دیوار سبز مدولار، ما هم می تونیم داشته باشیم؟

دیوار سبز مدولار، ما هم می تونیم داشته باشیم؟

به قلم: سمانه زارعی

دیوار، کلمه‌ای که ما را یاد یک سطح صاف و سخت می‌اندازد! این روزها در دکوراسیون و معماری سبز، موضوعی به نام دیوار سبز وجود دارد که به ما کمک می‌کند این ذهنیت را تغییر دهیم. اینکه دیوارها همیشه صاف و سخت و بی‌روح نیستند و می‌توانند زنده باشند، نفس بکشند و به زندگی ما هم طراوت ببخشند. دیوار سبز موضوع جذابی است که در این مطلب با همکاری مجموعه گلپیرا پارس می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. این مطلب سبز از چیدانه را از دست ندهید.

دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز واژه‌ی نسبتا جدید است که در طی سال‌های اخیر در بین پروژه‌های دکوراسیون داخلی و طراحی‌های سبز بسیار شنیده می‌شود. دیوار سبز دیواری است که بخشی یا تمام آن با پوشش گیاهی پر شده است به همین دلیل به دیوار زنده هم معروف است. دیوار سبز اسامی دیگری مانند: دیوار زیستی، باغ عمودی، دیوارهای گیاهای عمودی و.. دارند. دیوار سبز می‌تواند دیوار سخت و بی‌روح را در داخل و یا خارج ساختمان به فضایی سبز و دلباز تبدیل کند.

chidaneh ad banner

با توجه به اینکه امروزه معماری پایدار، معماری سبز، دکوراسیون سبز و.. رواج یافته است، تکنولوژی دیوار سبز می‌تواند قدمی در جهت زندگی سبز و پایدار بردارد. دیوارهای سبز را می‌توان در ابعاد مختلفی اجرا کرد.

مطلب پیشنهادی: معماری پایدار و به کارگیری آن در طراحی داخلی

انواع دیوار سبز؛ سطح سبز عمودی در داخل و خارج از ساختمان

دیوارهای سبز (greenwall) انواع مختلفی دارند که بر اساس اجزای آن و همچنین روش اجرای آن به دو دسته کلی:

۱. نمای سبز (green façades):

در این نوع از دیوار سبز، گیاه در بستری پایینتر یا بالاتر از سطح دیوار کاشته می‌شود. در این صورت گیاه در داخل گلدان و یا بستر باغچه کاشته شده و بر روی قیمی که می‌تواند دیوار، داربست، کابل و.. باشد رشد می‌کند. اگر گیاه رونده و چسبنده باشد به قیم خود یا دیوار میچسبد و رشد می‌کند و به مرور زمان کل دیوار را می‌پوشاند.

مطلب پیشنهادی: دیوار سبز کابلی، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

۲.دیوار زندگی(living walls):

در این نوع سیستم از دیوار سبز، گیاهان در بسترهای کاشت مداوم و مدولار کاشته می‌شوند و سیستمی مصنوعی‌تر از سیستم نمای سبز دارند. در این نوع سیستم، گیاه به طور مستقیم در بستر کاشته می‌شود. مجموعی از گیاهان که در چنین سیستمی کاشته شده‌اند سطحی سبز را به وجود می‌آورند. دیوار سبز مدولار از این نوع دیوار سبز هستند.

دیوار سبز مدولار؛ یک سطح سبز در دکوراسیون

این نوع دیوار سبز، از پانل‌های پیش‌ساخته و به صورت مدولار تشکیل شده است. پانل‌ها بستر کاشت گیاهان هستند که به شکل (پانل) فلاورباکس‌هایی ساخته شده‌اند. این فلاورباکس‌ها بر روی زیرسازی نصب شده بر روی دیوار متصل می‌شوند در کنار هم سطحی از دیوار را می‌پوشانند.

همانطور که از نام دیوار سبز مدولار مشخص است، ساختار مدولار دارد یعنی می‌توان فلاورباکس‌های آن را مانند پازلی در کنار هم قرار داد تا دیوار پر شود و این ویژگی کار نصب و اجرا را راحت می‌کند.

مطلب پیشنهادی: با دیوار سبز، طراوت را به دکوراسیون منزل خود بیاورید!

دیوار سبز مدولار، چه نوع گیاهی بکاریم؟

یکی از نکات مهم در اجرای دیوار سبز، انتخاب گیاه مناسب است. دیوارهای سبزی که در فضای خارج از ساختمان اجرا می‌شوند محدودیت بیشتری در انتخاب گیاه دارند چون در معرض تغییرات هوایی در فصول مختلف هستند و باید از گیاهان بومی و مقاوم برای همان منطقه استفاده شود. دیوارهای سبز مدولار بیشتر در فضاهای داخل ساختمان اجرا می‌شوند و از گیاهان متنوع‌تری برای کاشت در آن می‌توان استفاده کرد چرا که می‌توان شرایط مناسب برای گیاه را ایجاد کرد تا به خوبی رشد کند. گیاهان همیشه سبز این امکان را ایجاد می‌کنند که دیوار سبز در تمام فصول سبز باقی بماند.

ولی نباید فراموش کنیم که با تمام تنوعی که در انتخاب گیاه برای دیوار سبز مدولار وجود دارد، نمی‌توان از هر نوع گیاهی استفاده کرد و باید در رابطه با گیاهان مناسب با این سیستم دیوار سبز شناخت داشته باشید. بهترین انتخاب، گیاهانی با نیازهای مشابه و نیاز به نگهداری آسان هستند.

عوامل موثر در انتخاب گیاه برای دیوار سبز مدولار:

  • سرعت رشد
  • نیاز آبی
  • نیاز به نور (بهتر است مقاوم به سایه باشند)
  • مقاومت در برابر سرما و گرما
  • عمق خاک مورد نیاز گیاه
  • تنوع رنگی

مطلب پیشنهادی: طراحی دیوار سبز، باغچه عمودی خانه!

مزایای دیوار سبز مدولار

دیوار سبز مزایای مختلف محیط‌زیستی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

برخی از مزایای دیوار سبز مدولار:

  • نصب سریع و راحت
  • ایجاد فضای دلپذیر از نظر بصری
  • ایجاد فضای سبزی با حداقل مصرف آب
  • تنظیم درجه حرارت فضای داخلی
  • جذب پرندگان (دیوارهای سبز مدولار در خارج از ساختمان)
  • تصفیه هوای آلوده داخل ساختمان (در صورت استفاده از گیاهان تصفیه کننده)

مطلب پیشنهادی: دیوار سبز، دیواری که نفس می‌کشد!

دیوار سبز مدولار؛ در چه جاهایی کاربرد دارند؟

به عقیده کارشناسان مجموعه گلپیرا پارس دیوار سبز مدولار تکنولوژی نسبتا جدیدی است که در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها کاربرد دارند. امروزه دیوار سبز مدولار را در ساختمان‌های مسکونی، لابی هتل‌ها، ساختمان‌های تجاری، اداری، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و.. می‌بینیم.

مطلب پیشنهادی: ۱۱ دیوار سبز جذاب در منزل و دفتر کار شما

دکوراسیون متفاوت منزل با دیوار سبز مدولار

دیوارسبز مدولار را می‌توان به راحتی برای طراحی بالکن‌ها و تراس‌های منازل، لابی ساختمان‌های مسکونی، راه‌پله و راهرو منازل و… طراحی و اجرا کرد. با اینکه نام این سیستم دیوار سبز مدولار است، ولی قابلیت اجرا به صورت یک صفحه ایستاده و عمودی بدون نیاز به دیوار هم قابل اجرا هستند، در این صورت نیاز به یک سازه عمودی که بتوان بر روی آن شاسی کشی انجام داد نیاز دارند.

دیوار سبز مدولار؛ قابل تعمیر است؟

این نوع دیوار سبز برخلاف دیوار سبزی که در بسترهای کاشت از جنس نمد ساخته می‌شوند، قابل تعمیر هستند. اگر فلاورباکس‌های مورد استفاده در این نوع دیوار سبز از جنس ورق گالوانیزه با رنگ پودری کوره‌ای باشند، دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند، در صورتی که به هر دلیلی اجزای این نوع دیوار سبز دچار مشکل شوند می‌توان آن قسمت را جدا کرده و تعمیر کرد، مدولار بودن سیستم این امکان را ایجاد می‌کند. در رابطه با گیاهان دیوار سبز مدولار، همانطور که گیاهان آپارتمانی و خانگی دیگر نیاز به مراقبتهایی دارند، این گیاهان هم باید مورد توجه و مراقبت باشند.

دیوار سبز مدولار؛ هزینه‌ش چقدره؟

هزینه‌ی طراحی و اجرای دیوار سبز مدولار به عوامل مختلفی بستگی دارد. شرکتهای اجرای دیوار سبز با توجه به روش کاری خود و سبک کار بازه‌ی قیمتی را بیان می‌کنند تا قیمتی حدودی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که برای حساب و کتاب هزینه‌های خود، مزایای این تکنولوژی را در طولانی مدت در نظر بگیرید. هزینه ی دیوار سبز مدولار بر حسب متر‌مربع بیان می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت طراحی و اجرای دیوار سبز مدولار:

  • نوع گیاه
  • سیستم آبیاری
  • تجهیزات مورد نیاز برای اجرا
  • میان سختی کار در فضای مدنظر
  • ابعاد دیوار سبز
  • تعداد فلاورباکس‌های مورد نیاز

کلام آخر:

دیوار سبز با تمام مزایایی که بیان شد، رنگ سبز را به منزل شما می‌آورد، این رنگ باعث آرامش می شود. سبزی و طراوت به نشاط در زندگی شما کمک می‌کند. اگر شما هم به دیوار سبز مدولار در دکوراسیون علاقه‌مند شدید با کارشناسان مجموعه گلپیرا پارس در ارتباط باشید و برای دیدن نمونه‌ کارهای آنها به پروفایلشان سر بزنید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه