده‌آل‌ترین حالت برای نورپردازی سقف، نورپردازی کناف است. نورپردازی سقف کناف نه تنها این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید از منابع نوری متنوع‌تری استفاده کنید، بلکه از نظر طراحی نورپردازی سقف نیز بسیار دستتان را باز می‌گذارد. اگر هنوز در مرحله‌ی طراحی کناف هستید، اکیدا توصیه می‌کنیم که ابتدا یک دید کلی از دکوراسیون و چیدمان احتمالی منزل‌تان داشته باشید و سپس با توجه به این دید کلی، چگونگی نورپردازی و محل قرار گیری نورهای مختلف را بررسی کنید. مثلا اگر جای میز غذاخوری، جای تلویزیون و حتی جای برخی از دیوارکوب‌های خاص را بر روی دیوار بدانید، می‌توانید طراحی کناف و نورپردازی آن فضا را به گونه‌ای انجام دهید که از نظر بصری جداسازی فضایی یا تمرکز بر سوژه‌های مورد نظر را به خوبی القا نماید.

تصاویر زیر نمونه‌ی خوبی از نورپردازی سقف خانه های ایرانی با کناف است که دیدنشان را توصیه می‌کنیم.

امیر صادقی
عکاسی منزل خاص مونا و سعید در کرج
امیر صادقی

امیر صادقی
عکاسی خانه ی ستاره و سیاوش در کرج
امیر صادقی

استودیو مدرن
کاغذ دیواری پذیرایی
استودیو مدرن

استودیو مدرن
مهندس امین
استودیو مدرن

[[nid:80340]]

[[nid:-218715]]

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسدپور
حسین گلیار

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسدپور
حسین گلیار

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم علیشعار
حسین گلیار

امیر صادقی
عکاسی خانه ی مهیا و علی در کرج
امیر صادقی

جواد رفیعی
خانه خانم تشکری - بوشهر
جواد رفیعی

مهدی بیدل
دکوراسیون سالن پذیرایی
مهدی بیدل

ثمین موسوی
عکاسی دکوراسیون منزل خانم و آقای منشی
ثمین موسوی

محسن رشیدی
منزل خانم مشعشعی
محسن رشیدی

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم حیدری
حسین گلیار

دو تصویر آخر از تصاویر بالا به خوبی نشان می‌دهند که با کمی خلاقیت و ترکیب دیگر المان‌های طراحی مثل رنگ، چوب و شیشه رنگی در کنار نور، تا چه اندازه می‌توانید طراحی قوی‌تر و زیباتری برای نورپردازی سقف خانه داشته باشید.

ثمین موسوی
طراحی آشپزخانه طوسی
ثمین موسوی

نورپردازی سقف آشپزخانه مدرن

شاید فکر کنید که یک فضای کوچک، قابلیت چندانی برای نورپردازی ندارد. تصویر بالا که تنها یکی از انواع مدل نورپردازی سقف آشپزخانه است به خوبی نشان می‌دهد که چگونه سقف یک فضای کم جا و مستطیلی را می‌توان به صورت کاملا کاربردی و زیبا نورپردازی کرد. پس نا امید نشوید، دست به قلم شوید و قبل از هر اقدامی نقشه‌های مختلفی از نورپردازی سقف منزل‌تان را روی کاغذ امتحان کنید.

حسین گلیار
دکوراسیون اتاق خواب
حسین گلیار

کلام آخر:

در این مقاله از چیدانه به موضوع نورپردازی سقف پرداختیم و دیدیم که نورپردازی سقف بسیاری از خانه‌های ایرانی چگونه است. آیا تصاویر مقاله را با دقت دیدید و به جزئیات طراحی هر سقف دقت کردید؟ پیشنهاد میکنیم که حتی اگر مقاله را کامل نخواندید، برگردید و دست‌کم عکس‌ها را با دقت بیشتری تماشا کنید تا وقتی به نقشه‌ی خانه یا سقف منزل‌تان نگاه می‌کنید، با ذهنی پر از ایده ی نورپردازی سقف روبرو شوید.

شاید این مطالب را نیز درباره‌ی نورپردازی سقف بپسندید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه