کفپوش مناسب بالکن، این 4 تا رو بشناسین!

کفپوش مناسب بالکن، این 4 تا رو بشناسین!

به قلم: مژگان احمدی

کفپوش مناسب بالکن چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم، 4 پیشنهاد خوب برای اجرای کف سازی تراس بدهیم و به نکات دکوراسیونی مهمی نیز در این زمینه اشاره کنیم. بخش مهمی از خانه‌های امروزی را تراس یا همان بالکن خانه تشکیل می‌دهد. از آنجایی که بالکن بخش بیرونی خانه است، اغلب برای صاحبان خانه بسیار مهم است که در کف سازی بالکن از چه متریالی استفاده کنند. اگر این مسئله برای شما هم اهمیت دارد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در ادامه خواهید خواند:

چوب و هنر
  1. کفپوش بالکن و تراس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  2. چه متریال‌هایی این ویژگی‌ها را دارند؟
  3. کفپوش مناسب بالکن: یک نکته‌ی دکوراسیونی مهم
  4. کفسازی و دکوراسیون بالکن های کوچک ایرانی چگونه است؟ (تصاویری از بالکن‌های ایرانی)

خانه ایده آل
تراس گاردن ( شهرک غرب)
خانه ایده آل

کفپوش مناسب بالکن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تراس یا بالکن ممکن است روباز یا سرپوشیده باشد، اما در هر صورت در بیشتر خانه‌ها جزئی از فضای بیرون به حساب می‌آید. به این معنی که در معرض مستقیم تابش نور خورشید، بارش برف و  باران و همچنین گرد و خاک فضای بیرونی قرار دارد. بنابراین بسیار مهم است که کفپوش مناسب بالکن علاوه بر زیبایی، دست‌کم ویژگی‌های زیر را حتما دارا باشد:

  1. قابل شستشو باشد
  2. نسبت به تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد
  3. تابش نور خورشید باعث تغییر رنگ و شکل آن نشود

عرفان شریف نژاد: عکاس
طراحی بالکن سرپوشیده
عرفان شریف نژاد: عکاس

چه متریال‌هایی این ویژگی‌ها را دارند؟

در ادامه 4 تا از بهترین انواع کفپوش مناسب بالکن را آورده‌ایم که فکر می‌کنیم همه‌ی ویژگی‌های مورد نظرمان را برای استفاده در فضای تراس و بالکن دارا هستند:

کفپوش سرامیکی: کاشی‌ها و کفپوش‌های سرامیکی را شاید بتوان اولین و بهترین انتخاب برای فضایی مثل بالکن دانست. چرا که نه تنها همه‌ی ویژگی‌های مورد نظرمان را دارا هستند، از نظر تنوع رنگ و طرح نیز بسیار متنوع می‌باشند. همچنین به دلیل بازه‌ی قیمتی گسترده‌ای که دارند تقریبا امکان استفاده از آن‌ها با هر بودجه‌ای وجود دارد. بدون شک قیمت کفپوش بالکن یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب آن می‌باشد. اما حواستان باشد که گاهی سرامیک‌های بسیار ارزان ممکن است مرغوبیت کافی را نداشته باشند و در مقابل تغییرات آب و هوایی ترک بخورند یا بشکنند.

کفپوش سنگی یا حتی بتنی: بتن و یا سنگ طبیعی نیز می‌توانند گزینه‌ها‌ی بسیار مناسبی برای کف سازی بالکن باشند. این دو متریال نیز مانند کاشی سرامیک تقریبا همه‌ی ویژگی‌های مورد نظرمان را دارند و بسیار هم لوکس و مجلل هستند. اما دقت کنید که اگر از سنگ‌های صیقلی استفاده نکنید، ممکن است برای طی کشیدن و شستشو  به اندازه کفپوش سرامیکی احساس راحتی نکنید.

طراحی و دکوراسیون داخلی الماس
تراس و حیاط خلوت
طراحی و دکوراسیون داخلی الماس

کفپوش چوبی (ترمووود): ترمووود در واقع چوب‌های طبیعی فرآوری شده با مکانیزم‌های حرارتی پیشرفته هستند که ماندگاری و استحکام بسیار بیشتری نسبت به سایر چوب‌های طبیعی دارند. همانطور که در بالا اشاره کردیم استفاده از کفپوش چوبی بالکن هر چند که بسیار خیره‌کننده است، اما ممکن است چندان کارامد نباشد. به همین دلیل نیز اغلب طرفداران پر و پا قرص چوب به سراغ استفاده از ترمووود می‌روند. ترموود متریالی‌ست که با خیال راحت می‌توانید آن را برای کف سازی تراس استفاده کنید.

کفپوش چوب پلاست: چوب پلاست در واقع یک متریال صنعتی است که ترکیبی از الیاف چوب و پلاستیک‌های بازیافتی می‌باشد. کفپوش چوب پلاست شباهت بسیار زیادی به چوب طبیعی دارد (کفپوش پلاستیکی چوبی!). اما خب نسبت به چوب طبیعی برای استفاده در فضاهای بیرونی مقاومت بیشتری دارد، خورده نمی‌شود، حشره نمی‌زند، رطوبت نمی‌گیرد و به راحتی قابل شستشو است. چوب پلاست بهترین گزینه به عنوان کفپوش مناسب بالکن برای آن‌هایی است که برای طراحی بالکن ایده‌های خاص‌تری در سر دارند. زیرا قیمت کفپوش چوب پلاست نسبت به ترموود مناسب‌تر است اما می‌تواند چیزی بسیار شبیه به همان حس را برایتان به همراه داشته باشد.

اگر می‌خواهید درباره معرفی هر یک از انواع کفپوش مناسب بالکن که در بالا آوردیم بیشتر بدانید خواندن این مطالب را توصیه می‌کنیم:

امیر صادقی
طراحی بالکن مدرن با مبلمان سفید
امیر صادقی

کفپوش مناسب بالکن: یک نکته‌ی دکوراسیونی مهم

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به یک نکته‌ی دکوراسیونی مهم درباره کفپوش مناسب بالکن اشاره کنیم. ما فکر می‌کنیم که در انتخاب کفپوش مناسب برای بالکن یا تراس، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه استفاده‌ای از این فضا داشته باشید؟ آیا فضای بالکن به قدری بزرگ است که بتوانید یک میز و صندلی در آن قرار دهید؟ آیا قصد تبدیل بالکن به آشپزخانه دوم را دارید و می‌خواهید یک گاز یا باربیکیو در آن نصب کنید؟ یا می‌خواهید آن را برای نگهداری وسایل اضافی قفسه‌بندی کنید؟ و یا قصد پرورش گل و گیاه در تراس خانه دارید؟

این مسئله بسیار اهمیت دارد زیرا به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های بهتری را انتخاب کنید. مثلا کفپوش سرامیکی برای آن‌هایی که قصد نصب گاز و آشپزی در تراس را دارند بسیار مناسب‌تر است. اما برای آن‌هایی که می‌خواهند در بالکن گل پرورش دهند و یا فضایی دنج برای نشستن در آن جا طراحی کنند بدون شک ترمووود یک گزینه‌ی عالی خواهد بود.

گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر
مینیمال-تراس
گروه معماری محمدرضا اطمینان مهر

یک تیر و دو نشان: اگر ویژگی‌های کفپوش سرامیکی را دوست دارید اما عاشق زیبایی فوق‌العاده‌ی ترموود هستید، بد نیست به استفاده از کفپوش های سرامیکی طرح چوب هم فکر کنید!

همچنین اگر می‌خواهید در نهایت فضای تراس فضایی چشمگیر باشد، حواستان باشد که به هارمونی تزیین کف بالکن با دیوارها نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال رنگ سرامیک دیوار بالکن باید با رنگ و طرح سرامیک کف تراس هماهنگ باشند.

بد نیست به این نکته نیز توجه داشته باشید که در کنار هر یک از کفپوش های مناسب برای بالکن، میتوانید از انواع کفپوش های تزئینی بالکن مثل سنگ ریزه یا چمن مصنوعی نیز به صورت تلفیقی استفاده کنید.

به عنوان مثال استفاده از کفپوش های بتنی یا کفپوش های ترموود به صورت تلفیقی با چمن مصنوعی و سنگریزه بسیار جذاب و پر طرفدار هستند.

طراحان معاصر زیگورات
تراس سبز گلنار
طراحان معاصر زیگورات

دکوراسیون بالکن های کوچک ایرانی چگونه است؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم ببینیم که برای طراحی و دیزاین بالکن خانه های ایرانی اغلب از کدام یک از انواع کفپوش مناسب بالکن بیشتر استفاده می‌شود. برای این منظور تصاویری را از بالکن خانه های ایرانی جمع‌آوری کردیم که در ادامه آوردیم. توصیه می‌کنیم که علاوه بر کفپوش، به طراحی دیوار و دیزاین تراس نیز توجه کنید و ایده بگیرید. با ما همراه باشید.

امیر صادقی
عکاسی از تراس منزل خانم بیتا بنفشی در مهرشهر کرج
امیر صادقی

امیر صادقی
تزیین بالکن با گیاهان
امیر صادقی

امیر صادقی
طراحی فضای سبز بالکن
امیر صادقی

شیما خراسانی
طراحی بالکن با گیاهان
شیما خراسانی

خانه ایده آل
تراس گاردن ( شهرک غرب)
خانه ایده آل

عرفان شریف نژاد: عکاس
طراحی بالکن سرپوشیده
عرفان شریف نژاد: عکاس

معین صالحی
طراحی بالکن خانگی
معین صالحی

مهران
طراحی حیاط خلوط و بالکن
مهران

حسین گلیار
طراحی بالکن آپارتمان
حسین گلیار

امیر صادقی
عکاسی از خانه ی سبز و روح انگیز شهرک سامان
امیر صادقی

فروزان رحمانی
خانه نیلوفر امیری
فروزان رحمانی

فروزان رحمانی
خانه نیلوفر امیری
فروزان رحمانی

کلام آخر:

انتخاب کفپوش برای بالکن بسیار مهم است. چه از نظر دوام و چه از نظر زیبایی. شاید در گذشته خیلی به مسئله زیبایی فضایی مثل تراس اهمیت داده نمیشد. اما امروزه خیلی‌ها به بالکن به چشم یک فضای دنج و به دور از هیاهو نگاه می‌کنند. در نتیجه به دنبال طراحی و دیزاین آن هستند. بنابراین بسیار مهم است که در انتخاب کفپوش مخصوص بالکن هم به مرغوبیت آن توجه کنیم و هم به زیبایی. ما نیز در این مقاله به نکات مهمی در همین راستا اشاره کردیم. اگر مقاله را تا آخر نخوانید دست‌کم برگردید و عکس‌هایی را که از بالکن خانه های ایرانی در بخش آخر مقاله گردآوری کردیم با دقت ببینید. حتما به دردتان خواهند خورد.

شاید این مطالب را نیز دوست داشته باشید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه